Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste jaren!

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

Vorige topic - Volgende topic

LD001

minplus

Tsjeez, Huub, ik kom hier af en toe even kijken naar de spullen die je hebt en de veranderingen daarin want dat is leuk en interessant, maar jeemienee wat een rotzooi komt er dan los.
Een van de redenen waarom ik mijn spullen hier maar niet laat zien, hoewel een vriend hier op het forum ze erg mooi vindt en het uiterst zinnig vond als ik ze hier zou plaatsen.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

roeleken

Citaat van: minplus op augustus 28, 2026, 20:00:33Tsjeez, Huub, ik kom hier af en toe even kijken naar de spullen die je hebt en de veranderingen daarin want dat is leuk en interessant, maar jeemienee wat een rotzooi komt er dan los.
Een van de redenen waarom ik mijn spullen hier maar niet laat zien, hoewel een vriend hier op het forum ze erg mooi vindt en het uiterst zinnig vond als ik ze hier zou plaatsen.
Ja, doen dan! Just ignore de zeuren
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, Chord Hugo TT2, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

minplus

Citaat van: roeleken op augustus 28, 2026, 20:02:03Ja, doen dan! Just ignore de zeuren

Noop.
Huub zit op 842 pagina's. Hoeveel daarvan zijn echt zinnig en hoeveel leveren hem ergernis?
Heb er geen behoefte aan.
Het zou leuk zijn als er een samenvatting was van al zijn veranderingen zonder de commentaren en vooral de onzin. Zeg maar 10 pagina's.
If nothing goes right, go left
If nothing's left, go right

J o e p

Kijk Dick, Huub moet gewoon doen wat hij zelf leuk vind. Doe ik ook. En als het je niet aanstaat ga je toch lekker elders kijken. Van mijn part koopt hij drie maal daags andere spullen. Moet hij gewoon lekker zelf weten.
Hegel H400, Hegel Viking, Van den Hul M.C. D 102mkIII XLR, Hegel V10, Rega P3 RS, Harbeth Super HL5 plus XD, tellurium Q Black II.

roeleken

Citaat van: minplus op augustus 28, 2026, 20:13:57Noop.
Huub zit op 842 pagina's. Hoeveel daarvan zijn echt zinnig en hoeveel leveren hem ergernis?
Heb er geen behoefte aan.
Het zou leuk zijn als er een samenvatting was van al zijn veranderingen zonder de commentaren en vooral de onzin. Zeg maar 10 pagina's.
Reacties krijg je sowieso, daar is het een forum voor.
Maar snap heel goed dat je er geen zin in hebt, zelf vind ik dat wel jammer. Vind het interessant om andermans sets te zien.
Accuphase E350 & DAC 40, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000 & Denon DL103R, PS Audio PWT, Chord Hugo TT2, John van Gent Magic Link Ultra ls, Audes ST-900DC

brt

Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

HuubF

Citaat van: minplus op augustus 28, 2026, 20:00:33Tsjeez, Huub, ik kom hier af en toe even kijken naar de spullen die je hebt en de veranderingen daarin want dat is leuk en interessant, maar jeemienee wat een rotzooi komt er dan los.

Ja af en toe houden ze het niet meer en moeten ze reageren. Voornamelijk mensen die dat gelul over dacs, kabels en versterkers belachelijk vinden. Schrijf dat dan in je eigen topic denk ik dan. De zoekmachines en AI zoeken dan wel uit welke mening het meest voorkomt.

Zelf denk ik erg genuanceerd over letterlijk alles in de hifi wereld. En ik vertrouw op mijn eigen oren.
Roon server (NUC), iFi Zen Stream (op coax), Benchmark DAC3 HGC, Sugden LA4, Purifi Eval1, JBL HDI-1600, Adam T10S sub, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

Lex Groningen

Je maakt me nu wel nieuwsgierig! Ik zeg doen! 
Versterker: ?/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: ?/ Luidsprekers: ? / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

Ralf67

Citaat van: HuubF op augustus 28, 2026, 19:54:36Mijn setje klinkt goed.

Maar is dat goed genoeg ?
De meningen zijn daarover duidelijk verdeeld 🤔

Leeuwarden

Zijn dat meningen van individuen die de set hebben beluisterd?

roeleken

We weten allemaal dat Huub z'n uitgeklede set nu goed vind klinken, maar dat het véél beter kan. De set wordt dan echter steeds meer aangekleed.

Alles in perspectief

En zelf hebben we de set inderdaad bijna allemaal 'nog' niet gehoord. Best grappig als je daar over nadenkt. Je leest allerlei ervaringen van mensen hun sets hier op het forum, maar het gros heb je zelf nog nooit beluisterd.

HuubF

Citaat van: roeleken op augustus 29, 2026, 08:30:27We weten allemaal dat Huub z'n uitgeklede set nu goed vind klinken, maar dat het véél beter kan. De set wordt dan echter steeds meer aangekleed.

