Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 29 gasten bekijken dit topic.

Ralf67

Misschien zijn deze lage stands een optie ?

Kwam ze tegen en zijn ontworpen door Joachim Gehard , de ontwerper die Audio Physic gestart is

Om je monitor luidspreker laag te plaatsen.

Of een lagere luisterhoogte.

Contour

Huub, dit lijkt me veel te laag, de zangers horen voor je te staan, niet op de grond te liggen...

HuubF

Citaat van: Contour op mei 17, 2021, 18:07:34
Huub, dit lijkt me veel te laag, de zangers horen voor je te staan, niet op de grond te liggen...

Dat gebeurt vreemd genoeg niet, het is iets lager maar het is zeker geen crocodilo. Ze komen uiteindelijk op een centimeter of 20, licht achterover hellend. De WotW draadeinden zijn er weer uit en ze staan op de zijkant van de houten stands, op 20 cm. Dat gaat prima.

De Spendor A7's worden trouwens vanavond opgehaald. Dan is het wachten op nieuwe avonturen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Contour

Die heb je snel verkocht! Dan gaan bezinnen op de volgende speaker aankoop!

HuubF

Citaat van: Contour op mei 17, 2021, 18:38:46
Die heb je snel verkocht! Dan gaan bezinnen op de volgende speaker aankoop!

Volgens de oorspronkelijke planning ga ik eerst sparen.  ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Carrol

Huh..... sparen,komt dat in jou woordenboek voor 🤔😂
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

HuubF

Citaat van: Carrol op mei 17, 2021, 18:54:03
Huh..... sparen,komt dat in jou woordenboek voor 🤔😂

Ligt er aan waar... onze gezamenlijke rekening puilt uit, mijn zakgeld-rekening heeft een moeizame relatie met de werkelijkheid.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Tabcam

Citaat van: twani op mei 17, 2021, 10:38:10
En dan komen we de bij de belangrijkste upgrade die je jezelf cadeau kunt doen.

Luisteren naar wat je allemaal wél hebt en tevredenheid.

Blijven focussen op dingen die niet goed gaan is een neverending story.

In de High-end audioscene lees je vaak over de heilige graal waarnaar met op zoek is....


Lekker verder zoeken..............


Ik weet wel dat vanaf het moment ik ben gaan downgraden naar een eenvoudig Kef 2.1 setje in de huiskamer en wat 2e hands Dynaudio spullekes voor in de dedicated luisterruimte het grote genieten is begonnen......

2e hands heeft mijn voorkeur. Het maakt dingen bereikbaar waarvan je vroeger alleen maar kon dromen. En t wisselt ook zoveel makkelijker want als je het een beetje gunstig hebt gekocht vang je altijd weer je eigen centjes terug.

Kijk, dat wisselt lekker.....


Ook kan ik sympathie opbrengen voor de zelfbouwers, mooie tak van sport ook binnen de audiohobby.

Veel leukere manier van HIFI beleven ook dan stomweg iedere keer naar de W&W's van deze wereld te rennen voor het zoveelste te dure component. En natuurlijk zijn ze daar altijd aardig voor je. Jij bent tenslotte degene die hun winkel overeind houdt...

Terwijl ik het schrijf denk ik, waarom in dit topic😁
Nadeel is dat het een heilige graal blijft, ook als je tweedehands koopt en ook als je zelf bouwt :wacko:! Er blijven altijd nummers die de ene speaker veel beter kan afspelen dan een gebalanceerde set. Snap het rusteloze van Huub wel, ben ook best veel bezig met goed krijgen en nu optimaliseren binnen de grenzen wat mag.

Wat set optimaliseren betreft zijn de W&W's van deze wereld niet eens zo slecht zolang je maar op de tweedehandsafdeling blijft kijken en luisteren!
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

HuubF

Citaat van: TabCam op mei 17, 2021, 19:02:37
Nadeel is dat het een heilige graal blijft, ook als je tweedehands koopt en ook als je zelf bouwt :wacko:! Er blijven altijd nummers die de ene speaker veel beter kan afspelen dan een gebalanceerde set. Snap het rusteloze van Huub wel, ben ook best veel bezig met goed krijgen en nu optimaliseren binnen de grenzen wat mag.

