Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 23 gasten bekijken dit topic.

CZ79

Citaat van: HuubF op mei 26, 2021, 20:22:58
Kan inderdaad best. Ik vond de akoestiek bij jou erg goed.

Pakt idd prima uit met die JBLs icm de Moon AMP en Chord DAC
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

HuubF

Citaat van: Contour op mei 26, 2021, 20:44:13
Waarom wil je niet de passieve ATC 40?

Ja zit ik ook net te denken. Nieuw is de actieve 2 keer zo duur. Ik heb hem al hier gehad.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Dura

Citaat van: HuubF op mei 26, 2021, 16:49:55
Pfff, de ATC's staan nu gewoon op een Atacama 60cm stand en de Nimitra is dus weer de betere server omdat de NUC dan te scherp klinkt. Wat bij de JBL's prima werkte (omdat de tweeter lager dan oorhoogte moest) werkt nu kennelijk een stuk minder. Mijn aanname dat een lage plaatsing voor alle monitors zou gelden is dus waarschijnlijk onzin.

De tweeters van de SCM11's horen gewoon op oorhoogte, dat is duidelijk.

Met al dat schuiven weet ik nog steeds niet welke speaker ik mooier vind. Het is wel fascinerend anders.

Het zal wellicht iets te maken hebben met dat de hoorn van de JBL's en zeer brede afstraling heeft?
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

CZ79

Citaat van: Dura op mei 26, 2021, 23:15:54
Het zal wellicht iets te maken hebben met dat de hoorn van de JBL's en zeer brede afstraling heeft?

De waveguide (ofwel een gewone tweeter met een andere kap ervoor wat lijkt op een Hoorn maar het is geen Hoorn luidspreker) zorgt er (itt bij Huub) bij mij juist voor dat recht naar voren of ingedraaid, iets hoger of lager geplaatst nauwelijks verschil maakt.
Dus het zal puur de kamer zijn bij Huub die het verschil maakt tussen oorhoogte en hoger/lager dan oorhoogte
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Ralf67

Een goede referentie voor de juiste hoogte van de tweeter is voor mij altijd de manier waarop een fabrikant zijn luidsprekers demonstreert.

Voor een standmount luidspreker maakt 50 of 60 cm een hoop uit.

Daarom was ik bij de aanschaf van de Isoacoustics Gaia II redelijk kritisch.

Achteraf viel dit erg mee.

Mede door de afstand van 3, 6 meter die ik bij de luidsprekers vandaan zit.

Als voorbeeld onderstaande Sonics, deze zijn erg kritisch wat hoogte van de stands betreft.

Gewoon op 60 cm werkt het beste.

Raphie

Nee hoor, er zijn 2 factoren
- woofer hoogte > bass reponse
- tweeter hoogte > zithoogte en dan on or off axis.

Zit je alrijd aan de eettafel dan wil je hem hoger, hang je altijd op je loungebank dan wil je hem lager.
JBL PRX Power!

bramsat

Dat tweeters exact op oorhoogte gericht moeten stamt nog uit de jr 60/70/ en begin 80.De tweeters hadden een gericht

afstraal gedrag.Tweeters van de laatste ±30 jr bezitten dat manko niet meer,dus 15 cm hoger of lager maakt weinig uit.

Ook het indraaien van speakers stamt nog uit die vintage tijd....alleen wat je al jaren hebt aangeleerd daar kom je moeilijk

vanaf.

Mijn tip: zet de speaker recht zoals het hoort,ga dan de speaker plaatsen ±2mtr uitelkaar, en trekt ze steeds verder uitelkaar.

Opletten dat er geen muziekgat tussen de speakers valt......hoever kun je gaan? in sommige kamers wel tot 3.80 mtr.

Een andere tip: zet de versterker op mono draai de balance helemaal naar links dan naar rechts....wees niet ongeduldig

geeft de ene speaker een ietwat andere sound dan de ander.....meer bas mischien? probeer dat eventueel te vermijden.

De tijd staat ja niet stil,een AIR MOTION TRANSFORMER oftewel een AMT vind ik tot nog toe de beste weergave geven in het

hoog,....5/6 jaar geleden betaalde je voor de goedkoopste speaker met een AMT aan boord 5 a 6000 euro.

Warfedale is de eerste fabrikant die uit eigenproduktie speakers op de markt bracht met een AMT tweeter.

Natuurlijk gaan andere merken dit ook doen....daar kun je gif opnemen...toch?

