Mijn subjectieve weg richting audio-walhalla: nog 3 jaar gedoe!

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

Vorige topic - Volgende topic

Rien59 en 6 gasten bekijken dit topic.

Porsche4Life

Lijkt wel een mislukte GrindR date, wat een gejank allemaal  :D

Richi

Citaat van: CinéHome op augustus 29, 2026, 17:26:46Sjaak kan dan ook gewoon zijn mening posten en vinden dat goede dacs ook voor weinig te koop zijn.
Daarvoor is het een forum.

Maar anderen die er met beide voeten invliegen, een terechte ban krijgen om daarna meteen weer in de aanval te gaan (met die nuance dat ze geen 'foute' woorden meer gebruiken), die zijn er enkel op uit een forum kapot te maken.
Wanneer jij Huub dan niet meer post, is dat precies wat er gebeurt. Er zijn sowieso amper nog leden die hun ervaringen posten. En dat is bijzonder jammer. Het is voor veel mensen leuk leesvoer, hoe je er ook tegenaan kijkt.
^^

Meerdere mensen die ik ken met mooie sets lezen hier wel mee maar 'durven' hier niets te plaatsen omdat ze geen zin hebben afgefakkeld te worden of gewoon geen zin hebben in de negativiteit van sommige mensen.

Als ik bij ze ben, geef ik mijn ongezouten mening - op een respectvolle manier - over hun set. En daar kunnen ze verassend goed mee omgaan. Het is dus niet dat het zielige watjes zijn die geen weerwoord dulden. Verre van dat! Ze hebben gewoon geen zin in al dat gezeik.

En dat is jammer, want sommige van hen hebben heel fraaie setups staan en vaak hebben ze door de jaren veel kennis opgedaan.
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Matrix Audio MS-1c • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • A*BNB 2x12" push-pull subwoofer • Audioquest Niagara 1200 • Audioquest bekabeling • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini i7 GentooPlayer Roon Server Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Zymotic

Volgens mij is er nu genoeg over gezegd, laten we het weer over Huub zijn zoektocht in de audiowereld hebben voordat het weer teveel op de man wordt.

HuubF

In ieder geval bedankt voor de bemoedigende woorden. Het lijkt er op dat de 'tegenkrachten' het alleen maar niet met me eens zijn. Dat ze dat nogal denigrerend brengen is mijn lot. Ik kan ook gewoon niet reageren en dat ga ik op aanraden van de moderator en mijn vrouw dan ook definitief invoeren.
Roon server (NUC), iFi Zen Stream (op coax), Benchmark DAC3 HGC, Sugden LA4, Purifi Eval1, JBL HDI-1600, Adam T10S sub, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

roeleken

Goed zo, voor deze onzin ben je toch geen zeventiger geworden.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, Chord Hugo TT2, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

AudioLaan

Laat je de pis niet lauw maken Huub. :)
Officieel dealer van o.a. ATC | Audio Research | Elipson | Eversolo | Canor | Fischer&Fischer | Gato-audio | Isotek | JBL premium | Kensington MC cartridges | Matrix audio | MoFi | Morel | Musical Fidelity Nu Vista |  Norstone |  QED | PlixiR | Pro-Ject | Revival Audio | Roboli design | Triangle hifi | Ultrafide | YBA | Wiim

+31 6 20 371 207 ook whatsapp
https://www.audiolaan.nl/

Zymotic

Ik heb de opmerkingen over de moderatie verplaatst naar : https://www.htforum.nl/index.php?topic=190136.msg3898586#new

Het lijkt me niet zinvol om dat in Huub zijn Showcase topic te bespreken.

minplus

Citaat van: HuubF op augustus 29, 2026, 16:24:03Wat ik zowel bij Sjaak als bij Dick hoor is dat ik vooringenomen ben, overtuigd van mijn eigen gelijk en dat ik geen zelfinzicht zou hebben. In zijn algemeenheid vinden ze dit topic belachelijk. Dick voegt er dan in ieder geval nog aan toe dat hij dat prima vindt. Sjaak niet.

