Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

Gsike en 24 gasten bekijken dit topic.

HuubF

Citaat van: Maximus_Aurelius op april  2, 2018, 21:42:40
Huub ik bedoelde met een karpet is ook een akoestische aanpassing niets verkeerd ;). Een karpet is een hele kleine simpele toepassing die het geluid al verbeterd. Misschien had ik het zo moeten schrijven.
Jij hoeft je tegen mij niet te verantwoorden ;).
Ik ben heel eenvoudig.
Iedereen moet zelf weten of hij iets wilt aanpassen in de akoestiek. Het gaat erom dat diegene die luistert en geniet van de muziek dat die tevreden is. Hoe de rest over denkt maakt niets uit.

Ikzelf heb mijn ruimte akoestisch aangepast en ga ik ook in de nieuwe ruimte doen. Ik ga er zorgvuldig mee aan de slag en kijk ook dat het ethisch mooi is en wordt.

Genieten doet iedereen op zijn eigen manier wel of niet akoestisch aangepast. En daar draait het om  :thumbs-up:

Was tegen niemand bedoeld (en al helemaal niet tegen jou), gewoon een subtiel statementje van mijn kant.  8)
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Over akoestische aanpassingen gesproken... Tot nu toe gebruikte ik een setje Dynaudio stands, niets mis mee zou je zeggen.

Om mijn vriendin te plezieren (en om haar te primen voor de wat massievere aanblik van vloerstaanders) heb ik een set Norstone stands op de kop getikt. Mooi wit en een beetje designerig. Ze staan mooi en ze zijn vooral veel steviger dan de wat wiebelige Dynaudio's.

Het effect op het geluid is schokkend. Eindelijk de scherpere plaatsing die ik wilde met een veel gecontroleerder geluid. Anders dan toen de speakers nog op het meubel stonden. Maar de sound is ook slanker geworden en dat vind ik minder mooi. Dus aan het schuiven geslagen en me gestort op de instelling van de subwoofer.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Staaled

Citaat van: HuubF op april  5, 2018, 08:38:00
Over akoestische aanpassingen gesproken... Tot nu toe gebruikte ik een setje Dynaudio stands, niets mis mee zou je zeggen.

Om mijn vriendin te plezieren (en om haar te primen voor de wat massievere aanblik van vloerstaanders) heb ik een set Norstone stands op de kop getikt. Mooi wit en een beetje designerig. Ze staan mooi en ze zijn vooral veel steviger dan de wat wiebelige Dynaudio's.

Het effect op het geluid is schokkend. Eindelijk de scherpere plaatsing die ik wilde met een veel gecontroleerder geluid. Anders dan toen de speakers nog op het meubel stonden. Maar de sound is ook slanker geworden en dat vind ik minder mooi. Dus aan het schuiven geslagen en me gestort op de instelling van de subwoofer.
Wiebelen , al is het weinig, is funest voor een weergever.

Maar waarom direct schuiven en de sub veranderen ?
Ik laat dat soort veranderingen in weergave altijd wat bezinken.
Vaak is het wennen en als je twee of meer dingen tegelijk doet weet je ook niet meer wat wat geeft en verschuift je referentie continu.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Markus2

Citaat van: HuubF op april  5, 2018, 08:38:00
Over akoestische aanpassingen gesproken... Tot nu toe gebruikte ik een setje Dynaudio stands, niets mis mee zou je zeggen.

Om mijn vriendin te plezieren (en om haar te primen voor de wat massievere aanblik van vloerstaanders) heb ik een set Norstone stands op de kop getikt. Mooi wit en een beetje designerig. Ze staan mooi en ze zijn vooral veel steviger dan de wat wiebelige Dynaudio's.
Mooie stands, zeker!
Citaat
Het effect op het geluid is schokkend. Eindelijk de scherpere plaatsing die ik wilde met een veel gecontroleerder geluid. Anders dan toen de speakers nog op het meubel stonden. Maar de sound is ook slanker geworden en dat vind ik minder mooi. Dus aan het schuiven geslagen en me gestort op de instelling van de subwoofer.
Het 'slanker', kan dat minder kleuring zijn of zie je het anders?

Wel nog even een fotooke hè.

;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

HuubF

Citaat van: Staaled op april  5, 2018, 09:21:31
Wiebelen , al is het weinig, is funest voor een weergever.

Maar waarom direct schuiven en de sub veranderen ?
Ik laat dat soort veranderingen in weergave altijd wat bezinken.
Vaak is het wennen en als je twee of meer dingen tegelijk doet weet je ook niet meer wat wat geeft en verschuift je referentie continu.

Ik heb nog nooit fabrieks-stands gehad waar niet een beetje beweging in zat, zelfs de bewierookte Partington Dreadnoughts zijn niet onwrikbaar. Een aantal keren heb ik stenen tuin-elementen bij de Gamma gebruikt als stand, die waren natuurlijk wel keihard maar toch met het uiterlijk van een stand, en dat beviel toch ook niet. Stands zijn kennelijk belangrijk en worden misschien wel door de luidsprekerbouwer meegenomen in het ontwerp.

