LC-Audio ZAP 2.2 SE klasse D versterker

Gestart door Gydotron, mei 7, 2004, 09:52:26

Vorige topic - Volgende topic

Sherwin

Zou anders eerst een demo unit van guido kunnen proberen als indicatie, maarja, aan de ene kant geloof ik het allemaal wel :)

Mvgr, Sherwin

Gydotron

123456789

Jaap Paganini

Vreemd, ik dacht altijd dat Apogee's 1 ohm waren (gelezen ergens). Dat lijkt het me dat er ergens energe wordt verspild.
Ik denk ook niet dat hard of luid spelen het juiste antwoord is, maar dat het een mooi klankbeeld neerzet natuurlijk. En, goedkoop kan heel erg goed zijn, en ook wel lekker als je bijvoorbeeld eens een HEMA-wijntje probeert.
Nogmaals, ik durfhet risico niet te lopen, en ga zeker niet af op de beschrijving van een ander. Daar ben ik wel eens de boot mee ingegaan. Sindsdien probeer ik altijd een demo te regelen, te luisteren, en me van vakkundige raad te laten voorzien.
Nogmaal, wacht lekker even af Sherwin.
Hat idee trouwens om het laag en het midden/hoog te scheiden is heel goed. dat heb ik bijvoorbeeld bij Triode Dick beluisterd, en nog bij anderen. Dat vond ik inderdaad zelf ook heel erg mooi.

Met vriendelijke groet,

Jaap Paganini

Gydotron

123456789

Erik van Voorst (in memoriam)

Guido

Wat maak je je toch weer druk !!!!!

Iedereen heeft een eigen mening dat is toch niet erg ik had trouwens niet het idee dat Jaap lelijk tegen je deed dus je reactie is op zijn minst
vreemd....

Je moet natuurlijk niet een ieder nu duperen met je eindconclusie
want we waren leuk bezig en ieder wilde meehelpen met dit leuke projectje.....

Er zitten ook nadelen aan klasse D versterking dus we kunnen nog een hoop op de weg ernaar toe leren.

Ik ben bijvoorbeeld zeer nieuwsgierig over de RF

Jaap wist je trouwens dat de eerste klasse D met buizen ging....hahahahaha  >:D
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Jaap Paganini

Beste Guido de Laet,

het was geenszins mijn bedoeling om je te kwetsen. En een wedstrijd element kan ik al helemaal niet vinden in deze discussie. Mij bevreemdt het wel dat je ineens halsoverkop het forum verlaat?!??

Het enige dat mij verstandig leek is om te wachten tot alle testen goed zijn afgerond. Ik ben zelf inderdaad eens voor vele euro's de boot ingegaan en daar wil ik anderen voor behoeden.
Momenteel speel ik zelf met een mooie buizen versterker (inderdaad de Little Ceasar van Triode Dick) en dat gaat heel goed. Ik heb deze wel eerst heel erg lang beluisterd, en afgewisseld met andere "demo" versterkers.

Met vriendelijk groet,

Jaap Paganini

Niet actief

Citaat van: Jaap Paganini op mei 18, 2004, 07:40:28
Vreemd, ik dacht altijd dat Apogee's 1 ohm waren (gelezen ergens).

Hoi Jaap,

De Apogee Scintilla, waar Guido naar verwijst, is het tweede Apogee-model dat op de markt kwam. Die eerste twee modellen (de Full Range en de Scintilla) waren inderdaad extreem laag in impedantie. Daarover heb je waarschijnlijk iets gelezen....
De modellen die later nog volgden -- o.a. de Diva, Duetta, en Stage -- zijn duidelijk versterkervriendelijker, hoewel ze nooit het predikaat "gemakkelijk aanstuurbaar" kunnen krijgen. Verstokte ingewijden beweren bovendien dat die latere modellen ook niet meer de magie van de twee oermodellen hadden, maar inmiddels is dat gelukkig ook weer achterhaald.....

ThingMan -- trots Stage-eigenaar  ;D

Sherwin@Stage

Beste,

Ik snap dat ik moet wachten op de testen etc, en ik wil eventueel wel een demo unit proberen.. dan ben ik er ook zo uit;

Wat ik wel een beetje onder de tafel gedrukt vindt, is dat het lijkt alsof het hier over Hema versterkers gaat wat dus absolute bullshit is;

Of zou het komen door de euro?

