Purifi versterkers

Gestart door Tabcam, oktober 5, 2019, 18:21:01

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

Geert (gvc)

Citaat van: toetertje op april 27, 2020, 14:40:18
Blijkbaar zijn er toch wel veel mensen die de emotie die een goede set over kan brengen niet voelen.
Of heel anders naar muziek luisteren, dan b.v. ik doe.
Toevallig had ik deze voormiddag Nils Lofgren Acoustic Live opstaan tijdens het werk. Fantastische hoe die passie en emotie in zijn gitaarspel brengt. Oh ja, dat was via Youtube op mijn laptop speakers.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

toetertje

Citaat van: chansig op april 27, 2020, 13:19:44
Grappige is dat Frank aangeeft dat de D goed meet maar dan geen emotie heeft (laatste is lulkoek..want een apparaat heeft geen emotie) en dat een andere versterker mogelijk minder meet (vervorming) maar dat die niet hoorbaar is maar wel emotie heeft (wat dus lulkoek is want een apparaat heeft geen emotie).

Ik vind dat erg grappig.

Gr. Hans

Frank schrijft, dat geeft geen emotie, waarmee hij bedoelt dat de versterker de emotie niet overbrengt.


chansig

Ah oké. Gelukkig denk ik dan maar, maar....dus ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Rob_Dingen

Mijn ervaring met klasse D zal ik hier uitzetten.
Hypex UCD weinig sprankeling in het hoog beetje duf zelfs onder de 60Hz best veel laag maar niet super gecontroleerd tussen de 60Hz en 200Hz niet zoveel energie midden gebied prima.
Hypex Ncore 400 Miden gebied en hoog nagenoeg perfect onder de 60Hz best veel laag maar niet super gecontroleerd tussen de 60Hz en 200Hz niet zoveel energie.
Hypex Ncore 1200 is overal een geweldige versterker, wel moet ik er bij zeggen dat ik het Proto type van Bruno gehoord heb en niet de uiteindelijke versie.
Dus bovenstaande opmerkingen in verschil tussen buizen, klasse A versterkers en klasse D versterkers die ik beluisterd heb deel ik wel.
Door het missen van wat energie in het gebied tussen de 60Hz en 200Hz klinkt het wat dunner.

Rob

Tabcam

Citaat van: chansig op april 27, 2020, 13:19:44
Grappige is dat Frank aangeeft dat de D goed meet maar dan geen emotie heeft (laatste is lulkoek..want een apparaat heeft geen emotie) en dat een andere versterker mogelijk minder meet (vervorming) maar dat die niet hoorbaar is maar wel emotie heeft (wat dus lulkoek is want een apparaat heeft geen emotie).

Ik vind dat erg grappig.

Gr. Hans
In de laatste twee pagina's zegt Frank2 dat niet. Frank2 zegt "dat geeft geen emotie". Waar de emotie ontstaat zegt hij niet, wel dat de versterker daar invloed op heeft.

Ik zou het ook op prijs stellen als we het bij de versterkers houden en niet gelijk reageren als het niet in jouw straatje past. Er zijn meerdere gezinden hier en dat is wat mij betreft prima. Je weet hoe iemand erover denkt dus hoef je geen iemand geen woorden in de mond te leggen of lulkoek te roepen a.u.b..

Verzoekje; graag on topic blijven of een eigen topic aanmaken!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

chansig

Citaat van: TabCam op april 27, 2020, 14:59:17
In de laatste twee pagina's zegt Frank2 dat niet. Frank2 zegt "dat geeft geen emotie". Waar de emotie ontstaat zegt hij niet, wel dat de versterker daar invloed op heeft.


Kwestie van lezen en interpretatie dan maar.

Citaat van: TabCam op april 27, 2020, 14:59:17
Ik zou het ook op prijs stellen als we het bij de versterkers houden en niet gelijk reageren als het niet in jouw straatje past. Er zijn meerdere gezinden hier en dat is wat mij betreft prima. Je weet hoe iemand erover denkt dus hoef je geen iemand geen woorden in de mond te leggen of lulkoek te roepen a.u.b..

Bovenstaande is de draai die jij eraan wenst te geven. Prima...ik schrijf wat ik wil schijven. En jij mag zeggen dat je er moeite mee hebt.

Citaat van: TabCam op april 27, 2020, 14:59:17

Verzoekje; graag on topic blijven of een eigen topic aanmaken!

