Mijn subjectieve weg richting audio-walhalla: nog 3 jaar gedoe!

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

Vorige topic - Volgende topic

RZeemering

Citaat van: HuubF op augustus 27, 2026, 21:38:08Dat is een almost all in one.
Dat is zo'n all-in-one luidspreker toch ook?
Daar moet toch nog een streamer aan vast?

Het zal mijn jaren tachtig/negentig hoofd wel zijn wat ik onder een all-in-one versta ;)
Aparte stroomgroep, Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Grimm TPR XLR interlinks, Magnepan 20.1 + Xanadu DS30 luidsprekers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

HuubF

Citaat van: RZeemering op augustus 28, 2026, 06:13:57Dat is zo'n all-in-one luidspreker toch ook?
Daar moet toch nog een streamer aan vast?

Het zal mijn jaren tachtig/negentig hoofd wel zijn wat ik onder een all-in-one versta ;)

Wat ik bedoel met een all in one zijn die moderne speakers waar alles in zit. Jaren geleden dacht ik dat dat de heilige graal was. Maar de eerste versies van Devialet Phantom en wat andere merken vond ik erg teleurstellend; het eerste half uur klonken die geweldig omdat bijna alles goed voor elkaar is, maar daarna sloeg de verveling toe. Alleen de Kii Three met BXT zuil en dure Naim aansturing bleef ook na een half uurtje geweldig klinken. Maar dat was dan ook een setje van minimaal 40.000 euro en absoluut ongeschikt voor mijn huiskamer.

Bij het afbouwen van mijn set dacht ik even een goede slag te slaan met de nieuwe Kii Seven, maar bij het beluisteren ervan kregen zowel mijn vrouw als ik koud watervrees. Nog steeds dacht ik na een half uurtje: is dat alles? De Seven kwam er dus niet.

Me afvragend hoe dat nou komt kwam ik toch steeds uit bij de DA omzetting. De versterkers en units zullen bij Kii natuurlijk prima zijn. Maar superdacs als de Chord Dave, de dCS Vivaldi, de Holo Audio May KTE of de Denafrips Terminator zijn er niet voor niets. En daar heb ik aan geroken.

Er zijn mensen die vinden dat al dat gedoe met verschillende dacs onzin is. Ik vind dat die geen gelijk hebben.
Roon server (NUC), Auralic Aries G1, Benchmark DAC3 HGC, Purifi Eval1, JBL HDI-1600, Adam T10S sub, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

Contour

Net zoveel gelijk als jij Huub, je staat niet boven de rest.. haha.

HuubF

Citaat van: Contour op augustus 28, 2026, 10:02:54Net zoveel gelijk als jij Huub, je staat niet boven de rest.. haha.

Klopt, maar dit is wel mijn topic.  ;D

Een rare gedachte voor mij dat het beoordelen van zoiets als dure dacs een kwestie zou zijn van gelijk hebben of niet...

Ik vind overigens dat op internet de absolute waarheid niet op 1 plek te vinden is. Dus als iemand een mening heeft hoeft dat niet op die ene plek tot het bot te worden uitgevochten.

Roon server (NUC), Auralic Aries G1, Benchmark DAC3 HGC, Purifi Eval1, JBL HDI-1600, Adam T10S sub, netwerk en stroom OK, Roon met Qobuz/Tidal, Atlas, Grimm en Supra kabels, Audiotegel.

Contour

Ik ben het met je eens hoor, ik hoor ook veel effect van de betere dacs, maar genoeg mensen die dat niet horen. Voor die mensen is er dan simpelweg weinig tot geen meerwaarde van een betere dac.

Groetjes Walter

HuubF

Citaat van: Contour op augustus 28, 2026, 10:59:21Ik ben het met je eens hoor, ik hoor ook veel effect van de betere dacs, maar genoeg mensen die dat niet horen. Voor die mensen is er dan simpelweg weinig tot geen meerwaarde van een betere dac.

Groetjes Walter

Oh maar daar heb ik alle begrip voor hoor!

