Woonkamer stereoset van Bart

Gestart door brt, april 29, 2020, 21:54:02

Vorige topic - Volgende topic

brt

Citaat van: Pjotr27 op april 15, 2025, 09:24:34, nou...wel erg alles over een kam geschoren!
Ohm audio bijvoorbeeld, en die werd hier in dit topic genoemd, leende mij wel een McIntosh uit zonder problemen! Em ook een volledige set Gigawatt netsnoeren.

Zouden ze meelezen op het Htforum en er weinig vertrouwen in hebben?

Waarom zouden ze er weinig vertrouwen in hebben?
Ben eerder klant bij ze geweeest zelfs.
Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

addesmo

Vindt het helemaal geen lelijke speaker. Hooguit een beetje veel zwart. ;)
Maar dat is allemaal subjectief natuurlijk. Erg benieuwd wat je er van vindt.

brt

Nog even over de tweeter: dat is de Børresen RP94 Ribbon Planar Tweeter, zo noemen ze het zelf. Hier dus weer geen dipole...

Ik google daarop en zie dat exact dezelfde tweeter ook in hun T serie zit, een lijn die minimaal een ton kost. wtf!

Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

brt

Citaat van: addesmo op april 15, 2025, 09:36:29Vindt het helemaal geen lelijke speaker. Hooguit een beetje veel zwart. ;)
Maar dat is allemaal subjectief natuurlijk. Erg benieuwd wat je er van vindt.

Snap wat je zegt. Ik heb wel eerder helemaal zwarte speakers gehad hier, en vond dat er wel strak uitzien. Mijn Sopra´s zijn eigenlijk ook helemaal zwart, op de walnoten-zijkant na. Denk dat het wel wat soberder gaat staan, de Z2. Ik vind het wel mooi dat de voetjes eronder aluminium zijn, mooi contrast wat mij betreft:

Laan

Zit er ook iets van een frontje bij? Maak me wat zorgen om die onderste woefer icm flikflak :)
Woonkamer:  Marantz model 40n | GoldenEar Triton reference |  Rega P3 - Exact - Neo psu - Trichord Dino mk3/Dino + | PlixiR Cube8
Man-cave: Vitus audio RI 101mk2 | Focal Scala Utopia Evo | Lumin U1 + X1 | Marantz SACD30n | Nottingham Analogue Spacedeck - Ortofon Cadenza Red - Gold Note PH 10 - PSU 10 | PlixiR elite BAC 3000 | AtlasCables Mavros Grun serie.
Man-cave: Ayon Spirit V | Sounddeco Alpha F3 | Atoll ST300

brt

Citaat van: Laan op april 15, 2025, 09:56:55Zit er ook iets van een frontje bij? Maak me wat zorgen om die onderste woefer icm flikflak :)

Haha, gegronde zorgen vrees ik :)

Nee, zitten voor zover ik weet geen frontjes bij. Ik zal kijken of ik de speakers onder stroom kan zetten, dan blijven ze er wel uit de buurt  :devil:  Heb ik toch nog actieve speakers  :D

Spijkie

En als je ze eenmaal hebt en ze bevallen kun je nog verder hiermee aan de slag :

ANSUZ VOETEN
Optie voor resonantiecontrole.
De verstelbare voeten van de grondkruisplaat zijn ontworpen om op Darkz-resonantiecontrole te worden geplaatst, gescheiden door 3 titaniumballen. Ansuz Darkz zijn ontworpen om een ��duidelijk betere mechanische aarding met de vloer te garanderen. :coffee:
Lumin,T+A 1100e, Audiosolutions,Audes,plixir,cardas

Pjotr27

Citaat van: brt op april 15, 2025, 09:33:15Waarom zouden ze er weinig vertrouwen in hebben?
Ben eerder klant bij ze geweeest zelfs.

Dan snap ik ze echt niet.... Zie ze maar eens te verkopen.... Je verkoopt echt zo'n set aan niemand die het niet thuis gehoord heeft.
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-300 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

addesmo

Ohm audio verkoopt volgens mij best veel naar het buitenland. En dan zonder demo denk ik.

RZeemering

Citaat van: brt op april 15, 2025, 09:32:07Ik lees dat de Z2 wel een open systeem is, dus ws. kan de dipool tweeter zowel naar voren als naar achteren uitstralen.