Het kan best zijn dat ik wat overtuigend over kom. Maar op een brei-forum ga je toch ook niet iemand verwijten dat hij te veel breit? Bovendien valt dat zelfverzekerde nogal mee. Ik ben al vanaf mijn 17e aan het kloten met mijn setje.

Overigens vindt mijn eigen geliefde me ook soms onuitstaanbaar, liet ze ongevraagd weten.

Je lijkt mij wel met het kloten en geliefde. Volledig hetzelfde:D
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

Church of Noise

Blijven posten en blijven plezier in je hobby vinden Huub!
Woonkamer:   Sonus Faber Cremona (L,R&C) |  B&W M-1 (S) |  Merovinger 1/53  |  Rythmik E15HP  |  Electrocompaniet AW180  |  Marantz Cinema 30 + Dirac ART  |  nVidia Shield Pro  |  Sony UBP-X800M2  |  Bluesound Node 2i
Werkkamer:    Sonus Faber Electa Bi-Wiring  |  Michell Alecto Mono  |  Michell Argo HR & Hera  |  Michel Iso  |  Custom platenspeler  |  Chord Hugo TT  |  Audio Analogue Paganini  |  Bluesound Vault 2  |  HQPlayer HTPC

brt

Citaat van: Porsche4Life op augustus 29, 2026, 17:29:56Lijkt wel een mislukte GrindR date, wat een gejank allemaal  :D

Takes one to know one  :pompom:
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

mmuetst

Hallo @HuubF, jij hebt toch ooit een audiolamp in bezit gehad. Heb jij die toen nieuw gekocht? En mag ik een brutale vraag stellen wat je er toen voor betaald hebt?
En ik ben ook wel benieuwd wat men moest betalen voor audiotegels.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

Contour

Mijn audiolamp, de toenmalig duurste versie met Variac en gelijkrichtkastje was ongeveer 700 euro, echt wel serieus geld dus. Ding inmiddels verkocht, ik hoorde er maar weinig effect van.

HuubF

Citaat van: mmuetst op augustus 30, 2026, 09:26:21Hallo @HuubF, jij hebt toch ooit een audiolamp in bezit gehad. Heb jij die toen nieuw gekocht? En mag ik een brutale vraag stellen wat je er toen voor betaald hebt?

Ja die heb ik toen nieuw gekocht. Het was een vroege versie, later zijn er verbeteringen aangebracht (zoals de 'Variac') en werden ze prijziger. Ik weet niet zeker meer hoeveel hij kostte, het zal rond de 300 euro zijn geweest.
Roon server (NUC), iFi Zen Stream (op coax), Benchmark DAC3 HGC, Sugden LA4, Purifi Eval1, JBL HDI-1600, Adam T10S sub, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

HuubF

Citaat van: Contour op augustus 30, 2026, 09:31:50Mijn audiolamp, de toenmalig duurste versie met Variac en gelijkrichtkastje was ongeveer 700 euro, echt wel serieus geld dus. Ding inmiddels verkocht, ik hoorde er maar weinig effect van.

Die van mij ging weg omdat mijn eega doodziek werd als ik dat ding weer voor de speakers zette, de beste plek. Ze vond hem ook lelijk.

Ik heb een rare verhouding met al dat gehakt-gedoe. De sets met het beste geluid heb ik gehoord bij mensen die hun hele set hadden aangepast, zoals bij KT88, maar bij mij in huis was het effect altijd lastig waarneembaar. Ik heb nog wel trouw de tegel onder de set staan. Baat het niet dan schaadt het niet.

Contour

Hier idem, tegel onder het rack, en tegel onder het stekkerblok.

HuubF

WAAROM

lezen sommige mensen die (bijvoorbeeld) helemaal niet vinden dat dacs verschillend kunnen klinken en al helemaal niet geloven dat duurdere dacs beter zouden kunnen zijn, wel dit topic?

Hier lees je dat een Benchmark DAC3 in zijn categorie geweldig is, ik in de toekomst weer een Chord of dCS dac zal nemen (ja DUUR) en een goedkope Topping al het leven uit de muziek zuigt.

