Woonkamer stereoset van Bart

Gestart door brt, april 29, 2020, 21:54:02

« vorige - volgende »

0 leden en 7 gasten bekijken dit topic.

brt

#200
edit: dubbele post verwijderd
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Weet iemand hier wat er gebeurt als ik mijn Focal Sopra 1 speakers ipv op de 8ohm uitgang op de 4 of 16 ohm aansluit? Soundwise bedoel ik. Kan dat überhaupt, zonder dingen te slopen? :)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Pinda13

#202
Gefeliciteerd met deze aankoop! We hebben dezelfde smaak, ik ben van een 2a3 amp naar een nieuwe 219ia plus versie gegaan. Het is echt een geweldig apparaat wat vooral de controle en ruimtelijkheid enorm goed op orde heeft. Ik heb wel aan tuberolling gedaan, aangezien de standaard psvane wat kil kunnen klinken.

Verder qua ohm gewoon de juiste pakken die de fabrikant op zijn speakers heeft gezet.

Owja was nog wel ff hernia kweken met dragen ofniet? 😂😁
" no loss of fine detail "

kermy

Citaat van: brt op augustus 22, 2020, 16:16:47
Weet iemand hier wat er gebeurt als ik mijn Focal Sopra 1 speakers ipv op de 8ohm uitgang op de 4 of 16 ohm aansluit? Soundwise bedoel ik. Kan dat überhaupt, zonder dingen te slopen? :)

Ja dat kan.

Maar ik zou zeggen probeer het maar, de versterker zou het strakste laag moeten hebben als de winding van de UGT afgesloten word met een impedantie van de speaker die het dichtst ligt tegen die op de versterker. In dat geval is de dempingsfactor het grootst.

Laat maar weten hoe het uitpakt.


Met vriendelijke groet,

Kermy

brt

Maar wat gebeurt er qua geluid? Meer bas, of juist meer hoog?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: Pinda13 op augustus 23, 2020, 03:53:15
Gefeliciteerd met deze aankoop! We hebben dezelfde smaak, ik ben van een 2a3 amp naar een nieuwe 219ia plus versie gegaan. Het is echt een geweldig apparaat wat vooral de controle en ruimtelijkheid enorm goed op orde heeft. Ik heb wel aan tuberolling gedaan, aangezien de standaard psvane wat kil kunnen klinken.

Verder qua ohm gewoon de juiste pakken die de fabrikant op zijn speakers heeft gezet.

Owja was nog wel ff hernia kweken met dragen ofniet? 😂😁

Haha, ja hij weegt wel wat :) Maar ik was al een Unison S9 gewend, die weegt maar 4 kilo minder  ;D

Welke buizenbezetting heb jij nu?
Ik zat ook al te kijken naar mogelijke upgrades. Er zitten bij mij Psvane 845 buizen in, en de ecc83 heb ik vervangend door Gold Lion. Ik zou het mid-hoog nog wel een tikkie warmer willen hebben, maar niet willen inleveren op details en soundstage. Het plaatje is nu retestrak  :headbanging:
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

kermy

Citaat van: brt op augustus 23, 2020, 11:50:47
Maar wat gebeurt er qua geluid? Meer bas, of juist meer hoog?


Prik eens om, en laat het ons weten. Aangezien de dempingsfactor beïnvloed word zou het in het laag te vinden moeten zijn, maar zeg nooit, nooit.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Peerless Monster

Heb hem hier op 8 ohm ingeprikt en de speakers meten exact op de ingang 1,4 ohm.
Klinkt veel beter dan met 4 ohm.
Gewoon proberen...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

brt

Ik zal het eens proberen. Kan ik de versterker gewoon aanhouden tijdens het inprikken?
Want het is weer veel meer gedoe als de buizen weer moeten afkoelen, daarna weer opwarmen etc
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

kermy

Citaat van: brt op augustus 23, 2020, 12:48:58
Ik zal het eens proberen. Kan ik de versterker gewoon aanhouden tijdens het inprikken?
Want het is weer veel meer gedoe als de buizen weer moeten afkoelen, daarna weer opwarmen etc

Nee!