Het is hier al eerder door iemand aangehaald: ze stralen ook echt naar achteren. Maar dan wel als een soort toeter denk ik. Niet zoals een 'echte' dipool. Ongehinderd.
volgens mij worden dit soort tweeters ook volledig ingebouwd in een kast.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.

Rob_Dingen

Het is dus een dipool tweeter zo te zien op het filmpje maar hij word niet als echte dipool ingezet.
Ik zie 2 magneten aan de zijkant dus een ribbon zou je zeggen maar er kunnen ook nog magneten aan de achterkant zitten.
Je ziet volgens mij ook een naad in het midden zitten dus zou je verwachten dat hij op folie zit.
Maar hij praat over een zeer lichte aluminium ribbon.
Dus het is allemaal wazig.
Maar wat maakt het allemaal uit als het maar klinkt.

Rob

RZeemering

Helemaal eens Rob, en zolang Bart of zijn kinderen maar niet met hun vingers erin pulken ;)
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.

Richi

Ik doe ook nog een poging met behulp van AI:

Een dipool tweeter is een type luidspreker dat geluid uitstraalt zowel naar voren als naar achteren. Dit ontwerp zorgt voor een meer natuurlijke en ruimtelijke geluidsweergave, omdat het geluid reflecties van muren en andere oppervlakken kan gebruiken om een breder geluidsbeeld te creëren.

Een planar tweeter, ook wel bekend als een planar-magnetische tweeter, is een type luidspreker dat gebruikmaakt van een dunne, vlakke membraan die tussen magneten is geplaatst. Deze membraan is vaak gemaakt van een lichtgewicht materiaal zoals Kapton en is voorzien van een patroon van geleidende sporen.

Een ribbon tweeter is een type luidspreker dat gebruikmaakt van een dunne, vlakke strook aluminium of een ander geleidend materiaal, dat tussen twee magnetische polen is opgehangen. Wanneer er een elektrische stroom door de ribbon gaat, beweegt deze heen en weer in het magnetische veld, waardoor geluidsgolven worden geproduceerd.

Kortom, planar en ribbon lijken min of meer hetzelfde te zijn. En een tweeter is dipool als ie zowel naar voren als naar achteren uitstraalt. Waarschijnlijk zijn alle drie waar voor de Borressen tweeters?!
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

Spijkie

Bij gebruik van AI krijg je punten aftrek hoor  :devil:  :tounge:

Richi

Citaat van: Spijkie op april 15, 2025, 15:59:01Bij gebruik van AI krijg je punten aftrek hoor  :devil:  :tounge:
Ja, lekker dan! :devil:  :hehe:
Woonkamer Naim Muso 2 • Apple TV 4K • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear Classé attic - in voorbereiding Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Mac Mini M2 Roon • Marantz SA-11S2 • Parasound D/AC-2000 Ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • Elac Debut 6.2 • Philips 55POS9002 • Audioquest • Grimm • Philips Pronto

Richi

Citaat van: RZeemering op april 15, 2025, 15:36:02Helemaal eens Rob, en zolang Bart of zijn kinderen maar niet met hun vingers erin pulken ;)
Dan ken je Bart en zijn kinderen nog niet! :P

DofN

Citaat van: Richi op april 15, 2025, 15:36:47Ik doe ook nog een poging met behulp van AI:

Een dipool tweeter is een type luidspreker dat geluid uitstraalt zowel naar voren als naar achteren. Dit ontwerp zorgt voor een meer natuurlijke en ruimtelijke geluidsweergave, omdat het geluid reflecties van muren en andere oppervlakken kan gebruiken om een breder geluidsbeeld te creëren.

Een planar tweeter, ook wel bekend als een planar-magnetische tweeter, is een type luidspreker dat gebruikmaakt van een dunne, vlakke membraan die tussen magneten is geplaatst. Deze membraan is vaak gemaakt van een lichtgewicht materiaal zoals Kapton en is voorzien van een patroon van geleidende sporen.

