Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 36 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Citaat van: Baardmannetje op juni  9, 2018, 08:14:33
Dat is volgens mij inderdaad het geval...

Daarbij 'less is more'!

:hehe:

De kreet 'less = more' is grappig in een wereld waarin het digitale signaal door meerdere computers wordt gesleurd. Doet me denken aan de minimalistische 47Labs versterker waarin 'alleen maar' een high tech versterkerchip zit.

Ik geloof meer in het zorgvuldig op elkaar afstemmen van componenten waarnaast, jawel, akoestiek ook heus belangrijk is.

Mijn merkwaardige zoektocht naar een USB-spdif omzetter is daar een voorbeeld van. Ik zou iedereen aanraden zo'n relatief goedkoop ding (en dan natuurlijk de Eitr) in de keten op te nemen. Of het op zijn minst te proberen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

op eigen verzoek verwijderd.

Was een grapje... Een kastje meer of minder maakt mij ook echt niet uit. Dat zorgvuldig afstemmen doe ik dan weer liever met een radio...

En, echt, als er een leuk kastje zou bestaan die een Toslink signaal om zou zetten in USB zou ik die met alle liefde willen proberen.

Maar ja, als het niet bestaat....

:(

HuubF

Citaat van: Baardmannetje op juni  9, 2018, 09:35:27
Was een grapje... Een kastje meer of minder maakt mij ook echt niet uit. Dat zorgvuldig afstemmen doe ik dan weer liever met een radio...

En, echt, als er een leuk kastje zou bestaan die een Toslink signaal om zou zetten in USB zou ik die met alle liefde willen proberen.

Maar ja, als het niet bestaat....

:(

;D
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

In mijn speakers zit ook een dac...dus wat voor een zin heeft het om er een dac voor te zetten ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

DofN

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Dirk

Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

HuubF

Citaat van: chansig op juni  9, 2018, 10:09:07
In mijn speakers zit ook een dac...dus wat voor een zin heeft het om er een dac voor te zetten ?

Gr. Hans

Wie heeft het over een dac??
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Ik...maar ik ben helemaal abuis begrijp ik ? Wat doet die Schitt dan ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op juni  9, 2018, 12:07:32
Ik...maar ik ben helemaal abuis begrijp ik ? Wat doet die Schitt dan ?

Gr. Hans

Die zet USB om in spdif. En omdat hij dat erg goed doet zou je hem eens tussen je computer en speaker kunnen zetten.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Roksan

Maar de streamer van Hans heeft een optisch out en voor zover ik weet geen USB uit? Dan heeft het toch geen meerwaarde?
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

chansig

Citaat van: HuubF op juni  9, 2018, 12:11:57
Die zet USB om in spdif. En omdat hij dat erg goed doet zou je hem eens tussen je computer en speaker kunnen zetten.

Mijn signaal wordt al omgezet. Van spdif naar een 110 digitaal signaal. Doet het volgens mij ook erg goed.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: Roksan op juni  9, 2018, 12:24:02
Maar de streamer van Hans heeft een optisch out en voor zover ik weet geen USB uit? Dan heeft het toch geen meerwaarde?

Het kan nooit kwaad om de kwaliteit van dat ding eens te challengen. En een laptop heeft tegenwoordig iedereen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Roksan

Citaat van: HuubF op juni  9, 2018, 12:32:01
Het kan nooit kwaad om de kwaliteit van dat ding eens te challengen. En een laptop heeft tegenwoordig iedereen.

Dan ben ik niet iedereen....
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)


op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: HuubF op juni  9, 2018, 12:32:01
Het kan nooit kwaad om de kwaliteit van dat ding eens te challengen. En een laptop heeft tegenwoordig iedereen.

Punt is natuurlijk wel dat wanneer ik een laptop gebruik als bron ik geen DSP in mijn keten heb... En dan word ik ongelukkig... Echt erg.

Sirius666

Citaat van: cccp op juni  9, 2018, 13:44:38
Ik ben benieuwd hoe goed die meet. Iets wat bij andere Schiit dacs nog wel eens te wensen overlaat (hoge vervorming).

Hoe hoorbaar dit is weet ik dan weer niet.

