Stereo set van Vergeerr72

Gestart door vergeerr72, februari 4, 2017, 11:51:32

« vorige - volgende »

0 leden en 4 gasten bekijken dit topic.

bert50

#475
Een topper ik ging van een Ahp  ( met een van de Groef zekering ) naar de Gigawatt en hoorde een behoorlijk verschil in dynamiek .
Met een Accuphase E650 en nu met een Furutech kabel Fp-s032n naar een Furutech wcd .


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
devialet 250 expert pro Rega P10 
Luidsprekers Dynaudio Confidence 20.
Furutech 609 NFC stekkerblok met Siltech 880 LS bekabeling. En Siltech 880P

Kerkhoffd

Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

brt

Ik heb een zekeringhouder van De Groef Audio, met een Ferraz zekering erin.
Ben wel benieuwd: waar zouden de verschillen in geluid tussen zekeringhouders vandaan komen? En weet iemand hoe groot die onderling zijn? Waar kun je dat qua impact mee vergelijken?
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Kingpin

Citaat van: brt op maart 10, 2021, 11:19:38
Ben wel benieuwd: waar zouden de verschillen in geluid tussen zekeringhouders vandaan komen? En weet iemand hoe groot die onderling zijn? Waar kun je dat qua impact mee vergelijken?
Dat zegt meer iets over je apparaat opbouw als je daar verschillen in gaat ontdekken  ;)
"Als" dat zo zou zijn dan zou dat betekenen dat bij binnenkomst de AC lijn niet goed gefilterd wordt en bij omzetting naar DC rotzooi meelift.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

vergeerr72



Citaat van: Kingpin op maart 10, 2021, 11:47:38
Dat zegt meer iets over je apparaat opbouw als je daar verschillen in gaat ontdekken  ;)
"Als" dat zo zou zijn dan zou dat betekenen dat bij binnenkomst de AC lijn niet goed gefilterd wordt en bij omzetting naar DC rotzooi meelift.

Ik ben een technische nitwit. Vandaar de onderstaande vragen.

Wat kan er allemaal fout gaan op een AC lijn?
- Meeliftende DC is net genoemd
- Vervorming Sinus? Regeneratie de oplossing? Wat veroorzaakt deze vervorming?
- Te laag/ hoog voltage? Ik meet meestal slechts 218?
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Hannibal_

Bij mij knipperde een van de lampen regelmatig, dus spannigs dipjes e.d. Ik denk dat daarom dat netfilter zo'n verschil maakt.
Maar kan wel meer zijn natuurlijk.
Je zou er eens een scope aan kunnen hangen om te kijken hoe het er uit ziet (je weet wel, van dat zaakje laatst, lenen?)
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

Kingpin

Citaat van: vergeerr72 op maart 10, 2021, 12:47:38
Ik ben een technische nitwit. Vandaar de onderstaande vragen.

Wat kan er allemaal fout gaan op een AC lijn?
- Meeliftende DC is net genoemd
- Vervorming Sinus? Regeneratie de oplossing? Wat veroorzaakt deze vervorming?
- Te laag/ hoog voltage? Ik meet meestal slechts 218?
Er kan van alles fout gaan op je AC lijn, denk aan bijvoorbeeld apparatuur met 'switching' voedingen, of erger (on)deugdelijke dimmmers en led lampen, die kunnen een sinus goed vervormen.
Appartuur met switching voedingen kunnen bij het 'omzetten' rotzooi terugvoeren via aarde of hf rotzooi op de lijn gooien die weer opgepikt kan worden in ander apparatuur die daar gevoelig voor zijn (zou niet moeten ... maar toch).
etc etc ...
Een deugdelijk apparaat zou ten eerste een goed ingangsfilter moeten hebben en bij omzetten naar DC zo min mogelijk storende signalen moeten kunnen worden meegelift.
Dit kan zowel via externe invloeden gebeuren maar ook al op de lijn zitten (die zou je kunnen filteren), extern alleen te verhelpen door goed afschermen.