Een maandje geleden heb ik een leuk experimentje uitgehaald samen met mijn vrouw (nou ja, wel samenlevingscontract). Zij is een halve psycholoog (ok verpleegkundige B en doorgeleerd voor bedrijfsmaatschappelijkwerker) en uiterst skeptisch over mijn hifi-verrichtingen van de afgelopen 20 jaar (daarvoor kende ze me nog niet).

We gingen nou eens een uurtje zitten om 2 apparaten met elkaar te vergelijken. Iets wat we nog nooit hadden gedaan want ik dacht dat ze dat toch niet kon horen, haar skepsis kennende.

Het ging over het verschil tussen Roon met en zonder end point. Dat is vrij gemakkelijk te testen. de verschillen waren in mijn oren niet al te groot maar wel hoorbaar, er zat wat hardheid in het geluid als ik direct van de NUC draaide en het end point niet gebruikte. Het was vooral te horen in het hoog bij bepaalde muziek, met name Rosalia had daar last van.

Tot mijn stomme verwondering wist ze sneller dan ik haarfijn aan te geven waar de verschillen zaten.

Natuurlijk hebben we daarna nog even met een wijntje besproken wat er nou was gebeurd. Ze begreep nog steeds niet waar ik me druk om maakte. Die verschillen waren er dan wel maar ze vond het niet relevant voor de muziekbeleving zelf.

Dus ik moest mijn oordeel over haar vermogen om dingen te horen bijstellen. Ze vond het gewoon niet belangrijk en ze zou nooit zo veel geld in zoiets als betere hifi steken.

Iets anders zijn mensen die het echt niet horen of het onbelangrijk vinden en dan anderen gaan bekritiseren... op een hifi forum nota bene. Daar ben ik wel klaar mee na 50 jaar.

RCD

Citaat van: HuubF op augustus 28, 2026, 11:17:29Oh maar daar heb ik alle begrip voor hoor!

Zij is een halve psycholoog (ok verpleegkundige B en doorgeleerd voor bedrijfsmaatschappelijkwerker) en uiterst skeptisch over mijn hifi-verrichtingen van de afgelopen 20 jaar (daarvoor kende ze me nog niet).

Zij niet alleen Huub.

Rob

HuubF

Citaat van: RCD op augustus 28, 2026, 11:20:47Zij niet alleen Huub.

Rob

Ik wist niet dat je verpleegkundige B was!

Kingpin

Citaat van: HuubF op augustus 28, 2026, 11:17:29Natuurlijk hebben we daarna nog even met een wijntje besproken wat er nou was gebeurd. Ze begreep nog steeds niet waar ik me druk om maakte. Die verschillen waren er dan wel maar ze vond het niet relevant voor de muziekbeleving zelf.
Volgende keer trek je een wijntje van de Aldi open ....  ;)
Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, MoFi Sourcepoint 10 Master Edition, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

dickster1

Waar het in jouw geval om gaat is dat jij graag analytisch luistert en dan allerlei tekortkomingen constateert die dan tegen hoge kosten moeten worden weggewerkt.
Jouw vrouw met samenlevingscontract hoort ook verschillen maar is in staat om die te accepteren zoals ze zijn en zich dan niet kan voorstellen dat jij je er druk overmaakt.
Het grote verschil tussen jouw vrouw en mijn persoontje is dat ik hier word afgefakkeld wordt door jou en kompanen als ik hier een eerlijke mening over geef terwijl je het van je vrouw kennelijk prima kunt hebben dat ze tevreden is met jullie set.

grt Dick
Adam classic column mk3.
Cayin CS-55A.
Hifi Rose RS-520.
musical fidelity roundtable s

Spijkie

Mijn vrouw heeft exact hetzelfde , hoort alles feilloos en vind het ene ook beter dan het andere . Maar het maakt haar geen biet uit of er sonos staat of wat anders zoals nu, het liefst sonos kwa looks. Iets met andere prioriteiten en waarde er aan toevoegen.
T+A Symphonia, Audiosolutions figaro S2, Atlas power, atlas mavros LS grun, Ansuz A3 digital, Axxess ethernet, Axxess switch.

