Woonkamer stereoset van Bart

Gestart door brt, april 29, 2020, 21:54:02

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Kingpin

De RME heeft intern volgens mij een 32 bit volume control.
Theoretisch zou je dan geen 'verlies' kunnen horen, maar bij elke digitale volume regeling beperk je de bandbreedte naargelang het volume omlaag gaat.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Rob_Dingen

Ik weet niet hoe het werkt bij die dac.
Mijn ervaring was met digitale volume control.
Zoals jij het omschrijft is dat in het analoge domein en zou het niets uit moeten maken, maar ook dat is afhankelijk van de schakeling.

Dus mijn conclusie is dat jou buis op bepaalde frequenties harder of zachter speelt door de impedantie waardoor je een iets andere klank balans krijgt.
Ook in het midden gebied zit meestal een impedantie piek op de overname frequentie.
Als ik een impedantie meting zou zien kun je daar meer over zeggen.

Rob

brt

Citaat van: Rob_Dingen op juni 10, 2020, 20:09:53
Ik weet niet hoe het werkt bij die dac.
Mijn ervaring was met digitale volume control.
Zoals jij het omschrijft is dat in het analoge domein en zou het niets uit moeten maken, maar ook dat is afhankelijk van de schakeling.

Dus mijn conclusie is dat jou buis op bepaalde frequenties harder of zachter speelt door de impedantie waardoor je een iets andere klank balans krijgt.
Ook in het midden gebied zit meestal een impedantie piek op de overname frequentie.
Als ik een impedantie meting zou zien kun je daar meer over zeggen.

Rob

Maar ik heb het over de Purifi Rob, klasse D..
Als ik met de S9 speel regel ik het volume analoog en staat de dac op 100% volume.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: Kingpin op juni 10, 2020, 20:04:46
De RME heeft intern volgens mij een 32 bit volume control.
Theoretisch zou je dan geen 'verlies' kunnen horen, maar bij elke digitale volume regeling beperk je de bandbreedte naargelang het volume omlaag gaat.

Dus mijn waarneming nu ik veel harder draai omdat ik met een veel zachter relais uitstuur lijkt dus wel plausibel... Het klinkt écht minder dof..
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Rob_Dingen

Citaat van: brt op juni 10, 2020, 20:14:20
Maar ik heb het over de Purifi Rob, klasse D..
Als ik met de S9 speel regel ik het volume analoog en staat de dac op 100% volume.


Dat snap ik wel maar jij mij niet denk ik.

Citaat van: brt op juni 10, 2020, 11:33:58
op zachter volume ik de S9 beter vind klinken. Ik mis dan gewoon wat helderheid en openheid bij de RME-Purifi combi

Sorry, ik ben totaal niet technisch, maar zou bovenstaande een verklaring hiervoor kunnen zijn?

Ik reageerde op deze uitspraak en geef daar mijn verklaring op wat ik overigens niet met 100% zekerheid kan zeggen, dat kan pas na het zien van de impedantie meting van je speaker.

Dan heb je nog je digitale volume  waarbij jezelf al het verschil aangeeft door digitaal harder te zetten en de uitgang te knijpen klinkt het dus beter.
Dat heb ik zo nooit geprobeerd maar gewoon de digitale volume helemaal open te zetten en dan een analoge volume te gebruiken.

Rob

Contour

Volgens mij moet je in een dac / voorversterker het signaal zo hoog mogelijk houden en pas aan de uitgang verzwakken dan heb je de beste signaal ruis verhouding en benut je de volledige bit breedte.

Gr. Walter

brt

Citaat van: Contour op juni 10, 2020, 20:33:11
Volgens mij moet je in een dac / voorversterker het signaal zo hoog mogelijk houden en pas aan de uitgang verzwakken dan heb je de beste signaal ruis verhouding en benut je de volledige bit breedte.