Maar je hebt gelijk voor wat betreft het doen van teveel dingen. Er komt nog een nieuwe dac aan ook...
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Citaat van: Markus2 op april  5, 2018, 09:25:47
...kan dat minder kleuring zijn of zie je het anders?

Ja zeker minder kleuring want in veel opzichten klinkt het beter. Ik denk alleen dat de luidsprekerfabrikant rekening heeft gehouden met enig méédoen van de stands en/of een bepaalde ontkoppeling via de flexibiliteit van de, meestal metalen, stands. Testen doen ze toch ook met stands neem ik aan.

Of het té slank is moet ik nog uitvinden. Het is wel leuk al die ruimtelijkheid en die correct klinkende weergave maar of ik het mooi vind weet ik nog niet. Het ideaal zit ergens in het midden ben ik bang. Maar er valt nog van alles uit te proberen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Citaat van: HuubF op april  5, 2018, 11:13:07
Ik heb nog nooit fabrieks-stands gehad waar niet een beetje beweging in zat, zelfs de bewierookte Partington Dreadnoughts zijn niet onwrikbaar. Een aantal keren heb ik stenen tuin-elementen bij de Gamma gebruikt als stand, die waren natuurlijk wel keihard maar toch met het uiterlijk van een stand, en dat beviel toch ook niet. Stands zijn kennelijk belangrijk en worden misschien wel door de luidsprekerbouwer meegenomen in het ontwerp.

Maar je hebt gelijk voor wat betreft het doen van teveel dingen. Er komt nog een nieuwe dac aan ook...

Wiebelen is toch het gevolg van eigen onkunde? Als er spikes onder zitten dan ben je zelf verantwoordelijk voor de afstelling ervan en dat luistert soms heel nauw. Heeft de stand een vlakke ondergrond dan is het kwestie van 3 viltjes eronder plakken. Met 3st (spikes natuurlijk ook) staat het nl sowieso stabiel.

HuubF

Citaat van: Sirius666 op april  5, 2018, 12:44:56
Wiebelen is toch het gevolg van eigen onkunde? Als er spikes onder zitten dan ben je zelf verantwoordelijk voor de afstelling ervan en dat luistert soms heel nauw. Heeft de stand een vlakke ondergrond dan is het kwestie van 3 viltjes eronder plakken. Met 3st (spikes natuurlijk ook) staat het nl sowieso stabiel.

In elke metalen stand zit beweging, leg je hand maar op de speaker en oefen wat kracht uit. Uiteraard met goede afstelling van de spikes (dat voel je direct).

En nou denk ik dat dit de bedoeling is én dat luidsprekerfabrikanten daar misschien zelfs wel rekening mee houden. Want met een stand van steen is het geluid vaak veel te droog.

Dus kunnen we de luidsprekerstand toevoegen aan het rijtje factoren die er bij de weergave van geluid toe doen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Mogelijk zouden de fabrikanten dan ook wel een advies meegeven in bv de brochure over de mate van beweegbaarheid welke een stand moet/mag hebben waardoor de speaker optimaal presteert. Of zouden ze dat nu net weer vergeten zijn ? Dan zijn het toch prutsers ?

Uit de ATC websitebrochureplaatsingsadvieshoofdstuk:

The subjective performance of any monitor loudspeaker will be
fundamentally influenced by the acoustic character of the room
in which it is used, and its position within the room. Most often
monitors are installed in rooms which are comfortable to sit and
talk in. A mixture of carpets, curtains and soft furnishings will
help ensure that middle and high frequencies are reasonably well
controlled. There may however, be low frequency problems;
either too much or too little bass.To minimize lower frequency
problems the monitors should be kept away from corners or
walls. Start with them positioned around 1 metre from the side
walls and 2 metres from the back. If the balance is bass-light, the
monitors can be moved towards the back walls.
For stereo listening, loudspeakers should be positioned so
they form an equilateral triangle with the listening position
(See Fig. 1). For surround sound listening, position
loudspeakers according to Fig. 2. Loudspeaker
stand height should be chosen to position the loudspeaker
acoustic axis at, or close to ear level. (See Fig. 3).
All rooms vary and it is a good idea to experiment with both
the listening and speaker position until a good compromise is
reached. For professional installations the requirements are often
very specific. Please consult with an experienced professional
acoustician if necessary.


Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Tsja ze zetten er ook niet in de specs dat speakers minimaal 100 uur moeten draaien voordat ze lekker gaan klinken.

En, wat meer voor jou, wat ook niet in manuals van dac- en versterkerfabrikanten staat is dat het eigenlijk niet uitmaakt of je het goedkoopste of het duurste apparaat uit hun serie koopt. Je hoort het verschil toch niet!

