Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 30 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Citaat van: xlr8 op maart 11, 2019, 13:19:39
Ik prik die doosjes gewoon in de Hegel H360, lijkt me dat de interne DAC niet de bottleneck kan zijn.
Anderzijds hebben we dezelfde test ook gedaan bij de eigenaar van die Theta, zijn set is van kaliber '2e hypotheek voor afgesloten'. Toffe gast maar volledig de weg kwijt in audio, het beheerst alles.
Heeft bijvoorbeeld 8 kabellifters van tropisch hout waar -kennelijk- magische krachten in huizen. 8 stuks opgeteld is de prijs waarvoor ik mijn versterker heb aangeschaft  :wacko:
Kan je nagaan wat de rest van zijn hardware is welke vrijwel elke 2 maanden wisselt omdat er weer wat nieuws is waardoor hij achter dezelfde 2 maanden weer dood ongelukkig van is  ;)

Maar goed, op die set;  ook geen verschil.

Volgens hem lag het aan de standaard zekering wat ergens foutief in de stroomvoorziening zat en was wachtende op een bestelde High - End zekering.
Ontwerpfout van de fabrikant was het betoog...  :lookaround:

Ik had het over receiver zijde USB, S/PDif, netwerk ........
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

xlr8

Beste is om zoiets 1 op 1 te verglijken met een CD die je fysiek zelf ook hebt geript, bijvoorbeeld via DB poweramp o.i.d.
Als ik mijn rips verglijk met een 1411 kbps stream van Tidal, Quobuz etc.. hoor ik wél verschil.

Citaat van: HuubF op maart 11, 2019, 13:36:24
Ach desillusie... ik verveelde me een beetje want de set is eigenlijk af en de volgende upgrade kost een vermogen.  :)

Er zijn zat dingen die wél uitmaken. Soms maken die het geluid slechter, soms beter.

Dat klopt ook, zoals je het doet is het nog leuk. Verglijken/uitproberen is juist een onderdeel van de audio liefhebberij.
Bedoelde met desillusie meer het feit dat er (tenminste bij mij) na een hoogverwachte upgrade het tegendeel kan zijn en je juist weer een happy bunny voelt met de bestaande gear.
Geeft altijd zo'n bepaald stukje gemoedsrust  :)

scrutinizer

Citaat van: xlr8 op maart 11, 2019, 14:10:05


Dat klopt ook, zoals je het doet is het nog leuk. Verglijken/uitproberen is juist een onderdeel van de audio liefhebberij.
Bedoelde met desillusie meer het feit dat er (tenminste bij mij) na een hoogverwachte upgrade het tegendeel kan zijn en je juist weer een happy bunny voelt met de bestaande gear.
Geeft altijd zo'n bepaald stukje gemoedsrust  :)

:thumbs-up:
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

xlr8

Citaat van: scrutinizer op maart 11, 2019, 14:06:35
Ik had het over receiver zijde USB, S/PDif, netwerk ........

Echt ? 
Nou vooruit, de ontvangende kant:
Vanuit NAS 1 op 1 zonder switch bedraad naar Connect, vanuit de Connect dig. coax uit middels hetzelfde AQ kabeltje wat ook indezelfde lengte aan de AN spinner hangt.
Beiden doosje ingeprikt voor sap op het SEEC netfilter én de juiste fase.

HuubF

Citaat van: xlr8 op maart 11, 2019, 14:10:05
...
Bedoelde met desillusie meer het feit dat er (tenminste bij mij) na een hoogverwachte upgrade het tegendeel kan zijn en je juist weer een happy bunny voelt met de bestaande gear.
Geeft altijd zo'n bepaald stukje gemoedsrust  :)

Mijn verwachting was dat de AN iets meer verfijning zou brengen. Nu dat lijkt tegen te vallen is het inderdaad ook zo dat de huidige opstelling met Mac Mini kennelijk niet al te rot is.

Vergeleken met een tamelijk oud AN loopwerk uit de goedkopere lijn dan.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

scrutinizer

Nou vooruit, Interface......

Ik bedoelde in algemeen zin. :notify:

Wat er bij jou plaatsvond, en reden was voor het geen verschil waarnemen, weet ik niet. Was er ook niet bij.  ;)

Maar om dit nu als wet van Meden en Perzen te poneren......

Zijn verschillende protocollen....