Gr. Walter

Ja zo doe ik het nu. Dat klinkt idd beter doordat ik dus op hoger volume speel.
Ik raak wel steeds benieuwder naar een goede pre amp, want ik kom er wel achter dat er meer uit de Purifi te halen valt dan ik nu doe met de dac. Het is nu al heel erg goed hoor, maar volgens mij heeft de Purifi nog veel meer potentie.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: Rob_Dingen op juni 10, 2020, 20:26:57
Dat snap ik wel maar jij mij niet denk ik.

Ik reageerde op deze uitspraak en geef daar mijn verklaring op wat ik overigens niet met 100% zekerheid kan zeggen, dat kan pas na het zien van de impedantie meting van je speaker.

Dan heb je nog je digitale volume  waarbij jezelf al het verschil aangeeft door digitaal harder te zetten en de uitgang te knijpen klinkt het dus beter.
Dat heb ik zo nooit geprobeerd maar gewoon de digitale volume helemaal open te zetten en dan een analoge volume te gebruiken.

Rob

Ah oké, ik dacht dat je het idd over de Purifi had.

Analoge volume heb ik nu niet, dus volgens mij is deze setting nu het beste.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Contour

Wat ik begreep is dat je zonder aparte voorversterker moet letten op een goede impedantie match, ook had iemand mij gezegd dan korte interlinks te gebruiken.

Groetjes Walter

Rob_Dingen

Impedantie match is met modern spul helemaal geen probleem.
De uitgangs impedantie is bijna altijd laag en de ingang impedantie van versterkers altijd redelijk hoog.
Als je een bron hebt of voorversterker met een lage uitgangs impedantie dan doen kabels niet zo veel lang of kort.

Rob

Contour


katwax

Wel pre of geen pre, dat is natuurlijk een moeilijke keuze lijkt mij. Bij demo in Malle had Bruno gewoon de Mola Mola dac erop staan. Nu was het daar toen meer de bedoeling om de Purifi speakers te laten horen (brullen) en niet zozeer om de Eigentakt te laten horen.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

brt

Citaat van: katwax op juni 10, 2020, 21:34:21
Wel pre of geen pre, dat is natuurlijk een moeilijke keuze lijkt mij. Bij demo in Malle had Bruno gewoon de Mola Mola dac erop staan. Nu was het daar toen meer de bedoeling om de Purifi speakers te laten horen (brullen) en niet zozeer om de Eigentakt te laten horen.

Terwijl Mola Mola ook gewoon een pre amp verkoopt. Maar volgens mij zit er op die dac uberhaupt geen volumeregeling...

Ik merk wel dat ik voor mijn gemoedsrust toch eerder aan de slag moet met een pre-amp dan ik wil, puur om de potentie van de Purifi te ontdekken.
Nu met het volume bijna helemaal open en dus met een lager uitsturend relais klinkt het alweer zo veel beter dat ik denk 'waar eindigt dit!'

Het feit dat de RME dac nu nog beter presteert legt de lat alleen maar hoger voor een eventuele losse pre amp. Das helemaal niet erg :)
Ook de Cisco Meraki switch die ik afgelopen weekend binnenkreeg, met een goede stroomkabel erop, is een absolute meerwaarde.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

katwax

Citaat van: brt op juni 10, 2020, 21:49:44
Terwijl Mola Mola ook gewoon een pre amp verkoopt. Maar volgens mij zit er op die dac uberhaupt geen volumeregeling...

Ik merk wel dat ik voor mijn gemoedsrust toch eerder aan de slag moet met een pre-amp dan ik wil, puur om de potentie van de Purifi te ontdekken.
Nu met het volume bijna helemaal open en dus met een lager uitsturend relais klinkt het alweer zo veel beter dat ik denk 'waar eindigt dit!'

Het feit dat de RME dac nu nog beter presteert legt de lat alleen maar hoger voor een eventuele losse pre amp. Das helemaal niet erg :)
Ook de Cisco Meraki switch die ik afgelopen weekend binnenkreeg, met een goede stroomkabel erop, is een absolute meerwaarde.
Dan deed hij de volume controle via Roon veronderstel ik, kan best zijn.

