E.H.B.D., ofwel Eerste Hulp Bij Dirac

Gestart door Tabcam, september 21, 2019, 11:42:12

« vorige - volgende »

Adrie60

Citaat van: DofN op juli 12, 2024, 16:54:11Wat gaat er mis?

Mijn computerkennis gaat niet heel erg ver, dus dat verklaart misschien wel iets.  ;D
Ik heb simpelweg geen idee.

Heb nu gewoon Audessey geïnstalleerd.

jaco

Ik heb wat meer naar wat uitleg van dirac art gekeken.
Het lijkt dat hoe meer bereik je hoofd/atmos speakers hebben des te beter het kan werken.

Mijn base layer speakers zijn allemaal ± 2.5 dB (48 Hz - 20 kHz)
De hoogte kanalen zijn: ± 2.5 dB (54 Hz - 20 kHz)
Subs zijn: 19Hz - 131Hz +/- 3dB

Room modes:
26.8 Hz
52,59 Hz
65,96 Hz

Maar zien als art komt wat daarmee mogelijk is.
Eerst maar Diract Live Bass Control werkend krijgen.

9.4.6 setup  Marantz AV10, Genelec G4 x9 voor base layer. Genelec G3 x6  voor hoogte kanalen. Klipsch RP-1000SW x4 subwoofers, VPL-XW5000ES. Screen Excelence enlightor 4k scherm

NielsLu

Tip!

Save 20% on all Dirac Live licenses. From November 25th to December 2nd, get the best in room correction for less. CODE: BF24.

https://dirac.ink/3YXKOXQ
Arcam AVR5  *  Arcam BDP100  *  Marantz CD 52  *  Playstation 3  *  Dune HD Smart D1  *  Tannoy Revolution XT8F  *  Tannoy Saturn S6LCR (center)  *  Tannoy Arena (rears)  *  Tannoy Arena (Atmos height)  *  diy tv meubel / SVS SB 3000 Clone met SVS Sledge STA1000D amp

maximus79

Toch even mijn ervaring delen, ter waarschuwing. Ga er niet vanuit dat de laatste versie van Dirac altijd de beste optie is! Ik moest opnieuw meten vanwege wijziging van opstelling en denk even Dirac updaten en gaan!
Resultaat was om te janken, het klopte gewoon niet, geen bubble, surround veel te zacht, laag niet strak.
Ik heb dit wel eens eerder gehad en ben toen teruggegaan naar een eerdere versie en er geen aandacht verder aan gegeven. Toch even gaan lezen op AVSforum en daar lees je dus inderdaad dat er versies zijn die totaal de boel kunnen verzieken in bepaalde gevallen. Voor wat ik begrijp, is versie 3.4.4 een goede versie en heb met deze opnieuw gemeten en alles klopte weer, behalve altijd je levels nalopen, dit is in mijn ogen ALTIJD nodig.
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC NZ500 | Adeo 120" | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: LG 77" | Bluesound Node 2

DofN

Citaat van: maximus79 op januari  6, 2025, 08:48:14Toch even mijn ervaring delen, ter waarschuwing. Ga er niet vanuit dat de laatste versie van Dirac altijd de beste optie is! Ik moest opnieuw meten vanwege wijziging van opstelling en denk even Dirac updaten en gaan!
Resultaat was om te janken, het klopte gewoon niet, geen bubble, surround veel te zacht, laag niet strak.
Ik heb dit wel eens eerder gehad en ben toen teruggegaan naar een eerdere versie en er geen aandacht verder aan gegeven. Toch even gaan lezen op AVSforum en daar lees je dus inderdaad dat er versies zijn die totaal de boel kunnen verzieken in bepaalde gevallen. Voor wat ik begrijp, is versie 3.4.4 een goede versie en heb met deze opnieuw gemeten en alles klopte weer, behalve altijd je levels nalopen, dit is in mijn ogen ALTIJD nodig.

Ik heb DIRAC vooralsnog opgegeven vanwege de problemen die jij beschrijft. Ik wacht een jaartje in de hoop dat er dan een stabiele versie is.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch Audiophile + ORC binaural software (bass absorbers en akoestiek)

PascalP

Vraagje voor diegene die bekend zijn met Dirac Live Bass Control (met multi sub).
Vorige keer dat ik gedraaid heb was nog voordat ik deze licentie had en met 'gewoon' Dirac Live kon ik per sub een aparte target curve instellen als ik de subs niet deed groeperen.

Nu een nieuwe meting gedaan en de Bass Control optie gekozen en nu zijn alle subs één group en krijg ik ze niet uit elkaar, dus 1 target voor de hele groep?
Is dit te verwachten of zie ik iets over het hoofd?
Video: JVC DLA-N7 Cinemike Stufe Performance - HiViLux 21:9 310cm breed
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Henkjan_O

klinkt logisch.  van wat ik vermoed hoe dit werkt (want daar is Dirac uiteraard wat vaag over) is dat ze met de subs samen er voor zorgen dat je de gewenste response in je kamer krijgt, dus een sub individueel een target meegeven kan niet in dit concept.  het kan dus nodig zijn dat de ene sub een correctie meekrijgt die de andere niet krijgt.
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

PascalP

Citaat van: Henkjan_O op januari 26, 2025, 21:36:40klinkt logisch.  van wat ik vermoed hoe dit werkt (want daar is Dirac uiteraard wat vaag over) is dat ze met de subs samen er voor zorgen dat je de gewenste response in je kamer krijgt, dus een sub individueel een target meegeven kan niet in dit concept.  het kan dus nodig zijn dat de ene sub een correctie meekrijgt die de andere niet krijgt.

