Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

marcush, Bel Canto, Littletycoon en 32 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Citaat van: Mitch-- op februari 10, 2019, 12:22:10
Naim doet het ook 'beter' met zn standaard kabels....vooral de stroomkabels, heb je ook al gemerkt met de luidsprekerkabels ala NAC5. Heb het zelfde effect ook ervaren met Linn, heb Oyaide, Furutech etc geprobeerd maar allen op een bepaalde manier vooral 'anders' en wat je zegt onrustig en in het begin 'beter' maar naar verloop van tijd ergerde ik me eraan, die stomme standaard kabels eraan en de sound is terug, zou dat eens proberen op jouw set..... misschien verrast het, misschien niet en dan verander je alles weer terug  :)

Ik gebruik alleen maar standaard Naim kabels. Lekker goedkoop ook. Het Naim alternatief is de Super Lumina. Helaas niet te betalen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Maximus_Aurelius

Een dealer bij mij in de buurt waar ik veel even ga buurten is dealer van Naim.
Hij gebruikt ook Chord Cable tussen de Naim. NordOst Heimdall 2 zit er ook wel eens tussen.
En moet zeggen dat ik beiden merken niet verkeerd vind klinken en de signature van Naim blijft intact.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( USB Pink Faun Bridge + OXCO Clock, Farad super3 ) >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

holco

Is het geen optie om eens een Audio-GD Master-3 of Master-10 (geïntegreerd) te proberen? deze zijn 1ohm stabiel bij 1000W en hebben ook nog eens een zeer aantrekkelijk prijskaartje.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Sirius666

Citaat van: chansig op februari 10, 2019, 09:54:52
Volgens mij staat Bryston bekend als neutraal, dynamisch en misschien zelfs saai. Dus ik begrijp dan niet zo goed dat je die gaat proberen. Staat aan de andere kant van Naim ?

De controle over het laag, door de Naim, van de ATC is toch niet zo slecht ?

Gr. Hans

Dynamisch en saai tegelijk? Leg eens uit?

Citaat van: holco op februari 10, 2019, 13:59:41
Is het geen optie om eens een Audio-GD Master-3 of Master-10 (geïntegreerd) te proberen? deze zijn 1ohm stabiel bij 1000W en hebben ook nog eens een zeer aantrekkelijk prijskaartje.

+1. Waarom jezelf beperken tot 1 merk en ook nog eens denken dat je meer dan 15k uit moet geven om een verbetering binnen het eigen merk te kunnen bewerkstelligen.

chansig

Bryston staat volgens mij bekend om zijn neutraliteit. Dat vinden vele audiofielen saai. En de versterker kan dan ook nog eens dynamisch zijn....of in ieder geval een ruime voeding hebben die een speaker aankan die nog wel eens wilt dippen.

Gr. Hans

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sirius666

Citaat van: chansig op februari 10, 2019, 15:43:03
Bryston staat volgens mij bekend om zijn neutraliteit. Dat vinden vele audiofielen saai. En de versterker kan dan ook nog eens dynamisch zijn....of in ieder geval een ruime voeding hebben die een speaker aankan die nog wel eens wilt dippen.

Gr. Hans

Ah qua neutraliteit, duidelijk. Dikt Naim het laag iets aan dan? Als Huub die (Bryston) kant op gaat dan krijg je weer dt geklooi met kabels ben ik bang.

Raphie

Huub wil gewoon lekker blijven hobbyen. Het switchen en de overtuiging dat het in de "match" zit en zijn eigen wetmatigheden over wat wel "mag" en niet "mag" zijn voor hem onderdeel van de hobby. Gewoon laten gaan en lekker laten ontdekken en beleven.
JBL PRX Power!

Roksan

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Roksan

KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: Sirius666 op februari 10, 2019, 15:40:52
+1. Waarom jezelf beperken tot 1 merk en ook nog eens denken dat je meer dan 15k uit moet geven om een verbetering binnen het eigen merk te kunnen bewerkstelligen.

Ik beperk me tot merken die ik de afgelopen 40 jaar heb gehad. Gelukkig zijn dat er nogal veel.

Die 15k is de uitkomst van een eenvoudige rekensom: wat ik denk nodig te hebben minus de 2e hands prijs van de huidige componenten.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.


HuubF

De Bryston heeft tijdelijk(?) de NAP250dr vervangen. Het moet zich allemaal nog een beetje zetten maar hij klinkt in ieder geval een beetje zoals ik verwachtte: erg strak in het laag en er gebeurt duidelijk meer in het hoog.

Of het een goede vervanger is moet ik nog bepalen. Hij ziet er gelukkig als nieuw uit en lijkt me wat lichter dan de looiige Naim. Zo te horen geen fouten maar dus wel een compleet ander geluid.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: Baardmannetje op februari 10, 2019, 19:04:41
Voor 15 mille kun je best een kekke uitbouw bouwen...

