Woonkamer stereoset van Bart

Gestart door brt, april 29, 2020, 21:54:02

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

brt

Citaat van: Pinda13 op augustus 26, 2020, 06:07:13
Verder heeft linlai toevallig deze week een aliexpress store geopend. 0 feedback in beoordelingen en ervaringen ik weet dus ook niet of ze alles netjes en goed geregeld hebben. Het is voor hen totaal nieuw om buiten China te verkopen. Ik vind de buisjes die zij maken van zeer hoge kwaliteit. Glas is wat harder lijkt het, vaak ook wat dikker en daardoor buisjes wat groter. De klank vind ik wat ''liever'' dan psvane, die toch meer verkleurd zijn per type(zoals de tii reeks is mega dynamisch). Linlai neigt wat naar full music, maar dan verder in detail en natuurgetrouw.. Blijft lastig altijd dit omschrijven, maar ik vind de live ervaring heel erg goed.

Dank voor je toelichting.  Het is lastig te omschrijven idd, maar ik krijg een idee :)
Ik zag idd dat ze nu op AlieExpress zitten, maar het is dan een Factory Outlet, en dus niet de elite zoals jij hebt. Ken jij die toevallig ook? Kosten zijn 118,- voor 2 buizen, is zeer te overzien dus.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

kermy

Citaat van: brt op augustus 26, 2020, 10:14:46
Misschien een hele stomme vraag hoor, maar houdt dat in dat ie dan de 845 buizen 'passeert'? Ik heb gelezen dat de 300b buizen de stuurbuizen zijn, namelijk?

Nee, die 845 blijft ten alle tijde de eindbuis, maar zoals ik al eerder aangaf, lees eens wat over versterkertechnieken en dan worden zaken al snel veel duidelijker.

Een tegenkoppeling is niets anders dan een stukje van het uitgangssignaal wat teruggevoerd word naar de ingang. In het geval van de LM is het zo dat de lage stand alleen het uitgangssignaal van de stuurtrap terugvoert. En in de hoge stand voert hij een signaal van de uitgang terug. Het verschil tussen "tegenkoppeling" en overall tegenkoppeling.


Met vriendelijke groet,

Kermy

brt

Ik lees er best veel over Kermy, maar over het algemeen snap ik er weinig van, en ik Google me regelmatig suf om verder te komen, maar dat lukt lang niet altijd. Weinig wordt op dummy niveau uitgelegd en ik ben totaal niet technisch onderlegd, vandaar dat ik zoveel (domme) vragen stel  :angel:

Voor mij is dat ook een van de mooie dingen van het forum, dat je met elkaars kennis en ervaringen elkaar verder kan brengen in de hobby.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

kermy

Citaat van: brt op augustus 26, 2020, 11:09:31
Ik lees er best veel over Kermy, maar over het algemeen snap ik er weinig van, en ik Google me regelmatig suf om verder te komen, maar dat lukt lang niet altijd. Weinig wordt op dummy niveau uitgelegd en ik ben totaal niet technisch onderlegd, vandaar dat ik zoveel (domme) vragen stel  :angel:

Voor mij is dat ook een van de mooie dingen van het forum, dat je met elkaars kennis en ervaringen elkaar verder kan brengen in de hobby.


Zo zijn er ook voor mij zaken waar ik me over in moet lezen om weer te kunnen vatten wat er allemaal gebeurt. Ik zal eens kijken of ik iets tegenkom waar de zaken op een elementair niveau uitgelegd worden. Ik neem aan dat de Engelse taal geen probleem is.


Met vriendelijke groet,

Kermy

brt

Citaat van: kermy op augustus 26, 2020, 11:17:48
Zo zijn er ook voor mij zaken waar ik me over in moet lezen om weer te kunnen vatten wat er allemaal gebeurt. Ik zal eens kijken of ik iets tegenkom waar de zaken op een elementair niveau uitgelegd worden. Ik neem aan dat de Engelse taal geen probleem is.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Over het algemeent is Engels geen probleem idd, maar hoe meer er met vaktermen gesmeten wordt, hoe minder ik ervan snap, want die snap ik in het NL al niet..
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Kingpin

Is al oud, maar wordt vrij simpel uitgelegd in simpele schema's de werking van buizenversterkers.
Misschien heb je er wat aan.

https://nvhrbiblio.nl/biblio/boek/Het%20ontwerpen%20van%20versterkers.pdf
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Pinda13

Citaat van: brt op augustus 26, 2020, 10:35:29
Dank voor je toelichting.  Het is lastig te omschrijven idd, maar ik krijg een idee :)
Ik zag idd dat ze nu op AlieExpress zitten, maar het is dan een Factory Outlet, en dus niet de elite zoals jij hebt. Ken jij die toevallig ook? Kosten zijn 118,- voor 2 buizen, is zeer te overzien dus.

