Plotselinge verandering van het geluid, waarom??

Gestart door Martin_M, april 12, 2004, 12:14:46

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Martin_M

Ik heb hier thuis iets raars.
Sinds twee dagen is de bas veel minder droog en los dan we gewend waren. Bij sommige opnames loopt het ook ineens wat vol.

Vreemd, ik vond de basweergave één van de betere kanten van onze set.

Maar waarom ineens?
Het zou aan mezelf kunnen liggen. Muziek blijft emotie toch? Maar Miranda hoort het ook.

Ik heb echt alles wat veranderd zou kunnen zijn gecheckt. Er is niets verplaatst in huis, speakers staan nog net zo, kabels liggen niet ineens tegen elkaar, stekkers zijn niet verwisseld, geen nieuwe elektrische apparaten, etc, etc...

Het enige wat ik kan bedenken zijn de (voor ons) nieuwe interlinks tussen de pre en amp. Deze zitten er nu 3 weken tussen en moesten, ondanks dat ze 2e hands zijn, toch wel inspelen. Hopelijk heeft dit nog met het inspelen te maken en is alles over een paar dagen weer goed.

Een andere mogelijkheid zit 'm in de stroomvoorziening. Ik weet niet of ze in de buurt bezig zijn geweest en ik zou ook niet weten hoeveel invloed dat kan hebben.

Heet iemand anders nog ideeën waar ik gewoon niet aan denk?

Martin (die wat minder van z'n geluid geniet, en dat is jammer)
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Martin_M

Heb net nog even de drivers gecontroleerd op scheurtjes o.i.d. maar het ziet er allemaal best ok uit.
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Scarp

Die andere interlinks heb je ook weer eruit gehaald en de oude terug gezet?

Misschien andere vochtigheid in de kamer door dit rare weer? Kan van alles zijn.

Martin_M

#3
'Oude' interlinks net verwisseld.

Tja, vergelijken is moeilijk want de basweergave van beide kabels is echt anders. Maar ik verwacht ook hier wat meer vollopen van de bas en minder controle in vergelijking met 'vroeger'.

Maar toen ik de nieuwe kabels er weer tussen gehangen had, leek het toch een stuk beter. Nog niet helemaal wat het was maar wel weer om naar te luisteren. Mmmm ???
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Ettepet

Een tijdelijke fluctuatie (dip) in de netspanning?  De oorzaak kan natuurlijk ook van buiten komen...

Leonard Shelby

Interlinks eraf en erop veranderd het geluid...?!?

Connectors een kwart slag draaien dat er een beetje torsie spanning opstaat. Veranderd het, dan is het contact niet optimaal.

Ik doe ook maar een gooi...... ::) heb dat zelf een keer gehad  :-\

Jinsu

Hoi Martin,

Hetzelfde fenomeen had ik 2 dagen terug, toen ik de P3 net binnen had klonk het van begin af aan zeer goed. Een dag later was het echter iets van, dit klinkt nergens na. Het is nu weer beter, vraag me niet waar het aan lag ik heb tussentijds niets verandert ;) .

MvGr,

Whistler
Classé - Kimber - Mitsubishi - Oehlbach - Pioneer - Revel

Science only has a lasting existence for someone who knows that he doesn't know.

R

Ik heb het ook wel eens gehad. Misschien wel in een iets mindere vorm zoals jij het beschrijft. Na een paar dagen was het over. Het had er vooral mee te maken dat ik er niet meer aan dacht en er zo expliciet naar luisterde. Vanzelf ging ik weer meer genieten.

patrick_vdb

Hi Martin,

Het is te hopen dat dit niet het uiteindelijke geluid van de interlinks zijn, maw dat ze volledig ingespeeld zijn.

Ik zou het nog een paar dagen aanhoren en dan pas evalueren of het geluid alsnog aan verandering onderhevig is of dat het zich heeft gestabiliseert tot wat het nu is.

Mvrg

Patrick

Martin_M

Bedankt allemaal voor de reacties.

Ik moet zeggen dat het vanavond al stukken beter was.
Bij extreme opnames mis ik nog wel iets van detail in het laag wat er voorheen wel was maar over het algemeen was het weer goed om naar te luisteren.

De connectoren van de Transparent zijn van het type 'stevig vastdraaien' zoals WBT ze ook wel heeft. Dus echt slecht kontakt geloof ik niet (maak alle contacten ook schoon met speciale vloeistof voordat ik ze verbind).

Ik gooi het vooralsnog op het inspeelgedrag van deze kabel (nieuw kan soms maanden duren) of door een veranderering in het stroomnet.