HuubF

Citaat van: dickster1 op augustus 28, 2026, 12:18:48Waar het in jouw geval om gaat is dat jij graag analytisch luistert en dan allerlei tekortkomingen constateert die dan tegen hoge kosten moeten worden weggewerkt.
Jouw vrouw met samenlevingscontract hoort ook verschillen maar is in staat om die te accepteren zoals ze zijn en zich dan niet kan voorstellen dat jij je er druk overmaakt.
Het grote verschil tussen jouw vrouw en mijn persoontje is dat ik hier word afgefakkeld wordt door jou en kompanen als ik hier een eerlijke mening over geef terwijl je het van je vrouw kennelijk prima kunt hebben dat ze tevreden is met jullie set.

grt Dick

Het is een beetje de ondertoon denk ik. Je vindt het ook een beetje raar en onnodig. Of heb ik dat mis?

dickster1

Of ik het raar en onnodig vind is denk ik niet van belang. Ik denk dat jouw focus al lang geleden verschoven is naar jouw draadje zo lang mogelijk te kunnen rekken.
Dat is verder prima hoor en ik begrijp inmiddels dat je een hele horde volgers hebt die dat ook erg leuk vinden. Ik ben me overigens niet bewust van een ondertoon en ik denk dat jij mij goed genoeg kent om te weten dat daar bij mij nooit sprake van is.

grt Dick
Adam classic column mk3.
Cayin CS-55A.
Hifi Rose RS-520.

HuubF

Citaat van: dickster1 op augustus 28, 2026, 13:11:10Of ik het raar en onnodig vind is denk ik niet van belang. Ik denk dat jouw focus al lang geleden verschoven is naar jouw draadje zo lang mogelijk te kunnen rekken.
Dat is verder prima hoor en ik begrijp inmiddels dat je een hele horde volgers hebt die dat ook erg leuk vinden. Ik ben me overigens niet bewust van een ondertoon en ik denk dat jij mij goed genoeg kent om te weten dat daar bij mij nooit sprake van is.

grt Dick

Dick, je bijdragen zijn vergeven van ondertonen.  :clapping:

Dus jij denkt dat ik 25.000 euro uitgeef aan zinloze dingen om dit draadje zo lang mogelijk te rekken... right. Lees deze zin nog eens een keertje.

Ik vind het leuk om te schrijven, dat is waar. Maar met mijn 72 jaar ben ik onderdehand een beetje volwassen geworden. Met 1 uit de hand lopende passie, toevallig ook het belangrijkste gespreksonderwerp op dit forum. En ik kan je verzekeren dat ik gewoon opschrijf wat ik beleef, vind, hoor en voel. Zonder de omwegen die je op dit forum ook hier en daar kunt tegenkomen.

dickster1

Noem eens wat van die ondertonen dan???  Ik ben mezelf namelijk van geen kwaad bewust.
Die €25000 had je sowieso uitgegeven dat heeft niets met je draadje te maken. Heb je het idee dat ik daar op doel?

Volgens mij heb ik me nooit bemoeid met wat jij uitgeeft aan apparatuur. Dat moet je echt helemaal zelf weten. Ik denk wel dat je je aankopen hebt gebruikt om je draadje te blijven voeden.

Dat je graag schrijft lijkt me wel duidelijk na iets van 890 pagina's maar ik mag aannemen dat als er geen respons was geweest je draadje snel was uitgedoofd. Het gaat er om dat je blijft voeden toch?

Als je een vuurtje stookt zul je er ook brandhout bij moeten gooien en zorgen dat het blijft branden.

En begrijp me goed. Ik verbaas me over je keuzes maar ik mag aannemen dat dat op een forum gewoon mag.

grt Dick
Adam classic column mk3.
Cayin CS-55A.
Hifi Rose RS-520.

