Woonkamer stereoset van Bart

Gestart door brt, april 29, 2020, 21:54:02

Vorige topic - Volgende topic

frank2

Misschien een strakkere bass?
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

mmuetst

Citaat van: brt op april  6, 2026, 15:31:18Ik ben toch wel erg gecharmeerd van de buizen.

Er is ook nog een Fezz Titania eindversterker te koop, dan zou ik de analoge volumeregeling van de 701n gebruiken.

Hebben jullie een idee wat ik dan soundwise kan verwachten tov de geïntegreerde Titania zoals ik nu heb? Dus: solid state voorversterker op buizen eindversterker...
Zet de volume knop van je huidige Fezz helemaal open en regel de volume op de streamer/voorversterker en je weet het.
Geniet van Audio, maar betaal met mate.

brt

Citaat van: mmuetst op april  6, 2026, 17:01:26Zet de volume knop van je huidige Fezz helemaal open en regel de volume op de streamer/voorversterker en je weet het.

Maar dan gaat ie alsnog door de buizen voortrap van de Fezz toch?
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

mmuetst

Citaat van: brt op april  6, 2026, 17:11:14Maar dan gaat ie alsnog door de buizen voortrap van de Fezz toch?
Let je wel op Bart  ;) de einversterker heeft dezelfde gain buis als de geïntegreerde versterker. Dus ja, dat gaat ie, en nee er is geen verschil.

mmuetst

Overigens heb ik dat ook gedaan met mijn Ayon en Eversolo streamer omdat de volume regeling van de Ayon een beetje te grof is, kan ik ook de volume regelen op de Eversolo. Mijn 300B stuur ik nu ook op die manier aan.
Ik heb mijn huidige luidsprekers trouwens nog niet met transistor aangestuurd bedenk ik me nu. Misschien binnenkort de Luxman aanslingeren.

brt

Citaat van: mmuetst op april  6, 2026, 17:18:14Let je wel op Bart  ;) de einversterker heeft dezelfde gain buis als de geïntegreerde versterker. Dus ja, dat gaat ie, en nee er is geen verschil.

Maar dan is het toch geen vergelijking? Als ie alsnog door de voortrap gaat, zal je die horen lijkt me, hoever open je em ook zet.

Dezelfde buis heeft in de eindversterker variant een andere functie denk ik?

Helaas heeft mijn Fezz geen direct in, dan had ik het eenvoudig kunnen checken
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Fezz Titania EVO • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Audioquest • ViaBlue

mmuetst

Citaat van: brt op april  6, 2026, 19:51:14Maar dan is het toch geen vergelijking? Als ie alsnog door de voortrap gaat, zal je die horen lijkt me, hoever open je em ook zet.

Dezelfde buis heeft in de eindversterker variant een andere functie denk ik?

Helaas heeft mijn Fezz geen direct in, dan had ik het eenvoudig kunnen checken

Nee verkeerde aanname, de schakeling is gewoon 100% hetzelfde alleen is er geen volume regelaar en geen input keuze schakelaar. Eerste buis is voor gain tweede buis is voor fasedraaien (en dat in éên glazen huisje). Dus als je de volume knop 100% open zet dan heb je eigelijk dezelfde schakeling. Hoewel je natuurlijk wel nog steeds de maximale weerstand van de potmeter hebt naar massa, maar dat zal qua geluid niks uitmaken.

AudioLaan

Gewoon lekker biampen vanuit je integraded. :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Elipson | Eversolo | Gato-audio | MoFi | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207
https://www.audiolaan.nl/

brt

Citaat van: mmuetst op april  6, 2026, 20:33:51Nee verkeerde aanname, de schakeling is gewoon 100% hetzelfde alleen is er geen volume regelaar en geen input keuze schakelaar. Eerste buis is voor gain tweede buis is voor fasedraaien (en dat in éên glazen huisje). Dus als je de volume knop 100% open zet dan heb je eigelijk dezelfde schakeling. Hoewel je natuurlijk wel nog steeds de maximale weerstand van de potmeter hebt naar massa, maar dat zal qua geluid niks uitmaken.