Een duitse test over een engelse box.....let wel wat ze in het begin dachten ::)

https://www.connect.de/testbericht/wharfedale-evo-4-4-test-3201136.html
Cambridge CXA61.yamaha S500,nad 7130,aiwa 8700,akai, AIYIMA 07.
AM 2650,philips AH 386 etc.Wharfedale diamond 10.7
Wharfedale evo 4.4.philips mfb 587.sennheiserHD 598
sennh HD 650 dragonfly red en black.LG oled 65 inch 2x

Ralf67

Verder even een korte ingeving als ik naar de foto's kijk van je ruimte Huub.

Je rechter luidspreker staat (noodgedwongen) dichter bij de zijwand dan de linker luidsprekers.

Ga eens testen met een absorberen of diffuser op het eerste reflectiepunten van deze rechter luidspreker.

Met een spiegel eenvoudig te vinden  8)

Raphie

Nope, ken je REW? Ga maar eens meten, repons is echt wel verschillend, afstand, hoogte en toe-in zijn bij uitstek tools om response op luisterplek te tunen.

Citaat van: bramsat op mei 27, 2021, 07:42:54
Dat tweeters exact op oorhoogte gericht moeten stamt nog uit de jr 60/70/ en begin 80.De tweeters hadden een gericht

afstraal gedrag.Tweeters van de laatste ±30 jr bezitten dat manko niet meer,dus 15 cm hoger of lager maakt weinig uit.

Ook het indraaien van speakers stamt nog uit die vintage tijd....alleen wat je al jaren hebt aangeleerd daar kom je moeilijk

vanaf.

Mijn tip: zet de speaker recht zoals het hoort,ga dan de speaker plaatsen ±2mtr uitelkaar, en trekt ze steeds verder uitelkaar.

Opletten dat er geen muziekgat tussen de speakers valt......hoever kun je gaan? in sommige kamers wel tot 3.80 mtr.

Een andere tip: zet de versterker op mono draai de balance helemaal naar links dan naar rechts....wees niet ongeduldig

geeft de ene speaker een ietwat andere sound dan de ander.....meer bas mischien? probeer dat eventueel te vermijden.

De tijd staat ja niet stil,een AIR MOTION TRANSFORMER oftewel een AMT vind ik tot nog toe de beste weergave geven in het

hoog,....5/6 jaar geleden betaalde je voor de goedkoopste speaker met een AMT aan boord 5 a 6000 euro.

Warfedale is de eerste fabrikant die uit eigenproduktie speakers op de markt bracht met een AMT tweeter.

Natuurlijk gaan andere merken dit ook doen....daar kun je gif opnemen...toch?

Een duitse test over een engelse box.....let wel wat ze in het begin dachten ::)

https://www.connect.de/testbericht/wharfedale-evo-4-4-test-3201136.html
JBL PRX Power!

Ralf67

Indraaien van de luidsprekers doet zeker veel.

En vergeet de vele ontwerpen met licht achterovergeleunde luidsprekers niet.

Een doorbraak hiermee had Joachim Gerhard met de Audio Physic Step

Zijn wael beauties deze ATC.

Geert (gvc)

Citaat van: bramsat op mei 27, 2021, 07:42:54
Dat tweeters exact op oorhoogte gericht moeten stamt nog uit de jr 60/70/ en begin 80.De tweeters hadden een gericht afstraal gedrag.Tweeters van de laatste ±30 jr bezitten dat manko niet meer,dus 15 cm hoger of lager maakt weinig uit.

Ook het indraaien van speakers stamt nog uit die vintage tijd....alleen wat je al jaren hebt aangeleerd daar kom je moeilijk vanaf. Mijn tip: zet de speaker recht zoals het hoort,
Hieronder het afstraalgedrag van je eigen Wharfedale Diamond 10.7's. Alles behalve nog een vlakke frequentiekarateristiek wanneer je ze beluistert op 30° (wanneer ze recht vooruit spelen).

De manual van de 10.7's zegt er het volgende over "The 10.3, 10.4,10.5, 10.6 and 10.7 models are designed to be floor standing. We suggest that they are positioned at least 200mm from the rear walls and 700 mm from the side walls, facing slightly inwards. As personaltaste plays a large role, experiment with different configurations and play a wide range of programmes before finalising the position of your speakers".
Cabasse Murano - Cambridge Audio Edge A - Intel NUC with Mopidy and Brutefir - Teddy Pardo power supply

Thanatos

Citaat van: HuubF op mei 26, 2021, 19:13:06
Het is toch grappig dat zo'n speakert dan toch weer gewoon een eigen willetje heeft?

