Keuzes

Gestart door Kingpin, mei 1, 2020, 14:36:53

Vorige topic - Volgende topic

Leeuwarden

Vond het verschil tussen een 2134 en 4562 nogal groot ten voordele van laatst genoemde. Laatste jaren niet meer aan het opamp rolling geweest maar er zijn inmiddels wat nieuwe opmars die kennelijk de moeite waard zijn. En als het compatible is, is dat een hele leuke manier om eens mee te gaan stoeien...

addesmo

Citaat van: JeroenGRT op mei 15, 2020, 13:24:12
Zo'n Lyngdorf als voorversterker gebruiken is misschien nog geeneens zo'n gek idee, ik zou er wel een beetje een eindversterker aanhangen die wat kleuring geeft anders wordt het ook zo'n vlakke en emotieloze bedoeling. Dat ga je vast niet fijn vinden als buizen man  ;) . Een volledige Lyngdorf set heeft me nog nooit kunnen betrekken bij de muziek, een Lyngdorf DPA-1 (dacht ik) i.c.m. met klasse a mono advance acoustic eindversterkers klonk toen wel erg fijn op mijn luidsprekers.
Lyngdorf vlak en emtieloos?
Echt niet, zelfs aan de warme kant van neutraal. En Ik kom ook van buizen af, dus ......proberen😇

Kingpin

Heb zelf in tegenstelling tot de buis nooit aan opamp-rolling gedaan ...
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

RCD

Grote verschillen moet je altijd met een korreltje zout nemen.
Maar het is goed te horen.
Vind het altijd moeilijk te omschrijven maar het is een beetje tussen een transistor versterker en een buizen versterker.
Net zo veel resolutie maar wat warmer en muzikaler

Er zijn inderdaad nieuwe opamps uit die ik zelf niet meer geprobeerd heb omdat ikzelf altijd alles diskreet bouw wat meestal beter klinkt.

Rob

KlipschHT

Citaat van: addesmo op mei 16, 2020, 16:02:48
Lyngdorf vlak en emtieloos?
Echt niet, zelfs aan de warme kant van neutraal. En Ik kom ook van buizen af, dus ......proberen😇

Ik heb lyngdorf ook al vaker gehoord, incl. de luidsprekers met subs en de versterkers ervan...maar goed een ieder hoort wat anders 😀 . Inderdaad een kwestie van proberen...
Stereo: Naim NAC-282 (2010) , TeddyCapPlus (2021) , Naim NAP-250DR, Naim NDX2 + TeddyXPS (2021) , Harbeth Monitor 30.1, Rel T/7x, Audiolab 8000CDE, Nvidia Shield TV (2017), Sonos Play 1, Lehmann Black Cube Statement phono, Rega RP1
HT: Marantz Cinema 40, Klipsch RP-8000F II, Klipsch RP-504C II, Klipsch RP-240S, Klipsch RP-500SA, Klipsch RP-140SA, Epson EH-TW9400W, BK Monolith plus DF, SVS PB2000 Pro, Nvidia Shield TV Pro (2019), Panasonic DP-UB820EB Ultra HD Blu-Ray Player (2025), Apple TV 4K (2021)

kermy

Citaat van: Kingpin op mei 16, 2020, 15:42:23
Zouden jullie je ervaring eens willen delen welk verschil jullie hoorden?

Bedenk me later dat ik de eindversterker ook getest heb tegen andere versterkers en dat de Tripath zeker mee kan komen met vele malen duurdere versterkers en dat er zeker onderscheid gemaakt kon worden in 'controle'.
Bij de duurdere versterkers was het geen kwestie van beter of slechter maar meer 'smaak' gebonden, en dan nog waren de eventuele versvhillen dermate klein.
Dan vraag ik me af .. hebben deze dan allemaal toevallig dezelfde line ingang, denk het niet.

Vandaar ben ik reuze benieuwd in hoeverre er 'grote' verschillen zijn tussen wat Kermit en Rob aanhalen.
Heb de soecs eens bekeken maar 1:1 kan ik ze volgens mij niet uitwisselen.

Wat ik mij er nog van herinner is het volgende. Waar het apparaat, in mijn geval een cd speler heel gewoontjes klonk als een dertien in een dozijn cd speler toendertijd. En na de uitwissel van de opamps klonk het apparaat gewoon op alle fronten volwassener. Het was of je met de modificatie naar een duurdere speler gestapt was.