;D

Psies, daarom komt er bijvoorbeeld geen 300dr eindversterker.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: HuubF op februari 10, 2019, 19:09:35
De Bryston heeft tijdelijk(?) de NAP250dr vervangen. Het moet zich allemaal nog een beetje zetten maar hij klinkt in ieder geval een beetje zoals ik verwachtte: erg strak in het laag en er gebeurt duidelijk meer in het hoog.

Of het een goede vervanger is moet ik nog bepalen. Hij ziet er gelukkig als nieuw uit en lijkt me wat lichter dan de looiige Naim. Zo te horen geen fouten maar dus wel een compleet ander geluid.

Geen vouten is saai...toch ?

Succes met de keus die je moet gaan maken.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op februari 10, 2019, 19:19:03
Geen vouten is saai...toch ? ...

Beide versterkers kosten tegen de 5000 euro nieuw dus ik mag aannemen dat ze hun versterking-klusje beide foutloos doen. Wel is er een groot klankverschil. Dat wordt kiezen inderdaad.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Qua klankkleur zijn ze elkaars tegenpolen toch ?

Je wilde de Naim sound niet kwijt, nu ga je naar de tegenpool luisteren. Als je het zelf maar begrijpt. Dat is het belangrijkste.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op februari 10, 2019, 19:37:20
Qua klankkleur zijn ze elkaars tegenpolen toch ?

Je wilde de Naim sound niet kwijt, nu ga je naar de tegenpool luisteren. Als je het zelf maar begrijpt. Dat is het belangrijkste.

Gr. Hans

De Naim sound is erg prettig maar ik wilde, na een luisterbezoekje, onderzoeken of ik iets mis in het hoog. En zoals ik dat altijd al deed: dan zet ik er een apparaat naast. De apparaten alhier worden echter steeds kostbaarder dus het moest goedkoop. De Bryston is al een paar jaar oud maar 2 jaar geleden geserviced bij Mafico en in nieuwstaat.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Citaat van: HuubF op februari 10, 2019, 19:00:08
Ik beperk me tot merken die ik de afgelopen 40 jaar heb gehad. Gelukkig zijn dat er nogal veel.

Die 15k is de uitkomst van een eenvoudige rekensom: wat ik denk nodig te hebben minus de 2e hands prijs van de huidige componenten.

Ik refereer nu naar Naim. Voordat je dat merk in overweging nam sprak je je 'angst' al uit mbt het upgrade path en dat is redelijk uitgekomen getuige de aanhoudende onrust ;)

Qua 3d plaatje heb je nou eenmaal een beperkte luisterafstand en dacht ik een meter of 2 lege ruimte achter de bank toch? Ik weet niet wat daar de invloed van is tov een bank met <50cm tot de achtermuur.

Hoe ver heb je de ATC's nu van de muur staan? Ruimtelijke afbeelding wijzig je eerder met plaatsing/indraaien enz. dan met het wisselen van de ene naar de andere competente eindversterking. Hoeveel groter dan de Naim is die afbeelding nu eigenlijk met de Bryston?

Wat denk je nodig te hebben om een echte vooruitgang te boeken? Dan heb je vast al wat op het oog ;)

HuubF

Citaat van: Sirius666 op februari 11, 2019, 10:29:51
Ik refereer nu naar Naim. Voordat je dat merk in overweging nam sprak je je 'angst' al uit mbt het upgrade path en dat is redelijk uitgekomen getuige de aanhoudende onrust ;)

Qua 3d plaatje heb je nou eenmaal een beperkte luisterafstand en dacht ik een meter of 2 lege ruimte achter de bank toch? Ik weet niet wat daar de invloed van is tov een bank met <50cm tot de achtermuur.

Hoe ver heb je de ATC's nu van de muur staan? Ruimtelijke afbeelding wijzig je eerder met plaatsing/indraaien enz. dan met het wisselen van de ene naar de andere competente eindversterking. Hoeveel groter dan de Naim is die afbeelding nu eigenlijk met de Bryston?

Wat denk je nodig te hebben om een echte vooruitgang te boeken? Dan heb je vast al wat op het oog ;)

Werd vanochtend wakker met griep. Aanvankelijk had ik geen zin in die @#€&-hifi maar toch maar aan het experimenteren geslagen.

Waar ik naar op zoek was is precies dat waar Naim niet zo goed in is: openheid, details, ruimtelijkheid. Die Naim spullen klinken lekker maar pas in de 10.000 klasse (per component) klinkt het nog steeds lekker en het gaat een beetje op hifi lijken. Bij een bezoekje aan een forumgenoot hoorde ik weer even hoe het ook kan.

De Bryston eindversterker klinkt min of meer zoals ik verwachtte en laat veel meer in het hoog horen en dikt het laag minder aan. Dat kan komen omdat de Bryston de speaker beter 'aan kan' maar ook gewoon omdat Naim het laag ook echt aandikt. Alles voor de Naim sound. Ik heb niet zoveel kabels meer liggen maar van wat er ligt klinkt de Naim NAC A5 het meest evenwichtig. Maar dan hoor je weer minder details in het hoog.  :-X

Of ik het mooi vind? Mijn hoofdpijn gaat er niet van weg.