Vooralsnog lijkt het wel weer goed te komen.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

garmtz

2 zaken: demagnetiseer je set eens (wat vaker). En het aandraaien van de cinch pluggen kan ook effect hebben! Dus experimenteer met de strakte van het aandraaien, geen grapje...

Lynxxx

Verplaatsing van meubels heeft ook dramatische gevolgen voor je geluidsweergave. Misschien e.e.a. iets verzet?


Lynxxx' Barco Data 800 Website Voor al uw overige wazigheid Lynxxx.nl

Martin_M

@Garmt;
Mmm, valt me wel op dat ikde laatste dagen weer vaker een 'opdonder' van het cd-transport krijg als ik m'n schoenen aan heb. Dus ben ik i.i.g. wel meer geladen.
Demagnetiseren van de set. Op welke manier?

Het verschillend aandraaien van de interlinks is me bekend. Maar hier was dus niets aan veranderd. Kan het over een aantal dagen wanneer er geen verbetering is nog wel even mee experimenteren.

@Lynxx;
Dat is dus het rare. Echt alles is gecontroleerd en niets is van plaats veranderd (schoonmoeder was op visite geweest dus dan weet je het maar nooit ;D).

Het enige wat ik verder nog kan verzinnen; Ik heb voor Jeroenski wat afmetingen van de Powerstrip nagemeten. Daar moest de stekker er even voor uit. Moet toch kunnen. Zal het ook wel niet zijn.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Scarp

Citaat van: Martin_M op april 12, 2004, 21:58:33
(maak alle contacten ook schoon met speciale vloeistof voordat ik ze verbind).
beetje offtopic, maar wat gebruik je hiervoor?

Martin_M

#14
Kontak:


Zag in m'n zoektocht naar dit plaatje dit review.

Het is een flesje met vloeistof en een viertal borsteltjes.
Bij de lokale RAF hebben ze het ook (dus waarschijnlijk wel bij meer winkels) maar een stuk duurder dan bij DÉ HIFI winkels.

Je moet hier je hele circuit eens mee door. Dus wandcontactdoos, netsnoeren, apparatuur, interlinks, speakerkabels, speakerconnectoren. Je weet niet wat je hoort. Kost niet veel, alleen wat tijd.

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

garmtz

Citaat van: Martin_M op april 13, 2004, 08:58:53
Demagnetiseren van de set. Op welke manier?

Met een demagnetiseer-CD, bijvoorbeeld die van Densen, of (beter) de XLO test and burn-in disc.

Sullivan

Hi Martin,

Het anders klinken van je set kan natuurlijk ook komen door hoe je je voelt. Ik kan me voorstellen dat wanneer je moe bent, gestressed of gewoon niet lekker, dat geluid dan ook anders klinkt dan dat je gewend bent. Maar hier zal je wel aan gedacht hebben.

mvg,
Frank

Xenomorf

Hier heb ik ook vaker last van. Met name in het laag heb ik daar dan problemen mee, namelijk minder controle, en dit zonder duidelijke reden. Ik geloof niet dat het psychisch is, want het is duidelijk waarneembaar over langere perioden (weken). Het is zeker geen stess/moeheid, want ook daar heb ik wel eens last van en dat is meestal de volgende morgen weer over.
Misschien een som van een aantal niet waarneembare, minuscule factoren die gezamenlijk waarneembare gevolgen hebben (chaostheorie).
B&W Matrix 802s3 (front)
3A Andante (rear)
CR Camparo (center)
Rel Q100 (sub)  Bryston 3B-ST (poweramp) Denon AVC-A1D (preamp)  Marantz SA-8400 CD/SACD speler Pioneer DV-939(dvd) Philips Pronto Kabels: v/d Hul & Reference Wire  Panasonic TH-42PW7E 42" Plasma TV

Martin_M

#18
En het is weer opgelost :)

En wat was het nu? Ik melde hier dat er niets verschoven was maar dat was niet helemaal zo.
Ik herinnerde me vanavond ineens dat ik de eindversterkers iets dichter naar het audiomeubel had geschoven waardoor er (iets) meer ruimte achter de speakers kwam. (audiomeubel staat achter en tussen de speakers in met aan weerskanten een stereo-amp). Ik had hier niet meer aan gedacht want we spreken hier over een luttele 3 cm.

Wat blijkt nu. Als ik de KSA300 weer 3 cm. naar buiten schuif klinkt alles minder gedrukt. Dat 'drukken' viel het eerst op bij de bassen maar het gehele geluidsbeeld heeft daar iets last van. Schuif ik 'm weer terug loopt de bas weer wat vol.