En jij vindt dat ik het verschil helemaal niet KAN horen tussen een 100-euro-Topping en een Chord Dave met Wave kabels en M Scaler.

Is het dan zo dat al mijn waarnemingen op dat punt als een soort belediging worden opgevat? Als in: jij bent een eikel dat je het niet hoort? Het blijft me bezig houden waarom mensen zo ver gaan dat ze me gaan uitschelden.

Maar goed, mijn liefje legde me net uit dat je vroeger een brief moest schrijven, je een postzegel moest vinden, helemaal naar een postbus moest lopen en voordat je de brief in de gleuf liet glijden je je nog 1 keer kon afvragen of dit wel gepast was. Dat hoeft allemaal niet meer.

frank2

Gewoon laten gaan. Vergeet niet dat er hier velen zijn die hun kef van maar liefst wel meer dan 1000 euro heel duur vinden dus moet het wel goed zijn. Enz enz. Ik heb pas geleden bij mijn dealer monitoren gehoord en toen ik zei dat ze wel erg mooi klonken zoiets had ik nog nooit gehoord, ja toen kreeg ik te horen dat ze maar 30.000 euro kosten. Velen heb nog nooit iets gehoord dat zoveel kost, maar je hebt dan toch wel een leuke referentie. 

Maw gewoon laten gaan de betweters
EV: Plinius 103A/ Stream: Wiim ultra / Auralic Aries S1+PSU/Dac: Audio Analogue Aadac / Coax interlinks: Atlas mavros ultra, aopogee wide eye/ USB: ms audio
SPEAKERS: Focal spectral  /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / Ali -nordost interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: furutech 032n met gold connectoren

Wookie

Laat je niet meeslepen in het uitlokken van reacties..
Het is immers jou set en zoektocht daarin ;)
En het er gaat immers toch om dat jij er van geniet :music:

Enjoy ;)

mmuetst

In je eigen topic staat dat helemaal niet ter discussie, jouw set, jouw geld jouw ervaring. Dat forum leden moeite hebben wederzijds is een proces die vaker terug komt en zal ook een soort onderdeel zijn van onze hobby. Neem bijvoorbeeld deze meneer, hoe mensen gereageerd hebben op zijn video:

Persoonlijk denk ik dat deze meneer met deze test wel wat heeft aangetoond, anderen zijn het niet eens mijn zijn methode. Zelf geloof ik dat als een DAC transparant is het verschil niet hoorbaar is. Maar je moet dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Ik lees altijd met plezier je topic, het is jouw manier hoe je audio beleefd.
Geniet van Audio, maar betaal met mate, maar moet jij zeggen met je dure Mofi's die zeker lekker klinken.

HuubF

Citaat van: mmuetst op augustus 30, 2026, 10:30:42In je eigen topic staat dat helemaal niet ter discussie, jou set, jou geld jou ervaring. Dat forum leden moeite hebben wederzijds is een proces die vaker terug komt en zal ook een soort onderdeel zijn van onze hobby. Neem bijvoorbeeld deze meneer, hoe mensen gereageerd hebben op zijn video:

Persoonlijk denk ik dat deze meneer met deze test wel wat heeft aangetoond, anderen zijn het niet eens mijn zijn methode. Zelf geloof ik dat als een DAC transparant is het verschil niet hoorbaar is. Maar je moet dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Ik lees altijd met plezier je topic, het is jou manier hoe je audio beleeft.

Tsja, zo heb ik vroeger ook altijd te horen gekregen dat versterkers allemaal hetzelfde klinken. Bij blinde tests klonken versterkers ook altijd helemaal identiek, weer meer bewijs!

En dat bleek volgens Erin een stuk genuanceerder te liggen, waardoor de werkelijkheid ineens moest worden bepaald door gewoon te luisteren. En kabels ineens een rol gingen spelen. En je ineens vraagtekens kon zetten bij blinde tests.

Porsche4Life

Jouw beleving, maar bij blinde test geen vraagtekens hoor. Wetenschappelijk ook compleet verantwoord. Dat jij in een gecontroleerde omgeving niet kan staven wat je thuis ervaart hoef je aan niemand te verantwoorden. Jouw hobby! Jouw beleving!