Alles in perspectief

En zelf hebben we de set inderdaad bijna allemaal 'nog' niet gehoord. Best grappig als je daar over nadenkt. Je leest allerlei ervaringen van mensen hun sets hier op het forum, maar het gros heb je zelf nog nooit beluisterd.

Vroeger werd er regelmatig bij elkaar geluisterd, nu lees je daar maar sporadisch over. Ik vond dat altijd erg verhelderend.

Die behoefte is bij mij wel een beetje weg maar dat zal de leeftijd zijn. Iedereen woont ook zo ver weg.
Roon server (NUC), iFi Zen Stream (op coax), Benchmark DAC3 HGC, Sugden LA4, Purifi Eval1, JBL HDI-1600, Adam T10S sub, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

brt

Citaat van: HuubF op augustus 29, 2026, 08:58:59Vroeger werd er regelmatig bij elkaar geluisterd, nu lees je daar maar sporadisch over. Ik vond dat altijd erg verhelderend.

Die behoefte is bij mij wel een beetje weg maar dat zal de leeftijd zijn. Iedereen woont ook zo ver weg.

Dat bij elkaar luisteren is super zinvol. Zo voorkom je dat je vast komt zitten in je eigen 'referentie'.

Jouw ervaringen een tijdje geleden toen @CinéHome een set bij jou neerzetten verbaasden me best wel een beetje toen. Volgens mij was dat een ontzettend goede set, maar was je gewend aan (te) veel laag waardoor deze het niet werd. Daarna heb je een paar keer geschreven dat de Neumanns te groot waren voor je kamer. Maar dat was achteraf, toen je ze had was het een paar jaar uitsluitend hallelujah mbt deze speakers.

Nu staan er veel kleinere speakers en blijkt dat beter te werken. Daar had je wellicht veel eerder achter kunnen komen als je ook andere sets had beluisterd. Niet dat het erg is hoor, maar dat is een van de voordelen die ik bemerk van luisteren bij elkaar: feedback ontvangen op je set, en horen hoe het bij een ander klinkt en hoe dit zich verhoudt tot jouw set. Leerzaam én gezellig!
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Markus2

Citaat van: Ralf67 op augustus 29, 2026, 07:48:28Maar is dat goed genoeg ?
De meningen zijn daarover duidelijk verdeeld 🤔

Gelukkig is iedere mening, anders dan die van de eigenaar, irrelevant.

O0
Heco music style 200 - Marantz PM 6a - Pioneer PL 70 - Kiseki purple heart s - Musical Surroundings Phonomena 2 - Sony CDP XB 930 QS - NoNa kabelarij.

vanzomereng

Citaat van: HuubF op augustus 29, 2026, 08:58:59Die behoefte is bij mij wel een beetje weg maar dat zal de leeftijd zijn. Iedereen woont ook zo ver weg.

Ja, dat klopt  ???
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

vanzomereng

Yep, veel luisteren bij anderen KAN zeer verhelderend werken.  :notify:
Ik zeg KAN omdat ik ook best wel sets heb gehoord die redelijk tot goed klinken maar desondanks hun aanschafwaarde niet waar maken.

Bij Rapshody heb ik echt sets gehoord, die m.i.z. perfect klonken.
Met hierbij de opmerking, dat de ruimte akoestisch is aangepast en de set compleet met alle dure bekabeling en incl. de vele trucs & tweaks, je dan wel een zeer flink fortuin kosten. Hiermee zou HuubF zijn nieuw appartement 100% mee kunnen betalen en houdt nog geld over voor en Chord Dac + Chord M-Scaler
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Mao

Citaat van: Porsche4Life op augustus 28, 2026, 17:42:41Maar even los van de forum regels, iemand aanspreken op zijn aankoop gedrag is sowieso not done. Ook al geeft Huub 100k€ aan gear uit per jaar en verkoopt die het met 50% verlies, dat moet die allemaal lekker zelf weten.

Precies !! Heb af en toe het idee dat er behoorlijk wat afgunst bij zit. Het is zijn geld, daar hoeft hij de lezer geen verantwoording over af te leggen.

Zo zijn er wel meer van dit soort discussies als je door de regels heen leest.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

HuubF

Citaat van: brt op augustus 29, 2026, 09:18:12Dat bij elkaar luisteren is super zinvol. Zo voorkom je dat je vast komt zitten in je eigen 'referentie'.

Jouw ervaringen een tijdje geleden toen @CinéHome een set bij jou neerzetten verbaasden me best wel een beetje toen. Volgens mij was dat een ontzettend goede set, maar was je gewend aan (te) veel laag waardoor deze het niet werd. Daarna heb je een paar keer geschreven dat de Neumanns te groot waren voor je kamer. Maar dat was achteraf, toen je ze had was het een paar jaar uitsluitend hallelujah mbt deze speakers.