Om een stereoversie te maken met een ruime voeding en het e.e.a. aan beveiliging etc ben je gewoon voor de versterker zo'n grove 1200 euro kwijt, omgerekend 2600 Guldens (VOOR EEN ZELFBOUW!! ONTWERP). Laat staan hoe een fabrieks ontwerp hier tegenover staat? Denk dat je daar dan minstens toch wel een grove 4000 euro voor moet neer tellen, (vanwege het feit dat we het over losse modules hebben, die ook ontworpen zijn -> kosten gerekend daarvan).

En over de hoogfrequente radio signalen, het is toch niet zo moeiljk om in de versterker van dun aluminium bijvoorbeeld een soort kap te maken die je over de modules heen monteerd (goed uitgedacht) en aan de binnekant voorziet van lood (houd alles straling tegen zover ik begrepen heb).

Zou klasse D minder aanstaan kun je er zo een AB module voor in de plaats zetten (alleen rekening houden met koellichamen), en anders heb je een zeer mooie stabiele 'laag' versterker, en kun je bewijze van buizen nemen voor het middenhoog.

Maar toch ben ik er van overtuigd dat het erg goed kan klinken, als je die ervaringen zo eens allemaal leest. Ik ben eigenlijk ook wel bereid om een testunit uit te proberen, dan kan ik zelf meteen achterhalen wat de waarde ongeveer is van zo'n project (heb al genoeg versterker gehoord, buizen, een heleboel Krell's, klasse A, klasse AB.. noem maar op).

Mvgr, Sherwin

Citaat van: Sherwin@Stage op mei 18, 2004, 10:45:23
En over de hoogfrequente radio signalen, het is toch niet zo moeiljk om in de versterker van dun aluminium bijvoorbeeld een soort kap te maken die je over de modules heen monteerd (goed uitgedacht) en aan de binnekant voorziet van lood (houd alles straling tegen zover ik begrepen heb).

Mvgr, Sherwin

Helaas is het tegendeel waar...een hoop ontwerpers/fabrikanten hebben het probleem als onoverkomelijk bestempeld (samen met meerdere problemen) en zijn gestaakt met verdere ontwikkeling.

Vergeet niet dat het geen nieuwe vinding is...vanaf 1947 is men met dit principe bezig
en pas de laatste tijd pakken meerdere ontwerpers de handschoen weer op.... ;)
HIROYASU KONDO has been mystical in his relationship to physical matter but as a professor of electrical engineering and molecular mechanics, his audio engineering is of the highest order.  It's about looking for years at how to achieve a certain sound and adopting technical solutions to get there!

Sherwin@Stage

Dank je wel Erik, best interessant eigenlijk als dat zo is.

Zou het dan met die radiosignalen ook niet mogelijk zijn om ze met tegenfase uit op te heffen binnen een bepaalde behuizing (zodat er buiten de behuizing zoiezo niets meer gebeurd) ?

Mvgr Sherwin

Sherwin...daar heb ik helaas niet zoveel verstand van... :-[

Maar mischien pakken Doede en Guido deze vraag op  ;)

Shorty

Kom op, Guido! Laat je niet kisten jongen! Een forum is toch bedoeld om niet alleen feiten maar ook meningen uit te wisselen?

Als ik het woord "Apogee" hoor dan denk ik ook aan de 1 ohm van de Scintilla, die destijds maar door 1 versterker aangedreven kon worden: Krell! Geen wonder dat jou dan gevraagd wordt hoe je je Apogees fatsoenlijk kunt laten klinken met een buizenbak. Het aantal watts is hier natuurlijk niet zo van belang: het gaat erom hoeveel ampère het ding levert. Ook al stuur je de A's aan met de 4 ohm uitgang, zo'n Apogee duikt bij muziek moeiteloos onder de 2 ohm, toch?

VrGr,

Bart J.

Sherwin@Stage

Erik,

Jij woont denk ik dichter in de buurt bij guido dan bijvoorbeeld ik, zou jij die versterkers niet kunen uitproberen op jou huidige avalons met een klein verhaaltje bij qua ondervindingen etc? Of heeft Doede deze stap al ondernomen?

Ik hoop echt dat het supergoed klinkt, dan heb ik de kans van m'n leven  8), anders had ik echt lang doorgespaard (in tussentijd een normaal versterkertje) voor een Krell KSA50 of zo'n 80 watter, of Bryston 3b/4b ST ofzo..)

