Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

Peerless Monster en 31 gasten bekijken dit topic.

Carrol

Citaat van: chansig op juli  4, 2018, 16:59:23
Eerder de Sahara....te warm. Dus van de week een klein JBL BT speaker dingetje gekocht. Ga ik nog een sub bij kopen en panelen omheen zetten... :D

NEEE!!!! IK BEPAAL ZELF WEL WANNEER IK KLAAR BEN MET IETS....dusss.  :D

Maar goed, Huub weet het prima en zal zich door mij of wie dan ook niet om laten praten. Ik ga dat zeker ook niet proberen en gelijk hebben hoef ik al helemaal niet. Zeker niet van bepaalde mensen zoals een Frank2 of een Contour. Als die mijn (inhoudelijke) berichten gaan liken, dan heb ik een probleem.

Als Huub mij gelijk geeft dan is mijn dag weer goed. Overigens ik heb gewoon gelijk...dus er is helegaar geen probleem.

Zo dikke korrel zout erop....en door met leuke dingen doen.

Gr. Hans
Haha,dan ben "JIJ" het probleem.idd nu leuke dingen doen.
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

Rowdy

Wat is het voordeel van een subwoofer als de laagste frequenties van de luidsprekers al lager gaan dan wat de luisterruimte aankan? Dit in verband met buiken en knopen.

chansig

https://link.marktplaats.nl/m1293627551

Huub....Toppertjes. Of vond je ze bij mij niet oké klinken ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op juli  4, 2018, 18:46:54
https://link.marktplaats.nl/m1293627551

Huub....Toppertjes. Of vond je ze bij mij niet oké klinken ?

Gr. Hans

Die Naim Allae's dreigen een blijvertje te worden.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

En je hebt ook al een periode in je hoofd voor hoelang dat dan zal zijn ? :D

Nooit een Naim speaker gehoord...dus ik hoop dat ik op tijd ben.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op juli  4, 2018, 18:56:29
En je hebt ook al een periode in je hoofd voor hoelang dat dan zal zijn ? :D

Vraagt mijn vriendin zich ook af.

Op dit moment ben ik erg onder de indruk. Lekker groot dus klassiek komt er fraai uit. Kunnen strak tegen de muur. Volop verbetermogelijkheden.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Contour

Zouden de contrabassen niet nog beter uit de verf komen met een subwoofer erbij?

:laugh:

Groetjes Walter

Carrol

Citaat van: Contour op juli  4, 2018, 21:16:06
Zouden de contrabassen niet nog beter uit de verf komen met een subwoofer erbij?

:laugh:

Groetjes Walter
Zeker weten :pompom:
Nuprime IDA 16 versterker
Dac: Topping E30  XTZ99.36 flf
Audiolab 6000 CDT transport  JKE Prefer MGK226
HP computer Rel R 218 Cd Hull Clearwater

chansig

Citaat van: HuubF op juli  4, 2018, 21:01:02
Volop verbetermogelijkheden.

?????

Dat zijn inderdaad de betere wisselingen.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op juli  4, 2018, 21:43:37
?????

Dat zijn inderdaad de betere wisselingen.

Gr. Hans

Soms zit je een héél klein beetje op de verkeerde planeet.

1. In de LS-kabel zit wel wat ruimte
2. Tweaks (zoals het losschroeven van het filter)
3. NAP250 ipv NAP200
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Marco66

Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Scansonic MB2.5
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

chansig

Citaat van: HuubF op juli  4, 2018, 22:18:49
Soms zit je een héél klein beetje op de verkeerde planeet.

1. In de LS-kabel zit wel wat ruimte
2. Tweaks (zoals het losschroeven van het filter)
3. NAP250 ipv NAP200

Je in het algemeen of ik in het bijzonder ?  :D

Maar ik snap het zeker niet meer. Je was tevreden met de ATC, alleen het laag was een issue. Zoals ik het nu een beetje inschat met de wat karige info, heb je een sub neergezet en wat ingesteld op gehoor. Dat schiet je af, koop je vloerstaanders en begin je weer een soort van opnieuw. Weer op zoek naar de juiste kabel, een filter losschroeven ??? en uiteraard een andere versterking. Gelukkig heeft NAIM genoeg upgrade mogelijkheden.

Mijn probleem niet hoor. Snap het alleen niet zo goed en dat is dan weer niet jouw probleem. Wil het ook zeker niet het jouwe maken.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op juli  4, 2018, 22:24:30
Je in het algemeen of ik in het bijzonder ?  :D

Maar ik snap het zeker niet meer. Je was tevreden met de ATC, alleen het laag was een issue. Zoals ik het nu een beetje inschat met de wat karige info, heb je een sub neergezet en wat ingesteld op gehoor. Dat schiet je af, koop je vloerstaanders en begin je weer een soort van opnieuw. Weer op zoek naar de juiste kabel, een filter losschroeven ??? en uiteraard een andere versterking. Gelukkig heeft NAIM genoeg upgrade mogelijkheden.