HuubF

Citaat van: dickster1 op augustus 28, 2026, 13:28:01Noem eens wat van die ondertonen dan???  Ik ben mezelf namelijk van geen kwaad bewust.
Die €25000 had je sowieso uitgegeven dat heeft niets met je draadje te maken. Heb je het idee dat ik daar op doel?

Volgens mij heb ik me nooit bemoeid met wat jij uitgeeft aan apparatuur. Dat moet je echt helemaal zelf weten. Ik denk wel dat je je aankopen hebt gebruikt om je draadje te blijven voeden.

Dat je graag schrijft lijkt me wel duidelijk na iets van 890 pagina's maar ik mag aannemen dat als er geen respons was geweest je draadje snel was uitgedoofd. Het gaat er om dat je blijft voeden toch?

Als je een vuurtje stookt zul je er ook brandhout bij moeten gooien en zorgen dat het blijft branden.

En begrijp me goed. Ik verbaas me over je keuzes maar ik mag aannemen dat dat op een forum gewoon mag.

grt Dick

Voor wat betreft de ondertonen kunnen we ons beperken tot deze post van jou.

'Ik denk wel dat je je aankopen hebt gebruikt om je draadje te blijven voeden'
Dat klinkt een beetje als een soort beschuldiging. Het is nogal wiedes dat ik schrijf over mijn aankopen, het gaat immers over mijn setje. En natuurlijk heb ik de illusie dat het reuze belangrijk en interessant is wat ik schrijf. Maar waarom schrijf jij dit eigenlijk?

'Het gaat er om dat je blijft voeden toch?'
Meer van hetzelfde. Jij lijkt je een beetje te ergeren aan het feit dat dit draadje een beetje lang duurt. Wat wil je van me? Dat ik toegeef dat ik dit expres doe? Natuurlijk doe ik dit expres. Oorzaak en gevolg haal je alleen een beetje door elkaar.

'Als je een vuurtje stookt zul je er ook brandhout bij moeten gooien en zorgen dat het blijft branden.'
Eigenlijk weer hetzelfde. Een soort beschuldiging dat dit allemaal een vooropgezet plan is. Hoe het gaat: ik krijg een ingeving, verander wat en schrijf er over. Ik ga geen geld uitgeven om alleen maar hier bezig te blijven. Dat zou mijn 'vrouw met samenlevingscontract' ook heel snel door hebben.

Je begint je posts vaak met dat je je van geen kwaad bewust bent. En je eindigt vaak met dat je het prima vindt. Er is ook geen kwaad en het is ook prima.

dickster1

Verklaar je nader want wat je nu schrijft is wel heel vrijblijvend.

"Jij lijkt je een beetje te ergeren aan het feit dat dit draadje een beetje lang duurt"

Nou nee hoor. Het is niets meer dan een observatie. Het verbaasd me voornamelijk. Maar jij schijnt te genieten van de aandacht.  ik mag aannemen dat ik die mening mag hebben.

grt  Dick
Adam classic column mk3.
Cayin CS-55A.
Hifi Rose RS-520.

HuubF

Citaat van: dickster1 op augustus 28, 2026, 14:59:49Verklaar je nader want wat je nu schrijft is wel heel vrijblijvend.

"Jij lijkt je een beetje te ergeren aan het feit dat dit draadje een beetje lang duurt"

Nou nee hoor. Het is niets meer dan een observatie. Het verbaasd me voornamelijk. Maar jij schijnt te genieten van de aandacht. Maar ik mag aannemen dat ik die mening mag hebben.

grt  Dick

Ja je mag die mening hebben, geen probleem. Ik ga me niet verder nader verklaren want dan komen er ongetwijfeld weer nieuwe vragen.  ;)

Aandacht heb ik overigens genoeg met ongelofelijk veel kinderen, kleinkinderen, familie, vrienden, kennissen, tennismaatjes en extreem vriendelijke huizenverkopers, makelaars, financiers en notarissen. Never a dull moment.

dickster1

Citaat van: HuubF op augustus 28, 2026, 15:05:39Ja je mag die mening hebben, geen probleem. Ik ga me niet verder nader verklaren want dan komen er ongetwijfeld weer nieuwe vragen.  ;)

