Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 25 gasten bekijken dit topic.

chansig

Als de trillingen uit het kastje komen zitten deze er nog steeds in. Schijnbaar zijn de trillingen hoorbaar in het geluid, wat betekent dat de trillingen door de kabels gaan. Dus gaan ze nu vrolijk via de kabels de kast in.

In het andere geval komen de trillingen uit de kast zelf. En zitten ze er dus ook nog in. En gaan ze dus schijnbaar via de speakerkast naar het zwarte kastje in het filter waar het weer zijn weg volgt via de kabels naar de speakers etc. Of via het zwarte kastje terug naar de speaker waar het weer in de kabels naar de unit komt.

Als je dat logisch vindt.....dan heb ik wat mij betreft een ander begrip van logisch.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Staaled

Citaat van: Staaled op juli  5, 2018, 13:37:10
Een luisterruimte kan bij mijn weten gewoon alles aan.
Er is niet zoiets als een golflengte die niet past. Anders zou je ook geen laag uit een hoofdtelefoon horen. ;)

Zodra de golflengte langer wordt dan maximale dimensie van de ruimte gedraagt de ruimte zich wel anders.
(als een drukkamer naar ik weet)

Nut zit hem in :evt. DSP los van de mains, kastresonanties/vervorming van de mains wegnemen en headroom indien met crossover en plaatsingsopties.


Citaat van: HuubF op juli  5, 2018, 17:19:57
Trillingen. Het is een doosje dat al met rubberen afstandshoudertjes iets ontkoppeld is maar als je 'm helemaal ophaalt is het nog verder gescheiden. Het geluid is ruimtelijker en preciezer. Ik heb nu de neiging om nog fanatieker trillingen te voorkomen. Naim raadt bijvoorbeeld aan de hifi set aan de zijkant te plaatsen, niet tussen de speakers. Klinkt ineens logisch.

Ik laat jou er even buiten Huub  ;), maar dat is idd echt een nadelige factor.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

HuubF

Citaat van: chansig op juli  5, 2018, 18:34:28
Als de trillingen uit het kastje komen zitten deze er nog steeds in. Schijnbaar zijn de trillingen hoorbaar in het geluid, wat betekent dat de trillingen door de kabels gaan. Dus gaan ze nu vrolijk via de kabels de kast in.

In het andere geval komen de trillingen uit de kast zelf. En zitten ze er dus ook nog in. En gaan ze dus schijnbaar via de speakerkast naar het zwarte kastje in het filter waar het weer zijn weg volgt via de kabels naar de speakers etc. Of via het zwarte kastje terug naar de speaker waar het weer in de kabels naar de unit komt.

Als je dat logisch vindt.....dan heb ik wat mij betreft een ander begrip van logisch.

Gr. Hans

My gawd wat een redenering. Zeker even een kwartiertje boven muziek geluisterd in de Man's Cave?

Het lijkt me duidelijk om wat voor trillingen het gaat en dat het een heel stuk minder wordt als je het trillingsarm te maken object losschroeft van een notoire trillerd als een speaker die ontworpen is om méé te trillen.

Je mag best zeggen dat je niet gelooft dat ik het hoor, hoor. Dat is wel zo transparant.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Ik geloof wel in trillingen hoor. Maar de trillingen hebben dus een negatief effect op de het filter ? En de trillingen komen dus van/uit de kast. Die zijn dus niet weg. Maar omdat ze het filter niet bereiken is de negatieve invloed weg ?

Dus oh my god....maak er iets logisch van.

De trillingen waar Staaled het over heeft zijn logisch.

Of jij het wel/niet hoort....daar ga ik echt niet over. Je hoort de lamp ook.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op juli  5, 2018, 19:03:46
Ik geloof wel in trillingen hoor. Maar de trillingen hebben dus een negatief effect op de het filter ? En de trillingen komen dus van/uit de kast. Die zijn dus niet weg. Maar omdat ze het filter niet bereiken is de negatieve invloed weg ?

Dus oh my god....maak er iets logisch van.

De trillingen waar Staaled het over heeft zijn logisch.

Of jij het wel/niet hoort....daar ga ik echt niet over. Je hoort de lamp ook.

Gr. Hans

Klopt sommige speakers worden bewust niet trillingsvrij gemaakt. Maar ook als ze trillingsvrij zijn trillen ze als een gek. En nu is de theorie van Naim c.s. dat die trillingen slecht zijn voor schakelingen. Ik heb dat nooit zo serieus genomen maar vanaf vandaag hebben ze voor mij een punt.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

En over welke schakelingen hebben ze het dan ? De soldeer schakelingen ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Ralf67

Intern is ook winst te behalen, dus kop eraf en loodbitumen aan debinnenkant aanbrengen  ^^

Dat werkte bij mijn ahummm. cd speler van Marantz heel goed.