Lijkt mij een prima idee.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

#331
Ik zweer(de) ook bij klasse A totdat ik mijn Tripath bouwde.
Deze is 1 van de weinige klasse D(T) die ik gehoord heb die klasse A 'benaderd'.
Uitgaande van een goede klasse A voor een eerlijk vergelijk.
Dus ja ik denk wel dat we een heel eind op weg zijn, of al zijn, om klasse A referentie niveau te evenaren, geluidstechnisch.
En dat voor beduidend minder geld, onderhoud, grootte en warmte.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

DofN

Dat soort omschrijvingen lees ik ook weleens over de nieuwste generatie Lyngdorf digitale versterkers.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

brt

Citaat van: Kingpin op april 27, 2020, 15:10:41
Ik zweer(de) ook bij klasse A totdat ik mijn Tripath bouwde.
Deze is 1 van de weinige klasse D(T) die ik gehoord heb die klasse A 'benaderd'.
Uitgaande van een goede klasse A voor een eerlijk vergelijk.
Dus ja ik denk wel dat we een heel eind op weg zijn, of al zijn, om klasse A referentie niveau te evenaren, geluidstechnisch.
En dat voor beduidend minder geld, onderhoud, grootte en warmte.

Het onderhoud en de grootte maakt me niet zo veel uit, zelfs het verbruik niet (heb zonnepanelen  :angel:) maar hoe het klinkt én hoe het staat in mijn woonkamer zijn de grootste criteria. Maar als ik voor veel minder geld het zelfde geluidsniveau kan halen dan kan ik prima leven met de mindere looks dan die van de S9 (zie mijn avatar). Net als vinyl opzetten is deze versterker aanzetten toch elke keer weer een ervaring, en dat heeft ongetwijfeld (onbewust) ook invloed op de luistervreugde.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

brt

Citaat van: Rob_Dingen op april 27, 2020, 14:55:16
Mijn ervaring met klasse D zal ik hier uitzetten.
Hypex UCD weinig sprankeling in het hoog beetje duf zelfs onder de 60Hz best veel laag maar niet super gecontroleerd tussen de 60Hz en 200Hz niet zoveel energie midden gebied prima.
Hypex Ncore 400 Miden gebied en hoog nagenoeg perfect onder de 60Hz best veel laag maar niet super gecontroleerd tussen de 60Hz en 200Hz niet zoveel energie.
Hypex Ncore 1200 is overal een geweldige versterker, wel moet ik er bij zeggen dat ik het Proto type van Bruno gehoord heb en niet de uiteindelijke versie.
Dus bovenstaande opmerkingen in verschil tussen buizen, klasse A versterkers en klasse D versterkers die ik beluisterd heb deel ik wel.
Door het missen van wat energie in het gebied tussen de 60Hz en 200Hz klinkt het wat dunner.

Rob

En heb jij de Purifi al eens gehoord Rob? En Icepower?
Ben benieuwd wat je daarvan vindt tov ncore...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

frank2

Citaat van: Kingpin op april 27, 2020, 15:10:41
Ik zweer(de) ook bij klasse A totdat ik mijn Tripath bouwde.
Deze is 1 van de weinige klasse D(T) die ik gehoord heb die klasse A 'benaderd'.
Uitgaande van een goede klasse A voor een eerlijk vergelijk.
Dus ja ik denk wel dat we een heel eind op weg zijn, of al zijn, om klasse A referentie niveau te evenaren, geluidstechnisch.
En dat voor beduidend minder geld, onderhoud, grootte en warmte.

Volledig mee eens, als het middengebied  wat voller wordt weergegeven. En ja tegen een fractie van de prijs .
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Volgens mij zit er in mijn speakers Pascal modules. Maken alle emoties los die je maar kan bedenken.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Tabcam

Citaat van: brt op april 27, 2020, 15:28:02
Het onderhoud en de grootte maakt me niet zo veel uit, zelfs het verbruik niet (heb zonnepanelen  :angel:) maar hoe het klinkt én hoe het staat in mijn woonkamer zijn de grootste criteria. Maar als ik voor veel minder geld het zelfde geluidsniveau kan halen dan kan ik prima leven met de mindere looks dan die van de S9 (zie mijn avatar). Net als vinyl opzetten is deze versterker aanzetten toch elke keer weer een ervaring, en dat heeft ongetwijfeld (onbewust) ook invloed op de luistervreugde.
Wat me wel uitmaakt is hoe warm de versterker wordt en hoe lang het duurt voordat hij opgewarmd is. In beide opzichten vind ik klasse d in het voordeel. Als je dan ook nog een uitstekend geluid hoort, heb je voor mij een winnaar. Zowel de Tripath van Kingpin :worship: als de AudioPhonics HPA-S400ET :clapping: voldoen wat dat betreft :pompom:.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

frank2

Dat kan ik mij goed voorstellen,  jouw speakers zijn behoorlijk vol qua klankkleur dus dan zal klasse d het zeker goed doen
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Geert (gvc)

Dus er is niet noodzakelijk iets mis met klasse D, het gaat om de match met de speakers?
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

katwax

Citaat van: Rob_Dingen op april 27, 2020, 14:55:16
Mijn ervaring met klasse D zal ik hier uitzetten.
Hypex UCD weinig sprankeling in het hoog beetje duf zelfs onder de 60Hz best veel laag maar niet super gecontroleerd tussen de 60Hz en 200Hz niet zoveel energie midden gebied prima.
Hypex Ncore 400 Miden gebied en hoog nagenoeg perfect onder de 60Hz best veel laag maar niet super gecontroleerd tussen de 60Hz en 200Hz niet zoveel energie.
Hypex Ncore 1200 is overal een geweldige versterker, wel moet ik er bij zeggen dat ik het Proto type van Bruno gehoord heb en niet de uiteindelijke versie.
Dus bovenstaande opmerkingen in verschil tussen buizen, klasse A versterkers en klasse D versterkers die ik beluisterd heb deel ik wel.
Door het missen van wat energie in het gebied tussen de 60Hz en 200Hz klinkt het wat dunner.

