Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes!

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

CinéHome en 6 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Citaat van: katwax op juli  6, 2024, 16:39:19Bedankt voor de uitleg Huub, dus je heb de spikes vervangen door blokjes nu.

Ja die waren available. Er zitten er nog heel wat in de kist dus ik denk erover om ze te gaan verkopen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2 met IAD, Chord Dave, Music First TVC, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, MM, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Da's effe leuk!

Maandag gaan we 3 weken op treinreis door Engeland. Woensdag 10 juli zitten we in Barmouth, Wales. Daar valt vast wel een plekje te vinden met groot scherm om De Wedstrijd te kunnen volgen. :worship:

Roon Rock server, Bryston BDP-2 met IAD, Chord Dave, Music First TVC, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, MM, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

katwax

Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Dura

Citaat van: HuubF op juli  7, 2024, 14:08:01Da's effe leuk!

Maandag gaan we 3 weken op treinreis door Engeland. Woensdag 10 juli zitten we in Barmouth, Wales. Daar valt vast wel een plekje te vinden met groot scherm om De Wedstrijd te kunnen volgen. :worship:

Leuk idee! Verzorgd of heb je het zelf geregeld?
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

HuubF

Citaat van: Dura op juli  7, 2024, 15:34:28Leuk idee! Verzorgd of heb je het zelf geregeld?

Samen met de Treinreiswinkel.

RZeemering

Citaat van: HuubF op juli  5, 2024, 15:26:56Ja kan wel wat lager. Alle gordijnen moeten dan worden ingekort en ik heb net het plafond gewit.

Ik heb niet zo veel problemen met de akoestiek eigenlijk. Er is weinig echo en de speakers passen er netjes in. Mijn geliefde ziet me al aankomen met aanvullende wensen. :inlove:
Snap ik, en ik ben het ook met je eens. Maar als je ooit nog wel iets aan akoestiek wilt doen is dat een optie die je mee kunt nemen. Daarbij ziet je vrouw je al jaren aankomen, dus wat dat betreft :P
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.

brt

Focal Sopra 1 | TEAC AP-701 | TEAC UD-701N | PS Audio Stellar PowerPlant P3 | Kabels van Audioquest

HuubF

Citaat van: RZeemering op juli  8, 2024, 14:44:13Snap ik, en ik ben het ook met je eens. Maar als je ooit nog wel iets aan akoestiek wilt doen is dat een optie die je mee kunt nemen. Daarbij ziet je vrouw je al jaren aankomen, dus wat dat betreft :P

Ik zou nooit zo maar een spanplafond nemen. Met alle dempende dingen in de huiskamer is er er nu al demping zat. Als het nog wat beter moet neem ik wel een hoogpoliger tapijt, werkt het zelfde en is controleerbaar.

Voordat je het weet is de demping te goed en ben ik dat lekkere live-geluid kwijt als het wat harder staat.

Dura

Citaat van: HuubF op juli  9, 2024, 11:37:54Ik zou nooit zo maar een spanplafond nemen. Met alle dempende dingen in de huiskamer is er er nu al demping zat. Als het nog wat beter moet neem ik wel een hoogpoliger tapijt, werkt het zelfde en is controleerbaar.

Voordat je het weet is de demping te goed en ben ik dat lekkere live-geluid kwijt als het wat harder staat.
Stel je voor dat je thuis live muziek hebt; dan zitten die pieken en dalen er toch ook in?
Soms kan het weleens echt hinderlijk worden, zowel in huiskamers als bij live concerten in foute zaaltjes, maar zolang het niet te erg wordt stoor ik me er niet aan.
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

RZeemering

Citaat van: HuubF op juli  9, 2024, 11:37:54Ik zou nooit zo maar een spanplafond nemen. Met alle dempende dingen in de huiskamer is er er nu al demping zat. Als het nog wat beter moet neem ik wel een hoogpoliger tapijt, werkt het zelfde en is controleerbaar.

Ik denk ook eerlijk gezegd dat je met betere plaatsing meer kunt bereiken. Ik weet dat dat niet kan, dus is dit ook geen tip. Aan de andere kant kun je niet heel erg snel met een dergelijk plafond teveel dempen. En wat is live geluid? De meeste zalen hebben een hele goed akoestiek. De meeste woonkamers niet ;) Die van jou heb ik zelf gehoord en weet dat het een prima akoestiek heeft.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.