Dat klinkt natuurlijk als de verkooppraatjes van een audioverkoper, maar in dit geval was ik er in ieder geval zelf ook aangenaam door verrast.

Door die ervaringen, en mijn ervaring bij Fodor ben ik er van overtuigd dat een groot gedeelte van de verschillen tussen diverse DAC's voor een gedeelte misschien te verklaren zijn door het gekozen principe, maar voor het grootste gedeelte door de gekozen uitgangsconfiguratie.
Een beetje de reden dat JK toen ook zijn modificatie filter verkocht.

En de specs mogen dan allemaal helemaal door het plafond gaan van de moderne DAC chips, Rob Dingen haalt toch een golden oldie aan die hij nog steeds hoog heeft zitten. Winsten op papier worden nog niet zo snel waargemaakt in de praktijk met luisteren.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Leeuwarden

Citaat van: Rob_Dingen op mei 16, 2020, 17:13:19
Grote verschillen moet je altijd met een korreltje zout nemen.
Maar het is goed te horen.

Het zal zeker van de rest van de keten afhangen hoe "groot" dat verschil hoorbaar wordt.

Kingpin

Ondertussen niet stil gezeten, veel ingelezen en uiteindelijk de TVC onderdelen voor 90% uitgezocht.
Voorwaarde is dat ik de pre met een remote kan bedienen.
Voor een bestaande Seiden, Elma e.d. rotary switch blijkt daar nogal wat nadelen aan te zitten, wat ik zo heb gelezen (niet onmogelijk natuurlijk).
Daarom vervalt de mechanische schakelaar en komt er een op basis van een microprocessor gestuurde volume regeling middels een optische encoder die voor elke step een reed relais aanstuurt zoals ook gebeurd in bv de Allegri Referencee Preamplifier wat ook weer wat voordelen oplevert, behalve prijstechnisch dan weer ;).
De transformatoren worden op specificatie gemaakt, ipv 23 steps (2dB/step) wordt het nu 45 steps (1dB/step).
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Kingpin

Nou, de TVC R&D setup werkt. Nog een hoop te doen maar de meetresultaten spreken voor zich.

Kanaal balans (tussen links en rechts) is beter dan +/- 0.05 dB bij elke volume stap.

Frequentie response (@volume -33dB):
10 Hz - 10 kHz binnen +/- 0.1 dB
10 Hz - 20 kHz binnen +/- 0.5 dB
THD = 0.00082% (@-33dB, 1-4V signal level)

Ga vanavond bezig met CAD tekening maken voor de voor -en achterkant zodra ik de overige onderdelen ook binnen heb.

Ook al zitten er weinig onderdelen in ... zelfs voor diy is het vrij duur om er 1 te maken aan de hand van de specs zoals ik die voor ogen had:
- TVC,
- Custom made naar mijn specs gewikkelde trafo's 1dB/step versie, 45 steps,
- Geen gebruik van een stappenschakelaar maar microprocessor gestuurde reedrelais oplossing,
- Remote controlled.

Misschien wel handig om voor deze TVC een apart topic aan te maken in het DIY gedeelte.
Aangezien ik hier alleen mijn 'keuzes' neerpen lijkt me dat beter.

De Naim is ondertussen verkocht en nu onderweg naar z'n nieuwe baasje.
Blijft qua vergelijking straks over de Buis vs Minidsp/Tripath vs TVC/Tripath

toetertje

Ik ben nog steeds erg benieuwd naar je gemodificeerde tripath.
Maar, ik ben hem nog steeds niet tegen gekomen in het marktgedeelte.  :D

Kingpin

Citaat van: toetertje op juni  3, 2020, 16:30:48
Ik ben nog steeds erg benieuwd naar je gemodificeerde tripath.
Maar, ik ben hem nog steeds niet tegen gekomen in het marktgedeelte.  :D
Gezien mijn testen bij diverse mensen denk ik ook dat het een blijvertje is  ;D

RCD

Waarom meet je maar tot 20 Khz?
Als je 192kHz files gebruikt heb je 80 Khz bandbreedte nodig.

Rob

Kingpin

Citaat van: Rob_Dingen op juni  3, 2020, 17:12:52
Waarom meet je maar tot 20 Khz?
Als je 192kHz files gebruikt heb je 80 Khz bandbreedte nodig.