Nu de ATC waarschijnlijk op zijn ideale plekje staat kan ik hem eindelijk een beetje beoordelen. Pianomuziek is absoluut geweldig. Bij een orkestwerk hoor je dat hij vrij klein is, daar verandert een subwoofer niets aan. De integratie van de subwoofer met de speaker is trouwens prima maar dat wist ik al van een paar jaar geleden. De JBL's konden zich nog wel eens groter voordoen dan ze zijn maar daar doet de ATC niet aan. De JBL met zijn house sound maakt van elk nummer een feestje; de ATC is daar alleen toe bereid als de opname een beetje goed is. Ik luister nu naar een high res opname van de 1e symfonie van Sjostakovitsj en dat is erg mooi.

Je hoort de ATC signatuur in mini-formaat en dat bevalt me wel. Voor wat betreft de toekomst als ik het bij ATC hou: met een ATC SCM19 heeft het geluid wat meer gewicht, dus als er één te koop staat pak ik hem gelijk. Dat zal dan rond de 2000 euro kosten maar dan heb je een speaker waar de HDI-1600 en SCM11 niet aan kunnen tippen. Een SCM40 ga ik niet nog een keer nemen, een SCM40A wel (de SCM50 komt er alleen bij een extra verdieping). De SCM40A heeft het mega-grote voordeel van de geweldige middentoner, die heeft de SCM11/19 niet. Dus de SCM11 (en als hij langskomt de SCM19) is een aantrekkelijke tijdelijke speaker in afwachting van een SCM40A. Die staan alleen bijna nooit 2e hands te koop en nieuw vind ik hem te duur.

Billy Woodman (eigenaar ATC) is dan ook een pianoliefhebber. De ATC met middentoners staan er om bekend dit mooi weer te geven.

HuubF

Citaat van: Ralf67 op mei 27, 2021, 07:45:35
Verder even een korte ingeving als ik naar de foto's kijk van je ruimte Huub.

Je rechter luidspreker staat (noodgedwongen) dichter bij de zijwand dan de linker luidsprekers.

Ga eens testen met een absorberen of diffuser op het eerste reflectiepunten van deze rechter luidspreker.

Met een spiegel eenvoudig te vinden  8)

Heel de rechter wand is een diffuser want die is beplakt met ongelijke reepjes hout.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Raphie

Citaat van: HuubF op mei 27, 2021, 09:50:30
Heel de rechter wand is een diffuser want die is beplakt met ongelijke reepjes hout.
Nee, zo makkelijk werkt het niet, een diffuser moet bepaalde geometrische verhoudingen om werkzaam te zijn.
JBL PRX Power!

Ralf67

Heb goede ervaringen met deze diffuser van Hofa.

Kan je ook een wand mee maken.

HuubF

Citaat van: Raphie op mei 27, 2021, 10:02:04
Nee, zo makkelijk werkt het niet, een diffuser moet bepaalde geometrische verhoudingen om werkzaam te zijn.

De nagalm in de ruimte is prima onder controle door 8 jaar lang bij elke beslissing te pleiten voor het meest asymmetrische, het meest absorberende. Zo heeft het huis zelf vrijwel geen parallelle wanden. Je komt erachter dat dit best wel goed uitwerkt als je ergens op visite bent. In die moderne huizen kun je elkaar soms nauwelijks verstaan.

Wat hier erg goed werkt is als je naast de linker speaker iets absorberends zet. Af en toe zet ik de draaistoel met de rug naar de speaker. Voor de rest is het schuiven en, zo blijkt, variëren in hoogte.

Floyd Toole himself beweert dat de mens op een gegeven moment in staat is om de akoestiek van een hem bekende ruimte in te calculeren. I love the guy want dat zeg ik al jaren.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Tabcam

Helemaal eens Huub, met elke Meet&Greet merk ik dat ook altijd, zelf heb ik dan veel meer moeite verschillen te onderscheiden die voor de bewoner eenvoudig te onderscheiden zijn.

Andersom werkt het ook, soms 'wen' je aan jouw eigen geluid en hoort een ander dan weer andere zaken die uit balans zijn. Je hoort dan zelf de rare ruimte eigenschappen niet meer.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

r_flagg

Citaat van: Ralf67 op mei 27, 2021, 07:48:51
Indraaien van de luidsprekers doet zeker veel.

En vergeet de vele ontwerpen met licht achterovergeleunde luidsprekers niet.

Een doorbraak hiermee had Joachim Gerhard met de Audio Physic Step

Zijn wael beauties deze ATC.