Klopt dat zijn inderdaad hun instap modellen. De duurdere worden later toegevoegd begreep ik. Je kan ze altijd bericht doen. Hun Engels is redelijk oké..
" no loss of fine detail "

brt

#232
Citaat van: Pinda13 op augustus 26, 2020, 11:42:04
Klopt dat zijn inderdaad hun instap modellen. De duurdere worden later toegevoegd begreep ik. Je kan ze altijd bericht doen. Hun Engels is redelijk oké..

Dan wacht ik nog even. Ik heb de versterker sowieso nog maar een paar weken en wil hem wat beter leren kennen, voordat ik allerlei variabelen ga toepassen qua buizen. Kun jij aangeven op welke plek de buizen (de 845, of juist de ECC83 bijv) de meeste verbetering gaven?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: Kingpin op augustus 26, 2020, 11:31:57
Is al oud, maar wordt vrij simpel uitgelegd in simpele schema's de werking van buizenversterkers.
Misschien heb je er wat aan.

https://nvhrbiblio.nl/biblio/boek/Het%20ontwerpen%20van%20versterkers.pdf

Ha, mooi dit Kingpin! Uit 1961 al, wow..
246 pagina's ook maar liefst, goeiedag :unhappy:

Maar serieus, ik ben op pagina 6 en ik heb al zeker 5 termen zien langskomen waar ik nog nooit van gehoord heb, en grafieken waar ik geen zak van snap. Prima om kennis te vergaren, maar dit gaat me al weer boven de pet.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Kingpin

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Pinda13

Citaat van: brt op augustus 26, 2020, 12:02:00
Dan wacht ik nog even. Ik heb de versterker sowieso nog maar een paar weken en wil hem wat beter leren kennen, voordat ik allerlei variabelen ga toepassen qua buizen. Kun jij aangeven op welke plek de buizen (de 845, of juist de ECC83 bijv) de meeste verbetering gaven?

Kan daar niet echt op antwoorden. Ik heb meteen bijna alles veranderd. Daarom slecht kunnen beoordelen welke upgrade beter was. Wat ik wel weet is terug 12ax7 jjs echt stuk minder waren dan linlai. En daarom leek me de 845 een grotere upgrade.
" no loss of fine detail "

brt

Citaat van: Pinda13 op augustus 27, 2020, 06:27:51
Kan daar niet echt op antwoorden. Ik heb meteen bijna alles veranderd. Daarom slecht kunnen beoordelen welke upgrade beter was. Wat ik wel weet is terug 12ax7 jjs echt stuk minder waren dan linlai. En daarom leek me de 845 een grotere upgrade.

Snap ik! Bij de mijne waren de ECC83 stock tubes al vervangen, door GE 6414. Deze heb ik nu vervangen door Gold Lion ECC83. Ik wil de Tung Sol ECC83 ook nog checken, die krijgen goede recensies overal.
De 300b buizen zijn ook nog origineel (staat Line Magnetic en Full Music op). De 845 buizen zijn ook al geupgrade voor de Psvane 845. Ik denk dat ik dus wel richting de Linlai Elite moet om daar weer over heen te gaan.

De 310a zijn van Svetlana (ipv de Chinese 310a).
De vorige eigenaar heeft dus al e.e.a. geupgrade, maar gezien wat ik lees valt daar wel nóg meer uit te halen.
Alles op z'n tijd :)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: Kingpin op augustus 26, 2020, 13:47:44
Deze heb ik ook nog.
https://www.mennovanderveen.nl/cms/index.php/nl/develop/17-boeken-dvd-s/93-ontwerpen-van-buizenversterkers-van-concept-tot-realisatie-en-evaluatie

Dank Kingpin. Maar weet je, ik ben geen bouwer van versterkers en heb die ambitie ook niet.
Zelf vind ik het niet erg dat ik veel van de technische termen van een versterker niet snap. Ik zoek het dan op, of ik vraag het. Soms levert dat domme vragen op  :angel: Maar uiteindelijk leer ik daar wel van en maak ik me het onderwerp - op mijn niveau - langzaam maar zeker eigen.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Bij deze even mijn avatar foto en onderschrift aangepast.