Rob
0-20kHz is wel het belangrijkste gebied lijkt me.
Wat is het nut om verder te meten als je speakers en de meeste amps niet meer kunnen weergeven ?
Een TVC staat niet bekend om z'n grote freqentie response maar deze moet wel retestrak zijn in het hoorbare gebied vind ik.
-1dB ligt op 35kHz btw voor wat het waard is.

RCD

Een beetje fatsoenlijke versterker heeft een bandbreedte van 100khz.
En zoals ik schreef heeft 192Khz muziek een resolutie van ongeveer 80Khz.
Dus zou het mooi zijn voor hoge resolutie streaming dat je minstens de 80Khz haalt en dat geld eigenlijk ook voor LP's.
Ik weet dat veel digitale versterkers en speakers dat niet halen maar normale versterkers wel.

Rob

Kingpin

Citaat van: Rob_Dingen op juni  4, 2020, 13:42:35
Een beetje fatsoenlijke versterker heeft een bandbreedte van 100khz.
En zoals ik schreef heeft 192Khz muziek een resolutie van ongeveer 80Khz.
Dus zou het mooi zijn voor hoge resolutie streaming dat je minstens de 80Khz haalt en dat geld eigenlijk ook voor LP's.
Ik weet dat veel digitale versterkers en speakers dat niet halen maar normale versterkers wel.

Rob
Kun je me vertellen waarom het nut heeft om bv 100kHz te halen als je speakers en zeker je gehoor het niet halen ?

Tabcam

Het blijft de vraag of we dat horen/voelen/merken. Er zijn ook supertweeters speciaal voor dat doel. De meeste dac's kappen dat deel van het spectrum af dus alhoewel ik hou van overgedimensioneerde zaken weet ik niet of het zin heeft.

Ken je TVC's die zoveel halen @Rob_Dingen?
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

RCD

Citaat van: Kingpin op juni  4, 2020, 14:17:58
Kun je me vertellen waarom het nut heeft om bv 100kHz te halen als je speakers en zeker je gehoor het niet halen ?
Je gehoor kan dat inderdaad niet aan.
Maar ik vind het prettig als ik spullen heb die de bron weer kunnen geven.
Ook zorgt een grotere bandbreedte ervoor dat je geen of nauwelijks fase draaiing hebt in het hoorbare gebied.
Dan zijn er ook nog discussies of je dat wel of niet kan horen en dat heeft te maken met de harmonischen die je wel of niet weer kan geven.
Het schijnt zo te zijn dat de klank verandert als je bepaalde harmonischen niet meer weer kan geven.
Heb in het verleden wel eens gespeeld met het ingang filter van een eindversterker op 50Khz en 100Khz en dat kon je horen in bijv sibilance van stemmen.
Hoe dat kan geen idee.

Citaat van: TabCam op juni  4, 2020, 14:19:30
Het blijft de vraag of we dat horen/voelen/merken. Er zijn ook supertweeters speciaal voor dat doel. De meeste dac's kappen dat deel van het spectrum af dus alhoewel ik hou van overgedimensioneerde zaken weet ik niet of het zin heeft.

Ken je TVC's die zoveel halen @Rob_Dingen?
Geen idee maar mijn ervaring is met TVC en MC stepup trafo's dat ze altijd zeg maar duffer klinken als andere goede oplossingen.

Rob

kermy

Bandbreedte over is nooit weg, vaak om problemen in het hoorbare gebied tot een minimum te beperken. Of er TVC's zijn die tot 100KHz lopen, dat zou ik zo niet weten.

Ik heb in de loop van de jaren hier van alles gehad op het gebied van passieve "voorversterkers", ik ben begonnen met een black ALPS, daarna een DACT en als laatste een Audio Consulting Silver Rock TVC. Op het eind toch uitgeweken naar een actieve voorversterker in de vorm van een Grace M903.

Die laatste zet ingegeven door de eerste stappen op het gebied van asynchrone USB aangesloten DAC, die zit in de Grace, vandaar.

Tot op de dag van vandaag staat de Grace op zijn plaats, de DAC is inmiddels verandert naar een Metrum Hex.

De ervaring die ik met passief had ten opzichte van actief is, dat actief de zaak dynamischer werd ervaren. Zeg maar meer peper toegevoegd aan een gerecht.

