Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 23 gasten bekijken dit topic.

chansig

Citaat van: notoxus op juli  5, 2018, 09:13:40
Wow  :clapping:  de poorten naar nirvana gaan open bij twee of meer subs.  Iemand hou me tegen  :D    klinkt als een gaaf experiment!


Dezelfde ervaring kan je ook krijgen met een andere kabel, stekker of zekering. Wel goed plaatsen.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Knor

Citaat van: doorofnight op juli  5, 2018, 07:21:07
https://www.kenrockwell.com/audio/stereo-subwoofers.htm
Over de implementatie van subwoofers valt nog wel meer te vertellen, zoals de voorkeur van de auteur over de crossover, en zijn verhaal over fases. Desalniettemin, het is best een aardig stukje.

Als ik goed lees is dit een regelrecht pleidooi voor twee hoofdluidsprekers tbv stereo. And rightly so...
Ofwel: wie wijs is kiest een systeem van twee hoofdspeakers die van zichzelf zo laag gaan als gewenst en mogelijk is in een gegeven ruimte.

Hij stelt feitelijk dat wie onwijs is eerst een klein systeem koopt dat niet zo laag kan als gewenst, om vervolgens het paard achter de wagen te spannen door er (tenminste) twee subs bij te zetten, waardoor alsnog en achteraf een fors systeem met twee hoofdluidsprekers ontstaat, alleen dan met alle afregel- en integratie-ellende die, zoals bekend, verbonden is met het opnemen van subwoofers in een stereo keten.

Voor HT gelden deze argumenten niet, maar dit betreft dan ook een stereo topic.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

chansig

Waarom focust bijna iedereen zich alleen maar op het ene wat een SW kan doen en dat is meer laag produceren ? In een eerdere setup had ik vier woofers (subs mocht ik ze niet noemen van Ralf.. :D). Had ik die voor meer laag of voor beter laag ?

Antwoord heb ik al heel vaak gegeven.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

noot87

Afregel en integratie ellende is zo lastig niet. Je hebt juist bij het toepassen van subwoofers meer mogelijkheden. Die vloerstaanders moeten toch links en rechts van elkaar staan. Wie wijs is doet wat hij zelf wilt.
NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Knor

Citaat van: chansig op juli  5, 2018, 14:13:13
Waarom focust bijna iedereen zich alleen maar op het ene wat een SW kan doen en dat is meer laag produceren ? In een eerdere setup had ik vier woofers (subs mocht ik ze niet noemen van Ralf.. :D). Had ik die voor meer laag of voor beter laag ?

Antwoord heb ik al heel vaak gegeven.

Gr. Hans

Eens.
Voor stereo zouden de inspanningen zich primair moeten toespitsen op de integratie van dat toegevoegde laag met het reeds bestaande geluidsveld van het hoofdsysteem.
Inderdaad niet op de hoeveelheid laag die erdoor kan worden gegenereerd, want als die integratie slaagt zullen zowel kwaliteit als kwantiteit van het toegevoegde laag automatisch uitstekend blijken te zijn.
Maar wat een uitdaging is dat...  :)

Mij is het in elk geval niet gelukt hier, terwijl de omstandigheden voor opstelling en afregeling in alle opzichten ideaal waren.
Het bleef bij mij gewoon bij toegevoegd laag, apart, zoals een dikke laag room die op rauwe melk drijft. Geen mooi geïntegreerd laag, wat ik ook probeerde.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

Knor

Citaat van: chansig op juli  5, 2018, 14:13:13
Waarom focust bijna iedereen zich alleen maar op het ene wat een SW kan doen en dat is meer laag produceren ? In een eerdere setup had ik vier woofers (subs mocht ik ze niet noemen van Ralf.. :D). Had ik die voor meer laag of voor beter laag ?

Antwoord heb ik al heel vaak gegeven.

Gr. Hans

Ik neem trouwens aan dat je ze had voor beter laag...
Maar het is blijkbaar ook verleden tijd. Had.
Inmiddels doe je het dus blijkbaar anders, of zijn er nog altijd 4 subs?

Het gaat er inderdaad niet om hoe laag het gaat, maar hoe het laag gaat.
Als je dat met subs weet te bereiken, mooi! Het is alsof je moeilijkheden, perikelen en uitdagingen rondom opstelling, afregeling en integratie van een subwoofer niet aan de orde mag stellen. Alsof het kritiek zou zijn op het totale principe van gescheiden laagunits.
Dat is wat mij betreft niet zo. Het is meer zo dat subintegratie een geheel eigen scala aan problematiek oproept waar je wel mee om moet gaan. Het is niet een vanzelfsprekende of passende oplossing in alle gevallen.
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