Is er niemand in de je buurt die eventueel even met een pre-amp kan langskomen om te vergelijken, natuurlijk moet deze pre wel voldoen.
Een pre met buizen zou goed zijn voor je gemoedsrust als ik zo je posts lees :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

brt

Citaat van: katwax op juni 10, 2020, 22:03:57
Dan deed hij de volume controle via Roon veronderstel ik, kan best zijn.

Dat heb ik vanavond ook nog geprobeerd, om zodoende de RME op 100% volume te krijgen. Maar dat klonk niet al te best (dun en digitaal).

Ik ken niemand van het forum die in de buurt van Zwolle/Kampen zit. Mijn vrienden en familie vinden het maar een gekke hobby, laat staan dat ze een goede pre-amp voor me te leen hebben :)

Ik heb er nu twee op het oog:
De Vincent SA T7 en de Ifi DSD Pro.

De laatste is een dedicated pre-amp en dac ineen en heeft losse buizen en ss circuits. De Vincent is een buizen pre amp.
Beide krijgen zeer goede recensies en zouden het potentieel van de Purifi moeten kunnen laten horen.

Misschien dat ik binnenkort eens bij een dealer langsrij die een van beide modellen heeft staan. Dac mee, Purifi mee, dat weegt allemaal niet zo veel dus dat is goed te doen. Maar dat heeft geen haast. Het klinkt allemaal meer dan prima voor nu.

Eerst ga ik aan de slag met zekeringen, die krijg ik een dezer dagen binnen. Ik verwacht dat dat het plaatje naar een nog hoger plan zal tillen. En hoe beter de set, hoe beter je de verschillen hoort. Dus al deze stappen die ik nu maak zijn sowieso winst, welke versterker het in the end ook wordt..
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

De Unison S9 is tot nader orde opgeborgen in zijn originele doos.
Zoals gezegd is het idee om de komende periode met Purifi te spelen en dan te kijken of ik het buizengeluid kan ontwennen, of dat ik mijn buizenversterker ga missen.

De Purifi heeft nu zo'n 400 uur gemaakt en mag ik als ingespeeld beschouwen. Na de verandering in setting van de RME dac door met een lager relais uit te sturen en daardoor het volume dus hoger te moeten zetten weet ik dat er geen verlies is qua resolutie wat dat betreft.

Toch blijft me opvallen dat ik het midden wat gesloten vind. Ik krijg (nog) steeds de behoefte alles harder te zetten zodat het beter binnenkomt. Het lijkt of ik openheid mis. Misschien zette de S9 juist in het mid hoog (stemgebied) iets aan, maar ik vind de stemmen soms wat aan de doffe kant. Dof is dan wel een zware term hoor, misschien is verbloemd wat beter. Hoewel de Purifi én de RME beide bekend staan om hun extreme transparantie is dat juist wat ik gevoelsmatig mis bij de stemmen.

Misschien is het nog steeds wennen, misschien mis ik mijn buizen gewoon :)

Ik heb in elk geval een Ifi Itube2 besteld. Een buizenbuffer dat zeer goed gerecenseerd wordt die je ook als pre-amp kan instellen. Misschien dat dit mij een stapje in de vertrouwde richting kan brengen en mij een indruk kan geven wat een buizenvoorversterker kán doen op de Purifi. Wie weet creëert dit het perfecte huwelijk tussen beide versterktechnieken.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

holco

Wat je nu een beetje mist zou mijn bestelde Audio-GD Master 1 Vacuüm preamp juist in moeten vullen, nog een weekje wachten hopelijk.

Citaat van: brt op juni 17, 2020, 10:17:47
De Unison S9 is tot nader orde opgeborgen in zijn originele doos.
Zoals gezegd is het idee om de komende periode met Purifi te spelen en dan te kijken of ik het buizengeluid kan ontwennen, of dat ik mijn buizenversterker ga missen.