En nu is Naïm niet een audiomerk wat niet over dit soort tweaks zou nadenken.

HuubF

Citaat van: Ralf67 op juli  5, 2018, 19:20:28
Intern is ook winst te behalen, dus kop eraf en loodbitumen aan debinnenkant aanbrengen  ^^

Dat werkte bij mijn ahummm. cd speler van Marantz heel goed.

En nu is Naïm niet een audiomerk wat niet over dit soort tweaks zou nadenken.

Dank voor de bijval. We hebben te maken met een alpha-man die trillingen niet begrijpt maar akoestiek dan weer wel.

Alles trilt op quantumniveau!
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

noot87

Dus het verschil zit hem in de trillingen die het filter maakte t.o.v. de trillingen die de filter nu niet maakt, omdat deze loshangt?
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

chansig

Citaat van: HuubF op juli  5, 2018, 19:28:08
Dank voor de bijval. We hebben te maken met een alpha-man die trillingen niet begrijpt maar akoestiek dan weer wel.

Alles trilt op quantumniveau!

Oke....klaar dan maar.

Snap werkelijk niet waarom je keer op keer een soort van persoonlijke flauwe/rare opmerkingen moet maken.

Van mij alleen nog maar thumbs up: Lekker bezig man.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op juli  5, 2018, 19:33:52
Oke....klaar dan maar.

Snap werkelijk niet waarom je keer op keer een soort van persoonlijke flauwe/rare opmerkingen moet maken.

Van mij alleen nog maar thumbs up: Lekker bezig man.

Gr. Hans

Je meet met 2 maten Hans.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Hallo Huub,

Handig dat de filters extern zitten. Ik verwacht dat je flinke sprongen in geluid kan maken door hier betere condensators in te zetten, en bybees.

Gr. Walter

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: Contour op juli  5, 2018, 22:28:32
Hallo Huub,

Handig dat de filters extern zitten. Ik verwacht dat je flinke sprongen in geluid kan maken door hier betere condensators in te zetten, en bybees.

Gr. Walter

Haha Bybees. Geloof ik ook wel maar ik heb een half jaar geleden de laatste verkocht. Ik wen nu eerst even aan het nogal veranderde geluid nu de filters los hangen. Ja mensen this is rally happening.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Marco66

Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

i2Paq

Citaat van: noot87 op juli  5, 2018, 18:09:58
Ik denk dat ik nooit wat van Naim ga kopen

Inderdaad, als je toch je filters moet losschroeven om beter geluid uit je luidsprekers te krijgen is er constructief iets goed mis met deze luidsprekers.

Ik vraag mij af wat het doet als je de drivers los schroeft, of in de versterker de hele zaak in rubbers hangt  :D

Sorry dat ik het zeg maar soms vraag ik mij af wat audio doet met het logisch denkvermogen van den mensch  :blink:

Woonkamer: Linn Majik DSM/2, Cambridge CXUHD, Dual 731Q, SoundStone 2x16.5
Playground: Marantz PM7000, B&W DM70

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: i2Paq op juli  6, 2018, 10:16:04
Inderdaad, als je toch je filters moet losschroeven om beter geluid uit je luidsprekers te krijgen is er constructief iets goed mis met deze luidsprekers.

Ik vraag mij af wat het doet als je de drivers los schroeft, of in de versterker de hele zaak in rubbers hangt  :D

Sorry dat ik het zeg maar soms vraag ik mij af wat audio doet met het logisch denkvermogen van den mensch  :blink:

Zelf heeft Naim het filter al met rubbertjes rond de schroeven enigszins beweegbaar vastgezet. Op het Naim forum zijn er veel discussies hier over en de conclusie is dat ze met loshangende filters niet verkoopbaar zijn. Dealers hadden in de tijd dat de speaker werd verkocht de filters wel vaak losgeschroefd in de demo-ruimte.

De vorige eigenaars van mijn Allae hebben het me overigens afgeraden omdat het onzin zou zijn ('lekker laten zitten joh').

Naim besteedt ontzettend veel aandacht aan het voorkomen van trillingen. Wat na mijn ervaring in me opkomt is dat ze daar nog wel eens gelijk in zouden kunnen hebben.

Logisch toch?