Wat set optimaliseren betreft zijn de W&W's van deze wereld niet eens zo slecht zolang je maar op de tweedehandsafdeling blijft kijken en luisteren!

Ja W&W is een leuke zaak. Voor mij een beetje ver weg maar Frequence! in Woerden is een vergelijkbare zaak in het westen.

Bedoel je met 'de grenzen wat mag' de wet van Ohm of je partner?  ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Dura

Ik vind het wel een beetje een griezelige constructie; met een duwtje kan er veel kracht op de schroefbussen komen te staan.
Maar tegen speakers laag zetten is niet zo veel, die retro JBLs en sommige Klipsch speakers hebben dat toch, een kast met een lage, naar achter hellende stand. De soundstage zal anders zijn, maar als het lekker klinkt, waarom niet?
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

Raphie

Je moet ze hellen, je hebt oren op je hoofd, niet op je knieen  :D
JBL PRX Power!

HuubF

Citaat van: Raphie op mei 17, 2021, 21:41:20
Je moet ze hellen, je hebt oren op je hoofd, niet op je knieen  :D

Morgen wordt er een setje IsoAcoustics ISO-200 aan huis geleverd. Dan kan ik ze een beetje hellen.

Overigens is het niet zo dat de muziek uit de kruipkelder lijkt te komen. Iets te laag, maar niet veel.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Raphie

Die iso's gasn wel bevallen, goede stands!
JBL PRX Power!

Tabcam

Citaat van: HuubF op mei 17, 2021, 19:15:24
Ja W&W is een leuke zaak. Voor mij een beetje ver weg maar Frequence! in Woerden is een vergelijkbare zaak in het westen.

Bedoel je met 'de grenzen wat mag' de wet van Ohm of je partner?  ;D
Die van mijn vriendin :angel: maar ook qua fysieke haalbaarheid bv met bas dempen. Ga geen meter(s) dikke bass traps gebruiken in een woonkamer, dan kies ik voor DSP in welke form dan ook.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

HuubF

Citaat van: Dura op mei 17, 2021, 21:29:20
Ik vind het wel een beetje een griezelige constructie; met een duwtje kan er veel kracht op de schroefbussen komen te staan.
Maar tegen speakers laag zetten is niet zo veel, die retro JBLs en sommige Klipsch speakers hebben dat toch, een kast met een lage, naar achter hellende stand. De soundstage zal anders zijn, maar als het lekker klinkt, waarom niet?

Ze staan nu op de zijkant van de stands die ik had gemaakt. Dat is 23 centimeter hoog. Gaat prima.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Dura

Heb je al geëxperimenteerd met ze naar achteren hellen, boek eronder of zo?
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

HuubF

Omdat ik me voor de aanschaf van weer andere speakers een beetje wil voorbereiden heb ik eens een interview met Toole bekeken. Vreselijk aardige vent, nog ouder dan ik, met een (in dit interview) paar interessante take-aways: inspelen is gewoon wennen aan een ander geluid, je luistert voornamelijk naar imperfecties, je bent in staat de kamerakoestiek in te calculeren bij het luisteren.

Daarnaast natuurlijk de mantra's over meten, dubbelblind luisteren met een carroussel voor de speakers etcetera. Daar ben ik niet tegen maar is soms een beetje moeilijk in te passen in het dagelijks leven.

Wat een pijnpunt blijft is natuurlijk de factor X. Op zich wordt die door Toole niet expliciet ontkend maar er moet iets verantwoordelijk zijn voor mijn waarneming dat 2 kaarsrecht metende apparaten verschillend kunnen klinken. Ik wil best aannemen dat een Topping D50s dac volkomen neutraal klinkt. Maar die Auralic Vega G2 meet net zo strak en klinkt wel als een top-apparaat. Zolang we dat niet weten blijven je eigen oren erg belangrijk.

