Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 17 gasten bekijken dit topic.

Koen K

Dynaudio staat er voor zover ik weet niet om bekend dat het matige filters zou maken, laat staan dat er op onredelijke wijze bochten afgesneden worden. Het lijkt me inderdaad sterk dat daar nog heel veel aan te verbeteren valt. Aan de andere kant wordt op dit soort producten natuurlijk ook "value engineering" toegepast. Reken maar dat ook Dynaudio dingen zeker niet duurder maakt dan strikt noodzakelijk, het zijn tenslotte geen hobbyisten.

Tabcam

Citaat van: Dura op december  2, 2020, 13:00:57
Het is moeilijk voorstelbaar dat Dynaudio een van hun duurdere modellen 'hamstringt' om een paar tientjes aan onderdelen uit te sparen.
Juist betere filteronderdelen zijn erg duur, denk aan bedragen boven de €200,- per stuk. Reken maar dat die er niet inzitten. Je kan echter beter eerst je akoestiek op orde hebben en dan zal de kans dat het meerwaarde heeft en de prijs waard is flink toenemen.
Huiskamerset: PAP Sextet 15 PB, JBL Stage A130,  Arcam 550, Cambridge Audio Edge W, LG CX6LA,, BlueSound Node N130, NVidia Shield TV Pro
Zolderset: Usher Mini Dancer 2 DMD mk II, Anthem I225, Topping D30 Pro, BlueSound Node 2i

roeleken

Hoi Huub, dat wisselen van de eindversterker buizen weten wevnu wel :).  Probeer betere voorversterker buisjes, dit geeft een grotere boost aan beter geluid.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

HuubF

Citaat van: roeleken op december  2, 2020, 20:13:38
Hoi Huub, dat wisselen van de eindversterker buizen weten wevnu wel :).  Probeer betere voorversterker buisjes, dit geeft een grotere boost aan beter geluid.

Haha ja dat kan ook nog. Wat was ook alweer de beste?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

J o e p

Citaat van: HuubF op december  2, 2020, 07:32:31
Leuk toch, dat geklooi met apparaatjes, kabeltjes, psyche en spacetime. Werkelijk alles speelt een rol en kan ervoor zorgen dat het gevoel net wel of net niet goed is. Waarna je dan soms een component vervangt wat er niet helemaal toe deed.

Ik ben nu 66 jaar, nog tamelijk gezond, gelukkig samenlevend, geen hond, nieuwe lease mini-auto, kinderen en kleinkinderen die het (op dit moment) goed doen, zeeën van tijd en ik moet vanwege pensioen helemaal niets meer.

Dus de eeuwige opbouw van mijn hifi-setje was eigenlijk het laatste waar ik nog een beetje tijd, moeite en geld in kon steken.

En dat lijkt zowaar voorbij. Ik heb nu 3 geweldige componenten die aan elkaar geknoopt zijn met de beste kabeltjes, op de juiste plek staan, van schone stroom zijn voorzien in een akoestisch redelijke ruimte. Wat ik hoor is muziek zonder dat ik ergens het gevoel krijg dat ik iets mis. Luisteren is een plezier, met in bijna elk track van klassiek of modern een moment dat me opvalt. En als iets me niet zint in het geluid pak ik een nieuw buisje en ben ik weer uren tevreden.

Is het dan helemaal gedaan? Wel, ik moet eerst weer even sparen om van de laatste manie te bekomen. Daarna valt mijn oog vast wel eens op een Dynaudio Confidence 20i en/of een Primaluna Evo 400. Dus nog een beetje meer verfijning van het geluid dat ik nu heb.

Ken dat maar al te goed. Herken me er echt wel in.
Heb alleen maar één HiFi set maar woon in meerdere huizen.
En daar lossen we het dan maar op met Sonos.
Hegel H190, Audiolab 6000CDT, Rega planar 2, Focal Chora 826.

Kingpin

Citaat van: roeleken op december  2, 2020, 20:13:38
Probeer betere voorversterker buisjes, dit geeft een grotere boost aan beter geluid.
Ook mijn ervaring. eindbuizen geven voornamelijk verschillen in 'controle' weer, prebuizen meer de dynamiek en 'kleuring'.


Citaat van: HuubF op december  2, 2020, 20:58:09
Haha ja dat kan ook nog. Wat was ook alweer de beste?
Er is niet een 'beste' het gaat om het geheel of deze macthen met je speakers en je eigen voorkeur.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

scrutinizer

Wat eindbuizen betreft is het voor Huub boffen dat de PL adaptive bias kent en deze wat minder kritisch voor matching.
Waar aan de andere zijde in vele schakelingen de input en driver stage dubbeltriode wel het belang van matching kent. Dit zowel intern als ook tesamen.
Gezien er veel geld word gevraagd/betaald voor NOS moet men genoegen nemen met de garbage 'overgebleven' die voor handen is.