HuubF

Citaat van: Dura op juli  9, 2024, 12:27:13Stel je voor dat je thuis live muziek hebt; dan zitten die pieken en dalen er toch ook in?
Soms kan het weleens echt hinderlijk worden, zowel in huiskamers als bij live concerten in foute zaaltjes, maar zolang het niet te erg wordt stoor ik me er niet aan.

Nou er zijn zat combinaties die op zich prima klinken maar toch het live-gevoel niet kunnen overbrengen.

katwax

Met alle respect Huub, maar dat is totale bullshit. Overdempen met enkele een spanplafond en voor de rest geen noemenswaardige akoestische aanpassingen (bedoel hiermee muren met panelen etc) is onmogelijk.
Oppervlakte is king in demping en teveel is moeilijk.
Zeggen dat een hoogpolig tapijt zelfde resultaat zal geven als een spanplafond geeft aan dat je over deze materie nog veel kan leren, want dit is verre van correct. De diktes die je nodig hebt om een tapijt als "waardig" te beschouwen om je akoestiek echt te verbeteren is bijzonder dik en meerdere lagen + best heel de ruimte.

vanzomereng

Citaat van: katwax op juli 10, 2024, 08:41:22Zeggen dat een hoogpolig tapijt zelfde resultaat zal geven als een spanplafond geeft aan dat je over deze materie nog veel kan leren, want dit is verre van correct. De diktes die je nodig hebt om een tapijt als "waardig" te beschouwen om je akoestiek echt te verbeteren is bijzonder dik en meerdere lagen + best heel de ruimte.

Klopt, je heb dan een hoogpolig tapijt van ca. 2 meter nodig.
Een maat van mij wou had een wat slechtere akoestiek en wou perse geen demping op de
muren en plafond en heeft dus afgelopen mei een hoogpolige tapijt van 2 meter laten leggen.
Sinds die tijd is hij als vermist opgegeven.
Luidsprekers: B&W 702S2,  Versterker: Rotel RA-6000,  Streamer: Bluesound Node Icon,  Blue-ray player: Denon DVD-3800BD, Koptelefoon Sennheiser Momentum 4 Wireless

Rob_Dingen

Citaat van: katwax op juli 10, 2024, 08:41:22Met alle respect Huub, maar dat is totale bullshit. Overdempen met enkele een spanplafond en voor de rest geen noemenswaardige akoestische aanpassingen (bedoel hiermee muren met panelen etc) is onmogelijk.
Oppervlakte is king in demping en teveel is moeilijk.
Zoals je weet zijn er verschillende smaken hier op het forum wat betreft demping, de een vind veel prettig en de ander minder.
Een ander nadeel van selectieve demping zoals een spanplafond of ander akoestisch plafond is dat het de rest van de frequentie ongemoeid laat.
Wat niet altijd bevordelijk is voor de klank balans.

Rob

katwax

Citaat van: Rob_Dingen op juli 10, 2024, 16:08:38Zoals je weet zijn er verschillende smaken hier op het forum wat betreft demping, de een vind veel prettig en de ander minder.
Een ander nadeel van selectieve demping zoals een spanplafond of ander akoestisch plafond is dat het de rest van de frequentie ongemoeid laat.
Wat niet altijd bevordelijk is voor de klank balans.

Rob
Spandplafond is breedbanderig en dus zeker niet selectief. Zeker in ruimtes waarbij er geen uitgesproken akoestische maatregelen reeds genomen zijn zou breedbanderig de eerste stap moeten zijn. Dat achteraf bepaalde frequenties dan nog extra aandacht nodig hebben is mogelijk.

Smaken kunnen inderdaad verschillen, maar die smaken wil je vooral bekomen met je apparaten en niet met je ruimte lijkt mij.
Ik denk dat je bij een experiment zeer moeilijk mensen zou vinden die de voorkeur zouden geven aan een ruimte zonder akoestisch spanplafond tov ruimte met akoestisch spanplafond.

Rob_Dingen

Citaat van: katwax op juli 10, 2024, 16:44:37Spandplafond is breedbanderig en dus zeker niet selectief. Zeker in ruimtes waarbij er geen uitgesproken akoestische maatregelen reeds genomen zijn zou breedbanderig de eerste stap moeten zijn. Dat achteraf bepaalde frequenties dan nog extra aandacht nodig hebben is mogelijk.
Afhankelijk van de dikte van de demping onder het stukwerk of spanplafond bepaald dat de absorptie factor.
In de regel is dat 2cm en dat doet onder de 500Hz niet veel meer dus het is zeker niet breedbandig.

