Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 16 gasten bekijken dit topic.

scrutinizer

Citaat van: HuubF op november 28, 2020, 10:49:29
Dat weet Anton, hij had me een PM gestuurd. Voor mij abracadabra. Transistors doen het gewoon altijd.
Ook niet altijd wat ze moeten doen, Huub.
Maak plezier ;)

Ps. De KT120 heeft mss wat meer autoriteit maar, zoals Rob ook al aangeeft, nooit de subtiliteit van de EL34.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

Citaat van: scrutinizer op november 28, 2020, 10:53:29
Ook niet altijd wat ze moeten doen, Huub.
Maak plezier ;)

Ps. De KT120 heeft mss wat meer autoriteit maar, zoals Rob ook al aangeeft, nooit de subtiliteit van de EL34.

Is er een gemakkelijk te verkrijgen buis die beide heeft?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Denk dat de good old GOLD LIONS KT88s  NOS (niet te vergelijken met huidige shizzle) een mooi compromis geven maar bijna niet verkrijgbaar en duur.
Daarnaast, zoals Eric aangeeft, de Svetlana SED "C" winged.
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

addesmo


HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

addesmo

Ja, bij mij mooier dan Electro Harmony en Tungsol, die nogal in your face is.

chansig

Citaat van: HuubF op november 28, 2020, 10:51:41
Mwah had net 4 bijna nieuwe KT120's op de kop getikt voor weinig. Dus ze worden zowiezo vervangen. Maar nu kan ik weer lekker hifi luisteren. Toch wel completer geluid dan de EL34 buizen.

Misschien leuk voor anderen wat er gewerkt heeft zodat het nu weer gewoon werkt ?

Lampjes gaan niet zomaar op rood.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Leeuwarden

Citaat van: chansig op november 28, 2020, 17:32:46
Misschien leuk voor anderen wat er gewerkt heeft zodat het nu weer gewoon werkt ?

Lampjes gaan niet zomaar op rood.

Gr. Hans

Ben ik ook benieuwd naar...

HuubF

Citaat van: chansig op november 28, 2020, 17:32:46
Misschien leuk voor anderen wat er gewerkt heeft zodat het nu weer gewoon werkt ?

Lampjes gaan niet zomaar op rood.

Gr. Hans

Volgens Scrutinizer kon de buis een short hebben gemaakt na het uit en te snel aanschakelen. Dat hoeft de buis niet te beschadigen en inderdaad gaven ze geen problemen meer: het rode lampje bleef uit en het geluid was weer als vanouds.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Oké alleen maar fijn hoor maar wat is een short  ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ralf67


scrutinizer

Citaat van: HuubF op november 28, 2020, 18:07:13
Volgens Scrutinizer kon de buis een short hebben gemaakt na het uit en te snel aanschakelen. Dat hoeft de buis niet te beschadigen en inderdaad gaven ze geen problemen meer: het rode lampje bleef uit en het geluid was weer als vanouds.
Nee. Het kan gebeuren dat tijdens het afkoelen en vervormen van de metalen binnen in de buis er na snel aanzetten een sluiting vormt. Dan is het meestal einde oefening buis.
Maar gezien Huub wat aan het wisselen is geslagen kan het zijn er een buis slecht contact in de voet gemaakt heeft en/of de adaptive bias schakeling even van het padje was.
Hij heeft geen buizentester. En gezien de PL een beveiliging circuit heeft heb ik hem gevraagd 2 buizen met elkaar te wisselen waardoor je 2 dingen vast kunt stellen:
1 - de buis die eerder een probleem gaf geeft wederom een led in de andere buisvoet. (einde oefening buis)
2 - de andere buis welke nu in de buisvoet is geplaatst waar eerder een probleem was geeft nu ook een rode led. (mogelijk circuit/schakeling kapot.)
3 - geen led (mss buis slecht in de voet gezeten door het wisselen, soms dikte verschil pennen) Everything hunky dory en muziek weergeven met dat apparaat. ;)
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

Citaat van: scrutinizer op november 28, 2020, 18:44:01
... Everything hunky dory en muziek weergeven met dat apparaat. ;)

Zonder deze aanwijzing had ik die buizen in de kliko geflikkerd.  ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Tjeb

Ik heb nog nooit een buis gehad die een dergelijk gedrag vertoonde en het daarna weer deed.
Ook is het nooit een probleem om een gebruikte buis op z'n kop te houden, waar die mythe nu weer vandaan komt weet niet... Er wordt zo spannend gedaan over buizen dat ik af en toe in mijn broek pis van het lachen.. Je mag de buis niet bij de glaskoof pakken dat is slecht voor de buis..
De buis mag niet op zijn kop en noem het maar op...