Het enige dat hier fout zou kunnen zijn gegaan is dat ik misschien een verandering in het geluid heb waargenomen die er helemaal niet is. Time will tell...
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

noot87

Alles in een ruimte trilt in meerdere of mindere mate mee. Soms hoor je dat inderdaad duidelijk. Ik heb hier zelf een fotolijstje wat behoorlijk geluid begint te maken als ik het geluid wat harder zet.

Dat zaken gaan trillen lijkt mij duidelijk ongewenst. Maar zolang je dit niet hoort, is er ook geen probleem. Je zou de filter dan ook moeten horen trillen als hij vast zit.

Maar dat hierdoor het geluidsbeeld van een speaker verandert, daar kan ik met mijn hersenpan niet bij.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

chansig

Citaat van: chansig op juli  5, 2018, 15:21:22
Zal ze eens uit gaan zetten en zien wat ik er dan van vind.

Gr. Hans

Zojuist gedaan. Subs uit, even opnieuw inmeten. Leftfield gedraaid. Klinkt wel ok. Beetje kaal. Subs weer aan. Tsja....voor mij is het simpel. Subs aan. Gebeurt veel meer, meer ruimte te horen (uit de opname). Het iets meer druk in het laag is ook wel positief.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: noot87 op juli  6, 2018, 10:57:04
Alles in een ruimte trilt in meerdere of mindere mate mee. Soms hoor je dat inderdaad duidelijk. Ik heb hier zelf een fotolijstje wat behoorlijk geluid begint te maken als ik het geluid wat harder zet.

Dat zaken gaan trillen lijkt mij duidelijk ongewenst. Maar zolang je dit niet hoort, is er ook geen probleem. Je zou de filter dan ook moeten horen trillen als hij vast zit.

Maar dat hierdoor het geluidsbeeld van een speaker verandert, daar kan ik met mijn hersenpan niet bij.

Tsja, kennelijk zijn electronische schakelingen gevoelig voor trillingen. Het gaat natuurlijk niet om het geluid dat de trilling zelf maakt, maar echt om beinvloeding.

Dat strookt in ieder geval met de maniakale aandacht voor hifi-racks, de vele ontkoppelende voetjes op de markt en met wat Naim zelf hieraan doet. Zij solderen bijvoorbeeld kritische componenten in de duurdere apparaten vast met een knikje in de pootjes.

Noem het vreemd, prima. Maar als je er een keer tegenaan loopt, zoals ik gisteren, kijk je er wel anders naar.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

DofN

Citaat van: HuubF op juli  6, 2018, 11:09:24
Tsja, kennelijk zijn electronische schakelingen gevoelig voor trillingen. Het gaat natuurlijk niet om het geluid dat de trilling zelf maakt, maar echt om beinvloeding.


Het is af en toe bijna fascinerend hoe snel je tot conclusies komt op basis van een minimale hoeveelheid informatie :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

HuubF

Citaat van: doorofnight op juli  6, 2018, 11:24:15
Het is af en toe bijna fasciner5end hoe snel je tot conclusies komt op basis van een minimale hoeveelheid informatie :)

Ik weet niet wat jouw informatiebronnen zijn maar ik lees al jaren over de invloed van trillingen op elektronische circuits. Daarom staan mijn apparaten op berken multiplex en extra voetjes.

Naim doet heel veel aan het voorkomen van trillingen. Zoek het maar eens op.

En als ik dan, na wat inlezen op het Naim forum, een eenvoudige tweaks uitvoer wordt het bevestigd.

Er zijn 2 puntjes die tot een andere conclusie kunnen leiden:
1. Ik hoor het niet goed
2. De speaker zelf gaat anders klinken omdat de kastresonantie is veranderd
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

De trillingen hadden toch invloed op de schakelingen ? Door het filter weg te houden van de kast is die invloed dus verdwenen.

Trillingen bestaan hoor, simpel. In verschillende soorten en maten. Van heel erg tot heel weinig. Van heel langzaam tot heel snel.

Vraag is of ze van hoorbare invloed zijn op het geen je uiteindelijk hoort.

Lees net ergens dat een mechanische trilling waardes van condensatoren/spoel kan veranderen. Dit betekent dan een slecht ontwerp of gebruik van slechte spulletjes. Lijkt erop dat Naim zijn werk dus niet echt serieus heeft genomen als het gaat om deze speaker. Maar mooi dat je door een simpele ingreep de boel weer in orde kan maken.

Op het Naim forum mooie constructies gezien als het gaat om het loshangende filter. Je weet wat je te doen staat. Wel even bedenken dat wanneer je een poot onder je speaker gaat plaatsen met zand. Het verschil in hoogte ook iets doet met het geluid. Ws minder dan het losmaken van het filter maar toch.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.