En qua waarneming, afhankelijk van inzicht, geen mens hetzelfde. Toch?
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

Markus2

Citaat van: xlr8 op maart 11, 2019, 14:10:05
Beste is om zoiets 1 op 1 te verglijken met een CD die je fysiek zelf ook hebt geript, bijvoorbeeld via DB poweramp o.i.d.
Als ik mijn rips verglijk met een 1411 kbps stream van Tidal, Quobuz etc.. hoor ik wél verschil.
Dat os cd kwaliteit. Naar mijn idee, uitgaande van identieke opnames en gelijkende volumes, zou er geen verschil moeten zijn.
Citaat
Dat klopt ook, zoals je het doet is het nog leuk. Verglijken/uitproberen is juist een onderdeel van de audio liefhebberij.
Bedoelde met desillusie meer het feit dat er (tenminste bij mij) na een hoogverwachte upgrade het tegendeel kan zijn en je juist weer een happy bunny voelt met de bestaande gear.
Geeft altijd zo'n bepaald stukje gemoedsrust  :)
Da's altijd fijn.

Groet, Mark ;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

xlr8

Moet idd CD kwaliteit zijn,  toch kan het verschillen met je eigen rip.


Citaat van: scrutinizer op maart 11, 2019, 15:15:47
Nou vooruit, Interface......

Ik bedoelde in algemeen zin. :notify:

Wat er bij jou plaatsvond, en reden was voor het geen verschil waarnemen, weet ik niet. Was er ook niet bij.  ;)

Maar om dit nu als wet van Meden en Perzen te poneren......

Zijn verschillende protocollen....

En qua waarneming, afhankelijk van inzicht, geen mens hetzelfde. Toch?

Volledig mee eens, het was immers geen geschreven wet hoor maar puur een eigen ervaring waar ik echt niet de enige in was (en ben).

Wind er geen (kaas)doekjes om en ben vrij nuchter in esoterie. Koffie ?    :coffee:

naish123

Is je Macmini voor Roon core en endpoint? Anders valt daar makkelijk winst te behalen.

HuubF

Citaat van: naish123 op maart 11, 2019, 15:48:22
Is je Macmini voor Roon core en endpoint? Anders valt daar makkelijk winst te behalen.

Hoi ja op dit moment wel. Ik had een microRendu met goede voeding maar die heb ik weggedaan omdat deze te netjes klonk. Toen die weg was probeerde ik eens WiFi ipv netwerkkabels en dat was wel een enorme verbetering.

Wat voor verbeteringen zijn er mogelijk? Een NAS heb ik niet zo nodig want ik beluister vrijwel alleen klassiek, vaak via internetradio (flac).
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

naish123

Ik heb een Nuc met Roon Rock als Roon server en een Raspberry PI met een Allo Digione signature gevoed door een sBooster. Echt goed. En, kost niet heel de wereld.

https://youtu.be/tJIj0Acq99o

scrutinizer

Citaat van: xlr8 op maart 11, 2019, 15:42:58
Moet idd CD kwaliteit zijn,  toch kan het verschillen met je eigen rip.


Volledig mee eens, het was immers geen geschreven wet hoor maar puur een eigen ervaring waar ik echt niet de enige in was (en ben).

Wind er geen (kaas)doekjes om en ben vrij nuchter in esoterie. Koffie ?    :coffee:

:coffee:

Ik vertel ook nooit iemand wat hij moet doen of geloven ;)
Maar blijf me bewust van wetmatigheden aan de ene zijde en de fysiologie van de mens aan de andere.

Dit meenemend in alle kennis en aannames die op een forum als dit geponeerd worden.........
Albert Einstein, \\\\\\\"Anyone who has never made a mistake has never tried anything new.\\\\\\\"
Engineering is knowing which compromises to make....

daffy

Hoi Huub,

ik las dat je een Qed digi coax gebruikt, ik heb hier ook 2 Qed's de sr75 en de nieuwste ref.digital audio 40 met zogenaamde low eddycurrent dichter bij de 75 Ohm dan standaard rca pluggen en deze bevallen mij beiden niet.

De Canare lv-77s coax met Canare krimppluggen (digiflex gold II) klinkt echt een stuk beter maar een Belden 1695a coax bevalt mij nog beter en dat voor nog geen 20 euro per stuk.
Ik denk dat Qed coax dus zeker een beperkende factor kan zijn in je luister ervaring.
ik zou dat dus niet wegzetten als gerommel in de marge, sterker ik verbaas me over de verschillen tussen div. s/pdif kabels.

de Belden klinkt het meest natuurlijk en vloeiend met het meeste detail zonder scherpte.

daffy ;)
Denon Pma & Dcd 2500ne, Monitor audio gold 200, Qed Genesis Silver Spiral bi-wire ls.kabel, Qed Reference Audio 40 interlink, Ps audio Quintet filter
En al best lang aan het inspelen.

xlr8

Citaat van: scrutinizer op maart 11, 2019, 16:52:26
:coffee:

Ik vertel ook nooit iemand wat hij moet doen of geloven ;)
Maar blijf me bewust van wetmatigheden aan de ene zijde en de fysiologie van de mens aan de andere.

Dit meenemend in alle kennis en aannames die op een forum als dit geponeerd worden.........

Ow no worries, dat pretendeer ik ook niet hoor.