Kom op mensen, vroeger flikkerde ze buizen eerst in een bak voor ze in het kartonnen houdertje gingen, ze werden in vliegtuigen, apparatuur van het leger wat hobbelend door het veld van a naar b ging, gitaar versterkers (op z'n kop) toegepast zonder de bledy hoera verhalen van nu en zonder een krimp te geven...

Ik lees over een superieure EL34 buis en nog meer bullshit... hou op met klooien Huub, trap er een paar betrouwbare goede buizen in en ga lekker luisteren.... ;D to

addesmo

Jij twijfelt/ weet zeker dat er verschillen zijn in buizen? Kwa geluidsweergave bedoel ik dus.

Kwabbernoot

Mijn ervaring met tube rolling is dat het bij de stuurbuizen rommelen in de marge is. Voor eindbuizen is het afhankelijk van de kwaliteit van de ugt of er significant verschil hoorbaar is.
Er zit wel klankverschil tussen verschillende typen buizen Kt88 of kt120.
Uiteraard alles imho.

Groeten...

Tjeb

Citaat van: addesmo op november 28, 2020, 19:52:13
Jij twijfelt/ weet zeker dat er verschillen zijn in buizen? Kwa geluidsweergave bedoel ik dus.

Dat schrijf ik niet, alleen dat domme mythische gel*l krijg ik zo nu en dan een sik van...

Ik ben het wat je vraag aangaat eens met Kwabber...

Maar als je voor het eerst met een buizenversterker aan de gang gaat moet je niet meteen gaan kijken naar andere buizen en dat soort ongein... Als je hier meteen al aan denkt dan moet je het ding snel weer verkopen want dan ben je niet tevreden en hoop je het op te kunnen lossen met andere buizen..

Zo is het niet, andere buizen geven nuanceverschillen maar niet complete gordijnen die weggeschoven worden of zo...

Ga gewoon luisteren en lekker genieten en ga je later eens verdiepen in tube rolling... ;)

addesmo

Zozozo, mensen die hier anders mee om gaan, zoals Huub, worden even flink in de hoek gezet.
Er is immers maar een weg die bewandeld kan worden... :police:

scrutinizer

Dat mag, Tjebber..... en is jouw mening.
Verder kan het geen kwaad te lezen wat er geschreven staat....
Wanneer een buis een geruime tijd staand zijn functie heeft vervuld ( zoals dit in 99% van de audio versterkers het geval is) kunnen er deeltjes door verhitting loskomen en onderin de buis terecht komen (waar ze geen kwaad kunnen) en zo dus in omgekeerde richting tussen kwetsbare delen van de buis terecht kunnen komen.
Bij gitaarversterkers gebeurt hetzelfde en zolang ze hangen ook weinig tot geen problemen geven.

Daarnaast ....... als JIJ dat nooit meegemaakt hebt wil dat niet zeggen dat het niet voorkomt of zo is. Toch?

Have a nice one..... of een Tena aan :P
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

HuubF

Citaat van: Tjeb op november 28, 2020, 20:16:25
Dat schrijf ik niet, alleen dat domme mythische gel*l krijg ik zo nu en dan een sik van...

Ik ben het wat je vraag aangaat eens met Kwabber...

Maar als je voor het eerst met een buizenversterker aan de gang gaat moet je niet meteen gaan kijken naar andere buizen en dat soort ongein... Als je hier meteen al aan denkt dan moet je het ding snel weer verkopen want dan ben je niet tevreden en hoop je het op te kunnen lossen met andere buizen..

Zo is het niet, andere buizen geven nuanceverschillen maar niet complete gordijnen die weggeschoven worden of zo...

Ga gewoon luisteren en lekker genieten en ga je later eens verdiepen in tube rolling... ;)

Hé Tjeb!

