Mijn weg richting audio-walhalla: de laatste loodjes?

Gestart door HuubF, januari 14, 2018, 15:55:52

« vorige - volgende »

0 leden en 32 gasten bekijken dit topic.


op eigen verzoek verwijderd.

#226
Citaat van: HuubF op februari 15, 2018, 16:04:18
...Eelco, kom er maar in....

Iedereen mag (van) alles vinden.

:closedeyes:

chansig

Van gesloten sub wordt inderdaad gezegd dat deze.beter is voor stereo. Open juist beter voor ht gebruik.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Timvg

Citaat van: chansig op februari 15, 2018, 18:20:44
Van gesloten sub wordt inderdaad gezegd dat deze.beter is voor stereo. Open juist beter voor ht gebruik.

Gr. Hans

mwah.. waarom zijn 9/10 'high-end' speakers dan met bass-reflex systeem? .. Mijn ervaring - gesloten systemen vullen in veel gevallen de ruimte natuurlijker aan.. Bass-reflex krijg dat een te 'dik' karakter .. Maar wat met DSP/correctie trek je dat zo recht en heb je veel meer reserve en minder vervorming.

addesmo


Timvg

In het laag een absolute must - tenzij je in een kamer op maat van muziek geniet. Boven de paar 100hz.. afblijven :-)
Maar soit, da's een ander topic.

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: chansig op februari 15, 2018, 18:20:44
Van gesloten sub wordt inderdaad gezegd dat deze.beter is voor stereo muziekweergave. Open juist beter voor ht gebruik.

Het gaat om het ontwerp. Jouw speakertjes zijn BR en spelen redelijk straks basjes, toch?

:music:

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: Timvg op februari 15, 2018, 18:51:42
In het laag een absolute must - tenzij je in een kamer op maat van muziek geniet. Boven de paar 100hz.. afblijven :-)
Maar soit, da's een ander topic.

X 387649

chansig

Ik zeg alleen wat men inderdaad zegt. Of het klopt ? Geen idee.

Gr. Hans
Citaat van: Baardmannetje op februari 15, 2018, 19:49:38
Het gaat om het ontwerp. Jouw speakertjes zijn BR en spelen redelijk straks basjes, toch?

:music:

Citaat van: Timvg op februari 15, 2018, 18:33:53
mwah.. waarom zijn 9/10 'high-end' speakers dan met bass-reflex systeem? .. Mijn ervaring - gesloten systemen vullen in veel gevallen de ruimte natuurlijker aan.. Bass-reflex krijg dat een te 'dik' karakter .. Maar wat met DSP/correctie trek je dat zo recht en heb je veel meer reserve en minder vervorming.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Mijn vriendin is een paar daagjes de hort op, een mooi moment om eens flink te schuiven en hifi-dingen uit te proberen. Gewoon even zonder weer beschuldigd te worden van die dwangneurotische compulsieve shit. Ik ben de vaktermen die ze voor mijn gedrag gebruikt even kwijt (ze wordt altijd pissig als ik iemand een ADHD'er of Mongool noem, niet omdat het niet van toepassing zou zijn maar de diagnose klopt niet).

Welnu, de eerste actie was het vervangen van de high level Neutrik aansluiting door de low level RCA variant (en daarmee het verschuiven van de subwoofer). Op dit moment draai ik alleen met de Atom dus de voorversterker-uitgangen zijn even vrij. Ik heb de subwoofer midden tussen de speakers gezet, met 1 vrij korte RCA subwoofer-interlink die ik nog had liggen op één kanaal.

Zoals dat in hifi gaat, het lijkt even net alsof alles op zijn plek valt. Dat zal ongetwijfeld ook te maken hebben met het feit dat het volume wat verder open staat. Niet veel, maar toch. Objectief waarneembaar is in ieder geval dat de onbalans tussen de kanalen weg is. De versterker is ook nog niet in de beveiliging geschoten. Zou de high level aansluiting ook het geluid een beetje hebben beïnvloed? Maar even een dagje muziek luisteren.

