Purifi versterkers

Gestart door Tabcam, oktober 5, 2019, 18:21:01

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Tabcam

Min ervaring met de Focal Sopra No.1 van Brt was dat de tonaliteit niet heel erg verschilde maar de resolutie wel toeneemt. Wel dat het verschil met zonder netfilter groot kan zijn en dat de Audiophonics met een dropveter beter uit de voeten lijkt te kunnen dan met aparte netstroomkabels. Of dat laatste zich alleen in mijn brein heeft afgespeeld weet ik niet.

En ja, ik kan me best voorstellen dat als je jaren naar een bepaald geluid hebt geluisterd, het echt anders overkomt. Ik merk dat sommige wisselingen easy peasy voor je oren zijn en andere tijd vergen. Luister er eens een maand naar en wissel dan terug. Niet een weekje, echt een maand. Ben benieuwd wat dan de conclusie is, maar velen zullen minder geduldig zijn.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

DofN

Citaat van: Richi op december 13, 2020, 10:28:26
Het valt me op dat in diverse draadjes hier op het forum in vrij algemene bewoordingen wordt geschreven en geoordeeld over Purifi versterkers. Wat men volgens mij vergeet, is dat de 1ET400A versterker modules (want daar gaat het dan over) slechts een onderdeel zijn van de complete eindversterker. (..)

Moraal van dit verhaal: er zijn volgens mij duidelijke (grote?) verschillen waar te nemen tussen de diverse Purifi implementaties en hier wordt m.i. al te gemakkelijk aan voorbij gegaan. De ene Purifi implementatie is volgens mij niet ondermeer vergelijkbaar met de andere.

Goede post Richi.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kingpin

Citaat van: Richi op december 13, 2020, 10:28:26
Het viel mij al op dat juist in de middengebied de Audiophonics implementatie van TabCam (die ik hier achter de Naim Atom heb gehoord) en mijn EVAL1 van elkaar verschillen. Er zat nogal wat tijd tussen beide luistersessies, vandaar dat ik mijn EVAL1 een keer naar TabCam ga meenemen om de verschillen te beluisteren (en meteen ook te vergelijk met de TriPath versterker die hij nu heeft staan).
Als het kan zou ik deze vergelijk ook graag bijwonen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

jellejanssen

Citaat van: Kingpin op december 13, 2020, 17:46:59
Als het kan zou ik deze vergelijk ook graag bijwonen.

Same same

Tabcam

Citaat van: jellejanssen op december 13, 2020, 19:21:33
Same same
Laten we dat doen zodra de Covid-19 maatregels dat toestaan.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Richi

Citaat van: TabCam op december 13, 2020, 19:41:15
Laten we dat doen zodra de Covid-19 maatregels dat toestaan.
We doen het gewoon buiten!  ;D  :hehe:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Rob_Dingen

Citaat van: Richi op december 13, 2020, 10:28:26
Het valt me op dat in diverse draadjes hier op het forum in vrij algemene bewoordingen wordt geschreven en geoordeeld over Purifi versterkers. Wat men volgens mij vergeet, is dat de 1ET400A versterker modules (want daar gaat het dan over) slechts een onderdeel zijn van de complete eindversterker. Er zit nog een front-end module bij (in mijn geval die van de FE02 die onderdeel is van de EVAL1 set) met een bepaalde opamp en diverse andere onderdelen. En dan is er uiteraard nog de voeding, in mijn geval een Hypex SMPS1200, maar er zijn natuurlijk andere configuraties mogelijk.

Er zijn daardoor klankverschillen tussen de verschillende Purifi implementaties, waar m.i. wel heel gemakkelijk overheen wordt gestapt. NAD heeft een eigen front-end, voeding en zelfs aangepaste versterkermodule toegepast in haar ontwerpen. En dan is er bij de M33 ook nog de voorversterker die een rol speelt in de klank (dat wordt maar al te vaak vergeten).

Er wordt gesproken over een vlak en kil middengebied in sommige van de berichten. Het viel mij al op dat juist in de middengebied de Audiophonics implementatie van TabCam (die ik hier achter de Naim Atom heb gehoord) en mijn EVAL1 van elkaar verschillen. Er zat nogal wat tijd tussen beide luistersessies, vandaar dat ik mijn EVAL1 een keer naar TabCam ga meenemen om de verschillen te beluisteren (en meteen ook te vergelijk met de TriPath versterker die hij nu heeft staan).