Mijn probleem niet hoor. Snap het alleen niet zo goed en dat is dan weer niet jouw probleem. Wil het ook zeker niet het jouwe maken.

Gr. Hans

Ik heb een tijdje geleden aangekondigd dat de volgende upgrade vloerstaanders zou zijn. Van ATC vond ik die te duur worden. Dus kon ik nét zo goed gelijk gaan experimenteren, er staan zat vloerstaanders te koop. Het moest wel matchen met Naim dus merken als Totem, Neat en Focal. Dan is een speaker van Naim zelf een logisch stap. En dat lijkt goed uit te pakken.

Ik heb die subwoofer heus wel aan de praat gekregen maar ik verlangde terug naar het mooie rijke grote ongekunsteld geintegreerde geluid van een fatsoenlijke vloerstaander.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Knor

Citaat van: Rowdy op juli  4, 2018, 17:36:05
Wat is het voordeel van een subwoofer als de laagste frequenties van de luidsprekers al lager gaan dan wat de luisterruimte aankan? Dit in verband met buiken en knopen.

Goeie vraag trouwens! :)
Ik kan alles geloven,
op voorwaarde dat het ongelofelijk is.

HuubF

Citaat van: Knor op juli  5, 2018, 01:03:07
Goeie vraag trouwens! :)

Mijn ervaring is dat een subwoofer het geluid behoorlijk kan beïnvloeden als je hem heel zachtjes zet. Maar dan moet hij ook echt laag kunnen. Om een paar van die dingen in te zetten in een meten=weten setting zie ik niet zitten want ik vond dat (tot nu toe) nooit mooi klinken. Het laag leek overal vandaan te komen; ik vind ik het middengebied het meest belangrijk. Op de één of andere manier wordt door al die goedkope dsp's het geluid in mijn oren ook doodgeslagen. Kan vooringenomenheid zijn (maar denk ik niet). Pas nog uitgebreid geëxperimenteerd met een DSPeaker op de subwoofer maar ik vond het niks. Als je serieus geld gaat uitgeven zal het ongetwijfeld beter worden maar dat willen we niet omdat we het niet hebben en/of het onzin vinden. Degenen die hun zaakjes gewoon voor elkaar hebben door er wat geld tegenaan te smijten vind je hier niet.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

DofN

Citaat van: Knor op juli  5, 2018, 01:03:07
Goeie vraag trouwens! :)


https://www.kenrockwell.com/audio/stereo-subwoofers.htm

Over de implementatie van subwoofers valt nog wel meer te vertellen, zoals de voorkeur van de auteur over de crossover, en zijn verhaal over fases. Desalniettemin, het is best een aardig stukje.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Citaat van: HuubF op juli  5, 2018, 07:00:45
Pas nog uitgebreid geëxperimenteerd met een DSPeaker op de subwoofer maar ik vond het niks.

Daarvoor heb je toch moeten meten om vervolgens de aanpassingen te kunnen doen ?

Of werkte die anders ? Wacht dit is de DSPeaker. Ik dacht even dat je een minidsp had. Gevonden. Beetje hetzelfde als de AM. Mic erin, meten en (bijna) klaar.

Citaat van: HuubF op juli  5, 2018, 07:00:45
Degenen die hun zaakjes gewoon voor elkaar hebben door er wat geld tegenaan te smijten vind je hier niet.

En beter worden door meer geld ? Ligt eraan waar je dat geld in gaat stoppen. Ik denk dat er weinig zijn die hun zaakjes voor elkaar hebben. Ongeacht hoeveel geld ze erin gestopt hebben.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: doorofnight op juli  5, 2018, 07:21:07

https://www.kenrockwell.com/audio/stereo-subwoofers.htm

Over de implementatie van subwoofers valt nog wel meer te vertellen, zoals de voorkeur van de auteur over de crossover, en zijn verhaal over fases. Desalniettemin, het is best een aardig stukje.

Timvg post altijd wel leuke linkjes. Sla ze altijd op.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

notoxus

Wow  :clapping:  de poorten naar nirvana gaan open bij twee of meer subs.  Iemand hou me tegen  :D    klinkt als een gaaf experiment!
Oh Huub.. had een tijdje terug de roksan van je overgenomen.
Beetje spelen samen met een mf a5, de croft, de electrocompaniet en de roksan maar besloten dat hij een andere eigenaar mocht krijgen.  Mooie tijden mee gehad hoor.
Kreeg zojuist een bericht terug.