Voor mij is het belangrijkste waarbij ik me goed bij voel, ongeacht wetmatigheden. Fysiologie is idd wel een dingetje.

Sirius666

Citaat van: HuubF op maart 11, 2019, 14:55:27
Mijn verwachting was dat de AN iets meer verfijning zou brengen. Nu dat lijkt tegen te vallen is het inderdaad ook zo dat de huidige opstelling met Mac Mini kennelijk niet al te rot is.

Vergeleken met een tamelijk oud AN loopwerk uit de goedkopere lijn dan.

Bagatelliseren van de Audio Note hoeft toch niet aangezien je wist wat je kocht? Ik zou er eerder van opkijken als een transport een bepaalde 'sound' zou hebben. De losse dac die je erachter gooit zorgt toch voor het sausje?

HuubF

Citaat van: Sirius666 op maart 11, 2019, 18:15:36
Bagatelliseren van de Audio Note hoeft toch niet aangezien je wist wat je kocht? Ik zou er eerder van opkijken als een transport een bepaalde 'sound' zou hebben. De losse dac die je erachter gooit zorgt toch voor het sausje?

Ik ben al een tijdje aan het rommelen met de digitale aanvoer naar de dac. Er wordt door anderen ook volop geëxperimenteerd.

Mijn ervaring is dat het wel uitmaakt. Het zou toch ook een beetje mal zijn als een high end merk 4 verschillende cd-transporten levert met oneindige tweakmogelijkheden terwijl alles gewoon hetzelfde klinkt.

Of denk jij van wel?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Citaat van: HuubF op maart 11, 2019, 19:19:12
Ik ben al een tijdje aan het rommelen met de digitale aanvoer naar de dac. Er wordt door anderen ook volop geëxperimenteerd.

Mijn ervaring is dat het wel uitmaakt. Het zou toch ook een beetje mal zijn als een high end merk 4 verschillende cd-transporten levert met oneindige tweakmogelijkheden terwijl alles gewoon hetzelfde klinkt.

Of denk jij van wel?

Wellicht eens met een meer neutrale dac proberen dan?

Ik denk dat verschillen behoorlijk worden overschat en high-end prijzen bevatten m.i. aardig wat euro's als gebakken lucht.

Een eerlijker vergelijk zou toch wel het testen met zelf gemaakte rips zijn...

HuubF

Vanavond heb ik 2 andere kabeltjes geprobeerd. Gewone interlinkjes die ik al heel lang had liggen. Mag misschien niet, gewoon om even te kijken of het wat uitmaakt. Een zilveren die ooit nog van Martijn van D&D is geweest en een Xindak, de laatste (van 3 setjes...) die het nog doet.

Als interlink was die zilveren altijd heel gedetailleerd maar wel een beetje slank. De Xindak was altijd mijn lievelings-interlink omdat hij een beetje bruut klinkt, door mij ooit beschouwd als muzikaal.

Om een lang verhaal kort te maken: het maakt inderdaad wat uit. :-X In ieder geval moet ik voor de vorm nog wel even een echt goede coax kabel proberen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Richi

Huub, ik heb hier nog een Apogee Wyde Eye met RCA pluggen liggen. Dat is de coaxiale interlink waar ik de beste resultaten mee heb behaald in mijn sets. Wil hem best eens naar je opsturen zodat je hem kan proberen.

https://www.hifi.nl/recensie/1480/Apogee-Wyde-Eye.html
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

mijkie

* Focal Alpha 50 * under construction *

HuubF

Citaat van: Richi op maart 12, 2019, 09:44:26
Huub, ik heb hier nog een Apogee Wyde Eye met RCA pluggen liggen. Dat is de coaxiale interlink waar ik de beste resultaten mee heb behaald in mijn sets. Wil hem best eens naar je opsturen zodat je hem kan proberen.

https://www.hifi.nl/recensie/1480/Apogee-Wyde-Eye.html

Dat is goed. Stuur me ff een PM met je rekening nr voor de verzendkosten.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

sultankat

Citaat van: mijkie op maart 12, 2019, 09:46:18
top kabeltje !!
Vond ik tot mijn verbazing niet: de Van den Hul Digi Coupler bleek veel natuurlijker, minder kil en analytisch. Kwestie van smaak.
Quad Artera Play Plus + Quad Elite QMP mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Ortofon OMB 20 | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Meze Audio 99 Classics | Tannoy D700 speakers | Wireworld Mini Eclipse 8 speakerkabels |  | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

mijkie

Citaat van: sultankat op maart 12, 2019, 13:57:50
Vond ik tot mijn verbazing niet: de Van den Hul Digi Coupler bleek veel natuurlijker, minder kil en analytisch. Kwestie van smaak.

dat zal idd een smaakdingetje zijn
* Focal Alpha 50 * under construction *

Ralf67