Ja precies, hoe het werkt is een beetje vaag, maar heb inmiddels nog een meting gedaan en verschillende presets gemaakt, maar 'traditioneel' Dirac Live zonder Bass Control en alle subs dan een eigen target curve klinkt veel beter/voller/meer body dan met Bass Control.
Met Bass Control klinkt het nogal vlak en dunnetjes met een target curve van +3dB ongeveer (voor de gehele sub groep dan), ook al zet ik hem nog een paar dB hoger wordt het er niet beter op, mist gewoon een hoop laagweergave.
Zelf vermoed ik doordat mijn beide front subs een flinke dip hebben rond de 30Hz en daarme het geheel naar beneden trekken?
In de Dirac Live preset heb ik deze subs dan zelf een target curve gegeven die deze dip redelijk volgt, maar de subs achterin trekken deze dip weer recht en lopen mooi door.

Voorlopig dan maar even zo draaien met de Dirac Live (zonder Bass Control) preset en binnenkort toch maar de upgrade naar Dirac ART overwegen die ook beschikbaar is voor mijn processor, dit moet toch wel haast beter zijn :P
Audio: Bryston SP4 processor + 4x Parasound JC1 (L/R/Side Surrounds) - Parasound A51 (Center + Atmos) - Parasound A21 (Rear Surrounds)
Speakers: 3x MK Sound S300 (LCR) - 2x MK Sound MP300 (Side Surround) - 2x MK Sound S300 (Rear Surround) - 4x MK Sound MP150 (Atmos) - 4x Ken Kreisel DXD-12012
Sources: Oppo UDP-203 Cinemike Stufe 2 - Apple TV 4K 2021 - Technics SL-1210MK2 + Ortofon Bronze + Parasound Zphono

Henkjan_O

Citaat van: PascalP op januari 29, 2025, 08:08:42Met Bass Control klinkt het nogal vlak en dunnetjes
dat is wel heel cliché de eerste reactie van veel mensen als eindelijk die room modes niet meer meedoen  :coffee:
toch maar weer een sub, straks met MFB :-)

PascalP

Citaat van: Henkjan_O op januari 29, 2025, 13:54:50dat is wel heel cliché de eerste reactie van veel mensen als eindelijk die room modes niet meer meedoen  :coffee:

Haha, nee maar gewoon amper laag is wel wat anders, heb 4 verschillende presets gemaakt met Bass Control, iets andere target curves en beetje met de curtains spelen, veel meer kun je niet.
Vrijdagavond nog met @Jefften getest en gisteren met @anton getest en hadden allemaal dezelfde conclusie ;)

Maar zal nog een nieuwe meting doen en dan nog even verder ermee stoeien :P

chansig

Je kan een snapshot maken van de meting.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JBL 8400P, Monitor Audio RSW12,  Monitor Audio RXW12, Blue Sound 132, Dirac Live tot 500 Hz,  Mac Mini M4 met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

PascalP

Zo ziet het er dan ongeveer uit ;)

De gele en donkerblauwe lijn zijn de subs links en rechts voor in de hoeken, daar zie je een behoorlijke dip op 35hz maar lopen daarna best redelijk door tot onder de 20hz.

De lichtblauwe lijn zijn de subs in de rechterachterhoek, dit zijn er 2 en gestacked en doorgelusd op 1 kanaal (zelfde subs als de fronts).
Deze hebben een stuk mindere dip op 35hz maar vallen bij 25hz helemaal af.

Met Dirac Bass Control kan ik ze dus enkel als geheel een target geven en om ze nu 10db te gaan (proberen) te boosten heeft geen enkele zijn, heb dan al vanalles gedaan en opgeslagen onder verschillende presets, lijn omlaag getrokken, lijn met die bolletjes net op de gebied omlaag getrokken, curtain naar 20-22hz getrokken, maar kan niet tippen aan de 'oude' Dirac waarin ik de subs apart een target curve geef die mooi de dips volgt en de pieken afvlakt.

denoontje

Is de huidige positie van de subs voor jouw ruimte wel de juiste op de mpl?

Hoe klinkt het op als je door de ruimte heenloopt?

En hoeveel punts metingen heb je gedaan met Dirac?
Er wordt aanbevolen toch alle punten te meten die het systeem voorstelt.

Is er dsp actief op je 4 subs vanuit de subs zelf?

PascalP

Citaat van: denoontje op februari  5, 2025, 23:54:55Is de huidige positie van de subs voor jouw ruimte wel de juiste op de mpl?

Is de enige positie waar ik ze kwijt kan, links voor, rechts voor en rechtsachter in de hoeken

Citaat van: denoontje op februari  5, 2025, 23:54:55Hoe klinkt het op als je door de ruimte heenloopt?

Hoort wel wat verschillen maar dat lijkt me vrij normaal met wat staande golven die je in iedere ruimte hebt.

Citaat van: denoontje op februari  5, 2025, 23:54:55En hoeveel punts metingen heb je gedaan met Dirac?
Er wordt aanbevolen toch alle punten te meten die het systeem voorstelt.

9 punts, dat moet meer dan genoeg zijn, ook volgens diverse webinairs van StormAudio en Dirac die ik gevolgd heb

Citaat van: denoontje op februari  5, 2025, 23:54:55Is er dsp actief op je 4 subs vanuit de subs zelf?

Nee, subs hebben geen DSP :)