Dus voorlopig blijf ik maar vasthouden aan een hybride aanpak: geen apparaten kopen die slecht meten, maar ook geen apparaten die desondanks matig klinken. En nooit beginnen aan apparaten die slecht meten zoals de Klipsch Heresy IV of de Lyngdorf TDAI3400. Van die metingen ben ik afhankelijk van sites als AudioScienceReview, voor de subjectieve luistertest van andere sites en mijn eigen oren.

De JBL HDI1600 is trouwens approved by ASR. Zowel objectief als subjectief. Dat de speaker niet te hoog moet worden opgesteld heb ik ook van die site (dat ik hem zowat op de grond zet is mijn invulling). Wat ik er zelf bij moet verzinnen is de factor X. Een speaker als de Dynaudio Heritage Special is 3 keer zo duur maar is kwalitatief veel beter dan de HDI1600. Waar hem dat in zit? Dat zal ik zelf moeten uitzoeken.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

CZ79

Echt? De Dynaudio heritage beter dan de JBL? Anders zeker, maar niet persé beter.
Er zijn heel wat punten waarin (imo) de JBL's het echt beter doen (punch, attack, dynamiek, bas)
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

addesmo

Lyngdorf tdai meet niet niet slecht! Meting die jij aanhaalt is niet representatief. Staat wel wat op av forums hierover, dat ik zo niet kan reproduceren, maar Peter Lyngdorf is echt geen prutser in de audio wereld. Er is volgens mij samen met Trinov nog geen beter room correctie systeem!
Bovendien loop je met je aanname een top versterker mis.

HuubF

Citaat van: Dura op mei 18, 2021, 11:45:40
Heb je al geëxperimenteerd met ze naar achteren hellen, boek eronder of zo?

Ga ik gelijk doen!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: addesmo op mei 18, 2021, 12:30:41
Lyngdorf tdai meet niet niet slecht! Meting die jij aanhaalt is niet representatief. Staat wel wat op av forums hierover, dat ik zo niet kan reproduceren, maar Peter Lyngdorf is echt geen prutser in de audio wereld. Er is volgens mij samen met Trinov nog geen beter room correctie systeem!
Bovendien loop je met je aanname een top versterker mis.

Haha sorry.  :worship:

Ik geloof je graag. Maar ASR volgend lijkt het dat je de room correction nodig hebt om de imperfecties van dac en versterking te compenseren. Voor mij weinig enthousiasmerend.  ;)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

addesmo

Ook zonder room correctie beter dan alles wat ik hier allemaal gehoord en gehad heb!

HuubF

Citaat van: addesmo op mei 18, 2021, 12:47:45
Ook zonder room correctie beter dan alles wat ik hier allemaal gehoord en gehad heb!

Die waarneming krijgt voor mij pas betekenis als ik weet wat je daar allemaal gehoord en gehad hebt!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

addesmo

Accuphase, mcintosh, unison research(heb ik nog), luxman, nieuwere series buis en transistor, pathos. Allemaal best op hun eigen manier mooi. Lang was de Unison s6 mn favoriet. Nu dus de Lyngdorf. Vloeiend en strak, open en toch warm. En de enorme kers op de taart.....Room Perfect. Zelden zo gemakkelijk het geluid hier op orde gekregen. Niks geen getweak meer met kabels etc.

Richi

Citaat van: cz79 op mei 18, 2021, 12:23:06
Echt? De Dynaudio heritage beter dan de JBL? Anders zeker, maar niet persé beter.
Er zijn heel wat punten waarin (imo) de JBL's het echt beter doen (punch, attack, dynamiek, bas)
Het is inderdaad maar net waar je het meeste waarde aan hecht. Voor de één is dat dynamiek, voor de andere resolutie, etc. Daarom komen we (gelukkig) ook allemaal bij andere luidsprekers uit vermoed ik.  ::)
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a