"meeliftende" dc is hier niet aan de orde .... Wel een "dc" offset wat eigenlijk niets anders is dan een asymetrische belasting van het AC signaal.
Als je versterkers bekijkt zoals Bryston zul je zien dat daar al rekening mee is gehouden door middel van een "dc" blokker.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

Hannibal_

idd DC offset... schijnt ook vaker voor te komen door zonnepanelen e.d., dacht ik?
Woonkamer: Rega Elicit MK3/Exon 3/Apollo 35th Anniversary Special Edition/P2+,
Mytek Liberty/Farad super 3, Totem Forest, Eversolo DMP-A6 Master Edition, Sonos Magna Connect
Eetkamer: B&O beocenter 8500+Sonos+RL 60.2.

vergeerr72

#483
Citaat van: Kingpin op maart 10, 2021, 14:24:48
Er kan van alles fout gaan op je AC lijn, denk aan bijvoorbeeld apparatuur met 'switching' voedingen, of erger (on)deugdelijke dimmmers en led lampen, die kunnen een sinus goed vervormen.
Appartuur met switching voedingen kunnen bij het 'omzetten' rotzooi terugvoeren via aarde of hf rotzooi op de lijn gooien die weer opgepikt kan worden in ander apparatuur die daar gevoelig voor zijn (zou niet moeten ... maar toch).
etc etc ...
Een deugdelijk apparaat zou ten eerste een goed ingangsfilter moeten hebben en bij omzetten naar DC zo min mogelijk storende signalen moeten kunnen worden meegelift.
Dit kan zowel via externe invloeden gebeuren maar ook al op de lijn zitten (die zou je kunnen filteren), extern alleen te verhelpen door goed afschermen.

"meeliftende" dc is hier niet aan de orde .... Wel een "dc" offset wat eigenlijk niets anders is dan een asymetrische belasting van het AC signaal.
Als je versterkers bekijkt zoals Bryston zul je zien dat daar al rekening mee is gehouden door middel van een "dc" blokker.

Een goede versterker zou de dc filtering  moet kunnen.

Ik kan mij voorstellen dat het te lage voltage niet echt een probleem is als de versterker ontworpen is om binnen een marge op een lager voltage te werken en als daarboven afvlakt.  Als het zo werkt wat is dan een normal verwacht voltage?

Blijft het sinus verhaal over.

Ps ik heb een noise harvester, dat wordt een vuurtoren als de magnetron aanstaat.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Rowdy

Helpt de noise harvester tegen vervuiling op het net?

vergeerr72

Aan het lampje te zien wel maar gehoorsmatig niet echt waarneembaar.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Peerless Monster

Ik heb er hier nog 3 om te proberen. Hoe meer hoe beter zegt PS Audio...
Waarschijnlijk net zoals de Lan isolator...
Classe Omega MKII | Audio Research SP-11 | ARC VT130SE | PS Audio BHK 250 | PS Audio P10 | PS Audio Perfectwave DSD DAC  | PS Audio Perfectewave Transport | Acoustat model one + one | Michell | Dual CS510 platenspeler

Rob_Dingen

Meestal werkt filtering bij eindversterkers negatief.
Die hebben alleen last van DC en ook van spannings verschil.
Maar als dat verschil geleidelijk gaat zul je dat niet merken.
Als je 220V hebt i.p.v 235V is maar 6,4% dat is niet echt schokend voor een eindversterker.

Rob

vergeerr72

Ik heb wel de exactpower subcycle regenerator  maar daar zit de eindversterker niet op.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

Kerkhoffd

Citaat van: brt op maart 10, 2021, 11:19:38
Ik heb een zekeringhouder van De Groef Audio, met een Ferraz zekering erin.
Ben wel benieuwd: waar zouden de verschillen in geluid tussen zekeringhouders vandaan komen? En weet iemand hoe groot die onderling zijn? Waar kun je dat qua impact mee vergelijken?

Ik ben technisch niet voldoende onderlegd om hier een antwoord op te geven. Het lijkt er op alsof er een beperking is weggenomen in de stroomvoorziening. Alsof er een bottle neck (de zekering?) verdwenen is. De weergave is dynamischer geworden en er is meer controle en ik hoor meer details dan voorheen. Denk niet dat het met 'vervuiling' te maken heeft. Die zou met de aparte audiogroep al wel geëlimineerd moeten zijn.

Er is vast iemand die dit kan uitleggen en of mijn aanname klopt dat de zekering (die moet kunnen doorsmelten) mogelijk een minder goed/kleiner contact biedt dan de contactpunten in een degelijke automaat die deze (mogelijke) beperking niet heeft. Het effect van een goede stroomvoorziening is m.i. zeker niet te onderschatten.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Silent Angel Bonn N8 - Keces P3 - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

chansig

#490
Citaat van: brt op maart 10, 2021, 11:19:38
Ben wel benieuwd: waar zouden de verschillen in geluid tussen zekeringhouders vandaan komen?