In mijn setup (Naim Atom als voorversterker en Hypex SMPS1200/EVAL1 als eindversterker) herken ik dat vlakke en kille midden juist helemaal niet. Ik vermoed dat dat komt omdat de Naim Atom een heerlijke geïntegreerde versterker is met een super streamer/voorversterker met de bekende Naim klank signatuur: een tikje aan de warme kant met veel drive. De combinatie van een wat warmer klinkende bron/versterker met een neutrale eindversterker is er een die bij mij uitstekend uitpakt (heb dit al eerder ervaren met de Esoteric nCore combinatie).

Moraal van dit verhaal: er zijn volgens mij duidelijke (grote?) verschillen waar te nemen tussen de diverse Purifi implementaties en hier wordt m.i. al te gemakkelijk aan voorbij gegaan. De ene Purifi implementatie is volgens mij niet zondermeer vergelijkbaar met de andere.

De versterkers zoals de UCD400 nCore400 en de Purifi hebben een bepaalde signature die telkens weer terug komt wat bijv niet het is bij de nCore1200.
Dat is alleen in het gebied 60Hz tot 200 a 300Hz vanaf het midden gebied hebben ze flinke stappen gemaakt t.o.v de UCD400.
Het is niet goed of slecht maar het is er gewoon.
Afhankelijk van de speakers  ruimte en de rest van de set heb je daar wel of geen last van t.o.v andere versterkers die je eventueel gehad hebt.
Het wil dus ook niet zeggen dat het niet klinkt.
Als je toevallig een ruimte hebt die in dat gebied veel energie geeft dan is het een uitkomst, als het een ruimte is die in dat gebied al dun klinkt word het nog erger.

Rob


DofN

#907
Mwoah, als er een fout in de bron zit, bijvoorbeeld in de versterker of LS, zoals een breedbandige dip of bult, dan hoor je dat, ongeacht de kamer.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

katwax

Citaat van: Rob_Dingen op december 14, 2020, 13:58:12
De versterkers zoals de UCD400 nCore400 en de Purifi hebben een bepaalde signature die telkens weer terug komt wat bijv niet het is bij de nCore1200.
Dat is alleen in het gebied 60Hz tot 200 a 300Hz vanaf het midden gebied hebben ze flinke stappen gemaakt t.o.v de UCD400.
Het is niet goed of slecht maar het is er gewoon.
Afhankelijk van de speakers  ruimte en de rest van de set heb je daar wel of geen last van t.o.v andere versterkers die je eventueel gehad hebt.
Het wil dus ook niet zeggen dat het niet klinkt.
Als je toevallig een ruimte hebt die in dat gebied veel energie geeft dan is het een uitkomst, als het een ruimte is die in dat gebied al dun klinkt word het nog erger.

Rob
Rob bedoel je dt ze tussen de 60Hz en 200Hz een bepaald tekort of teveel hebben dan? Of doel je eerder op dat "droog"?
Waarom zou een nCore1200 dit niet hebben tov de nCore400, terwijl die van design net hetzelfde zijn?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Tabcam

#909
Mijn AudioPhonics HPA-S400ET lijkt een groot probleem te hebben. Ik wilde hem in de set boven maar daar bromt het linkerkanaal zowel via RCA als XLR. Lijkt dus wel wat meer aan de hand dan een eenvoudige losgeschoten aarde. Vergelijkingen in andere draadjes dus even on hold tot dit probleem verholpen is :angel:
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Richi

Citaat van: TabCam op december 14, 2020, 17:29:32
Mijn AudioPhonics HPA-S400ET lijkt een groot probleem te hebben. Ik wilde hem in de set boven maar daar bromt het linkerkanaal zowel via RCA als XLR. Lijkt dus wel wat meer aan de hand dan een eenvoudige losgeschoten aarde. Vergelijkingen in andere draadjes dis even on hold tot dit probleem verholpen is :angel:
Je hebt - helaas - zeker tot 19 januari de tijd om het op te lossen.  :confused:
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Rob_Dingen

Citaat van: doorofnight op december 14, 2020, 14:43:56
Mwoah, als er een fout in de bron zit, bijvoorbeeld in de versterker of LS, zoals een breedbandige dip of bult, dan hoor je dat, ongeacht de kamer.
Dat snap ik maar wat heeft dat met mijn opmerking te maken?