Mooi ontwerp !
Ook deze stands zijn op maat te maken   ;D
Movie: JVC X500; Onkyo TX-NR5008; Sony UBP-X800; Synology DS1812+ DX512 (13x3TB); Surround-11.2: sony SS-T70es (11x) sub:2x 18" DIY
Stereo-1: NAD M12;  2x Mola Mola Kaluga; Jamo R907
Stereo-2: SONY TA-E80es; 2x TA-N80es;Sony CDP-X777es; ST-S770es; TC-K950es; Sony SS-R70es speakers ( Esprit no3)

Dura

CitaatEen doorbraak hiermee had Joachim Gerhard met de Audio Physic Step
Lang geleden eens bij Studio Wilbert gehoord; heel vreemd opgesteld voor het oog; tweeter heel laag, vlak bij elkaar, flink overangled. Heerlijk geluid, dat volkomen vrij in de ruimte uit een soort bol die tussen en boven de speakers inhing, heel aangenaam.
Een vriend van me had vroeger Tannoy Red Monitors, ook die stonden te laag en waren ook in staat om een dergelijke 'bol' te creeren, hoewel die monitors recht naar voren stonden. realiseer je je wel gelijk dat een klassieke opstelling toch nog iets kunstmatigs heeft.

CitaatFloyd Toole himself beweert dat de mens op een gegeven moment in staat is om de akoestiek van een hem bekende ruimte in te calculeren. I love the guy want dat zeg ik al jaren.
Helemaal mee eens!
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

katwax

Citaat van: HuubF op mei 27, 2021, 10:31:03
De nagalm in de ruimte is prima onder controle door 8 jaar lang bij elke beslissing te pleiten voor het meest asymmetrische, het meest absorberende. Zo heeft het huis zelf vrijwel geen parallelle wanden. Je komt erachter dat dit best wel goed uitwerkt als je ergens op visite bent. In die moderne huizen kun je elkaar soms nauwelijks verstaan.

Wat hier erg goed werkt is als je naast de linker speaker iets absorberends zet. Af en toe zet ik de draaistoel met de rug naar de speaker. Voor de rest is het schuiven en, zo blijkt, variëren in hoogte.

Floyd Toole himself beweert dat de mens op een gegeven moment in staat is om de akoestiek van een hem bekende ruimte in te calculeren. I love the guy want dat zeg ik al jaren.
Wat ga je dan calculeren? De gebreken van de ruimte of wat je moet doen om die gebreken op te lossen en welke referentie ga je gebruiken, aangezien je dan als referentie een perfecte ruimte moet hebben?
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

Roksan

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Raphie

JBL PRX Power!

HuubF

Citaat van: katwax op mei 27, 2021, 17:03:02
Wat ga je dan calculeren? De gebreken van de ruimte of wat je moet doen om die gebreken op te lossen en welke referentie ga je gebruiken, aangezien je dan als referentie een perfecte ruimte moet hebben?

Dat gebeurt automatisch. De natuur.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Mooi fenomeen. Iedere set klinkt daarom volgens de eigenaar meestal geweldig, natuurgetrouw, live de beste etc.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: Raphie op mei 27, 2021, 18:44:20
Hoe lang zullen deze blijven? Zullen ze Juli halen?

Ik ben in ieder geval blij verrast met het op zijn plek vallen van veel dingen.

De JBL HDI-1600 ga ik niet meer als referentie nemen, die waren een league of their own. Totaal niet te vergelijken met ATC. Misschien had ik die erbij moeten houden.

In vergelijking met de Dynaudio Contour 20i EN de Spendor A7 is er nu wel ineens een lekker basje waardoor veel oude muziek veel genietbaarder klinkt. Je kunt ze lekker dicht bij de muur zetten dus ook je eigen balans kiezen. En dan klinken ze voor zulke kleine doosjes heel volwassen. De integratie met de bescheiden Rel T5i subwoofer is prima.

ATC heeft iets speciaals. Het geluid heeft voor mij een bepaalde vanzelfsprekendheid, alsof het zo hoort. Ik heb al eerder geschreven dat vooral piano geweldig klinkt. Dan hoor je hoe dynamisch ze kunnen zijn. Ze kunnen heel hard zonder dat mijn persoonlijke akoestiek-correctiemechanisme er de brui aan geeft.

Dus blijven ze staan? Misschien deze niet omdat er 1 maatje groter moet komen. De SCM19 heeft een speciale SLD woofer, de SCM40 klinkt volkomen anders, heeft de speciale Soft Dome middentoner maar weer niet die speciale woofer. Bij de overgang van SCM11 naar SCM40 destijds was ik aanvankelijk een beetje teleurgesteld omdat de SCM40 wat duffer leek te klinken. Misschien is het verstandig om tzt een SCM19 te nemen en dan af te wachten wat er met de spaarrekening en de 2e hands markt gebeurt.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)