Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 19 gasten bekijken dit topic.

Tabcam

Ik vind het laten beluisteren van mijn set door positief kritische luisteraars juist heel fijn. Je went erg snel aan een ander geluid, zelfs als het minder goed is. De set speelt daardoor uiteindelijk op een hoger niveau.

Daarbij hoef je niet blind te laten leiden door meningen van anderen. Ik hou van een strakke, niet droge bas met veel textuur, anderen vinden een rollend laag fijn waar ook wat voor te zeggen is,. Ik hou van veel detail met een weinig siblance hoorbaar, anderen zijn blij met de vergevingsgezindheid van hun set. Allemaal legitieme keuzes.

Ook veel luisteren bij andere sets helpt een geluidsbeeld te krijgen van wat er mogelijk is.  Daarbij is een huiskamer met alle beperkingen niet ideaal maar ik merk dat er echt veel meer mogelijk is dan ik ooit voor mogelijk hield. Iedereen heeft ook een andere mening als het over optimalisatie gaat. Daar vind ik het leuk de meningen van anderen te horen en bepaal ik wat wel en (nog) niet aan te pakken.

Ik probeer ook met metingen een beeld te vormen, hoe moeilijk dat ook is. Het enige waar ik wel voor probeer te waken is suboptimalisatie, ofwel voor een beperkte genre het beter laten klinken en dan andere muziek dan beroerder klinkt. Helemaal voorkomen valt me nog lastig maar ik wordt er langzamerhand beter in.

Daarbij vind ik het erg leuk dat Huub zijn ervaringen post. In combinatie met theorie is dat mijns inziens een ijzersterke combinatie. Vooral blijven posten Huub!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

Cyreg

setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE;  >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > BlackCable Ruhr47  > Furutech e-TP60E > BlackCable Ruhr18 (3510), AH! KB10 (PSU1), BlackCable Ruhr18 (8SE)

Contour


twani

Citaat van: Contour op mei  1, 2022, 12:29:42
Best topic ever!

Vooral omdat het echt hè-le-maal nérgens over gaat....

Dat is dus kennelijk precies het stukje ontspanning dat we zoeken in deze hobby :D

Laan

Woonkamer:  Atoll st 300 | Audiolab 8300 xp | GoldenEar Triton reference
Man-cave: Ayon Spirit V | Focal Scala Utopia Evo | Atoll st 300 | Atoll cd 100 | Rega P3, neo psu, exact | Atoll ph 100

HuubF

Haha ja 500 pagina's.  :worship:

Voor alle duidelijkheid: ik vind dat mijn set prima klinkt. Bij elkaar luisteren trekt je echter net een beetje uit je comfort zone waardoor je binnen je mogelijkheden (gehoor, budget, voorkeur) toch weer een stapje verder kan komen.

Dat kan nog steeds een geluid opleveren waar niet iedereen enthousiast van wordt.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Contour

Vandaag hier een zelfde soort ervaring, ik had mijn speakers niet meer ingedraaid staan, klonk goed en ik was er gewend aan geraakt. De ontwerper van mijn speakers (Jeroen van Daudio) kwam luisteren, en hoorde toch direct wel een aantal gebreken. Na een half uurtje luisteren de speakers als test 15 graden in gedraaid, en direct gaf dit hem het gewenste geluid. Na een gedegen uitleg over de verschillen hoorde ik het ook duidelijk. Maar zo zie je maar dat je in je eentje een beetje een tunnelvisie kan ontwikkelen.

Gr. Walter

Kwabbernoot

Dus zonder uitleg hoorde jij het verschil na het indraaien niet? Maar een andere kabel, condensator of wat ook hoor jij wel direct?

Groeten...

Contour

Natuurlijk wel, maar het gaat om balanceren van aspecten van de weergave, ik had de opstelling zo gemaakt dat de diepte in het beeld maximaal was, maar de precisie van de afbeelding daardoor wat minder. Het is natuurlijk ook smaak gebonden, wie weet ga ik ze straks, na langer luisteren, toch weer minder indraaien.

Groetjes Walter

chansig

Citaat van: Kwabbernoot op mei  1, 2022, 15:37:48
Dus zonder uitleg hoorde jij het verschil na het indraaien niet? Maar een andere kabel, condensator of wat ook hoor jij wel direct?

Groeten...

Welkom in de wondere wereld waarin alles wat logisch is niet logisch is en andersom. En anders recht geredeneerd wordt met logica welke al dan niet, niet logisch is maar toch dan weer wel.

Waar bij het ook wel belangrijk is wie wat wel niet zegt vindt.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Ja het vol krijgen van 500 pagina's is een lange hobbelige weg.  ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Hannibal_

Citaat van: HuubF op mei  1, 2022, 15:48:29
Ja het vol krijgen van 500 pagina's is een lange hobbelige weg.  ;D

Gelukkig krijg je daarbij volop hulp  ;D ;D ;D
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Richi

Citaat van: jahtari op mei  1, 2022, 09:50:32
Alsof je dat daarvoor wel eens probeerde.  :D
Euhm, ja?! Als ik speakers plaats in een ruimte, dan loop ik rond in de ruimte om te bepalen of ze goed staan en of ze het lekker doen in de ruimte.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

kermy

Citaat van: Mediator op april 30, 2022, 22:47:31
Een Dimension van Tannoy is toch wel weer wat anders. Niet helemaal mijn ding helaas. Hij klinkt in ieder geval heel anders dan Prestiges.

@kermy: je kan er gewoon alles op draaien en van gekte plaat na plaat draaien. Maakt niet uit wat, klinken doet het toch wel. Als je dat onder fun verstaat dan ben ik het met je eens. Maar eigenlijk vind ik dat de essentie van muziek weergeven. Maar dat is dan wel weer mijn mening.