Oké thanks, ik zal het eens gaan proberen. 100% open durf ik niet, maar ik zal in ieder geval de vv functie van de teac weer inschakelen. Die fungeert nu uitsluitend als dac.
Ben benieuwd!

brt

Leuk draadje gevonden over wat volgens gebruikers meer invloed heeft op het geluid: buizen in de vv of buizen in de eindversterker:

https://forum.audiogon.com/discussions/for-tube-sound-which-is-more-important-preamp-or-power-amp

Toch een aanzienlijk aantal ervaren gebruikers die aangeven dat buizen in de ev meer invloed heeft. Interessant...

In een recensie op een Duitse site werden trouwens beide versies van de Fezz Sagita voorversterkers met elkaar vergeleken: de ene is met buizen, de andere zonder. Daar werd geschreven dat de verschillen erg klein waren:

"We hebben de twee voorversterkers natuurlijk naast elkaar beluisterd. Er is geen wereld van verschil tussen beide; ze delen een genetische verwantschap in hun fezz-achtige klank. En toch klinkt de transistorversie duidelijk meer gefocust, gewoonweg "sneller". De hoogwaardige buizenversie laat de fluweelzachte glans van de monoblokken nog mooier schitteren."

Tabcam

Ik kan me goed voorstellen dat een buizeneindtrap erg anders klinkt als een solid state eindtrap afhankelijk van de luidsprekers. Bij een Devore luidspreker verwacht ik weer veel minder verschil maar de meesten zullen in de bas best een impedantiepiek hebben.

Kortom, de gehele set zal je in ogenschouw moeten nemen. Ik kan me wel jouw voorliefde voor de buis indenken, het vaak ruimtelijker en het gloedvolle geluid heeft zeker iets.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

brt

Citaat van: Tabcam op april  6, 2026, 22:08:54Ik kan me goed voorstellen dat een buizeneindtrap erg anders klinkt als een solid state eindtrap afhankelijk van de luidsprekers. Bij een Devore luidspreker verwacht ik weer veel minder verschil maar de meesten zullen in de bas best een impedantiepiek hebben.

Kortom, de gehele set zal je in ogenschouw moeten nemen. Ik kan me wel jouw voorliefde voor de buis indenken, het vaak ruimtelijker en het gloedvolle geluid heeft zeker iets.

Goed punt, wat in het Audigon draadje wat ik aanhaalde ook werd genoemd: de impedantiecurve van de speakers zal idd een bepalende factor zijn. Met de buizen merk ik hier dat het midhoog weer wat meer naarvoren gedrukt worden, wat toch stiekem  toch wel weer lekker is. Typisch gevalletje myfi ipv hifi  :angel:
Maar het is totaal niet op een agressieve manier, het klinkt daardoor gewoon lekker, zeker icm de slam en power die deze 4x kt88 geven.

Ik moet even een rustig moment vinden om lekker te kunnen testen wat de TEAC als vv zou doen, dan heb ik mijn antwoord begreep ik :)

Mediator

Mensen met een technische achtergrond vinden vaker de inzet met buizen in het voorversterkdeel meer zinvol. Vaak wordt daarbij gewezen op transformatoren die aan de uitgang hangen bij eindversterkers en die geluid degraderen. In mijn ervaring kan er juist sprake zijn van een zekere mate van synergie zodra je buizen aan buizen hangt. Maar ik heb het ook goed horen gaan met buizenvoorversterking en solid state eindversterking. The proof of the puding ...
Gruppo Richercha Audio Alta Fedeltà ❤️

addesmo

Daarom zeg ik Mcintosh!
Autoformers  :pompom:

Kurt

Citaat van: brt op april  6, 2026, 22:22:30Goed punt, wat in het Audigon draadje wat ik aanhaalde ook werd genoemd: de impedantiecurve van de speakers zal idd een bepalende factor zijn.
Laat "impedantie matching", wat sowieso noodzakelijk is in een buizen eindbak en dus uitgangstransformatoren vereist, nu net DE reden zijn waarom McIntosh een patent heeft op het gebruik van uitgangstransformatoren in solid state...

brt

Vandaag even wat gespeeld met de Fezz als ev, met de analoge volumeregeling van de TEAC vv.
De verschillen zijn gek genoeg niet mega groot, maar wat ik merk is dat het met name in het midhoog dan niet meer zo mooi klinkt als met de Fezz als geintegreerde versterker. Er ontstaat dan een soort schraalheid, dunnigheid in het geluid (met name stemgebied, en even heel gechargeerd gesteld), wat tov het rijkere buizengeluid dan toch niet zo mooi is.