De Purifi heeft nu zo'n 400 uur gemaakt en mag ik als ingespeeld beschouwen. Na de verandering in setting van de RME dac door met een lager relais uit te sturen en daardoor het volume dus hoger te moeten zetten weet ik dat er geen verlies is qua resolutie wat dat betreft.

Toch blijft me opvallen dat ik het midden wat gesloten vind. Ik krijg (nog) steeds de behoefte alles harder te zetten zodat het beter binnenkomt. Het lijkt of ik openheid mis. Misschien zette de S9 juist in het mid hoog (stemgebied) iets aan, maar ik vind de stemmen soms wat aan de doffe kant. Dof is dan wel een zware term hoor, misschien is verbloemd wat beter. Hoewel de Purifi én de RME beide bekend staan om hun extreme transparantie is dat juist wat ik gevoelsmatig mis bij de stemmen.

Misschien is het nog steeds wennen, misschien mis ik mijn buizen gewoon :)

Ik heb in elk geval een Ifi Itube2 besteld. Een buizenbuffer dat zeer goed gerecenseerd wordt die je ook als pre-amp kan instellen. Misschien dat dit mij een stapje in de vertrouwde richting kan brengen en mij een indruk kan geven wat een buizenvoorversterker kán doen op de Purifi. Wie weet creëert dit het perfecte huwelijk tussen beide versterktechnieken.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

jahtari

Citaat van: brt op juni 17, 2020, 10:17:47
Toch blijft me opvallen dat ik het midden wat gesloten vind. Ik krijg (nog) steeds de behoefte alles harder te zetten zodat het beter binnenkomt. Het lijkt of ik openheid mis. Misschien zette de S9 juist in het mid hoog (stemgebied) iets aan, maar ik vind de stemmen soms wat aan de doffe kant. Dof is dan wel een zware term hoor, misschien is verbloemd wat beter. Hoewel de Purifi én de RME beide bekend staan om hun extreme transparantie is dat juist wat ik gevoelsmatig mis bij de stemmen.

Misschien is het nog steeds wennen, misschien mis ik mijn buizen gewoon :)
Ervan uitgaande dat zo'n purifi zeer transparant is (neutraal/zonder extra kleur) kan het ook zijn dat je speakers en/of ruimte nu eenmaal zo klinken!  :smile:

Jahtari's 7.2.2 HT - Powergrip YG-1. Nvidia Shield. DenonX4500H. LCR: Martin Logan Motion 4/6. Atmos: Dali Oberon On Wall. LG77C3 TV. 2x Monoprice Monolith 15 v2. Crown XLS1502 + JBL 4281F.
Stereo setup: Powergrip YG-1. Bluesound Node 2i. MiniDSP SHD Studio. Dutch & Dutch 8m. Dual subs.
Woonkamer: Kef LS60
Studeerkamer: Focal CMS 65. Focal CMS Sub

brt

Focal Sopra 1 speakers klinken juist extreem open en transparant, mijn ruimte klinkt ook zeker niet dof (als in: te gedempt). Ik vermoed zelf dat het midden, waarin buizen vaak excelleren, nu relatief wat onderbelicht zijn. Of toch in elk geval tov hoe ik het gewend was. Onderbelicht is ook niet het goede woord, maar dat deel klinkt gewoon niet zo mooi als bij de S9.

Ben benieuwd naar wat een buizen buffer gaat doen, maar ook naar een actieve buizen voorversterker.
Hoor graag jouw ervaringen met de Audio GD, Holco!
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

scrutinizer

Citaat van: brt op juni 17, 2020, 10:17:47
De Unison S9 is tot nader orde opgeborgen in zijn originele doos.
Zoals gezegd is het idee om de komende periode met Purifi te spelen en dan te kijken of ik het buizengeluid kan ontwennen, of dat ik mijn buizenversterker ga missen.

De Purifi heeft nu zo'n 400 uur gemaakt en mag ik als ingespeeld beschouwen. Na de verandering in setting van de RME dac door met een lager relais uit te sturen en daardoor het volume dus hoger te moeten zetten weet ik dat er geen verlies is qua resolutie wat dat betreft.