Als de verschillen er zijn dan moet het door iemand met kennis van elektronica uit te leggen zijn waarom die verschillen er zijn. Er zijn genoeg mensen die deze kennis hebben ook op dit forum.

Zelf denk ik dat er geen technische onderbouwing is. Tenminste...ik kan me niet herinneren dat ik het ooit ben tegengekomen. Volgens mij herriner ik me wel dat Jossie een paar weken terug heeft uitgelegd waarom het geen invloed zou hebben (vanuit zijn kennis van elektronica).

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kingpin

#491
Citaat van: Rob_Dingen op maart 10, 2021, 20:18:13
Meestal werkt filtering bij eindversterkers negatief.
Denk dat het ook afhankelijk is van het type versterker.
Voor een klasse A denk ik dat het veel uitmaakt maar bij de huidige Klasse D's met switching voedingen zou je maar al te graag een goed ingangsfilter willen gebruiken.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

brt

Citaat van: Kingpin op maart 11, 2021, 09:06:11
Denk dat het ook afhankelijk is van het type versterker.
Voor een klasse A denk ik dat het veel uitmaakt maar bij de huidige Klasse D's met switching voedingen zou je maar al te graag een goed ingangsfilter willen gebruiken.

Grappig Kingpin, mijn klasse a SET versterkers sluit ik aan op de high current uitgang van mijn Isotek Aquarius netfilter en dat klinkt zeer goed. Heb ook gevraagd aan het technische team van Unison Research of het oke was dat ik dat op deze manier aansloot en zij gaven aan dat dat prima was. Ik merk geen beperkingen in techniek.

De Purifi daarentegen, had ik eerst ook op de high current uitgang van de Aquarius en dat gaf een hiss en brom en klonk echt vlak. Rechtstreeks op een stopcontact of de niet-high current uitgang van de Isotek ging dan weer wél goed...
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Kingpin

#493
Citaat van: brt op maart 11, 2021, 10:09:07
Grappig Kingpin, mijn klasse a SET versterkers sluit ik aan op de high current uitgang van mijn Isotek Aquarius netfilter en dat klinkt zeer goed. Heb ook gevraagd aan het technische team van Unison Research of het oke was dat ik dat op deze manier aansloot en zij gaven aan dat dat prima was. Ik merk geen beperkingen in techniek.

De Purifi daarentegen, had ik eerst ook op de high current uitgang van de Aquarius en dat gaf een hiss en brom en klonk echt vlak. Rechtstreeks op een stopcontact of de niet-high current uitgang van de Isotek ging dan weer wél goed...
Ik weet niet hoe inwendig de Isotek werkt, maar kan me er iets bij voorstellen dat de high current uitgang niet gefilterd wordt, of filtering die niet begrenst wordt door een bepaald amperage (suggestie).
Wbt de Purifi, ik weet ook niet hoe deze bij jou inwendig is opgebouwd. Wat ik wel weet is dat aarding en het principe hoe geaard wordt heel veel uit kan maken.
Wbt brom, hiss etc. Klankmatig denk ik niet.
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

brt

Weet ik ook allemaal niet Kingpin, maar de high current uitgangen van de Isotek zijn idd niet of slechts een heel klein beetje gefilterd. En dat gaat dus uitstekend met mijn SET amp
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Rob_Dingen

Citaat van: Kingpin op maart 11, 2021, 09:06:11
Denk dat het ook afhankelijk is van het type versterker.
Voor een klasse A denk ik dat het veel uitmaakt maar bij de huidige Klasse D's met switching voedingen zou je maar al te graag een goed ingangsfilter willen gebruiken.
Bij een klasse a versterker heb ik het nog nooit meegemaakt maar wel bij klasse AB en dan werd het meestal minder met filters er tussen of niet hoorbaar.

Rob

vergeerr72

#496
Maar wat verklaart nu de collectief waargenomen verschillen in zekeringen en automaten?

Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

chansig

Vanuit technisch oogpunt toch ?

Ik denk niets.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

vergeerr72

Ja, hoe dit technisch verklaard kan worden.
Plinius Tautoro/SA 103/Koru/Tiki, Audio Physic Caldera Mk2, Transrotor Zet 1 TMD Lager, Benz Micro ACE SL

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.