De Schiit Eitr is nog steeds geen dac  ;)

chansig

Citaat van: Baardmannetje op juni  9, 2018, 14:13:02
Punt is natuurlijk wel dat wanneer ik een laptop gebruik als bron ik geen DSP in mijn keten heb... En dan word ik ongelukkig... Echt erg.

Hier idem....beetje hetzelfde als ik alle panelen weg zou halen. Dan spring ik uit het raam.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.


Marco66

Citaat van: Roksan op juni  9, 2018, 12:24:02
Maar de streamer van Hans heeft een optisch out en voor zover ik weet geen USB uit? Dan heeft het toch geen meerwaarde?

Sterker nog, dan kun je hem niet eens aansluiten 😀
Ik ben erg tevreden over deze Schiit ieg!
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Richi

Ik ben ook tevreden met de toevoeging van de Eitr. Het is wel heel situatie afhankelijk of het 'voor je werkt' volgens mij. De USB ingang van mijn DAC is minder dan de RCA ingang (het loopwerk klonk al beter dan de Mac Mini over USB). Dus in mijn situatie werkt de Eitr erg goed omdat die mij in staat stelt de Mac Mini via de Eitr over RCA aan te sluiten op mijn DAC. Een ander bijkomend voordeel is dat de Eitr via USB alle sample rates tot 192 KHz accepteert en doorstuurt, terwijl mijn DAC via USB geen 88.2 KHz en 176.4 KHz accepteert. Voorheen zette Roon DSD dus om naar PCM 96 KHz en nu naar PCM 176.4 KHz, wat aanmerkelijk beter klinkt.
Apple Mac Mini M1 • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

myself

Citaat van: Timvg op april 22, 2018, 20:26:26

802D3



He Tim, weet jij waar deze metingen vandaan komen en in welke omgeving ze gedaan zijn? was dat in een normale luisterruimte of in een dode meetcabine?
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip

HuubF

Citaat van: myself op juni  9, 2018, 22:17:30
He Tim, weet jij waar deze metingen vandaan komen en in welke omgeving ze gedaan zijn? was dat in een normale luisterruimte of in een dode meetcabine?

Hmmm geen idee. Ik heet trouwens Huub.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Timvg

Citaat van: myself op juni  9, 2018, 22:17:30
He Tim, weet jij waar deze metingen vandaan komen en in welke omgeving ze gedaan zijn? was dat in een normale luisterruimte of in een dode meetcabine?

Gemeten door John Atkinson van Stereophile. Anechoisch gemeten - voor z'n exacte methode moet je even googelen. Zijn metingen komen doorgaans netjes overeen met anechoische metingen, al kan er in het laag wel eens een paar dB afwijking zijn. Over 't algemeen betrouwbaar.

myself

Citaat van: Timvg op juni  9, 2018, 23:29:33
Gemeten door John Atkinson van Stereophile. Anechoisch gemeten - voor z'n exacte methode moet je even googelen. Zijn metingen komen doorgaans netjes overeen met anechoische metingen, al kan er in het laag wel eens een paar dB afwijking zijn. Over 't algemeen betrouwbaar.
ah, een combinatie van nearfield en gemiddelde farfield. Lijkt erop dat het in een 'normale' luisterruimte gemeten is en er gecompenseerd wordt vanwege 'the slight boost in the mid- and upper bass is entirely an artifact of the nearfield measurement technique'. Als er farfield metingen gedaan worden, zou je voor een deel ook de kamer in de meeting terugvinden?

Ik zat toevallig een test van dezelfde 802D3 te lezen in het australische hi-fi blad (gratis download: https://i.nextmedia.com.au/Assets/bw_802_d3_loudspeakers_review_test.pdf ) en had dezelfde meting maar dan in een lab laten doen (dus een dode kamer? die je niet mee-meet). En die komt er een heel stuk vlakker uit.

Ik ben geneigd de australische meting iets betrouwbaarder te vinden
Stereo: Linn Selekt Edition dual mono Organic + Klimax Twin, Arcam CD33T, B&W 802D3
HT: Sony A84J (65"), Arcam AVR300 + DV79, VU+ Ultimo 4K, Rel strata II
LS.kabel: Crystal Cable Ref. Diamond, Digitaal: Siltech, Chord, Analoog: Crystal Ref. Diamond, Stroom: Crystal Cable Reference/AQ Blizzard, Vibex, Kemp powerstrip