Roksan is amazing! My Audio Physic now finally started to play music :)! I am very happy with the purchase. Could you write me what elements do you have in the source section? I didn't remember the names. Thanks!

Altijd leuk een tevreden klant  :pompom:

Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

HuubF

Haha ja alleen zijn al die klanten maar een tijdje tevreden.

Welke van die versterkers is beter dan de Roksan?
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Citaat van: Rowdy op juli  4, 2018, 17:36:05
Wat is het voordeel van een subwoofer als de laagste frequenties van de luidsprekers al lager gaan dan wat de luisterruimte aankan? Dit in verband met buiken en knopen.

Crossover van bijv DBX (223XS, €150), de vloerstaanders vervolgens onder bijv 40Hz ontlasten en een sub laten doen waar ie goed in dient te zijn. Het stereobeeld wordt ook vergroot en alleen dat is al geweldig om te horen. Net als bij speakers is er kwaliteitsverschil. Ik kan mij niet aan de indruk onttrekken dat er mensen zijn die verwachten een sub simpelweg neer te kunnen zetten en klaar te zijn. Die van mij ben ik alweer ff kwijt (Rythmik F12) maar die staat volgens mij nog steeds  naar volle tevredenheid bij noot87 wat geweld te maken :)

Bij Huub stond de REL sub rechtsvoor in de hoek weggestopt. Kamer is een soort omgekeerde L-vorm met linksachter het lange deel. Ik kan mij zo voorstellen dat de energie van de sub in het luisterdeel bleef hangen en er een overschot aan laag was te waarnemen. Daarbij heb ik niet gelezen dat er is gegeëxperimenteerd met de plaatsing. Wellicht door de invloed van het grote risico van een lage WAF.....zoals de REL was weggestopt had zij er iig geen last van :D

Citaat van: HuubF op juli  4, 2018, 22:18:49
Soms zit je een héél klein beetje op de verkeerde planeet.

1. In de LS-kabel zit wel wat ruimte
2. Tweaks (zoals het losschroeven van het filter)
3. NAP250 ipv NAP200

Ik vind het apart om te lezen dat je het ongelooflijk vind dat de AQ kabels zo goed presteren. Een gerespecteerde kabelfabrikant geeft echt wel meer waar voor je geld dan een Naim die van hun kabels een haast verplichte aanschaf maakt en simpelweg (zo goed als) geen concurrentie heeft. Kassa qua prijs dus. Kortom: dat (prijs)verschil zegt m.i. niks.

Dat soort tweaks lijken mij zeker leuk!

Een NAP250 zal enkel nuanceverschillen brengen. Een fabrikant met een dergelijk upgradepath brengt natuurlijk nooit grote verbeteringen aan. Het zal een mens echter ongetwijfeld verlekkeren, daar zorgt alle verkapte marketing van gebruikers ook wel voor :D

notoxus

Citaat van: HuubF op juli  5, 2018, 10:34:25
Haha ja alleen zijn al die klanten maar een tijdje tevreden.

Welke van die versterkers is beter dan de Roksan?

Ik speel de stereo over het algemeen met de electrocompaniet.
Vanaf de start bevalt het :clapping:
De croft neemt soms zijn plek in. Meer high end sound wat er  voor zorgt dat mijn mond open valt bij bijzondere opnames alleen als ik als een malle aan het rondklikken ben in de verzameling werkt het voor me niet. Ik kan er nog geen afscheid van nemen en langzaam vult er een playlist voor de croft.
Van het weekend zijn er twee telefunken buisjes binnen gekomen en wanneer iedereen hier uit huis is gaan we aan de slag.
Great fun O0
De roksan is lekker levendig en luisterde eenvoudig weg over een groot assortiment aan muziek. De soundstage kreeg ik er niet mooi uit.  De mf is goed maar die wil ik niet  :yin-yang:

Groeten

Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

Staaled

Citaat van: Rowdy op juli  4, 2018, 17:36:05
Wat is het voordeel van een subwoofer als de laagste frequenties van de luidsprekers al lager gaan dan wat de luisterruimte aankan? Dit in verband met buiken en knopen.
Een luisterruimte kan bij mijn weten gewoon alles aan.
Er is niet zoiets als een golflengte die niet past. Anders zou je ook geen laag uit een hoofdtelefoon horen. ;)

Zodra de golflengte langer wordt dan maximale dimensie van de ruimte gedraagt de ruimte zich wel anders.
(als een drukkamer naar ik weet)

Nut zit hem in :evt. DSP los van de mains, kastresonanties/vervorming van de mains wegnemen en headroom indien met crossover en plaatsingsopties.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)