Met vriendelijke groet,

Kermy

scrutinizer

Maar nadat de smaakpapillen waren verzadigd .....bleven er alleen voordelen, Kermy?
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

scrutinizer

Citaat van: Rob_Dingen op juni  4, 2020, 14:41:15
Je gehoor kan dat inderdaad niet aan.
Maar ik vind het prettig als ik spullen heb die de bron weer kunnen geven.
Ook zorgt een grotere bandbreedte ervoor dat je geen of nauwelijks fase draaiing hebt in het hoorbare gebied.
Dan zijn er ook nog discussies of je dat wel of niet kan horen en dat heeft te maken met de harmonischen die je wel of niet weer kan geven.
Het schijnt zo te zijn dat de klank verandert als je bepaalde harmonischen niet meer weer kan geven.
Heb in het verleden wel eens gespeeld met het ingang filter van een eindversterker op 50Khz en 100Khz en dat kon je horen in bijv sibilance van stemmen.
Hoe dat kan geen idee.
Geen idee maar mijn ervaring is met TVC en MC stepup trafo's dat ze altijd zeg maar duffer klinken als andere goede oplossingen.

Rob

Is afhankelijk van trafo Rob.
Mijn Expressive Technologies SU1 heeft een zeer knappe 0.1 hz > 250khz bandbreedte met een voor een step up gezonde voltage gain van 28dB.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"

kermy

Citaat van: scrutinizer op juni  4, 2020, 15:03:31
Maar nadat de smaakpapillen waren verzadigd .....bleven er alleen voordelen, Kermy?

Beetje moeilijk om dat zo te zeggen. Kijk een passieve "voorversterker" heeft niet veel functionaliteit buiten volume controle en ingangskeuze.

Bijvoorbeeld de stap om van 24 stappen te gaan naar 100 stappen van 0.5dB was heel positief. De meegebrachte DAC was ook zoiets, later vond ik een betere die meer in de lijn ligt van mijn 47Lab Shigaraki DAC in de vorm van de Hex.

En is er wel eens zoiets als alleen maar positief? Maar over de breedte genomen kan ik niet zeggen dat ik de Audio Consulting mis. Als ik nog eens tijd heb wil ik nog wel eens iets maken met een Musical Fidelity buffertrapje in combinatie met een schakel en volume control kastje.
De spullen heb ik liggen, nu nog eens tijd vinden om er iets mee te gaan doen.

Met vriendelijke groet,

Kermy

scrutinizer

Citaat van: kermy op juni  4, 2020, 15:12:11
Beetje moeilijk om dat zo te zeggen. Kijk een passieve "voorversterker" heeft niet veel functionaliteit buiten volume controle en ingangskeuze.

Bijvoorbeeld de stap om van 24 stappen te gaan naar 100 stappen van 0.5dB was heel positief. De meegebrachte DAC was ook zoiets, later vond ik een betere die meer in de lijn ligt van mijn 47Lab Shigaraki DAC in de vorm van de Hex.

En is er wel eens zoiets als alleen maar positief? Maar over de breedte genomen kan ik niet zeggen dat ik de Audio Consulting mis. Als ik nog eens tijd heb wil ik nog wel eens iets maken met een Musical Fidelity buffertrapje in combinatie met een schakel en volume control kastje.
De spullen heb ik liggen, nu nog eens tijd vinden om er iets mee te gaan doen.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Had dit antwoord eigenlijk wel van jou verwacht :)
Nee. Alleen een goed compromis. ;)

kermy

Citaat van: scrutinizer op juni  4, 2020, 15:20:05
Had dit antwoord eigenlijk wel van jou verwacht :)
Nee. Alleen een goed compromis. ;)

Op welke manier had je dit antwoord wel van mij verwacht?

En helemaal eens, een mooie compromis is vaak het hoogst haalbare in onze hobby. En die compromis is voor iedereen anders.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Kingpin

Volgens de fabrikant zijn dit de meetwaarden in het ongunstigste geval (ingangsimpedantie is 12K ohm, load impedantie is 10K ohm).

10Hz - 35kHz -1dB freq. resp.
En geen fase problemen in het hoorbare gebied.

scrutinizer

Citaat van: kermy op juni  4, 2020, 15:30:46
Op welke manier had je dit antwoord wel van mij verwacht?

En helemaal eens, een mooie compromis is vaak het hoogst haalbare in onze hobby. En die compromis is voor iedereen anders.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Als zijnde door de wol geverfd, Kermy. ;)