Dat is dus precies wat ik bedoel, en of dat zo'n speaker dan "perfect" is, of meettechnisch misschien minder, dat is wel waar je de speaker voor gekocht hebt. Deze hobby hangt van compromissen aan elkaar, perfect bestaat niet, het is dus zaak dat je de compromissen kiest waar je mee kunt leven.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Marc Heijligers

Een arbeider werkt met zijn handen. Een vakman werkt met zijn handen en zijn hoofd. Een kunstenaar werkt met zijn handen, zijn hoofd en zijn hart.

twani


HuubF

Citaat van: twani op mei  1, 2022, 21:49:40
Lucky you  :).  Wat een wereld dac is dat..

Heb je die Twenty wel eens gehoord dan?  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Mediator

Citaat van: kermy op mei  1, 2022, 20:17:57
Deze hobby hangt van compromissen aan elkaar, perfect bestaat niet, het is dus zaak dat je de compromissen kiest waar je mee kunt leven.

Met vriendelijke groet,

Kermy


+1

MarKath

Citaat van: kermy op mei  1, 2022, 20:17:57
Dat is dus precies wat ik bedoel, en of dat zo'n speaker dan "perfect" is, of meettechnisch misschien minder, dat is wel waar je de speaker voor gekocht hebt. Deze hobby hangt van compromissen aan elkaar, perfect bestaat niet, het is dus zaak dat je de compromissen kiest waar je mee kunt leven.

Met vriendelijke groet,

Kermy

Helemaal mee eens!

Maar dit werkt alleen voor Huub als alle andere forummers stoppen met (goed bedoelde) adviezen waardoor er bij Huub weer zaken gaan knagen.

Als Huub aangeeft dat het nu wel allemaal lekker klinkt, stop dan met weer een (goed bedoeld) advies. Laat hem genieten zodat er ook rust in zijn beleving gaat komen.

Groeten,
Marcel 
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!

chansig

Als je nog even doorgaat zo dan zeg je dat het de schuld van de ander is dat Huub met enige regelmaat wisselt.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: MarcelHLX op mei  2, 2022, 09:45:59
Helemaal mee eens!

Maar dit werkt alleen voor Huub als alle andere forummers stoppen met (goed bedoelde) adviezen waardoor er bij Huub weer zaken gaan knagen.

Als Huub aangeeft dat het nu wel allemaal lekker klinkt, stop dan met weer een (goed bedoeld) advies. Laat hem genieten zodat er ook rust in zijn beleving gaat komen.

Groeten,
Marcel

Het is gewoon een kwestie van luisteren hoor. Ik neem aan dat jij bij een ander ook wel eens een aspect in het geluid hebt gehoord dat je ook wel zou willen.

En dan wordt het leuk. Is het haalbaar voor decent money? Gaat het niet ten koste van iets anders? Waarmee moet je dat zien te bereiken? Wat zal de GF daarvan vinden?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

toetertje

Citaat van: chansig op mei  2, 2022, 09:50:18
Als je nog even doorgaat zo dan zeg je dat het de schuld van de ander is dat Huub met enige regelmaat wisselt.  :D

Gr. Hans

Mwah, het gaat dan voornamelijk om degenen die onlangs nog bij Huub langs geweest zijn.  8)

HuubF

Citaat van: toetertje op mei  2, 2022, 13:25:49
Mwah, het gaat dan voornamelijk om degenen die onlangs nog bij Huub langs geweest zijn.  8)

Dat waren Chansig en Richarde1. Van beiden ken ik de set en begrijp ik hun voorkeuren. Die zijn volkomen tegengesteld dus voor mij erg interessant als referentie.

En ook gezellige kerels.  :worship:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Na al dat gedoe van de afgelopen tijd wil je dan toch weten waar je staat. Dus na een weekendje weg en daardoor een personal reset maar eens lekker muziek luisteren.

Met Roon is dat gemakkelijk. Vanuit de historie vind je zo alle muziek die de afgelopen maanden heeft gedraaid, ook bij de bezoekjes van Chansig en Richarde1.

We zijn het er allemaal over eens dat elke hifiset een compromis is. Het is nooit perfect, zeker als je wel van meten houdt maar hardware verder niet zo boeiend vindt of je een muzikale set wil hebben en de ruimte op de 2e plek zet. Alleen een topset naar jouw smaak in een ideale ruimte stopt zoektochten. Period (vind ik dan he?).

Mijn set is dan ook nog eens verre van top en staat ook nog eens in de huiskamer. Wat een ellendige toestand.

Maar is inmiddels wel bijna helemaal getuned naar mijn smaak. Het kan muzikaler en de ruimte moet beter maar het geluid is nu voor mij bijna perfect: robuust, strak maar toch speels, boeiend, natuurlijk. Ik zit gewoon lekker ontspannen (weliswaar met een tamelijk dure, gekregen, fles whiskey) naar Leukocyte van EST te luisteren. Altijd lastig maar nu geweldig.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

MarKath

Citaat van: HuubF op mei  2, 2022, 23:43:29
Maar is inmiddels wel bijna helemaal getuned naar mijn smaak. Het kan muzikaler en de ruimte moet beter maar het geluid is nu voor mij bijna perfect: robuust, strak maar toch speels, boeiend, natuurlijk. Ik zit gewoon lekker ontspannen (weliswaar met een tamelijk dure, gekregen, fles whiskey) naar Leukocyte van EST te luisteren. Altijd lastig maar nu geweldig.

Hallo Huub,

Hou dit gevoel vast en geniet ervan zoals het is.

Kan het niet zoals het moet? Dan moet het maar zoals het kan!

Groeten,
Marcel
Je kunt beter rijk leven dan rijk sterven!