De LM219 blijft visueel een beauty en beast ineen.

Dit najaar ga ik de Unison S9 vergelijken met de LM219 en de 'winnaar' hou ik. De S9 heb ik nu al enkele maanden niet meer gehoord, dus dat wordt nog leuk..
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Op Alpha Audio staat een mooi stuk over de Focal Sopra 1, die de redactie nu al 4 jaar als referentiespeaker gebruikt.

https://www.alpha-audio.nl/review/review-vier-jaar-leven-met-de-focal-sopra-no1/2/

Erg herkenbaar stuk wat mij betreft, hier ook al 4 jaar een tevreden gebruiker!
Zelf heb ik (gelukkig) niet de oranje variant, maar de walnoot. Na vier jaar vind ik ze nog steeds prachtig ogen (zie foto's openingspost) én klinken.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Kan iemand mij adviseren over de in te stellen output van mijn RME Adi-2 dac?

Ik speel nu weer even met de Unison Research S9 en die geeft aan dat de Input Impedance 47 kOhm is.
Waar moet ik dan het relais van mijn dac op zetten?
Ik kan kiezen tussen -5, +1, +7 en +13 dBu...

Voorheen dacht ik daar niet over na en zette ik de dac op de hoogst uit te sturen stand omdat dan de volumeknop van de S9 niet zo ver openhoefde, maar met de LM219ia heb ik geleerd dat je dat idealiter op elkaar af moet stemmen, vandaar de vraag nu ook voor de S9.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

kermy

Citaat van: brt op september 30, 2020, 10:58:16
Kan iemand mij adviseren over de in te stellen output van mijn RME Adi-2 dac?

Ik speel nu weer even met de Unison Research S9 en die geeft aan dat de Input Impedance 47 kOhm is.
Waar moet ik dan het relais van mijn dac op zetten?
Ik kan kiezen tussen -5, +1, +7 en +13 dBu...

Voorheen dacht ik daar niet over na en zette ik de dac op de hoogst uit te sturen stand omdat dan de volumeknop van de S9 niet zo ver openhoefde, maar met de LM219ia heb ik geleerd dat je dat idealiter op elkaar af moet stemmen, vandaar de vraag nu ook voor de S9.

Het gaat niet om de ingangsimpedantie, maar om de ingangsgevoeligheid voor volle uitsturing van de S9, en die zal in mV of V gespecificeerd worden. Op het WWW zijn allerlei calculators te vinden die van V waardes de dBu waarde berekenen.

Zie hier, http://www.sengpielaudio.com/calculator-db-volt.htm

Zoiets heet het opzetten van een gainstructure en is belangrijk om clipping in je keten te voorkomen. In principe stuurt ieder unit zo heet mogelijk uit, zonder dat de volgende unit in de keten er door overstuurd word. Op die manier krijg je de maximale signaal ruisverhouding in je installatie.


Met vriendelijke groet,

Kermy

brt

Thanks Kermy 👍
Ik kan online en in de manual niks vinden over de ingangsgevoeligheid. 50pf stond er ook nog bij, maar dat is geen mV of V...

Ik heb niet het idee dat ie klipt ofzo, maar dat had ik bij de Line Magnetic die ik 'op papier' ook oorspronkelijk te hard aanstuurde ook niet. Het enige verschil wat ik merk is hoe ver de volumeknop open moet.

Wél heb ik het idee dat nu ik de S9 12dbu minder hard aanstuur hij een stuk(je) minder ruis geeft, zou dat daarmee te maken kunnen hebben?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

bmateijsen

Gain is niet iets wat je standaard maar op het hoogst moet zetten. Hoogste gain is standaard ook meer ruis. Voor een versterker die normaal 2v op de ingang verwacht, die heeft vaak liever wat minder gain. Je kan het gewoon doen door het te beluisteren, evt. zou je het ook gewoon kunnen meten.

brt

Het lastige is dus dat ik er niks over kan vinden, nergens niet :(
Ik begreep dat veel versterkers qua gevoeligheid tussen de 1 en 2v zitten, klopt dat?