Citaat van: katwax op juli 10, 2024, 16:44:37Smaken kunnen inderdaad verschillen, maar die smaken wil je vooral bekomen met je apparaten en niet met je ruimte lijkt mij.
Bij mij wel, ik wil de RT60 in mijn ruimte niet onder de 0,5 hebben terwijl diverse mensen 0,2 willen.
Dat heeft niets met apparatuur te maken.

Citaat van: katwax op juli 10, 2024, 16:44:37Ik denk dat je bij een experiment zeer moeilijk mensen zou vinden die de voorkeur zouden geven aan een ruimte zonder akoestisch spanplafond tov ruimte met akoestisch spanplafond.
Ook dat kun je zo maar niet stellen voordat je bij die persoon bent geweest.
Het klopt bij een modern kaal interieur waar alles hard is en geen gordijnen hangen bijv dat snapt iedereen.
Maar er zijn best wel woonkamers waar het echt niet slecht is en meer demping funest zou kunnen zijn voor wat Huub bedoelt levendigheid of zoals hij het noemt live gevoel.

Rob

HuubF

Tot nu toe ben ik niet erg enthousiast over de halfdode ruimtes die ik hier en daar heb gehoord. Ik hoor dan juist mogelijke problemen in de apparatuur gemakkelijker en dat is voor mij erg gevaarlijk. Ik ben blij met hoe het nu is. Het klinkt lekker en als ik hard draai is het spektaculair.

Niet slecht voor een woonkamer.  :worship:

HuubF

Wow dat was een belevenis, de wedstrijd in een Welsh pub in Barmouth. Wij in het oranje, heel de rest vriendelijk en niet heel fanatiek want Welsh. Hier zit iedereen nog vredig te eten.20240710_195840.jpg

Kurt

Hoe kan je een voetbalmatch beleven met allemaal lege glazen? :-)

Laan

Foto was voor de wedstrijd begrijp ik. Dus ja..?
Woonkamer:  Marantz model 40n | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Vitus audio RI 101mk2 | Focal Scala Utopia Evo | Lumin U1 + X1 | Marantz SA11mk2 | Nottingham Analogue Spacedeck - Ortofon Cadenza Red - Trichord Dino mk3.
Man-cave: Ayon Spirit V | Sounddeco Alpha F3 | Atoll ST300 | Rega P3 - Exact - Neo psu - Atoll PH 100

katwax

Citaat van: Rob_Dingen op juli 10, 2024, 21:23:31Afhankelijk van de dikte van de demping onder het stukwerk of spanplafond bepaald dat de absorptie factor.
In de regel is dat 2cm en dat doet onder de 500Hz niet veel meer dus het is zeker niet breedbandig.
Meeste (goede) offertes die ik gekregen heb waren 40mm of 50mm, dit heeft al een goede werking vanaf 200hz/250hz. 200Hz en lager zitten we al met dikke basstraps etc (tevens zijn we daar minder gevoelig voor galm dacht ik).

Citaat van: HuubF op juli 11, 2024, 00:26:13Tot nu toe ben ik niet erg enthousiast over de halfdode ruimtes die ik hier en daar heb gehoord. Ik hoor dan juist mogelijke problemen in de apparatuur gemakkelijker en dat is voor mij erg gevaarlijk.
Is dit mogelijk ook niet wennen dat nodig is? Eerste keer dat vele een "strakker" laag horen vinden ze het ook "kaal", maar als je het even tijd geeft dan wil je niet terug naar rommelig laag.
Dus je wil liever je apparatuur niet goed horen? Bij mij was het net dat ik zoveel mogelijk wou horen van de Kii's dat mij de push heeft gegeven om akoestiek aan te pakken. Met het geld dat het kost vind ik 40% van het potentiel horen dan doodzonde.