Nu schijnt er volgens de hifi-shop een verloopkabeltje te bestaan van stereo naar mono om de subwoofer te voorzien van informatie van beide kanalen. Ik kan me daar niets bij voorstellen zonder circuit waarmee beide kanalen op een verantwoorde manier worden samenvoegd, maar goed. Het is in bestelling. Ik heb mijn Valentijn al via WhatsApp een fotootje gestuurd van de nieuwe plek van de subwoofer. Ze dacht dat het een grapje was. Ze komt zaterdagmiddag terug.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

oud_account_1

Citaat van: HuubF op februari 16, 2018, 07:00:25
Ze komt zaterdagmiddag terug.
Hoop je  :P

Mooi dat de set niet meer in de beveiliging schiet, dan heb je al veel gewonnen.
Ik neem aan dat het sommeren met 2 weerstandjes gebeurd, klopt dat?
Heb je een linkje naar dat kabeltje?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

HuubF

Citaat van: squadra op februari 16, 2018, 07:31:35
Hoop je  :P

Mooi dat de set niet meer in de beveiliging schiet, dan heb je al veel gewonnen.
Ik neem aan dat het sommeren met 2 weerstandjes gebeurd, klopt dat?
Heb je een linkje naar dat kabeltje?

Geen idee of en hoe zo'n verloopkabeltje werkt. Het wordt wel ineens interessant omdat het een beetje sukkelig is om de subwoofer op slechts 1 kanaal aan te sluiten. En de komst van een tweede subwoofer markeert tevens het eind van mijn relatie.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

Sirius666

Citaat van: HuubF op februari 16, 2018, 09:25:41
Geen idee of en hoe zo'n verloopkabeltje werkt. Het wordt wel ineens interessant omdat het een beetje sukkelig is om de subwoofer op slechts 1 kanaal aan te sluiten. En de komst van een tweede subwoofer markeert tevens het eind van mijn relatie.

Ik vraag mij eerder af in hoeverre er in jouw geval wel of niet sprake is van gebruikersfoutjes. Dat zou, met alle respect, niet voor het eerst zijn. Je mist bepaalde basisinfo. Was high level überhaupt goed aangesloten?

https://relsupport.zendesk.com/hc/en-us/articles/115004486987-What-is-a-High-Level-Connection-
https://relsupport.zendesk.com/hc/en-us/articles/115004487027-What-is-a-1-LFE-Connection-
http://forums.stevehoffman.tv/threads/subwoofer-input-hi-level-vs-low-level.688114/


HuubF

Citaat van: Sirius666 op februari 16, 2018, 10:22:30
Ik vraag mij eerder af in hoeverre er in jouw geval wel of niet sprake is van gebruikersfoutjes. Dat zou, met alle respect, niet voor het eerst zijn. Je mist bepaalde basisinfo. Was high level überhaupt goed aangesloten?

https://relsupport.zendesk.com/hc/en-us/articles/115004486987-What-is-a-High-Level-Connection-
https://relsupport.zendesk.com/hc/en-us/articles/115004487027-What-is-a-1-LFE-Connection-
http://forums.stevehoffman.tv/threads/subwoofer-input-hi-level-vs-low-level.688114/

Ja hij was correct aangesloten. Het lukt me nog prima om gebruiksaanwijzingen en aanvullende info op internet te lezen.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

HuubF

Zo, een grote sociale doorbraak...

Mijn vriendin was een paar dagen weg, aanleiding om eens flink te gaan schuiven met speakers en subwoofer. Ik heb nog 2 stevige Dynaudio stands staan dus eerst maar eens de ATC's daarop gezet. Na veel schuiven had ik een soort ultieme plek waar het geluid maximaal ruimtelijk was. Daarna de subwoofer... eerst in het midden omdat het subwoofer-kabeltje maar kort is. Dat was niet zo'n succes. Wel laag maar niet met gevoel. Dus de subwoofer weer richting hoek geschoven en dat is het toch wel. Tussendoor pesterige foto'tjes naar mijn vriendin ge-apped met het desastreuze effect op de indeling van de woonkamer.