Mvgr, Sherwin

Hoi,

Buiten het feit dat ik behoorlijk ver weg woon (ben al eens langs geweest bij Guido)
Heb ik ALLES vasgesoldeerd zitten vanaf de Netfilters tm Speakers..de hele lijn...dus een regelrechte ramp met dingen uitproberen. (rechtstreeks op trafo's, printplaten en filters enz enz)  >:(

Normaal wil ik natuurlijk al die moeite best wel doen uit enthousiasme maar komt nu ongelegen
...ik MOET echt 1 project tegelijk doen...(ik ben tenslotte nog maar net over de helft met mijn xXx  ;))

Maar Doede heeft straks plenty hoogwaardige vergelijkingen...als hij hem gaat opbouwen...dus ook ik wacht daar op af alvorens weer een stap verder te gaan.

Uiteraard heeft Guido ook nu al een goed beeld van de kwaliteit gekregen in vergelijkingen met bv Vincent....dus zeer veelbelovend allemaal.  ;)

Groetjes

intergallactic

De versterkers waar Guido naar verwijst zijn mijn persoonlijke versterkers. Heb ze indertijd een dikke week bij Guido achtergelaten toen hij nog met BiG C speelde. De PPversterkers hebben hem tot het inzicht gebracht dat een PP buizenversterker zeer goede resultaten kan neerzetten indien gekoppeld met een topklasse commercieel speakersysteem. Indertijd speelde Guido met de Duetta Signature, dewelke ik persoonlijk zéér hoog waardeer. De impedantie van deze speakers schommelt tussen de 4 en 6 ohm, dus niks schrikwekkends. Mijn versterkers zijn berekend voor 6 ohm bedrijf, maar de primaire impedantie van de trafo is bewust hoog genomen. Dat levert een zeer conservatieve rating van 60W op 6 ohm afsluiting. Sluit je nu 3 ohm aan, dan gaat het vermogen zonder enig probleem stijgen tot een 90Watt. hahaha, een krell buizenversterker!! De magie van de ribbon was vanaf de eerste seconde hoorbaar, in tegenstelling tot de SE versterker. Maar OK, deze laatste was niet compatibel te noemen. Heb persoonlijk ook een aantal SE versterkers gebouwd met goed gevolg, maar ze zijn veel minder algemeen inzetbaar in relatie met een topklasse speaker. Sommige zaken doen ze outstanding. Voor de aansturing van de tweeters van mijn Avalon Ascent zou ik automatisch opteren voor de WE300B, met de ogen dicht. Maar als full range aansturing redt zelfs een KR300BXLS het absoluut niet. Op een Eclipse gaat dat al wat beter. Een kennis van mij speelt met één van mijn SE ontwerpen tot volle tevredenheid mits te leren leven met de beperkingen.

Maaarh, als ik nu al dat moois kon realiseren met zo een digitale wonder module, dan zet ik mijn WE300B mooi in de kast, en zet ik de filamenten van mijn 16 6550A's aan als sfeerverlichting. Met het gespaarde geld ga ik regelmatig eens en weekendje op stap!

Ik ben Guido dankbaar voor het feit dat ie open-minded is. Van een PP versterker hoef je absoluut niet vies te zijn, en digitale versterkers worden de toekomst. Nu moet ik alleen nog eens de tijd vinden om tot bij guido te komen! en hopelijk Guido, mogen we je terugvinden op dit forum met je verfrissende ideëen!

mvg, //WDC

Sherwin@Stage

Beste Erik,

Ik wilde een tijd geleden zelfs eerst die Vincent overkopen van Guido als tijdelijke versterker, die zou rond de 800/850 euro moeten kosten, maar voor een paar honderd euro meer bouw je al een zeer dikke en hoogwaardige eindversterker.

Kijk, en dan zou je bijvoorbeeld een buizenvoorversterker of iets dergelijks kunnen gebruiken, (als we toch aan het zelfbouwen zijn).

Maar ik hoop idd ook zo snel mogelijk wat te horen en zien van Doede en zijn testresultaten + bevindingen.

Mvgr, Sherwin

Niet actief

Citaat van: intergallactic op mei 18, 2004, 12:10:49
Ik ben Guido dankbaar voor het feit dat ie open-minded is. Van een PP versterker hoef je absoluut niet vies te zijn, en digitale versterkers worden de toekomst. Nu moet ik alleen nog eens de tijd vinden om tot bij guido te komen! en hopelijk Guido, mogen we je terugvinden op dit forum met je verfrissende ideëen!
mvg, //WDC

Ja, bij het bovenstaande (en de rest van het uitermatige zinnige verhaal) wil ik me ook aansluiten, dus als je dit leest, Guido: het was gewoon een elektronenstorm in een dikke elko.... (of, zoals we in Nl zeggen: een storm in een glas water).

