Mijn subjectieve weg richting audio-walhalla: nog 3 jaar gedoe!

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

Vorige topic - Volgende topic

bert50 en 47 gasten bekijken dit topic.

kermy

Citaat van: DofN op september 16, 2026, 19:21:24Ik denk dat @HuubF wel begrijpt dat ik, volslagen subjectief, maar met veel hoop omdat het de hobby is, stiekem kijk naar een volslagen onverantwoorde set als een bryston 7b3 cubed.
Hoe groot is het aanbod van versterkers die kunnen wat jij nodig hebt? En wat zijn dan behalve de genoemde Bryston de alternatieven?

Met vriendelijke groet,

Kermy

RCD

Citaat van: DofN op september 16, 2026, 19:10:00Geluidsmatig vond ik hem perfect, en ongeëvenaard in het hoog.. maar mijn paneelluidsprekers hebben een te laag rendement om luid te kunnen spelen met de NAD M33.

En ik ben uitgekomen op een Anthem STR PRE met Bryston 3b3Cubed combi. Die speelt  net iets luider.. Maar alhoewel deze combinatie veel duurder is dan een NAD M33,  brengt hij me niet genoeg op hogere volumes.. 
Dat is geen compliment, de bryston heeft aan 8Ω net zoveel vermogen als de NAD namelijk 200W.
Punt is dat beide versterkers niet meer dan 40V aan de speakers kunnen leveren.
Om een voorbeeld te schetsen wat je nodig hebt om 6dB meer geluidsdruk te geven.
200W 8Ω = 40V 6dB meer is 80V aan 8Ω = 800W
Overigens heeft de NAD meer vermogen aan 4Ω dan de Bryston.

Rob

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

HuubF

Citaat van: DofN op september 16, 2026, 19:21:24Ik denk dat @HuubF wel begrijpt dat ik, volslagen subjectief, maar met veel hoop omdat het de hobby is, stiekem kijk naar een volslagen onverantwoorde set als een bryston 7b3 cubed.

Ik begrijp.
Roon server (NUC), Auralic Aries G1, Benchmark DAC3 HGC, Purifi Eval1, JBL HDI-1600, Adam T10S sub, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

RCD

Mao

Citaat van: RCD op september 17, 2026, 11:42:07Dan kloppen de specs van Bryston niet.

Dat is een mogelijkheid maar er is nog een ander fenomeen waarom iets "luider" klinkt. En dat is harmonische vervorming. Op dit fenomeen zijn de broadcast Exciters gebaseerd.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

J o e p

De Bryston 7b3 cubed geeft slechts 600 watt aan 8 ohm. Voor zeventig jaar oude oren zal dat zeker niet voldoende zijn. Mijn advies is dan ook de Hegel H30A met 1100 watt aan 8 ohm. Dat zou voldoende kunnen zijn. Als je begrijpt.  ::)
Hegel H400, Hegel Viking, Van den Hul M.C. D 102mkIII XLR, Hegel V10, Rega P3 RS, Harbeth Super HL5 plus XD, tellurium Q Black II.

holco

My Showcase

Minisforum MS-A1 HQPlayer-6 - Eversolo T10 / Roon-Rock / Audio-GD R8HE mk3 DAC / Audio-GD HE-1 mk3 preamp / Daudio ASP / Hypex Nilai-500 mono's (mid-hoog) / Hypex Nilai-500 mono's (woofers) / Daudio C1 (diy versie) / Rythmik F18 subwoofer / Mundorf Angelique (mid/hoog) /  Sommer Cable Elephant SPM440 (woofers) / Preffair X430 XLR kabels / Curious Evolved USB kabel / Tubulus Concentus V2-i2s kabel / Canare Digital coaxial 75 Ohm BNC kabel / Power regenerator AG1500S / LAPP ÖLFLEX CL 110 CY 3G1,5 Power cables.

Mao

Citaat van: holco op september 17, 2026, 12:52:28Set er gewoon een Crown K2 op  :D

Die van mij is een paar maanden geleden verkocht, stond al 2 jaar in de kast. Eerlijk gezegd voor het geld wat dat ding heeft opgeleverd had ik hem beter kunnen houden. Heb hem altijd in het laag gebruikt veruit de mooiste laag versterker.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

CinéHome

CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

RCD

Citaat van: CinéHome op september 17, 2026, 13:23:40Kan toch een verschil in 'gain' waarde zijn?
Tuurlijk niet, dat bepaald alleen de stand van de potmeter (volumeregelaar).
200W aan 8Ω betekend 40V maximaal aan de uitgang van de versterker, ongeacht de gain.
Laat de Bryston geen 200W zijn maar 250W scheelt dat 1dB.
Dat zijn de feiten en ik betwijfel dus ook de uitspraak dat hij harder speelt.
Ook zakt de Bryston in bij lagere impedanties 200W 8Ω en 300W 4Ω, zou dus 400W bij 4Ω moeten zijn.
De Purify verdubbeld zijn vermogen gewoon, dus dat spreekt het ook tegen.