Citaat van: katwax op december 14, 2020, 14:56:55
Rob bedoel je dt ze tussen de 60Hz en 200Hz een bepaald tekort of teveel hebben dan? Of doel je eerder op dat "droog"?
Waarom zou een nCore1200 dit niet hebben tov de nCore400, terwijl die van design net hetzelfde zijn?
Tekort is een groot woord maar als ik ze met mijn eigen versterkers vergelijk zit daar bij mijn versterkers meer energie en ook bij een nCore 1200 zit in dat gebied meer energie.
Waarom weet ik niet mezelf nooit in verdiept maar ik was onder de indruk van de nCore 1200 en de rest niet.
Maar dat is in ieder geval wat ik hoor en ervaar.

Rob

Teejoo

Citaat van: Rob_Dingen op december 14, 2020, 13:58:12
De versterkers zoals de UCD400 nCore400 en de Purifi hebben een bepaalde signature die telkens weer terug komt wat bijv niet het is bij de nCore1200.
Dat is alleen in het gebied 60Hz tot 200 a 300Hz vanaf het midden gebied hebben ze flinke stappen gemaakt t.o.v de UCD400.
Het is niet goed of slecht maar het is er gewoon.
Afhankelijk van de speakers  ruimte en de rest van de set heb je daar wel of geen last van t.o.v andere versterkers die je eventueel gehad hebt.
Het wil dus ook niet zeggen dat het niet klinkt.
Als je toevallig een ruimte hebt die in dat gebied veel energie geeft dan is het een uitkomst, als het een ruimte is die in dat gebied al dun klinkt word het nog erger.

Rob
Ik had dan wel geen Ncore, maar ik herken dit verhaal wel. Daarbij hebben mijn oude Nautilussen sowieso een iets aangezet hoog. Ik merk dat zelfs nu in mindere mate ook bij de nieuwe Arcam amps, maar veel minder dan met de ICE versterkers. Maar wel iets meer, en alleen bij bepaalde tonen dan bij de Classé's.

DofN

#913
Citaat van: Rob_Dingen op december 14, 2020, 22:10:56
Dat snap ik maar wat heeft dat met mijn opmerking te maken?


Dan snap ik jou niet, want als je mij snapt wat bedoel je dan met een signatuur / 'tekort aan energie'' in een frequentiegebied van 60-300Hz om dan op te schrijven:

Citaat van: Rob_Dingen op december 14, 2020, 13:58:12

Afhankelijk van de speakers  ruimte en de rest van de set heb je daar wel of geen last van t.o.v andere versterkers die je eventueel gehad hebt.
Het wil dus ook niet zeggen dat het niet klinkt.
Als je toevallig een ruimte hebt die in dat gebied veel energie geeft dan is het een uitkomst, als het een ruimte is die in dat gebied al dun klinkt word het nog erger.


Dat lijkt tegenstrijdig
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Een ruimte kan dingen versterken-verzwakken ?

Daarom altijd goed metende spulletjes. Wat men ervaart is allemaal zo tribunaal.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

Citaat van: doorofnight op december 15, 2020, 07:17:59
Dan snap ik jou niet, want als je mij snapt wat bedoel je dan met een signatuur / 'tekort aan energie'' in een frequentiegebied van 60-300Hz om dan op te schrijven:

Dat lijkt tegenstrijdig


Nee hoor een ruimte en ook speakers kunnen daar meer energie hebben.

Citaat van: chansig op december 15, 2020, 07:49:25
Waar we het hier over hebben zijn allemaal goed metende spulletjes.

Rob
Een ruimte kan dingen versterken-verzwakken ?

Daarom altijd goed metende spulletjes. Wat men ervaart is allemaal zo tribunaal.

Gr. Hans

chansig

Vandaar dat ik zei dat ervaringen zo tribunaal zijn.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

scoc

Citaat van: Teejoo op december 14, 2020, 23:23:28
Ik had dan wel geen Ncore, maar ik herken dit verhaal wel. Daarbij hebben mijn oude Nautilussen sowieso een iets aangezet hoog. Ik merk dat zelfs nu in mindere mate ook bij de nieuwe Arcam amps, maar veel minder dan met de ICE versterkers. Maar wel iets meer, en alleen bij bepaalde tonen dan bij de Classé's.