Die manuals ook...
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

chansig

Ze zijn dan wel weer heel duidelijk over de plaatsing en de invloed van de akoestiek.  :D

En dat ze (in de manuals) die verschillen tussen apparaten niet benoemen is voor jou een bevestiging dat ze er wel degelijk zijn....mmmmm...die logica ook.  :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Staat er nou echt dat je met 2m van de achtermuur af moet beginnen? Dat is wel heel royaal  :D

Richi

Synology DS918+ • Roon • Tidal • Philips BDP-9700 • Naim Atom HE • LSA Warp One • Dynaudio Confidence C2 II • IsoAcoustics Gaia II • AudioQuest Hurricane / Niagara 1200 / Monsoon / Pegasus / William Tell ZERO • Grimm SQM • Focal Elegia / Elear • Cisco Meraki MS220-8P • Blue Jeans Cat 6a

HuubF

Citaat van: Richi op april  5, 2018, 22:54:48
Huub, wanneer verwacht je de Chord?

Geen idee, ze zijn steeds uitverkocht. Wel ergens in april las ik.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Markus2

De Chinese container verkeert nog ergens op zee, dan klinkt 'uitverkocht' toch echt veel lekkerder.

;D
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

HuubF

Na een paar dagen ben ik een beetje gewend aan het nogal andere geluid. Die stands doen wonderen, misschien door de afwijkende vorm maar zeker omdat de ATC's nu erg stevig staan.

Het grootste verschil zit in de toegenomen ruimtelijkheid. Maar wat toch ook is verbeterd bij sommige opnames is het gebrek aan rommeligheid. Wat ik een beetje mis is wat drama maar dat geldt ook weer niet altijd. De Naim signatuur van het geluid is er nog, gelukkig.

Prima uitgangspunt om verder te gaan. De Chord gaat ook weer iets doen. Mijn verwachtingen zijn tamelijk hoog.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Markus2

Als je nieuwe stands zo'n verschil maken, dan had je daarvoor echt "iets" heel slecht voor elkaar.

:P

Ongein. Ik vind het leuk dat je enthousiast bent.

;)
Celestion C-Two - Marantz NR 1605 (Audyssey) - Sony SCD XB 930 - C.E.C. ST 930 - Audio Technica AT 33 Prestige/Skyanalog P1

HuubF

Citaat van: Markus2 op april  6, 2018, 14:54:15
Als je nieuwe stands zo'n verschil maken, dan had je daarvoor echt "iets" heel slecht voor elkaar.

:P

Ongein. Ik vind het leuk dat je enthousiast bent.

;)

Het zijn redelijk stevige Dynaudio stands zonder mankementen. Daarvoor stonden ze stevig op een audiomeubel.

Ik kan natuurlijk niet ontkennen dat het nu beter klopt dan eerst. Maar het is wel weer leerzaam.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

RalphH

Mooie stands. Zijn ze wel exact even hoog als je vorige paartje?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

HuubF

Citaat van: RalphH op april  6, 2018, 18:18:17
Mooie stands. Zijn ze wel exact even hoog als je vorige paartje?

Scheelt hoogstens een centimeter.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

notoxus

 :satisfied:
Leuke ontdekking! Geeft me te denken wat het zou maken wanneer ik de bank inruil voor een stoel.
Enjoy  the ride!
Musical Fidelity A1000 | Klipsch Forte III | Sonore Microrendu | Metrum Onyx

HuubF

Inmiddels is het ietwat veranderde geluid een beetje ingedaald. Het wat frissige lijkt iets te zijn verminderd, gewenning waarschijnlijk. Lekker geluid zo. In vergelijking met vorige week betere plaatsing en precisie zonder de Naim drive te verliezen.

De onmogelijke (maar nog steeds aanwezige) NACA5 luidsprekerkabel heb ik aan de luidsprekerkant 10 cm gestript zodat deze nu door beide terminals gaat. Dat lijkt een wat coherenter geluid op te leveren. Het vervangen van de metalen bruggetjes is altijd al goed voor het geluid en zo is het optimaal. Je moet niet aan de achterkant kijken maar het zit stevig en het werkt.

De Qutest komt volgende week. Benieuwd of mijn verwachting dat die samen met de Naim voor- en eindversterker voor een verrassing gaat zorgen uitkomt.

Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Siddartha

Heb je dan niet een stuk draad blank? Geen idee of dat kwaad kan overigens hoor
Naim Uniti2 - Focal Electra 1027Be - Marantz TT15S2

HuubF

Citaat van: Siddartha op april  7, 2018, 23:17:55
Heb je dan niet een stuk draad blank? Geen idee of dat kwaad kan overigens hoor

Ja centimeter of 10.Alternatief is een 'f-connector' maar daarvoor heb je 8 banaanstekkers nodig met 8 soldeerverbindingen. Lijkt me niet per se beter. Die NACA5 is onhandelbaar dus het is even een klusje.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest, Supra en NBS kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)