Rob
Denk dat dit een mooi beschrijf geeft en dat daarom alle opmerkingen over klasse D als algemeen heel kort door de bocht zijn.
Mijn set bestaat uit enkel klasse D (ncore/purifi), maar bijna elke woofer heeft zijn eigen versterker, dus kan ik(je) dit niet gaan vergelijken met bv de de Edge die Brt nu heeft gekocht.
Omgekeerd zou hetzelfde zijn (of erger) als TabCam een goedkope buizenversterker gaat vergelijken met bv de Eigentakt en dan als conclusie geven dat alle buizenversterkers geen controle hebben.

Als ik het zo lees dan geeft Brt aan dat hij minder had verwacht van de Edge en dat hij verder wil onderzoeken wat een betere klasse D kan brengen (met een buizen pre-amp) :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

chansig

Citaat van: gvc op april 27, 2020, 16:51:53
Dus er is niet noodzakelijk iets mis met klasse D, het gaat om de match met de speakers?

Jij doelt op een technische match maar of op de smaak/ervarings match ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Geert (gvc)

Citaat van: chansig op april 27, 2020, 17:09:04
Jij doelt op een technische match maar of op de smaak/ervarings match ?
Weet ik niet, het is een open vraag aan diegene die een uitgesproken mening hebben over het klankkarakter van klasse D.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

chansig

#343
Voutje...

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Teleflubbie

#344
Citaat van: Rob_Dingen op april 27, 2020, 14:55:16
Mijn ervaring met klasse D zal ik hier uitzetten.
Hypex UCD weinig sprankeling in het hoog beetje duf zelfs onder de 60Hz best veel laag maar niet super gecontroleerd tussen de 60Hz en 200Hz niet zoveel energie midden gebied prima.
Hypex Ncore 400 Miden gebied en hoog nagenoeg perfect onder de 60Hz best veel laag maar niet super gecontroleerd tussen de 60Hz en 200Hz niet zoveel energie.

Meettechnisch zijn deze modules juist enorm linear!
Ze leveren tussen 60-200Hz exact net zoveel energie als over hun gehele werkbereik (20-20khz). 
Gato DIA-250S - Monitor Audio Gold 200 5G - Raspberry Pi/Allo DigiOne - Volumio/BruteFIR DSP

frank2

Citaat van: gvc op april 27, 2020, 16:51:53
Dus er is niet noodzakelijk iets mis met klasse D, het gaat om de match met de speakers?

Tabcam heeft nogal bijzondere speakers niet te vergelijken met conventionele speakers
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Zijn inderdaad bijzondere speakers om te zien. Maar dat is vast niet wat je bedoelt.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

Citaat van: Teleflubbie op april 27, 2020, 17:46:25
Meettechnisch zijn deze modules juist enorm linear!
Ze leveren tussen 60-200Hz exact net zoveel energie als over hun gehele werkbereik (20-20khz).
Zit daar veel verschil in tov bv een KT88?
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Geert (gvc)

Citaat van: Kingpin op april 27, 2020, 18:05:08
Zit daar veel verschil in tov bv een KT88?
Welke KT88?

Qua frequentierepons is het antwoord in het algemeen neen, maar distortion is wat anders. En het is geweten dat harmonische vervorming bepalend is voor het typische buizengeluid. Met name single ended versterkers klinken warmer.
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

kermy

Ik weet niet of iemand bekent is met de The Carver Challenge.

Via onderstaande link is het verhaal te lezen,

https://www.stereophile.com/content/carver-challenge

In het kort komt het hierop neer dat Bob Carver de uitdaging aanging om zijn versterker precies zo te laten klinken als de toenmalige referentie van Stereophile magazine. Carver deed dit door de transferkarakteristiek van de referentie te kopiëren in zijn eigen versterker.

De heren van Stereophile waren daarna niet in staat de Carver versterker in een blinde test te onderscheiden van hun referentie versterker.

Beide versterkers waren voor de modificatie aan de Carver waarschijnlijk ook redelijk gelijk in hun frequentiebereik, maar klonken anders.
Nadat Carver, zonder ooit de referentie opengemaakt te hebben, het gedrag gekopieerd had in zijn versterker, was er geen onderscheid meer te detecteren door de verwende luisteraars van Stereophile.

Een leuk artikel om eens aandachtig door te lezen.



Met vriendelijke groet,

Kermy