Hoe het kan? Geen idee.
Misschien is het laminaat niet helemaal vlak en staat hij nu toevallig stabiel (amp staat ook nog op MDF).
Misschien stonden de amp en pré te dicht bij elkaar waardoor de pré last had van bep. straling.
Misschien is deze positie van de amp juist voordelig voor het geluid (zo ietsje meer achter de speaker).

Ik zou het echt niet weten, maar we hebben hier net Fear Factory (met gortdroge bassdrum) even flink hard gezet. Lekker hoor ;D

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Sullivan

 :o :o

Gelukkig is het probleem opgelost! Maar ongelovelijk dat een verschuiving van 3 cm zo'n hoorbaar invloed kan hebben op het laag. Kan inderdaad bijna niet anders dan dat het directe invloed heeft op b.v. de ondergrond van de speakers/amp.

mvg,
Frank

SiR-ROUND

CitaatHeb net nog even de drivers gecontroleerd

Heb je wel de laatste drivers geinstalleerd?

;D

Sorry...

Even over die vloeistof, ik neem aan dat het nix anders is dan gewone contactspray maar dan met fairydust, dus je kan ook gewoon bij de electronikaboer een spuitbusje kopen voor weinig.


Martin_M

#21
Citaat van: SiR-ROUND op april 16, 2004, 22:32:54
Heb je wel de laatste drivers geinstalleerd?
LOL ;D Nee sorry, da's me een iets te kostbare ingreep.


Citaat van: SiR-ROUND
Even over die vloeistof, ik neem aan dat het nix anders is dan gewone contactspray maar dan met fairydust, dus je kan ook gewoon bij de electronikaboer een spuitbusje kopen voor weinig.
Als je maar zorgt dat er geen residu achterblijft en dat schijnt bij veel contactspray toch een probleempje te zijn.
Ook schijnt bij het gebruik van wattenstaafjes de lijm op te lossen en weer blijft één en ander achter op plaatsen waar je het niet wil.
Kontak lijkt op het eerst gezicht wat prijzig (€ 25,-). Maar dat valt wel mee want je doet er nl. echt tijden mee (als je de dop goed sluit ;D).

Martin
Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

FrankB

Echt supervaag, zo'n kleine verschuiving die zo'n grote verandering in het geluidsbeeld teweeg brengt. Je gaat je afvragen of er nog een optimalere set-up is dan de huidige, want als het slechter kan kan het bijna altijd ook nog beter  :D

Ik ga vannacht maar niet het hele huis overhoop halen om te kijken waar wat het beste klinkt, wordt m'n vriendin een beetje pissed denk ik  ::)  ::)
2x Devialet Silver Phantom's - Firmware 1.4.1.12
Devialet Dialog - Firmware 1.4.1.12

Martin_M

We zijn het wel een beetje gewend want onze speakers zijn echt supergevoelig.
Draai ze een centimeter in of uit en de soundstage is echt anders. Hier staan ze wel om bekend want een vriend van ons met hetzelfde merk herkende de situatie dat je weer moet slepen en draaien als er bijv. een andere interlink is geplaatst.

Ze zullen nu echt niet optimaal staan. Wel zo optimaal mogelijk (hopen we ;D).

Ik zal nog even uitzoeken wat nu de reden was voor de verslechterde situatie. De positioneren van de amp kan ik me haast niet voorstellen want die staat nu eigenlijk meer in de weg achter de speaker. Ik verdenk toch de afstand tussen pre en amp die te klein werd en wellicht 'last' van elkaar hadden. Ik kan de amp weer terugzetten en de pre gewoon wat verderweg schuiven en kijken of dat hetzelfde resultaat heeft.

Martin

Je moet wat als je boven je stand wilt HT'en...
(Klik hier voor showcase  en verslagjes)

Sullivan

Citaat van: Martin_M op april 19, 2004, 22:08:51
Draai ze een centimeter in of uit en de soundstage is echt anders. Hier staan ze wel om bekend want een vriend van ons met hetzelfde merk herkende de situatie dat je weer moet slepen en draaien als er bijv. een andere interlink is geplaatst.

Hi Martin,

Werkt dit andersom ook (serieuse vraag)? Als je je hoofd een enkele centimeter verschuift is je soundstage dan echt anders? Ik zie jullie al zitten met z'n tweeen op de bank...stokstijf. :D

mvg,
Frank

PS. Ik bedenk me net dan jullie geen center hebben, dus het antwoord op mijn vraag weet ik denk ik al...