Jaap Paganini

Beste zelfbouwers,

ik leer weer een hoop over Apogee, en vooral de impedantie. Het was overigens nooit mijn bedoeling, Sherwin, om deze klasse-d versterker tot een HEMA versterker te bombarderen, en daarmee te beweren dat het"slecht zou zijn. Immers er zijn echt goede HEMA-wijnen.
Erik, kun je meer over die buizen-klasse-D versterkers vertellen. Een beetje geschiedenis vind ik wel leuk.
Overigens kraak ik nergens, maar dan ook nergens in mijn verhaal, deze versterker van LC-Audio af. Dat was totaal niet de strekking van mijn verhaal!
Waar is de openmind als je niet een mening mag geven!
Sterker nog, ook ik ben benieuwd hoe deze versterker zal klinken, maar vooral hoe de testen van Doede Douma zullen uitpakken.

Met vriendelijke groet,

Jaap Paganini

Sherwin@Stage

Beste Jaap,

Let it be;

ik ben overigens ook benieuwd naar de metingen van Doede en zijn bevindingen, want dat zegt namelijk het e.e.a. over de 'overall'  performance en de opgegeven specificaties, speculaties en beweringen over wat deze modules kunnen bieden.

Anders is het nog altijd mogelijk om een AB versterker te maken, maargoed die zal naar mijn inziens niet het geluid van een klasse A hebben, en daar word de ZAP (D klasse) wel weer mee vergeleken.. dus laten we het daar het liefst ook op houden.

Het is absolut geen hema, denk dat zo'n versterker als je die zelf inelkaar bouwt, zeker 4x zo duur in de winkel kost.. en dan zitten we al snel over de 4000 euro heen waarvan hetgeen niet echt 'HEMA' te noemen is. Overigens heb ik niets tegen HEMA als het gaat over rookworsten, tompoezen etc  ;D

Mvgr, Sherwin

Shorty

CiteerMijn versterkers zijn berekend voor 6 ohm bedrijf, maar de primaire impedantie van de trafo is bewust hoog genomen. Dat levert een zeer conservatieve rating van 60W op 6 ohm afsluiting. Sluit je nu 3 ohm aan, dan gaat het vermogen zonder enig probleem stijgen tot een 90Watt. hahaha, een krell buizenversterker!!

Een Krell verdubbelt z'n stroom bij halvering van de impedantie: dus 60 ohm bij 6 watt wordt 120 watt in 3 ohm. Dan is een versterker die bij dezelfde cijfers slechts 90 watt levert natuurlijk pure bloedarmoede.....  ;)

En dan komt daar ook nog eens het zeer lage rendement van de Apogees bij: zo'n 78 dB/W.... :P Die kunnen dus wellicht nog veel beter klinken!

VrGr,

Bart J.

intergallactic

In tegenstelling tot de Duetta Signatures zijn mijn buizenversterkers met 90W niet echt een goede match voor de Scintilla's. Niet vanwege het impedantieverloop, maar vanwege het ultralaag rendement. Een paar honderd watt is hier welkom.
Of een VTL Wotan:: 750 watt in triode mode met 24 6550 per kanaal. Maar dan lijkt mij zo een klasse D versterker een welkom alternatief!

Groetjes, //WDC

Shorty

Krell is destijds uitgevonden om de Scintilla aan te drijven: dat lukte in die tijd geen enkele andere versterker. Als jij meent dat een versterker voor de Scintilla alleen watts moet kunnen leveren en dat het impedantieverloop van de speaker verder geen rol speelt, dan heb je destijds qua geluidskwaliteit héél wat gemist, en mazzel gehad dat er niks stuk is gegaan!

VrGr,

Bart J.

dddac

Citaat van: Erik van Voorst op mei 18, 2004, 12:01:46
Maar Doede heeft straks plenty hoogwaardige vergelijkingen...als hij hem gaat opbouwen...dus ook ik wacht daar op af alvorens weer een stap verder te gaan.
Groetjes

Op Hemelvaartdag ben ik thuis  8) (jawel !!) en ik heb nu ook ringkernen, 2 metalen chassis, en hopenlijk de 8x 22.000 uf C's en schotkey dioden (MR560), met een beetje mazzel, speelt de boel 's avonds, de bouw is extreem simpel. Dan kan ik ze naast de Golidav en Tumos zetten....

dus nog een paar daagjes geduld....

mvg
doede

Sherwin

Gaaf!! ook ik ben op hemelvaarts dag thuis dus ik wacht met spanning af :D.. ben benieuwd of ze ook de Gydinels met redelijk gemak aan kunnen sturen!

Mvgr, Sherwin

Gydotron

123456789