Toch blijft me opvallen dat ik het midden wat gesloten vind. Ik krijg (nog) steeds de behoefte alles harder te zetten zodat het beter binnenkomt. Het lijkt of ik openheid mis. Misschien zette de S9 juist in het mid hoog (stemgebied) iets aan, maar ik vind de stemmen soms wat aan de doffe kant. Dof is dan wel een zware term hoor, misschien is verbloemd wat beter. Hoewel de Purifi én de RME beide bekend staan om hun extreme transparantie is dat juist wat ik gevoelsmatig mis bij de stemmen.

Misschien is het nog steeds wennen, misschien mis ik mijn buizen gewoon :)

Ik heb in elk geval een Ifi Itube2 besteld. Een buizenbuffer dat zeer goed gerecenseerd wordt die je ook als pre-amp kan instellen. Misschien dat dit mij een stapje in de vertrouwde richting kan brengen en mij een indruk kan geven wat een buizenvoorversterker kán doen op de Purifi. Wie weet creëert dit het perfecte huwelijk tussen beide versterktechnieken.

In dit geval is de outputstage S9 icm de luidsprekers belasting meer van invloed op de door jou aangehaald, gewaardeerde eigenschap(pen).
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

brt

Die snap ik niet zo goed Scrutinizer (ben niet technisch onderlegd).
Zou je dat in gewone lekentaal kunnen toelichten?

En zeg je daarmee dat ik met een buizen voorversterker of -buffer die eigenschappen niet ga krijgen?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

scrutinizer

Citaat van: brt op juni 17, 2020, 13:50:19
Die snap ik niet zo goed Scrutinizer (ben niet technisch onderlegd).
Zou je dat in gewone lekentaal kunnen toelichten?

En zeg je daarmee dat ik met een buizen voorversterker of -buffer die eigenschappen niet ga krijgen?
Bij een single ended outputstage reageert het afgegeven vermogen mee op het impedantiegedrag van de luidspreker.
Zie het als een milde vorm van equalisatie
Een voorversterker daarentegen kan zeker zijn even harmonische toevoegen maar is liniear in zijn overdracht. Dus geeft geen vorm van equalisatie ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

brt

Dankjewel 👍

En zou het daardoor kunnen zijn dat ik meer openheid / aanwezigheid in het midden ervaar met de S9?
Ik bedoel: word daarmee het mid van de Focal Sopras meer aangesproken?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

scrutinizer

Citaat van: brt op juni 17, 2020, 14:15:40
Dankjewel 👍

En zou het daardoor kunnen zijn dat ik meer openheid / aanwezigheid in het midden ervaar met de S9?
Ik bedoel: word daarmee het mid van de Focal Sopras meer aangesproken?

Zou kunnen dat je door het gebruik van een bepaalde buizenpre meer tastbaarheid in de weergave krijgt. Maar niet doordat deze het midden, gezien mogelijkheid S9, aanzet maar door de aard van het be(ui)esje ;) 
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Rob_Dingen

#149
Citaat van: brt op juni 17, 2020, 14:15:40
Dankjewel 👍

En zou het daardoor kunnen zijn dat ik meer openheid / aanwezigheid in het midden ervaar met de S9?
Ik bedoel: word daarmee het mid van de Focal Sopras meer aangesproken?
Ja en dat ga je met een buffer of preamp niet terug krijgen.
Wat er gebeurd met je buizen versterker is dat hij harder gaat spelen als de impedantie oploopt dus hoger word.
Ik heb een foto als voorbeeld bijgevoegd met de impedantie van zijn grotere broer, maar het midgoog is waarschijnlijk nagenoeg hetzelfde.
Zoals je ziet is het gebied van 1Khz tot 10Khz een stuk hoger waardoor je versterker iets harder gaat spelen waardoor je dus ook iets meer midden hoog krijgt.
Dat is wat je nu mist en het kan goed zijn dat het maar een 0,5dB tot 1dB is.

Rob