Nooit een buizenbak zonder load laten draaien, dus bij loshalen eerst uitzetten, en pas weer inschakelen als de speakers er weer aanhangen.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Pinda13

Citaat van: brt op augustus 23, 2020, 11:54:16
Haha, ja hij weegt wel wat :) Maar ik was al een Unison S9 gewend, die weegt maar 4 kilo minder  ;D

Welke buizenbezetting heb jij nu?
Ik zat ook al te kijken naar mogelijke upgrades. Er zitten bij mij Psvane 845 buizen in, en de ecc83 heb ik vervangend door Gold Lion. Ik zou het mid-hoog nog wel een tikkie warmer willen hebben, maar niet willen inleveren op details en soundstage. Het plaatje is nu retestrak  :headbanging:

Ah ja ook geen licht ding inderdaad. Ik heb de plus versie (niet in EU te koop volgens mij) en is gelijk aan de 845 prem van binnen. Verder hebben ze daarbij de tubes al geupgrade, maar ook die vond ik niet fijn klinken. Ik meen alles van psvane en de voorbuisjes van JJ. Ik heb nu behalve de we310 geupgrade naar Linlai Elite E 845 en 300b. Voorbuisjes ben ik ook voor Linlai gegaan. Nog erg onbekend, maar maken prachtig spul voor ''normaal'' geld. Het was ooit insider van psvane. Zie :http://psvanetube.com/wordpress/who-is-linlai-tubes/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=who-is-linlai-tubes

Juist die openheid en toch de wat warme sound bevalt me wel. Geen goedkope buisjes trouwens.. Worden vergeleken met de ACME van psvane, maar merkte tov full music buisjes dat deze qua detail stukkie verder gingen.
" no loss of fine detail "

Peerless Monster

Citaat van: kermy op augustus 23, 2020, 13:51:26
Nee!

Nooit een buizenbak zonder load laten draaien, dus bij loshalen eerst uitzetten, en pas weer inschakelen als de speakers er weer aanhangen.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Inderdaad zeg! Je hebt altijd een weerstand erachter nodig.
Anders is het poef. Heb dat 1 keer gedaan. 500 aan nieuwe buizen...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

brt

Citaat van: kermy op augustus 23, 2020, 13:51:26
Nee!

Nooit een buizenbak zonder load laten draaien, dus bij loshalen eerst uitzetten, en pas weer inschakelen als de speakers er weer aanhangen.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Thanks, zal ik doen!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: Pinda13 op augustus 23, 2020, 16:47:21
Ah ja ook geen licht ding inderdaad. Ik heb de plus versie (niet in EU te koop volgens mij) en is gelijk aan de 845 prem van binnen. Verder hebben ze daarbij de tubes al geupgrade, maar ook die vond ik niet fijn klinken. Ik meen alles van psvane en de voorbuisjes van JJ. Ik heb nu behalve de we310 geupgrade naar Linlai Elite E 845 en 300b. Voorbuisjes ben ik ook voor Linlai gegaan. Nog erg onbekend, maar maken prachtig spul voor ''normaal'' geld. Het was ooit insider van psvane. Zie :http://psvanetube.com/wordpress/who-is-linlai-tubes/?utm_source=rss&utm_medium=rss&utm_campaign=who-is-linlai-tubes

Juist die openheid en toch de wat warme sound bevalt me wel. Geen goedkope buisjes trouwens.. Worden vergeleken met de ACME van psvane, maar merkte tov full music buisjes dat deze qua detail stukkie verder gingen.

Interessant! De plus is nog maar net uit begreep ik. Ik kan er online helemaal niks van vinden, da's toch bijzonder... Maar volgens mij was LM altijd al meer van de mondtotmondreclame dan van de marketing :)

Linlai zag ik al langskomen. Bij welke buis-upgrade merkte jij de de grootste verandering?
Ik lees daar verschillende verhalen over: sommigen zeggen de ecc83 buisjes (daar heb ik nu Gold Lion ECC83 in), elders las ik de 845 buis. Wat is jouw ervaring daarmee?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Met de onverwachte aankoop van de Line Magnetic 219IA zit mijn Purifi-avontuur er voor nu al weer op. Ik heb overwogen om de Purifi naast de LM te houden, maar het zou betekenen dat ik dan nu 3 versterkers heb (ook nog de Unison S9). Omdat ik de LM219 net heb, wil ik daar nu graag mee spelen en niet wachten tot de koudere maanden. De Purifi was nog maar een paar maanden oud en net ingespeeld, en heb ik dan nu toch maar weer verkocht.

Jammer is dat ik de route van een buizenvoorversterker icm de Purifi niet écht heb kunnen verkennen, en ik had al een mooi rijtje buizenvoorversterkers op het oog. De combinatie met de LM512CA buizen pre was geweldig en ik denk dat meer buizen vv een goede match zouden kunnen zijn met de Purifi. Misschien komt dat volgend jaar of later wel weer eens terug.