Wat me verder opvalt: wat minder dynamiek, internetradio klinkt soms minder door al dat hoog, goed opgenomen klassiek klinkt daardoor juist verfijnder. Pop hoor ik liever met de Naim.

Maar inderdaad: mijn meest boze droom lijkt uit te komen. Doorgaan met Naim upgrades waarbij ik uiteindelijk weer bij mijn moeder inwoon met een erg mooi setje.

Voorlopig eerst maar even doorluisteren. Vandaag is niet de dag om beslissingen te nemen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Mitch--

Is je naim v1 dac nu niet de zwakke schakel in je keten die dit "veroorzaakt"?
Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

Sirius666

Wat Hans al zei: neutraal. Mindere opnames klinken dan ook echt zo en dat is ongelooflijk wennen. Zeker omdat radio luisteren zo relevant is bij jou. De positieve keerzijde weet je ook al. Doordat het laag in balans is zullen bepaalde frequentiegebieden pas echt tot bloei komen: meer openheid en dus ook details enz.

Denk je dat de ATC's mee zouden kunnen in dat 10k geweld?

Vloeken in de kerk: misschien is een buizenbuffer wel leuk om mee te experimenteren.

HuubF

Citaat van: Mitch-- op februari 11, 2019, 11:51:42
Is je naim v1 dac nu niet de zwakke schakel in je keten die dit "veroorzaakt"?

Kan, maar een alternatief kost veel geld. Ik hoop dat Naim een keer een relatief goedkope streamer/voorversterker uitbrengt. Met een echte voorversterker, geen digitaal gefoefel.

Maar na wat schuiven en gewoon wachten ben ik op dit moment best tevreden met het geluid.

De microRendu zit er trouwens weer tussen. Met de Bryston lijkt het toch een verbetering, vooral in het hoog.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: Sirius666 op februari 11, 2019, 11:54:53
Wat Hans al zei: neutraal. Mindere opnames klinken dan ook echt zo en dat is ongelooflijk wennen. Zeker omdat radio luisteren zo relevant is bij jou. De positieve keerzijde weet je ook al. Doordat het laag in balans is zullen bepaalde frequentiegebieden pas echt tot bloei komen: meer openheid en dus ook details enz.

Denk je dat de ATC's mee zouden kunnen in dat 10k geweld?

Vloeken in de kerk: misschien is een buizenbuffer wel leuk om mee te experimenteren.

Dat neutrale klopt denk ik wel ja. Tot mijn verbazing begin ik aan het geluid te wennen. Jouw aansporing om eens te gaan schuiven werkt ook, de balans tussen laag en hoog is wat beter.

Joh ik ga over 2 jaar met pensioen dus nu nog veel geld uitgeven aan hifi is niet zo verstandig.  ;) Uiteraard hou ik de verkoopsites in de gaten... ooit komt er voor een redelijk bedrag een 300dr te koop.  :worship:

Hmm de ATC's vind ik nog steeds goed en het lijkt dat de Bryston ze in de klauw heeft. Heftige stukken met veel laag klinken nu strak. De eerstvolgende ATC kost ook een vermogen.

Hmm buizen... ben er niet tegen. Misschien een keer een buizenvoorversterker proberen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Na de hele dag schuiven, tweaken met kabeltjes leek het best goed te gaan. Maar toen ik net mijn Naim NAP250DR weer op zijn plekje zette besloot ik het experiment te staken.

Leve de meeslepende pompende heerlijke weergave van Naim. Gaat in deze Naim klasse niet tot het gaatje met details (de Bryston doet dat met dezelfde bron veel beter) maar het is wel gewoon altijd muziek.

De Bryston lijkt inderdaad 'neutraal' te zijn. Dat betekent dat geweldig opgenomen muziek ook geweldig klinkt. Maar oudere opnames zoals van Steve Hackett  of Mahavishnu Orchestra klinken teleurstellend mager. Terry's Song van Bruce Springsteen is spannend via de Naim, bij de Bryston zoek je gauw wat anders op. Klassiek doet de Bryston weer wel mooi. Mijn vermoeden is dat een neutrale versterker ook een uitnemende neutrale bron en geweldige neutrale speaker nodig heeft. Dan klinkt het zoals het is opgenomen. Kost erg veel geld en ik vraag me af of ik dat zou willen. Dan moet je dus altijd de beste opnames draaien.

Natuurlijk kan ik de Bryston als uitgangspunt nemen voor een nieuwe set, maar dan moet heel de rest vervangen worden. Geen zin in.

Experiment geslaagd want nu ineens weer overtuigd Naimee. Geen idee wat ik hierna ga doen, misschien wel helemaal niets.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)