HuubF

Citaat van: Sirius666 op juli  5, 2018, 10:48:49
... Bij Huub stond de REL sub rechtsvoor in de hoek weggestopt. Kamer is een soort omgekeerde L-vorm met linksachter het lange deel. Ik kan mij zo voorstellen dat de energie van de sub in het luisterdeel bleef hangen en er een overschot aan laag was te waarnemen. Daarbij heb ik niet gelezen dat er is gegeëxperimenteerd met de plaatsing. Wellicht door de invloed van het grote risico van een lage WAF.....zoals de REL was weggestopt had zij er iig geen last van :D

Ik heb de Rel aangeschaft vlak voordat La WAF een weekje met vakantie ging. In die week heb ik me suf geexperimenteerd maar uiteindelijk bleek de door Rel aanbevolen plek: in de hoek ('weggestopt') het best. De subwoofer wilde ik alleen gebruiken voor wat gevoel onder de 58 Hz omdat ik dat miste. Tijdens de weken experimenteren met de DSPeaker (die zichzelf instelt) ben ik erachter gekomen dat deze subwoofer in ieder geval niet geschikt is voor een mooi aansluitend laag van 30 tot 57 Hz.

Citaat van: Sirius666 op juli  5, 2018, 10:48:49
Ik vind het apart om te lezen dat je het ongelooflijk vind dat de AQ kabels zo goed presteren. Een gerespecteerde kabelfabrikant geeft echt wel meer waar voor je geld dan een Naim die van hun kabels een haast verplichte aanschaf maakt en simpelweg (zo goed als) geen concurrentie heeft. Kassa qua prijs dus. Kortom: dat (prijs)verschil zegt m.i. niks.

Ik heb best veel van Audioquest in huis gehad (meestal demo's, de Castle Rock heb ik gekocht) omdat ik de NACA5 kabel niet goed genoeg vond. Steeds kwam ik toch weer uit op de NACA5 omdat die misschien minder audiofiel maar wel lekkerder klonk. Nu zorgt de NACA5 ineens voor een benepen kaal geluid en is een goedkope Audioquest die ik nog had liggen veel beter. Dat verbaast me. En opent mogelijkheden; hoe zou dan een Castle Rock wel niet klinken? Overigens heb ik wat speciale Naim pluggen gekocht voor de speaker-kant omdat mij werd verteld dat die belangrijk zijn. Misschien maakt dat nog uit want liever ga ik niet weer aan die dure kabels.

Citaat van: Sirius666 op juli  5, 2018, 10:48:49
Een NAP250 zal enkel nuanceverschillen brengen. Een fabrikant met een dergelijk upgradepath brengt natuurlijk nooit grote verbeteringen aan. Het zal een mens echter ongetwijfeld verlekkeren, daar zorgt alle verkapte marketing van gebruikers ook wel voor :D

De NAP250 wordt omschreven als een beetje bruut in vergelijking met de NAP200. Dat uit zich in meer autoriteit en mogelijk wat minder finesse (sommigen prefereren de NAP200 daarom). Omdat tot nu toe alles wat ik aan lezersreviews over Naim heb gelezen gemiddeld prima blijkt te kloppen geloof ik dat wel. Ik wacht dus op een betaalbaar 2e-handsje om dat eens uit te proberen want nieuw zijn ze erg duur.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Citaat van: Knor op juli  5, 2018, 14:24:18
Ik neem trouwens aan dat je ze had voor beter laag...
Maar het is blijkbaar ook verleden tijd. Had.
Inmiddels doe je het dus blijkbaar anders, of zijn er nog altijd 4 subs?

Het gaat er inderdaad niet om hoe laag het gaat, maar hoe het laag gaat.
Als je dat met subs weet te bereiken, mooi! Het is alsof je moeilijkheden, perikelen en uitdagingen rondom opstelling, afregeling en integratie van een subwoofer niet aan de orde mag stellen. Alsof het kritiek zou zijn op het totale principe van gescheiden laagunits.
Dat is wat mij betreft niet zo. Het is meer zo dat subintegratie een geheel eigen scala aan problematiek oproept waar je wel mee om moet gaan. Het is niet een vanzelfsprekende of passende oplossing in alle gevallen.

Op dit moment 2 subs. Ik zit in een kleine ruimte. De een staat tussen de speakers en de ander naast de luisterplek aan de rechterkant. Hoe hard ik ook mijn best ook doe. Voor mij zijn ze niet lokaliseerbaar. Dat was met de 4 woofers idem. Zal ze eens uit gaan zetten en zien wat ik er dan van vind.

En kritiek op een sub prima. Moet een ieder lekker zelf weten. Alleen mensen stellen niets aan de orde. Ze zeggen alleen dat het niet goed werkt. En dat is het dan. Maar dat is over het algemeen wel typerend voor een audio discussie.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Zo de eerste tweak is een onverwacht succes. Er werd op het Naim forum op veel plekken gemeld dat het losschroeven van het filter (dat op de achterkant van de speaker zit) het geluid zou verbeteren. Dat klopt inderdaad.  :worship:
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

chansig

Citaat van: HuubF op juli  5, 2018, 16:50:55
Zo de eerste tweak is een onverwacht succes. Er werd op het Naim forum op veel plekken gemeld dat het losschroeven van het filter (dat op de achterkant van de speaker zit) het geluid zou verbeteren. Dat klopt inderdaad.  :worship:

Mooi en simpel.