Met de geintegreerde single ended Line Magnetic merk ik dat ik het mooie mid weer terugheb, waar ik zo van af moest kicken. Dat voelt wel als thuiskomen weer. Ook het feit dat er nu weer een prachtig ogend apparaat als versterker in de kamer staat ipv een klein zwart kastje, verhoogt de luistervreugde. Eerder noemde ik dat ik met de Unison S9 wel pride of ownership voelde en met de Purifi niet. Dat zegt niets over de geluidskwaliteit uiteraard, maar ik merkte wel dat ik het jammer vond dat er niet meer (een bakbeest van) een pronkstuk in de woonkamer staat. Dat is nu weer terug!

Qua looks vind ik de LM219 IA nóg mooier dan de Unison S9 (die de foto's een paar posts geleden), maar met beide looks kan ik prima leven. Ik ga dit najaar de versterkers ook qua sound vergelijken. Beide zijn single-ended geintegreerde buizenbakken, en hebben een vergelijkbaar wattage en gewicht en kosten nieuw (ruim) 8k.
Toch heeft de LM een andere signatuur. Het mid hoog lijkt nóg wat opener, en de soundstage nóg wat strakker en ik hoor nog meer details. Misschien is het wel iets té (met name het mid-hoog), daar ben ik nog niet uit en hangt ook sterk van het album af wat ik speel. Van wat ik me het herinner is de S9 wat warmer. Ook heb ik het idee dat er iets meer ruis uit de LM komt dan de S9. Maar daar heeft wel een paar maanden met de Purifi spelen tussen gezeten, dus dat is slechts gebaseerd op herinnering. Toch wat tricky om daar al te veel op te baseren en uit te concluderen.

Wordt vervolgd dus. Voor nu eerst maar eens genieten van de teruggekeerde fijne buizensound. Veel muziek die ik al goed kende hoor ik nieuwe dingen in met de LM219IA. Het is een bizar goede versterker en ik prijs mezelf gelukkig deze in mijn kamer te hebben staan!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

addesmo

Citaat van: brt op augustus 23, 2020, 11:50:47
Maar wat gebeurt er qua geluid? Meer bas, of juist meer hoog?
Mijn ervaring met een unison s6 is dat 4 ohm aansluiten wat strakker is, iets minder rommelige bas en 8 ohm wat mooier met stemmen, voller in het midden.
Denk dat het heel erg van je accoustiek en speakers afhangt wat je beter/mooier vindt!
Zelf speel ik nu in mijn tweede setje met Dynaudio speakers op de 4 ohm.

jellejanssen

Citaat van: brt op augustus 24, 2020, 11:22:36
Met de onverwachte aankoop van de Line Magnetic 219IA zit mijn Purifi-avontuur er voor nu al weer op. Ik heb overwogen om de Purifi naast de LM te houden De Purifi was nog maar een paar maanden oud en net ingespeeld, en heb ik dan nu toch maar weer verkocht. is een bizar goede versterker en ik prijs mezelf gelukkig deze in mijn kamer te hebben staan!

En ik prijs mijzelf nu gelukkig en zal hem vertroetelen voor je !!! Je bent de eerste die het hoort, mocht de Purifi oooooit weggaan ;)

En man o man wat heb je een mooie versterker en speakers, ga je lang van genieten !


brt

Citaat van: addesmo op augustus 24, 2020, 12:12:22
Mijn ervaring met een unison s6 is dat 4 ohm aansluiten wat strakker is, iets minder rommelige bas en 8 ohm wat mooier met stemmen, voller in het midden.
Denk dat het heel erg van je accoustiek en speakers afhangt wat je beter/mooier vindt!
Zelf speel ik nu in mijn tweede setje met Dynaudio speakers op de 4 ohm.

Dank voor je toelichting. Ik ga er binnenkort wel eens mee spelen. Wil de versterker eerst wat beter leren kennen nog.
Toevallig las ik in een review op Alpha Audio (waar je bij de Prima Luna kon kiezen 4 en 8 ohm): "Wij sluiten op 4 ohm aan in deze test, aangezien de Focal daar dipt (3,9 Ohm). Dat moet het laag wat helpen in termen van controle."

Ook zij hebben de Focal Sopra 1, dus dat is sowieso interessant om te weten. Wat je inlevert in het midden is de vraag. Maar daar gaan we dan achter komen :)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

kermy

Citaat van: brt op augustus 25, 2020, 08:56:14
Dank voor je toelichting. Ik ga er binnenkort wel eens mee spelen. Wil de versterker eerst wat beter leren kennen nog.
Toevallig las ik in een review op Alpha Audio (waar je bij de Prima Luna kon kiezen 4 en 8 ohm): "Wij sluiten op 4 ohm aan in deze test, aangezien de Focal daar dipt (3,9 Ohm). Dat moet het laag wat helpen in termen van controle."