Rob

Contour

Ha DofN,

Hoeveel vermogen kunnen je speakers veilig aan?

Op zich ben ik wel voorstander van zoveel mogelijk vermogen, maar je gaat ook steeds meer last van power compressie krijgen, dus zeg maar 2x zoveel vermogen is normaal 3dB luider, maar door die compressie loopt dat terug, en de vervormingen gaan natuurlijk ook fors oplopen. De winst van bijvoorbeeld 300 watt naar 600 watt zal daardoor erg beperkt zijn in de praktijk.

Groetjes Walter

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

HuubF

De laatste weken ben ik opvallend veel muziek aan het luisteren; aan de set valt tenslotte niet veel meer te doen. Daarmee viel het me bij mezelf op dat ik een beetje rond bleef cirkelen rond wat ik de laatste jaren heb beluisterd.

Er was een beetje een prikkel van buiten nodig, nieuwe inspiratie.

Dus maar weer eens 'Muziekkrant' Oor gekocht. Was ik natuurlijk vroeger op geabonneerd. Beetje popie taalgebruik en daardoor soms volkomen onleesbare interviews maar wel veel recensies van nieuwe muziek.

Ik ben altijd het meest geïnteresseerd in Indie bands maar de nieuwe van Agnes Obel luistert ook best lekker weg.

Leuk, zo'n analoge impuls.  :worship:

Roon server (NUC), Auralic Aries G1, Benchmark DAC3 HGC, Purifi Eval1, JBL HDI-1600, Adam T10S sub, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

CinéHome

Heb je je tv nu eigenlijk al aan de set hangen?
Zo ja, zoek op YouTube eens 'Hi Ren' op van Ren. Maar zet je schrap voor de impact (en ja, daar hoort beeld bij).
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

roeleken

Agnes Obel, mooi en ook hifi-verantwoord  ;D
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, Chord Hugo TT2, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

Dura

Citaat van: HuubF op september 19, 2026, 08:57:11De laatste weken ben ik opvallend veel muziek aan het luisteren; aan de set valt tenslotte niet veel meer te doen. Daarmee viel het me bij mezelf op dat ik een beetje rond bleef cirkelen rond wat ik de laatste jaren heb beluisterd.

Er was een beetje een prikkel van buiten nodig, nieuwe inspiratie.

Dus maar weer eens 'Muziekkrant' Oor gekocht. Was ik natuurlijk vroeger op geabonneerd. Beetje popie taalgebruik en daardoor soms volkomen onleesbare interviews maar wel veel recensies van nieuwe muziek.

Ik ben altijd het meest geïnteresseerd in Indie bands maar de nieuwe van Agnes Obel luistert ook best lekker weg.

Leuk, zo'n analoge impuls.  :worship:

Ik ben geen groot fan van AO, maar die nieuwe vind ik, samen met Aventine, best te pruimen.
Harbeth P3ESR, Bluesound Icon, XLR, Audiophonics LPA-S450ET Purifi 1ET6525SA, LG G3 55'. Less is more.

HuubF

Nu weer even Did you know that there's a tunnel under Ocean Blvd van Lana Del Rey aan het uithoren. Geweldige zang, muzikaal hoogstaand, lekker ingewikkeld, als je even niet je best doet om het te begrijpen heerlijk relaxed.

Rien59

Citaat van: roeleken op september 19, 2026, 10:00:24Agnes Obel, mooi en ook hifi-verantwoord  ;D
Heb bij sommige van haar albums het gevoel dat haar stem in de ruimte zweeft,niet echt straks in het midden zeg maar!!
Zal misschien niet op alle albums zo zijn,maar dan sla ik dat album toch maar over...
Atoll sda 200 signature
Luidsprekers :  XTZ99.36 flr
Audiolab 6000 CDT. Optische kabel LKE
Luidspreker kabel : Linn L20 cable.
XTZ 10.12 edge subwoofer

HuubF

Citaat van: Rien59 op september 19, 2026, 15:57:54Heb bij sommige van haar albums het gevoel dat haar stem in de ruimte zweeft,niet echt straks in het midden zeg maar!!
Zal misschien niet op alle albums zo zijn,maar dan sla ik dat album toch maar over...

Volgens Oor maakt ze hevig gebruik van een stemvervormer.

ElpeeTwaalf

Klopt ook, leuk voor effect maar weinig met echte stem te maken meer.

Ralf67

Doet Madonna ook  :D , en ze zeggen dat die ook niet kan zingen .

Tjeb

Ik zou Jinjer met het nummer Pisces eens opzetten Huub...

J.H

[5.1.2]  Arcam • DIY B&C • REL • Apple TV 4K • Furman • Sony

HuubF

Citaat van: Tjeb op september 19, 2026, 17:43:56Ik zou Jinjer met het nummer Pisces eens opzetten Huub...

Ik verwachtte een bak teringherrie maar het klinkt best keurig. Zelfs die aardige man die grunt klinkt beschaafd.

De set geeft het overigens erg goed weer. Zoals hardrock moet.