Rob_Dingen

Citaat van: katwax op juli 12, 2024, 21:46:41Meeste (goede) offertes die ik gekregen heb waren 40mm of 50mm, dit heeft al een goede werking vanaf 200hz/250hz. 200Hz en lager zitten we al met dikke basstraps etc (tevens zijn we daar minder gevoelig voor galm dacht ik).
Nee de nagalm in het laag word meestal erger maar daar kunnen we inderdaad beter tegen en daarom loopt de aanbevolen RT tijd naar het laag onder de 200Hz ook op.
Wel is het zo dat als je een aardige ruimte hebt met een redelijke nagalm en je gaat dempen dat je dus meer last krijgt van de lagere frequenties.
Dus voordat je met akoestiek aan de slag gaat moet je eerst goede metingen hebben voordat je gaat beginnen.
Stel dat je redelijk vlakke nagalm hebt met een Rt60 van 0,6 dan heeft dat bij mij een voorkeur boven het dempen vanaf 250Hz/500Hz omdat de balans dan verstoord word (mijn persoonlijke mening)
Citaat van: katwax op juli 12, 2024, 21:46:41Is dit mogelijk ook niet wennen dat nodig is? Eerste keer dat vele een "strakker" laag horen vinden ze het ook "kaal", maar als je het even tijd geeft dan wil je niet terug naar rommelig laag.
Dus je wil liever je apparatuur niet goed horen? Bij mij was het net dat ik zoveel mogelijk wou horen van de Kii's dat mij de push heeft gegeven om akoestiek aan te pakken. Met het geld dat het kost vind ik 40% van het potentiel horen dan doodzonde.
Dit soort uitspraken kun je niet doen, je weet bij een ander de situatie niet en kun je zeker niet voorspellen dat je maar 40% van het potentieel hoort.
Heb foto's van je ruimte gezien en dat het bij jou zo uitpakt begrijp ik best.
Jij zou nog een kwaliteits slag kunnen maken door je set 90 graden te draaien en ze meer ruimte te geven en niet dicht bij een muur te gaan zitten.

Rob

Marc Heijligers

Citaat van: katwax op juli 12, 2024, 21:46:41Dus je wil liever je apparatuur niet goed horen?

Het klinkt misschien flauw, maar wel serieus gemeend, nee, ik wil mijn apparatuur niet horen, ik wil de intentie van de artiest horen. En als je dat letterlijk zou nemen, dan betekent dat je dezelfde installatie en ruimte moet nabootsen waarin de finale mix is gemaakt.

Natuurlijk is het zinnig om een aantal vervelende ruimte eigenschappen weg te nemen, ik heb zelf een 10dB piek op de 30Hz in mijn luisterruimte. Met de meeste muziek heb je daar weinig last van, maar bij opnames waar in dat gebied veel energie zit, wordt dat wel storend. Bij dat soort opnames kan je een EQ aanzetten, dat is met akoestische middelen nogal opzichtig als je in dat gebied maatregelen moet nemen. Maar de EQ hoor je ook in andere gebieden.

Wat je ook doet, het is een compromis. Als je de ruimte niet wil horen, kan je beter een hoofdtelefoon opzetten. Maar dan mis je weer het fantoom beeld.
Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

John Wx

Citaat van: HuubF op juli 11, 2024, 00:26:13Tot nu toe ben ik niet erg enthousiast over de halfdode ruimtes die ik hier en daar heb gehoord.
  :worship:

Of half levend  ;)  ;D
Om een filter te doen werken moeten er natuurlijk wel storingen aanwezig zijn, Tja dat is wel een dingetje.

Cambridge Audio DUSON Pro-ject NOKIA Sony BRAVIA FX-AUDIO

HuubF

Na een zinderende reis door Engeland, Wales en Schotland (met steeds op de juiste momenten droog) maar weer mijn setje opgestart. EK, Trump, Biden, Harris poeh het was een rough ride.

Na 3 weken stilgestaan te hebben klonk het laag in het begin wat onwennig, nu naar de onbegrijpelijk mooie stem van Imogen Heap aan het luisteren.

Nog even over de UK... we hebben erg ingewikkelde treinreizen achter de rug, op een dag 6 met ook nog een busreis tussendoor. Alles perfect op tijd. Veel meer personeel dan bij ons, bij alle poortjes staat wel iemand. Pas gisteren in Europa liep het fout. We waren net de tunnel uit toen een Belgische trein voor ons het begaf. Daardoor kwamen we te laat in Rotterdam aan maar geen probleem, treintje later. Toen we daar al inzaten werd omgeroepen dat we moesten omrijden via Breukelen. Uiteindelijk lagen we om 4 uur 's nachts op bed.

Damn, wat is de UK een fascinerend land. Het land past ons als een handschoen, je kunt lekker gewoon met ze babbelen. Erg dichtbij. En Engelsen en Nederlanders vinden elkaar leuk.