Ook zij hebben de Focal Sopra 1, dus dat is sowieso interessant om te weten. Wat je inlevert in het midden is de vraag. Maar daar gaan we dan achter komen :)

Vergeet ook niet dat volgens mij de S6 gebruik maakt van feedback, en als de LM dat niet doet, er altijd een verschil zal zijn in het laag tussen die twee. Als in strakker en minder strak.


Met vriendelijke groet,

Kermy

brt

Ah, da's een goeie Kermy. De Line Magnetic heb ik zonder feedback ingesteld..
Gewoon proberen dus, zoals gebruikelijk :)
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

kermy

Citaat van: brt op augustus 25, 2020, 10:05:53
Ah, da's een goeie Kermy. De Line Magnetic heb ik zonder feedback ingesteld..
Gewoon proberen dus, zoals gebruikelijk :)

Kan niet, alleen min en max, en als ik het schema bekijk is dat of 3dB of 6dB, waar de S9 een vaste waarde van 14dB toepast.

Zie schema.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Rob_Dingen

Citaat van: kermy op augustus 25, 2020, 11:25:07
Kan niet, alleen min en max, en als ik het schema bekijk is dat of 3dB of 6dB, waar de S9 een vaste waarde van 14dB toepast.

Zie schema.

Met vriendelijke groet,

Kermy
Als je de 3dB optie kiest is er geen overall tegen koppeling alleen de stuurtrap.

Rob

kermy

Citaat van: Rob_Dingen op augustus 25, 2020, 13:09:32
Als je de 3dB optie kiest is er geen overall tegen koppeling alleen de stuurtrap.

Rob

Helemaal waar, dus ook nog een verschil in hoe er tegengekoppeld word, bij de S9 weet ik dit niet, daar heb ik geen schema van gezien.


Met vriendelijke groet,

Kermy

Pinda13

#223
Citaat van: brt op augustus 24, 2020, 10:21:19
Interessant! De plus is nog maar net uit begreep ik. Ik kan er online helemaal niks van vinden, da's toch bijzonder... Maar volgens mij was LM altijd al meer van de mondtotmondreclame dan van de marketing :)

Linlai zag ik al langskomen. Bij welke buis-upgrade merkte jij de de grootste verandering?
Ik lees daar verschillende verhalen over: sommigen zeggen de ecc83 buisjes (daar heb ik nu Gold Lion ECC83 in), elders las ik de 845 buis. Wat is jouw ervaring daarmee?

Klopt er is nog weinig over te vinden. Waarschijnlijk wordt deze niet in EU uitgebracht, de plus versie. Zo heb je hier geen 845 premium die uitgebracht is.

Verder heeft linlai toevallig deze week een aliexpress store geopend. 0 feedback in beoordelingen en ervaringen ik weet dus ook niet of ze alles netjes en goed geregeld hebben. Het is voor hen totaal nieuw om buiten China te verkopen. Ik vind de buisjes die zij maken van zeer hoge kwaliteit. Glas is wat harder lijkt het, vaak ook wat dikker en daardoor buisjes wat groter. De klank vind ik wat ''liever'' dan psvane, die toch meer verkleurd zijn per type(zoals de tii reeks is mega dynamisch). Linlai neigt wat naar full music, maar dan verder in detail en natuurgetrouw.. Blijft lastig altijd dit omschrijven, maar ik vind de live ervaring heel erg goed.

Zoals gezegd heb ik de 845, 300b en 12ax7 vervangen door linlai elite tube. Wel heb ik nog wat getest met de JJ's, maar linlai vond ik wat beter klinken. Zie mijn topic trouwens in de showcase, daar staan wat fotos van de oude standaard 845 buizen tov de linlai elite tube. Inderdaad ze zijn nog weer wat groter (bizarr). Trouwens beste prijs kwaliteit buis is die 845 chandelier versie en als enige buizen merk die zoiets gemaakt heeft. De prijs is zeer gunstig, waar de elite algauw rond de 400 per buis kwijt bent is de DG845 (chandelier) rond de 150 per stuk. Zie die link uit mn vorige post.. Schijnt ook heel mooi te klinken, zelf niet getest..
" no loss of fine detail "

brt

Citaat van: Rob_Dingen op augustus 25, 2020, 13:09:32
Als je de 3dB optie kiest is er geen overall tegen koppeling alleen de stuurtrap.

Rob

Misschien een hele stomme vraag hoor, maar houdt dat in dat ie dan de 845 buizen 'passeert'? Ik heb gelezen dat de 300b buizen de stuurbuizen zijn, namelijk?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3