Zit er toevallig ook nog een uitleg bij van waarom ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

solitaire

Citaat van: HuubF op juli  5, 2018, 16:50:55
Zo de eerste tweak is een onverwacht succes. Er werd op het Naim forum op veel plekken gemeld dat het losschroeven van het filter (dat op de achterkant van de speaker zit) het geluid zou verbeteren. Dat klopt inderdaad.  :worship:

helemaal los en vrij hangend/liggend ?
of helemaal los maar nog op locatie
of misschien 'vinger vast' zoals dat geloof ik heet ?
Hinterm Horizont geht's weiter.

HuubF

Citaat van: chansig op juli  5, 2018, 17:09:22
Mooi en simpel.

Zit er toevallig ook nog een uitleg bij van waarom ?

Gr. Hans

Trillingen. Het is een doosje dat al met rubberen afstandshoudertjes iets ontkoppeld is maar als je 'm helemaal ophaalt is het nog verder gescheiden. Het geluid is ruimtelijker en preciezer. Ik heb nu de neiging om nog fanatieker trillingen te voorkomen. Naim raadt bijvoorbeeld aan de hifi set aan de zijkant te plaatsen, niet tussen de speakers. Klinkt ineens logisch.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: solitaire op juli  5, 2018, 17:15:27
helemaal los en vrij hangend/liggend ?
of helemaal los maar nog op locatie
of misschien 'vinger vast' zoals dat geloof ik heet ?

Omdat het een snel experimentje is vrijhangend. Ik moet nog even kijken hoe ik dat definitief kan oplossen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Voelde je het kastje al trillen voordat je het losmaakte ? En wat veroorzaakt die trillingen ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op juli  5, 2018, 17:22:52
Voelde je het kastje al trillen voordat je het losmaakte ? En wat veroorzaakt die trillingen ?

Gr. Hans

Hij zit achterop de speakerkast geschroefd dus een trilling is nooit ver weg.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Maar voelde je het een en ander al trillen ? En waar komen de trillingen vandaan ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op juli  5, 2018, 17:26:16
Maar voelde je het een en ander al trillen ? En waar komen de trillingen vandaan ?

Gr. Hans

Naim kennende gaat het om kleine trillinkjes die je niet eens voelt. Ze doen er alles aan om dat tegen te gaan, zo zitten de stroomaansluitingen op de achterkant van hun apparaten los, worden componenten op prints verend gemonteerd enzovoort. Kennelijk zit daar wat in.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Kennelijk. Je zou iemand kunnen vragen heel hard met het blok te gaan schudden om te horen wat er met het geluid gebeurt. Impact (negatief) zou gigantisch moeten zijn als ik je ervaring met het losmaken zo lees.

Maar de trillingen zijn niet te voelen en geen idee waar ze vandaan komen.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op juli  5, 2018, 17:33:12
Kennelijk. Je zou iemand kunnen vragen heel hard met het blok te gaan schudden om te horen wat er met het geluid gebeurt. Impact (negatief) zou gigantisch moeten zijn als ik je ervaring met het losmaken zo lees.

Gr. Hans

Ik denk dat het om heel veel kleine trillinkjes gaat Hans.  ;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Ja dat zal het zijn. Ach je bent weer lekker bezig. Schijnbaar was het rubber uitgedroogd wat tussen het kastje en de speaker zat. Of ze werden via de schroeven doorgegeven naar de kabels richting de units.

Beetje flauw....maar de trillingen zijn natuurlijk niet weg. Of ze nu uit het kastje komen of uit de speaker....die heb je niet weten te stoppen. Al denk je van wel.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op juli  5, 2018, 17:40:04
Ja dat zal het zijn. Ach je bent weer lekker bezig. Schijnbaar was het rubber uitgedroogd wat tussen het kastje en de speaker zat. Of ze werden via de schroeven doorgegeven naar de kabels richting de units.

Beetje flauw....maar de trillingen zijn natuurlijk niet weg. Of ze nu uit het kastje komen of uit de speaker....die heb je niet weten te stoppen. Al denk je van wel.

Gr. Hans

You're the Chosen One... The One that Knows.  :worship:

Maar het klinkt wel beterder. Hadden we daar ook nog een verklaring voor?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Ach kom op Huub....even je denkertje aan gaan zetten. Het maakt echt geen sense.

Nee en ik ga daar verder ook niet op reageren.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

noot87

NAD M10 + KEF R7 + Rythmik FV15HP

Ralf67

Om idee te geven van de filters op de Naïm luidsprekers.

Zit wel iets in van het loshalen ervan.