Want veel laden en deurtjes van het Hifi-meubel zouden nooit meer kunnen worden geopend.  :)

Gisteren was ze weer terug, goed gesprek gehad, ze gaat akkoord met het aanpassen van het Möbel! Het is een samenvoegtreksel van Ikea onderdelen dus met een dagje slötelen moet het gefikst kunnen zijn. Gevolg: voor de speakers ontstaat er links en rechts voldoende ruimte. Zelfs vloerstaanders zouden nu kunnen. Een stiekeme wens waarvan ik haar de gruwelijke consequenties nog niet heb uitgelegd. Dat komt in de toekomst wel een keer! Volgende week of zo.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)

kermy

Citaat van: HuubF op februari 19, 2018, 11:40:27
Zo, een grote sociale doorbraak...

Mijn vriendin was een paar dagen weg, aanleiding om eens flink te gaan schuiven met speakers en subwoofer. Ik heb nog 2 stevige Dynaudio stands staan dus eerst maar eens de ATC's daarop gezet. Na veel schuiven had ik een soort ultieme plek waar het geluid maximaal ruimtelijk was. Daarna de subwoofer... eerst in het midden omdat het subwoofer-kabeltje maar kort is. Dat was niet zo'n succes. Wel laag maar niet met gevoel. Dus de subwoofer weer richting hoek geschoven en dat is het toch wel. Tussendoor pesterige foto'tjes naar mijn vriendin ge-apped met het desastreuze effect op de indeling van de woonkamer.

Want veel laden en deurtjes van het Hifi-meubel zouden nooit meer kunnen worden geopend.  :)

Gisteren was ze weer terug, goed gesprek gehad, ze gaat akkoord met het aanpassen van het Möbel! Het is een samenvoegtreksel van Ikea onderdelen dus met een dagje slötelen moet het gefikst kunnen zijn. Gevolg: voor de speakers ontstaat er links en rechts voldoende ruimte. Zelfs vloerstaanders zouden nu kunnen. Een stiekeme wens waarvan ik haar de gruwelijke consequenties nog niet heb uitgelegd. Dat komt in de toekomst wel een keer! Volgende week of zo.

Vergif moet je inderdaad langzaam toedienen. ;)

We horen het wel als je weer uit het ziekenhuis ontslagen bent.


Met vriendelijke groet,

Kermy

frank2

Als vloerstaanders mogen, ga eens luisteren naar de speakers die te koop staan van pinda13 en je hoeft niets meer, ben je meteen klaar
Stereo: EV: Plinius 103A/ VV-DAC: Auralic Altair G2.1/ SPEAKERS: Focal spectral 40th anniversary
Surround:Yamaha rv A4A /Usher 525 center / Usher X7-708 /Pioneer LX58 / LG C2 oled
kabel: LS: Stockfish ttc pro / johan interlinks /Black Power X1 gemod./ Audioquest Niagara 1200. POWER: mono kristal met rodium connectoren

Mitch--

Harbeth Compact 7ES-3 40th Anniversary-Lejonklou Källa-Lejonklou Superkikkin-Lejonklou Tundra 2.5-Linn K400 'Lejonklou spec'

op eigen verzoek verwijderd.

Ik snap best dat ze dat møbël graag øntmånteld ziet...

;D

chansig

Citaat van: HuubF op februari 19, 2018, 11:40:27
Zo, een grote sociale doorbraak...

Mijn vriendin was een paar dagen weg, aanleiding om eens flink te gaan schuiven met speakers en subwoofer. Ik heb nog 2 stevige Dynaudio stands staan dus eerst maar eens de ATC's daarop gezet. Na veel schuiven had ik een soort ultieme plek waar het geluid maximaal ruimtelijk was. Daarna de subwoofer... eerst in het midden omdat het subwoofer-kabeltje maar kort is. Dat was niet zo'n succes. Wel laag maar niet met gevoel. Dus de subwoofer weer richting hoek geschoven en dat is het toch wel. Tussendoor pesterige foto'tjes naar mijn vriendin ge-apped met het desastreuze effect op de indeling van de woonkamer.