Een ribbon tweeter is een type luidspreker dat gebruikmaakt van een dunne, vlakke strook aluminium of een ander geleidend materiaal, dat tussen twee magnetische polen is opgehangen. Wanneer er een elektrische stroom door de ribbon gaat, beweegt deze heen en weer in het magnetische veld, waardoor geluidsgolven worden geproduceerd.

Kortom, planar en ribbon lijken min of meer hetzelfde te zijn. En een tweeter is dipool als ie zowel naar voren als naar achteren uitstraalt. Waarschijnlijk zijn alle drie waar voor de Borressen tweeters?!

Normaal gesproken is iedere woofer/tweeter een dipool. Daar is niets bijzonders aan. Praktisch alle units stralen naar voren en naar achteren uit.

Een dipool tweeter en midrange woofer moet je in een open baffle / plank monteren (of zwevend ophangen, of baffleloos, en woofers in een frame (of Z/U frames) indien je dipoolafstraalgedrag wil (dwz met uitsterving van geluid aan de weerszijden van de LS). Linkwitz heeft hier mooie LS voor ontwikkeld.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

brt

Citaat van: Richi op april 15, 2025, 15:36:47Ik doe ook nog een poging met behulp van AI:

Mooie uitleg van AI! Die laatste alinea is wel met afstand de slechtste. Is die toevallig van jou zelf @Richi:tounge:

brt

Citaat van: RZeemering op april 15, 2025, 14:55:13Het is hier al eerder door iemand aangehaald: ze stralen ook echt naar achteren. Maar dan wel als een soort toeter denk ik. Niet zoals een 'echte' dipool. Ongehinderd.
volgens mij worden dit soort tweeters ook volledig ingebouwd in een kast.

Ja je hebt die diffuse openingen op de achterkant dus. Maar idd wel volledig ingebouwd. Dus het zal naar achteren toe niet zo breed stralen dan. Misschien wel ideaal voor mijn (relatief kleine) ruimte.

mmuetst

Citaat van: brt op april 15, 2025, 22:49:04Ja je hebt die diffuse openingen op de achterkant dus. Maar idd wel volledig ingebouwd. Dus het zal naar achteren toe niet zo breed stralen dan. Misschien wel ideaal voor mijn (relatief kleine) ruimte.
hoge tonen die door een soort Bas poort naar buiten moeten? Hoe dan. Een hoge toon poort? Gaat dit werken?
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

mmuetst

Dit lees ik op de website van een Nederlandse leverancier:
"Het rendement van deze gesloten ribbon-tweeter bedraagt een uitzonderlijke 94dB en werkt vanaf ongeveer 2,5 kHz"

Dus.

https://www.atube-highfidelity.nl/product/borresen-acoustics-z2/

Ik vermoed dat die gaten achterin toch echt baspoorten zijn.

brt

Citaat van: mmuetst op april 15, 2025, 23:12:02hoge tonen die door een soort Bas poort naar buiten moeten? Hoe dan. Een hoge toon poort? Gaat dit werken?

Ik weet het serieus niet! Maar een baspoort BOVENin een vloerstaander? Is ook gek toch?

FS249

Citaat van: brt op april 15, 2025, 23:23:10Ik weet het serieus niet! Maar een baspoort BOVENin een vloerstaander? Is ook gek toch?

Nee, hoor. Mijn Elac 249.3 heeft onderin een poort, maar ook bovenin voor de hogere woofer. Beide zijn bij mij dus gescheiden. Hebben elk hun eigen ruimte.
TV Set: Versterker Denon PMA 2010ae, Speakers: Elac BS 403 / Hepta Gem, Sub ESP 2040, DVD/CD Denon DVD DBT 3313UD, Tuner Denon DNP 720ae

Cave: Versterker Accuphase E-270, Speakers Elac: FS 249.3, Vela BS 403, sub ESP 2040 2x, CD Accuphase DP 410, Tuner Marantz 2120, Cassettedeck: Nakamichi 480, Draaitafel: Sony PS- X4.

mmuetst

Citaat van: brt op april 15, 2025, 23:23:10Ik weet het serieus niet! Maar een baspoort BOVENin een vloerstaander? Is ook gek toch?

Hangt van je kast ontwerp af, maar is niet gek.

Spijkie

Nou , weer een mysterie erbij  :popcorn: . Het wordt nooit saai hier.