Dan kan je best wegblijven van nieuwe series B&W's want die hebben dat nog aanzienlijk meer tegenover de oude reeksen.
Woonkamer (stereo): Aurender N20 | Devialet Expert 220 Pro | TAD ME1 | Purepower+ 1500 | Vicoustic panels
Woonkamer (tv): Apple TV 4K | Panasonic TX-55HZ1000E | Sonos Beam v2
HT: Oppo UDP-203 CineMike mod 2 | OSMC Vero 4K | Apple TV 4K | Lyngdorf MP-60 + MXA-8400 | Marantz MM7055 CineMike | ATC SCM11/C3C/SCM11 | 4 x Monitor Audio CSS230 | 2 x B&W DB3D | JVC DLA-NZ7 | Stewart Studiotek G3 | Propower 1050

DofN

Klopt. Krijg je wel het idee van gedetailleerdheid :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kingpin

#919
Citaat van: Rob_Dingen op december 14, 2020, 22:10:56
Tekort is een groot woord maar als ik ze met mijn eigen versterkers vergelijk zit daar bij mijn versterkers meer energie en ook bij een nCore 1200 zit in dat gebied meer energie.
Waarom weet ik niet mezelf nooit in verdiept maar ik was onder de indruk van de nCore 1200 en de rest niet.
Ervaar je dat verschil in 'energie' als meer dynamiek in bv een aanslag op een instrument bijvoorbeeld, dus de energie in relatie tot de attack time ?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

katwax

#920
Citaat van: Rob_Dingen op december 14, 2020, 22:10:56
Tekort is een groot woord maar als ik ze met mijn eigen versterkers vergelijk zit daar bij mijn versterkers meer energie en ook bij een nCore 1200 zit in dat gebied meer energie.
Waarom weet ik niet mezelf nooit in verdiept maar ik was onder de indruk van de nCore 1200 en de rest niet.
Maar dat is in ieder geval wat ik hoor en ervaar.

Rob
Vreemd, maar ik weet niet wat jij verstaat onder meer energie natuurlijk. Bij energie denk ik aan power, maar als het power zou zijn dan zou ik het eerder verwachten in het laag dan mid :)

Lol je spreekt van 60hz tot 200hz, dus is het laag. Pfff niet wakker.
Dan is het toch puur de power en moeten je woofers meer krijgen, vandaar dat de 1200 beter klinkt dan de 400
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Citaat van: chansig op december 15, 2020, 10:43:17
Vandaar dat ik zei dat ervaringen zo tribunaal zijn.

Gr. Hans
Tribunaal betekend rechtbank dus wat je nu precies wil zeggen weet ik niet.

Citaat van: Kingpin op december 15, 2020, 16:08:20
In dat gebied is alles wat terughoudender.
Het is altijd moeilijk uit te leggen maar goed te horen.

Rob
Ervaar je dat verschil in 'energie' als meer dynamiek in bv een aanslag op een instrument bijvoorbeeld, dus de energie in relatie tot de attack time ?

katwax

Citaat van: Kingpin op december 15, 2020, 16:08:20
Ervaar je dat verschil in 'energie' als meer dynamiek in bv een aanslag op een instrument bijvoorbeeld, dus de energie in relatie tot de attack time ?
Dit zou willen zeggen dat het teveel controle heeft? Sommige omschrijven dit als droog of kill, vreemde is dat het dan bij de 1200 module niet zo zou zijn.
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Rob_Dingen

Citaat van: katwax op december 15, 2020, 17:37:50
Dit zou willen zeggen dat het teveel controle heeft? Sommige omschrijven dit als droog of kill, vreemde is dat het dan bij de 1200 module niet zo zou zijn.

Dat maak jij er van helaas is niet alles uit te leggen of te verklaren zoals wel vaker in audio.
Het is een tijd geleden dat ik de 1200 gehoord heb en dat was een proto type van Bruno, daar was ik van onder de indruk.
Die had net zoveel drive als mijn eindversterker.
Toen de eerste nCore 400 uitkwam heb ik die meteen gekocht en die had dat dus niet net zoals de UCD400 dat niet had.
Ik heb nu een set nCore 1200 liggen met voedingen maar moet ze nog in een kast bouwen.
Misschien moet ik er wel op terug komen als deze klaar zijn, maar dat verwacht ik niet.

Rob

chansig

Citaat van: Rob_Dingen op december 15, 2020, 17:21:09
Tribunaal betekend rechtbank dus wat je nu precies wil zeggen weet ik niet.

Klopt...bleef vandaag ook al door mijn hoofd zingen: er klopt iets niet.

Volgende keer eerst koffie.

Maar wat ik wilde zeggen is dat ervaringen te belangrijk gemaakt worden.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.