HuubF

Citaat van: Porsche4Life op augustus 30, 2026, 10:46:50Jouw beleving, maar bij blinde test geen vraagtekens hoor. Wetenschappelijk ook compleet verantwoord. Dat jij in een gecontroleerde omgeving niet kan staven wat je thuis ervaart hoef je aan niemand te verantwoorden. Jouw hobby! Jouw beleving!

Klopt helemaal. Mijn criterium is: als ik de Geweldige Verbetering Van Het Geluid na een paar maanden nog hoor dan mag het blijven, ik heb altijd nog wel de vorige versie staan om te verifiëren. Als ik na een kwartier vind dat het niks is gaat het gelijk de deur uit.

Wapperen met blinde tests is wel een beetje een papieren exercitie. Niemand doet het.

mmuetst

Citaat van: HuubF op augustus 30, 2026, 10:39:17Tsja, zo heb ik vroeger ook altijd te horen gekregen dat versterkers allemaal hetzelfde klinken. Bij blinde tests klonken versterkers ook altijd helemaal identiek, weer meer bewijs!

En dat bleek volgens Erin een stuk genuanceerder te liggen, waardoor de werkelijkheid ineens moest worden bepaald door gewoon te luisteren. En kabels ineens een rol gingen spelen. En je ineens vraagtekens kon zetten bij blinde tests.

Maar ook bij de test die Erin doet kun je niet ineens roepen "zie je wel!" Je moet ook begrijpen wat hij uitlegt. Dat dit voor velen geen klingklare taal is, begrijp ik wel en ik leer zelf ook nieuwe dingen en krijg andere inzichten.

brt

Citaat van: mmuetst op augustus 30, 2026, 10:30:42In je eigen topic staat dat helemaal niet ter discussie, jou set, jou geld jou ervaring. Dat forum leden moeite hebben wederzijds is een proces die vaker terug komt en zal ook een soort onderdeel zijn van onze hobby. Neem bijvoorbeeld deze meneer, hoe mensen gereageerd hebben op zijn video:

Persoonlijk denk ik dat deze meneer met deze test wel wat heeft aangetoond, anderen zijn het niet eens mijn zijn methode. Zelf geloof ik dat als een DAC transparant is het verschil niet hoorbaar is. Maar je moet dan wel aan een aantal voorwaarden voldoen. Ik lees altijd met plezier je topic, het is jou manier hoe je audio beleefd.

Hier spreekt de taalpolitie: er zijn vier ongebruikte w's op jouW toetsenbord gevonden  :tounge2:
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Rob46

Ik denk dat hier twee dingen door elkaar lopen. Dat iemand zegt dat hij weinig of geen verschil hoort tussen DAC's, betekent niet automatisch dat hij zegt dat jij het verschil niet kúnt horen of dat jouw waarneming onzin is.

Andersom geldt hetzelfde: als jij duidelijke verschillen hoort tussen bijvoorbeeld een Topping, Benchmark, Chord of dCS, betekent dat ook niet automatisch dat die verschillen voor iedereen even groot of even duidelijk zijn.

Audio blijft uiteindelijk een combinatie van techniek, set, ruimte én waarneming. Metingen kunnen veel vertellen, maar ze vertellen niet per definitie hoe iemand iets subjectief beleeft. En juist daar ontstaat volgens mij vaak de irritatie: een persoonlijke waarneming wordt als een universeel feit gebracht, of een technische meting wordt gebruikt om de waarneming van iemand anders ongeldig te verklaren.

Ik vind het eigenlijk interessanter om te bespreken wat iemand hoort en onder welke omstandigheden, dan om elkaar ervan te proberen overtuigen dat iets wel of niet gehoord mág worden.

En uitschelden omdat iemand een andere ervaring heeft met audio vind ik sowieso nogal zinloos. Daar wordt geen DAC beter van. 😉
Hegel H600 met een leuke switch, luidsprekers en kabeltjes. Dat is het......