In dit geval dacht ik dat er een buis kapot was, de versterker deed het even niet meer.

En dat was, zeg maar, best wel een klankverschil. Vind ik dan dus.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Contour

Je hoeft je niet te verdedigen omdat je je oren gebruikt en durft te vertrouwen, zouden meer mensen moeten doen...  ;D

Gr. Walter

roeleken

Het punt met buizen is dat je toch even moet wennen aan een iets ander geluidsbeeld dan met transistorversterkers. En ook een open deur, de buizenversterker klinkt na inschakelen pas na ongeveer een kwartier zoals ie moet klinken.
Met Het vervangen van kwalitatief betere voorversterker buisjes kun je grotere stappen maken naar een nog beter geluid.  En de boel eventueel modificeren kan een wereld van verschil geven.  Allemaal open deuren, maar zou alles doen met stapjes tegelijk. Ik zou zelf eerst eens navragen bij bijvoorbeeld een Ed de Jong of het nut heeft de bestaande voorversterker buisjes te vervangen.
Accuphase E350, Kef R11, Luxman E-200 phono vv, Pioneer PLX-1000, Denon DL103R, Ifi Zen Stream, Dac40,  Atlas Hyper ls

chansig

Citaat van: addesmo op november 28, 2020, 20:25:40
Zozozo, mensen die hier anders mee om gaan, zoals Huub, worden even flink in de hoek gezet.
Er is immers maar een weg die bewandeld kan worden... :police:

Nou het is wat.

Huub is een man met een mooie leeftijd...die laat zich niet in de hoek zetten. Gelukkig kennen Huub en Tjeb elkaar al wat langer. Huub nodigde oa hem uit om te horen wat men van zijn speakers vond. Tjeb is dan meestal duidelijk. Zo ook nu. Het zijn meestal anderen die dat heel vervelend vinden en het gebruiken om te zuigen.

Citaat van: HuubF op november 28, 2020, 21:25:11
Hé Tjeb!

In dit geval dacht ik dat er een buis kapot was, de versterker deed het even niet meer.

En dat was, zeg maar, best wel een klankverschil. Vind ik dan dus.

Deel wel wat Kwabber en Tjeb aangeven. Je bent van nieuwe speakers, naar nieuwe versterker, naar andere buizen (of nog net niet) binnen 2 weken. Waarbij je volgens mij nog aan het bekomen bent van het geschuif met je speakers.

Het gaat in ieder geval als een sneltrein.

Gr. Hans

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Welke speakers waren het ook als weer ?

Ruud (hoe is het daarmee ? ), Rutger (en idem) , Eelco, Tjeb en ikzelf. We waren niet zuinig met hetgeen we vonden. Was nog in Woerden.

De eerste keer bij jou was met B&W speakers en loshangende speakerdraden waardoor Anouk ietwat naar rechts of links trok.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: Contour op november 28, 2020, 22:02:41
Je hoeft je niet te verdedigen omdat je je oren gebruikt en durft te vertrouwen, zouden meer mensen moeten doen...  ;D

Gr. Walter

Weet ik, ik ken mijn pappenheimers inmiddels wel.  :wub:

Ondertussen ben ik eigenlijk wel erg tevreden. De Dynaudio Contour 20i heb ik aan de praat gekregen dankzij een review in Stereophile, de Primaluna Prologue Premium is een geweldig apparaat en buizen zijn leuk. Het is ook fijn dat er een buizen-community blijkt te zijn die raad weet op alles.

Klassiek klinkt erg fraai, met veel details en behoorlijk aanwezig laag. Orkestwerk wordt geloofwaardig weergegeven. Net niet de verfijning van de NAD C298 maar die paste gewoon niet bij de Dynaudio's. Ik heb de indruk dat bijna niets past bij de Dynaudio's, terwijl ze toch in staat zijn om behoorlijk massief, strak en diep laag weer te geven.

Er komen nog wat buisjes aan, 4 KT120's als reserve voor de huidige en voor de leuk 4 Genelec KT88's. Alles net ingespeeld dus niet duur. Kan ook niet want het zakgeld is nog steeds schoon op.

Dus deze generatie Audio Walhalla is stabiel nu.  :worship:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)