Welke in mijn ervaring en beleving off it all ..... zonder buizentester russisch roulette voor de set en portemonnee is. :notify:
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Kingpin

Citaat van: scrutinizer op december  3, 2020, 12:38:27
Wat eindbuizen betreft is het voor Huub boffen dat de PL adaptive bias kent en deze wat minder kritisch voor matching.
Handig zeker, niet het 'beste'  ;)
Elke autobias heeft een 'marge' in tegenstelling tot handmatig afregelen van elke buis afzonderlijk.
Kost eventjes werk maar dat heb je met buizen.

Citaat
Gezien er veel geld word gevraagd/betaald voor NOS moet men genoegen nemen met de garbage 'overgebleven' die voor handen is.
idd, en de vraag of de overgebleven NOS buizen wel echte NOS zijn :)

Citaat
Welke in mijn ervaring en beleving off it all ..... zonder buizentester russisch roulette voor de set en portemonnee is. :notify:
De mijne teste ik altijd bij W&W, die heeft nog een leuke buizentester liggen.
Wel eens over nagedacht om er zelf 1 te bouwen maar nog nooit van gekomen.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

scrutinizer

Ik ben ook in het bezit van enkele testers om een uitspraak zoals eerder gemaakt te rechtvaardigen, Eric! ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

roeleken

Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

HuubF

Volgende week komt een Topping D50s hier zijn kunsten vertonen. Het belachelijk goedkope apparaatje meet volgens Audiosciencereview maar een fractie slechter dan de Auralic Vega G2, die 20 keer zo duur is. Op het forum van de site wordt natuurlijk lullig gedaan over die dure dacs, terwijl Topping het voor een koopje vaak beter doet.

De worst voor mij: ik verdien er een vermogen mee als de Auralic inderdaad het veld kan ruimen. Hoewel ik mijn twijfels heb moet ik het wel proberen natuurlijk. De Primaluna versterker is de smaakmaker van de set dus wie weet past het.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

hrcc

Ben benieuwd naar je ervaringen .
Ze meten iig beide uitstekend.

Richi

Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

Dura

Nooit het bestaansrecht van extreem dure DACs begrepen; behalve wat exotische implementaties zoals buizentrappen en discrete R2R dingen is het toch vooral een off-the-shelf ingekochte DAC chip (of meerdere) en een voorversterker trap, discreet of opamp, de filters zitten in de chip. Natuurlijk kan je dat duur maken, maar beter... Misschien als je je eigen geprogrammeerde chips gebruikt ipv de standaard chips maar zelfs dan..
Harbeth P3ESR, Powernode N330, LG G3 55' less is more.

skyfox

Naar wat ik ervan begrijp is het advies om de Toppings met een batterij te voorzien van stroom. Dit schijnt de weergave ten goede te komen. Ga je dit ook proberen, Huub?
Versterking: Arcam AV40 | 2x Parasound HCA-2205A(T)
Bron: Cambridge Audio CXUHD | Bluesound Node 2i | Apple TV 4k 2021
Luidsprekers: Monitor Audio Gold 100  | MA Gold C150 | MA RX FX | Velodyne DD10 & DD12
Weergever:  JVC X7900 | Adea Reference Grey 100" 16:9

HuubF

Citaat van: skyfox op december  4, 2020, 23:40:27
Naar wat ik ervan begrijp is het advies om de Toppings met een batterij te voorzien van stroom. Dit schijnt de weergave ten goede te komen. Ga je dit ook proberen, Huub?

Ja ik heb hier nog een paar powerbanks liggen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

frank2

De topping is toch alleen dac? Hoe ga je dan streamen?
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

HuubF

Citaat van: frank2 op december  5, 2020, 10:03:53
De topping is toch alleen dac? Hoe ga je dan streamen?

Inderdaad, eerst met de Roon server.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

frank2

Leuk dat je de topping probeerd, al weet ik zeker dat de vega in verhouding mega beter is.
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Ik ben het 100% met Frank eens, die Topping gaat totaal niet kunnen meekomen, maar leuk experiment dat dan weer wel.

Gr. Walter

hrcc

Citaat van: chansig op december  5, 2020, 15:37:46
Nou Huub, mega beter zelfs. Zinloze actie dus.

Gr. Hans


Mega beter maar wel in verhouding....

Kwabbernoot

Citaat van: chansig op december  5, 2020, 15:37:46
Nou Huub, mega beter zelfs. Zinloze actie dus.

Gr. Hans
Zinloos wil ik het niet noemen. Ik ben er mooi vanaf.  8)

Prima ding. Digitaal vast niet minder dan de vega. Het is de vraag of de analoge uitgang nog roet in het eten gaat gooien. Ik zie daar eerlijk gezegd geen reden toe.
Met de kleuring van de buizen versterker valt de eventuele afwezige kleuring van de DAC geheel in het niet.

Groeten...