Mijn vermoeden is dat de TEAC vv wat helderder is afgestemd en de TEAC ev wat warmer, waardoor het een erg goede match is als duo. En dat de Fezz met de KT88 al enorm open klinken op de Paradigms, waardoor het iets te veel van het goede wordt. Wel lijkt het met de TEAC als vv nóg iets gedetailleerder te klinken, maar voor mij dus nét iets te veel richting analytisch.

Ik heb de TEAC ook weleens als vv aangesloten gehad op de Line Magnetic espresso, dat gaf toen een beetje hetzelfde effect, alhoewel iets minder groot verschil. Denk dat de TEAC daarmee een uitstekende vv blijkt, maar dat de combinatie van een buizen vv met buizen ev het mooist uitpakt hier.

Ik kan nog een buizen vv tussen de TEACs plaatsen, maar dat is dan een extra apparaat en ik houd de signaalweg liefst zo kort mogelijk.

Richi

Dus binnenkort een TEAC setje te koop en op zoek naar een mooie streamert?

:D
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • 5 x Elac Debut 6.2 • 3 x JBL Stage 200P • A*BNB 2x12" • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Mac Mini M2 Roon server • Cisco Meraki ms220-8P Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

brt

Citaat van: Richi op april 12, 2026, 13:50:11Dus binnenkort een TEAC setje te koop en op zoek naar een mooie streamert?

:D

Ik moet nog steeds terugschakelen naar de TEAC combi, maar vooralsnog geen zin in. Het klinkt te goed met de Fezz. Komt vanzelf weer een keer, als de kachel niet meer aanhoeft :)

De liefde voor buizen is dus nog niet voorbij!

Ik vind het alleen optisch jammer dat deze buizenbak zwart is, naast de TEAC's had een zilveren mooier gestaan.

Richi

Het is ook altijd wat bij jou. :devil:
Zolder Classé CP-800mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Parasound D/AC-2000 ultra • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Oppo BDP-93EU • Philips BDP-9700 • 5 x Elac Debut 6.2 • 3 x JBL Stage 200P • A*BNB 2x12" • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Mac Mini M2 Roon server • Cisco Meraki ms220-8P Woonkamer Sonos Arc Ultra • Sony PS5 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

brt

Citaat van: Richi op april 12, 2026, 14:27:03Het is ook altijd wat bij jou. :devil:

Valt wel mee hoor  :angel:
Ik heb iig geen plannen om al na 1 post mijn muur af te breken en mijn kamer volledig om te gooien. Dus ergens toch wel een soort van steady, in tegenstelling tot sommige mede-forummers  :tounge:

Church of Noise

Woonkamer:   Sonus Faber Cremona (LCR) |  B&W M-1 (S) |  Merovinger Monaco 53  | Rythmik E15HP x2  |  Electrocompaniet AW180 x2  |  Marantz Cinema 30 + Dirac ART  |  nVidia Shield Pro  |  Sony UBP-X800M2  |  Bluesound Node 2i
Werkkamer:    Sonus Faber Electa Bi-Wiring  |  Michell Argo HR & Hera  |  Michell Alecto Mono (x2)  |  Michel Iso  |  customer platenspeler  |  Bluesound Vault 2

brt

mmuetst

Citaat van: brt op april 12, 2026, 14:22:23De liefde voor buizen is dus nog niet voorbij!

Is ook chronisch  :D

frank2

Houd gewoon wat je het beste vind.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met rodium connectoren

Spijkie

Het klinkt een beetje alsof ze beide gaan blijven , net als medeforumer Tompj  :colgate:
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros streaming en LS grun, Axxess switch.