Nu staan er veel kleinere speakers en blijkt dat beter te werken. Daar had je wellicht veel eerder achter kunnen komen als je ook andere sets had beluisterd. Niet dat het erg is hoor, maar dat is een van de voordelen die ik bemerk van luisteren bij elkaar: feedback ontvangen op je set, en horen hoe het bij een ander klinkt en hoe dit zich verhoudt tot jouw set. Leerzaam én gezellig!

Het is toch ook wel een beetje zo dat je, naarmate je meer hebt gehoord, je beter weet wat je wel of niet goed of lekker vindt klinken. Dan zal het nog steeds zijn dat je naar een compromis luistert want alleen in een perfecte luisterruimte met perfecte apparatuur ben je een keer klaar met experimenteren.

Ik denk dat ik met de Volumio, de Chords, de Sugden en de Neumanns qua apparatuur wel zo'n beetje het beste in huis heb gehad wat ik kon betalen. Dat achteraf de Neumanns misschien niet de beste keuze waren voor mijn ruimte was geen reden om ze weg te doen, geluid is voor mij een ontzettend ingewikkelde puzzel waar ik een paar dingen echt belangrijk vind en dat zat er allemaal in: natuurlijkheid tot in de kleinste details, autoriteit, resolutie, dynamiek. En dat ik jaren naar voren en naar achteren aan het schuiven was nam ik voor lief. Beter kon het tenslotte niet en elke verandering in de set lieten de Neumanns prima horen.

Maar inderdaad, de komst van de kleine kudtspeakertjes met subwoofer was ook wel een openbaring. Gewoon weer eens een ander geluid en een belachelijk goedkope subwoofer die nou eindelijk eens iets positiefs bijdraagt. Wat helpt is de berusting dat dit op dit moment het maximum haalbare is. Ik ben in het verleden jaren tevreden geweest met nog minder. Omdat ik wist dat het tijdelijk was.

Even ter prikkeling (voor de voeding): het huidige minimale budget setje is zeker niet behelpen. De Benchmark DAC3 is in zijn categorie geweldig, de Purifi versterker is bijna het beste wat je kunt krijgen en de JBL HDI-1600's zijn opmerkelijk goede speakertjes waar CZ79 al jaren tevreden mee is (die heeft ie van mij). En allemaal goed bevonden door ASR (dat meld ik even omdat het me nu goed uitkomt). De Sugden LA4 voorversterker, nooit beoordeeld door ASR, staat er tussen om het nog een beetje menselijk te laten klinken. Dus ook qua klein setje (tweedehands 5.000 euro) kan het niet zo maar beter. Als ik alvast vooruitspoel naar de tijd waar er meer geld beschikbaar is voor uitbreidingen zou ik eerst gaan kijken wat Chord op dat moment heeft staan.

Markus2

Heco music style 200 - Marantz PM 6a - Pioneer PL 70 - Kiseki purple heart s - Musical Surroundings Phonomena 2 - Sony CDP XB 930 QS - NoNa kabelarij.

brt

Ik denk dat we allemaal best veel gehoord hebben en daarmee wel weten wat ons aanspreekt. Bij jou lijken dat echter behoorlijke uitersten, of heb ik dat mis?

Dit icm waarom de set van cinehome je niet genoeg aansprak (maar je wel overdonderd was) naar dat de Neumans achteraf te veel laag hebben, naar de set waar je nu mee speelt.

Het lijkt wat wiebelig qua smaakprofiel. En dat bedoel ik oprecht niet als oordeel.

Porsche4Life

Speakers hebben niet "te veel" laag, wanneer je niks aan je akoestiek doet, kom je niet weg met een full range speaker, Dan is een range limited speaker beter omdat je dan de probleem gebieden in de kamer amper aanraakt. Dat heeft niks met smaak of kwaliteit van de speaker te maken, maar is gewoon de som van range en akoestiek.

Contour

Ik kan ook prima luisteren naar compleet verschillende systemen, als bepaalde aspecten in het geluid, me maar voldoende bevallen.

Groetjes Walter

sschot

Wat ik best wel bijzonder vind, is dat je van roommodes kan genieten.

Als je 1 x zonder heb gehoord, dan wil je toch nooit meer terug.

Dus of akoestisch aanpakken of DSP, maar altijd beter als roommodes, wat mij betreft
TEAC AP-701 | Holo Audio Senete KTE | DAC | Streamer | Acoustic Energy AE509

brt

Citaat van: sschot op augustus 29, 2026, 12:18:44Wat ik best wel bijzonder vind, is dat je van roommodes kan genieten.

Als je 1 x zonder heb gehoord, dan wil je toch nooit meer terug.

Dus of akoestisch aanpakken of DSP, maar altijd beter als roommodes, wat mij betreft

Het probleem met room modes is dat ze wennen. Vervolgens wordt dat je uitgangspunt / norm in het laag.