Want veel laden en deurtjes van het Hifi-meubel zouden nooit meer kunnen worden geopend.  :)

Gisteren was ze weer terug, goed gesprek gehad, ze gaat akkoord met het aanpassen van het Möbel! Het is een samenvoegtreksel van Ikea onderdelen dus met een dagje slötelen moet het gefikst kunnen zijn. Gevolg: voor de speakers ontstaat er links en rechts voldoende ruimte. Zelfs vloerstaanders zouden nu kunnen. Een stiekeme wens waarvan ik haar de gruwelijke consequenties nog niet heb uitgelegd. Dat komt in de toekomst wel een keer! Volgende week of zo.

Mooie staanders die ATC's. En mooi dat je vriendin het opgegeven heeft.  ;D

Wel een vraag...wat is laag met gevoel ?  :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sirius666

Citaat van: HuubF op februari 19, 2018, 11:40:27
Zo, een grote sociale doorbraak...

Mijn vriendin was een paar dagen weg, aanleiding om eens flink te gaan schuiven met speakers en subwoofer. Ik heb nog 2 stevige Dynaudio stands staan dus eerst maar eens de ATC's daarop gezet. Na veel schuiven had ik een soort ultieme plek waar het geluid maximaal ruimtelijk was. Daarna de subwoofer... eerst in het midden omdat het subwoofer-kabeltje maar kort is. Dat was niet zo'n succes. Wel laag maar niet met gevoel. Dus de subwoofer weer richting hoek geschoven en dat is het toch wel. Tussendoor pesterige foto'tjes naar mijn vriendin ge-apped met het desastreuze effect op de indeling van de woonkamer.

Foutjes zijn zo gemaakt, ik twijfel natuurlijk niet aan jouw leescapaciteiten van gebruiksaanwijzingen :D Plaats anders eens foto's van bijv de achterkant van de Rel. Ik ben wel benieuwd hoe je de crossover en de hi/low level knop hebt staan. Stel de crossover staat op 30Hz, dan krijg je wellicht wat van het gevoel terug als je deze hoger instelt ;)

Als het meubel weggaat....haal je dan een hifi rack? Met slanke vloerstaanders erbij zal het zeker netjes staan. Mooi centreren bij de tv lukt dan alleen niet ben ik bang? De ATC vloerstaanders zijn toch overkill voor jouw gebruik?

Pinda13

Citaat van: frank2 op februari 19, 2018, 12:52:39
Als vloerstaanders mogen, ga eens luisteren naar de speakers die te koop staan van pinda13 en je hoeft niets meer, ben je meteen klaar

Is so.. kom gerust langs voor een luistermoment. Ze staan in Dronten.
" no loss of fine detail "

Marco66

Citaat van: frank2 op februari 19, 2018, 12:52:39
Als vloerstaanders mogen, ga eens luisteren naar de speakers die te koop staan van pinda13 en je hoeft niets meer, ben je meteen klaar

+1
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

chansig

Huub heeft bij mij de Reference gehoord, volgens mij ook de latere Scan Speaker (die weer verder ging dan de Reference). Was wel met ondersteuning van 4 subs en ingrijpen middels DSP (in het laag).

Het laag vond hij wat teveel van het goede. Over de rest was hij volgens mij wel te spreken.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

HuubF

Citaat van: chansig op februari 20, 2018, 14:07:30
Huub heeft bij mij de Reference gehoord, volgens mij ook de latere Scan Speaker (die weer verder ging dan de Reference). Was wel met ondersteuning van 4 subs en ingrijpen middels DSP (in het laag).

Het laag vond hij wat teveel van het goede. Over de rest was hij volgens mij wel te spreken.

Gr. Hans

Vloerstaanders worden wel mogelijk, maar 'mogen' nog niet hoor! Op dit moment ben ik eigenlijk wel erg tevreden over het ATC geluid, een beetje (!) aangevuld met een subwoofertje. Ik wil bas in de lagere regionen wel waarnemen maar ik heb inderdaad een hekel aan teveel laag.

Ik weet niet zeker of het aan Scan Speak ligt maar alles met Scan Speaks heeft het hier niet zo lang uitgehouden.
Roon Rock server, Bryston BDP-2, Chord Dave, Neumann KH420, Silent Angel N8 met Topping P50, Roon met Qobuz/Tidal, Mogami, Audioquest en Supra kabels, Div. esoterica (Tegels, Bybee)