Aandacht heb ik overigens genoeg met ongelofelijk veel kinderen, kleinkinderen, familie, vrienden, kennissen, tennismaatjes en extreem vriendelijke huizenverkopers, makelaars, financiers en notarissen.
Dan is het best vermakelijk dat dat kennelijk niet genoeg is want je hebt je topic al tot een paar duizend berichtjes kunnen rekken. Het grote verschil tussen jou en mij is dat ik vraag en jij conclusies trekt.
Maar goed Huub.  Je hebt een gezegend leven merk ik. Alleen weinig toehoorders in je normale leven dus ben je genoodzaakt om hier over je hifi fetisj te delibreren
grt Dick
Adam classic column mk3.
Cayin CS-55A.
Hifi Rose RS-520.

HuubF

Citaat van: dickster1 op augustus 28, 2026, 15:08:43Dan is het best vermakelijk dat dat kennelijk niet genoeg is want je hebt je topic al tot een paar duizend berichtjes kunnen rekken. Het grote verschil tussen jou en mij is dat ik vraag en jij conclusies trekt.
Maar goed Huub.  Je hebt een gezegend leven merk ik. Alleen weinig toehoorders in je normale leven dus ben je genoodzaakt om hier over je hifi fetisj te delibreren
grt Dick

Ok ik heb een deal voor je. Jij stelt een duidelijke vraag en ik geef daar 1-malig antwoord op.

Het topic moet niet te lang worden.

sschot

Citaat van: dickster1 op augustus 28, 2026, 15:08:43Maar goed Huub.  Je hebt een gezegend leven merk ik. Alleen weinig toehoorders in je normale leven dus ben je genoodzaakt om hier over je hifi fetisj te delibreren

Volgens mij ga je hier precies weer uit een bepaalde bocht, niet dat het mij boeit, maar ik vind er wel wat van, maar dat mag op een forum
TEAC AP-701 | Holo Audio Serene KTE | Holo Audio Spring 3 KTE | Streamer | Acoustic Energy AE509

RZeemering

Als je het niet snapt dan blijf je toch weg, Dickster?
In ieder geval niet blijven door hameren op wat Huub zeer geduldig tegen je antwoord.
Je dwingt hem een hoek in waar hij helemaal niet in staat...
Aparte stroomgroep, Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Grimm TPR XLR interlinks, Magnepan 20.1 + Xanadu DS30 luidsprekers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

Mitch--

Citaat van: RZeemering op augustus 28, 2026, 15:54:33Als je het niet snapt dan blijf je toch weg, Dickster?
In ieder geval niet blijven door hameren op wat Huub zeer geduldig tegen je antwoord.
Je dwingt hem een hoek in waar hij helemaal niet in staat...

Dickster is net terug van zijn 14 dagen forum pauze, hij moeten even zijn ei kwijt... :D
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary - Gold Note DS-10 EVO PSU-10 EVO PA-10 PA-10 - Trivium Audio Cables

HuubF

Citaat van: HuubF op augustus 28, 2026, 15:16:38Ok ik heb een deal voor je. Jij stelt een duidelijke vraag en ik geef daar 1-malig antwoord op.

Het topic moet niet te lang worden.

Markus2

Citaat van: dickster1 op augustus 28, 2026, 15:08:43Dan is het best vermakelijk dat dat kennelijk niet genoeg is want je hebt je topic al tot een paar duizend berichtjes kunnen rekken. Het grote verschil tussen jou en mij is dat ik vraag en jij conclusies trekt.
grt Dick

Ik zou de eigenste beschouwing nog eens kritisch bespiegelen.
Als daaruit geen ander oordeel komt, dan ben je verloren.

;D

Nou, jullie kunnen wel stoppen; Dit leidt/lijdt nergens toe.
Heco music style 200 - Marantz PM 6a - Pioneer PL 70 - Kiseki purple heart s - Musical Surroundings Phonomena 2 - Sony CDP XB 930 QS - NoNa kabelarij.