Dan zit ik nu met mijn 1dbu best oké. Evt zou het nog 7dbu mogen worden (mocht de gevoeligheid 2v blijken). Dat verschil ga ik dan nog wel even beluisteren, meten heb ik helaas geen verstand van en de apparatuur niet voor.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

kermy

Citaat van: brt op september 30, 2020, 21:10:58
Het lastige is dus dat ik er niks over kan vinden, nergens niet :(
Ik begreep dat veel versterkers qua gevoeligheid tussen de 1 en 2v zitten, klopt dat?

Dan zit ik nu met mijn 1dbu best oké. Evt zou het nog 7dbu mogen worden (mocht de gevoeligheid 2v blijken). Dat verschil ga ik dan nog wel even beluisteren, meten heb ik helaas geen verstand van en de apparatuur niet voor.

Ja, maar niet op een lijningang, daar vind je veel lagere gevoeligheid in de meeste gevallen. Denk aan enkele honderden milivolts voor volle output.

De gevoeligheid is de spanning aan de ingang die nodig is om bij de volledig open gedraaide volume regelaar de versterker volledig uit te sturen tot maximaal vermogen.


Met vriendelijke groet,

Kermy

kermy

Citaat van: bmateijsen op september 30, 2020, 20:19:58
Gain is niet iets wat je standaard maar op het hoogst moet zetten. Hoogste gain is standaard ook meer ruis. Voor een versterker die normaal 2v op de ingang verwacht, die heeft vaak liever wat minder gain. Je kan het gewoon doen door het te beluisteren, evt. zou je het ook gewoon kunnen meten.

Volgens mij is dat precies wat ik zei, de volgende trap bepaald wat hij maximaal wil zien, en dat dicteert de maximale gain van de voorgaande trap.


Met vriendelijke groet,

Kermy

brt

Citaat van: kermy op september 30, 2020, 21:24:17
Ja, maar niet op een lijningang, daar vind je veel lagere gevoeligheid in de meeste gevallen. Denk aan enkele honderden milivolts voor volle output.

De gevoeligheid is de spanning aan de ingang die nodig is om bij de volledig open gedraaide volume regelaar de versterker volledig uit te sturen tot maximaal vermogen.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Thanks, ik snap daarmee het belang van dat het optimaal op elkaar afgsteld is.
Maar wat toch bijzonder is, is dat veel dacs of cd spelers bij mijn weten geen regelbaar uitgangsvolume middels relais hebben, en dat alles dus 'gewoon' wordt aangesloten op een geintegreerde versterker. In heel veel gevallen zou dat dus fout moeten gaan? In de praktijk heb ik er nog nooit over gelezen of gehoord, van slechte ervaringen. Ook niet in een hifi-zaak.

Ook zelf ervaar ik geen verschil met het uitsturingsniveau (behalve dan de ruis die idd wel wat minder is nu ik minder hard uitstuur vanuit de dac), en lijkt het allemaal gewoon goed te gaan.

Omdat ik dit nu weet én dit kan aanpassen bij mijn dac, hou ik er rekening mee, maar volgens mij doen veel luisteraars dat niet, dat is toch best gek...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

kermy

Citaat van: brt op oktober  1, 2020, 10:12:21
Thanks, ik snap daarmee het belang van dat het optimaal op elkaar afgsteld is.
Maar wat toch bijzonder is, is dat veel dacs of cd spelers bij mijn weten geen regelbaar uitgangsvolume middels relais hebben, en dat alles dus 'gewoon' wordt aangesloten op een geintegreerde versterker. In heel veel gevallen zou dat dus fout moeten gaan? In de praktijk heb ik er nog nooit over gelezen of gehoord, van slechte ervaringen. Ook niet in een hifi-zaak.

Ook zelf ervaar ik geen verschil met het uitsturingsniveau (behalve dan de ruis die idd wel wat minder is nu ik minder hard uitstuur vanuit de dac), en lijkt het allemaal gewoon goed te gaan.

Omdat ik dit nu weet én dit kan aanpassen bij mijn dac, hou ik er rekening mee, maar volgens mij doen veel luisteraars dat niet, dat is toch best gek...

Welkom in de wondere wereld van de consumenten elektronica.


Met vriendelijke groet,

Kermy

brt

Citaat van: kermy op oktober  1, 2020, 10:46:35
Welkom in de wondere wereld van de consumenten elektronica.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Haha, blijkbaar idd :)
Maar het klinkt als een klok hier, da's het allerbelangrijkste (en met een gerust hart dat ik het op papier ook goed heb afgesteld  :angel:)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3