Het grote Epson TW-9300 (w) Topic

Gestart door master30, november 1, 2016, 21:00:48

Vorige topic - Volgende topic

Tylerdurden76

Ik ben me aan het verdiepen in de mogelijkheden van deze projector. Deze zou mij vanwege de WCG een redelijke tijd tevreden kunnen stellen in afwachting van goedkopere native 4k HDR projectoren. 

Maar kunnen jullie mij helpen? Ik heb een receiver (Sony STR DN 860) die wel een HDMI HDCP2.2 port heeft maar geen HDMI 2.0a. Dit houdt dus in dat ik niet direct gebruik kan maken van HDR op de projector door een UDH blu ray speler van de receiver naar de TW9300 te laten lopen.

Zou deze route wel werken? Van UDH blu ray speler direct naar HDMI 2 van EPSON TW9300 en de van de HDMI 1 naar de receiver HDMI TV OUT (HDCP 2.2.) Zou in dit geval het beeld, 4k HDR, via de EPSON lopen en de audio (ik ben alleen op zoek naar Dolby 5.1 of DTS) via de receiver?

Zo nee, zijn er nog andere niet dure alternatieven denkbaar (dus niet een HDMI 2.0a receiver aanschaffen) waarbij ik van de Epson TW9300 HDR capaciteiten gebruik kan maken?

Bij voorbaat dank voor jullie reactie (s)  ;D

Tylerdurden76

Citaat van: wolfkampf op december 20, 2016, 22:03:37
He ik zie dat jij de pioneer vsx 920 hebt,  (ik heb de 924) hoe zit dat met hdr kan deze via passtrough de 9300 bereiken?  Ik heb dan wel hdmi 2.0 maar volgens mij moet je toch de 2.0 A hebben?  ::)

^^Je was me net voor met een iets andere formulering van hetzelfde vraagstuk  ;D

wolfkampf

Citaat van: Tylerdurden76 op december 20, 2016, 22:06:30
Ik ben me aan het verdiepen in de mogelijkheden van deze projector. Deze zou mij vanwege de WCG een redelijke tijd tevreden kunnen stellen in afwachting van goedkopere native 4k HDR projectoren. 

Maar kunnen jullie mij helpen? Ik heb een receiver (Sony STR DN 860) die wel een HDMI HDCP2.2 port heeft maar geen HDMI 2.0a. Dit houdt dus in dat ik niet direct gebruik kan maken van HDR op de projector door een UDH blu ray speler van de receiver naar de TW9300 te laten lopen.

Zou deze route wel werken? Van UDH blu ray speler direct naar HDMI 2 van EPSON TW9300 en de van de HDMI 1 naar de receiver HDMI HDCP 2.2. Zou in dit geval het beeld, 4k HDR, via de EPSON lopen en de audio (ik ben alleen op zoek naar Dolby 5.1 of DTS) via de receiver?

Zo nee, zijn er nog andere niet dure alternatieven denkbaar (dus niet een HDMI 2.0a receiver aanschaffen) waarbij ik van de Epson TW9300 HDR capaciteiten gebruik kan maken?

^^ jep ik heb denk ik hetzelfde probleem hihi
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

Tylerdurden76

Citaat van: Tylerdurden76 op december 20, 2016, 22:06:30

Zou deze route wel werken? Van UDH blu ray speler direct naar HDMI 1  van EPSON TW9300 en de van de HDMI 2 naar de receiver HDMI TV OUT (HDCP 2.2.) Zou in dit geval het beeld, 4k HDR, via de EPSON lopen en de audio (ik ben alleen op zoek naar Dolby 5.1 of DTS) via de receiver?

Ik quote per abuis mijn eigen post, hoe verwijder ik deze? (of kan alleen een mod dat?) Mijn excuus aan allen  :wacko:

J.A.F._Doorhof

In feite kun je met 2 kabels werken.
1 voor audio en 1 rechtstreeks naar de projector.
OF je gebruikt een 4K switch.
We hebben redelijk betaalbare oplossingen hiervoor, heb er zelf ook bijna anderhalf jaar mee gewerkt, ging op zich perfect.
Alle 4K bronnen de switch in en dan naar de projector, 1080P etc. ging nog gewoon via de pre-amp.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"
"Een ban krijg je niet, die verdien je"

wolfkampf

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 21, 2016, 09:33:53
In feite kun je met 2 kabels werken.
1 voor audio en 1 rechtstreeks naar de projector.
OF je gebruikt een 4K switch.
We hebben redelijk betaalbare oplossingen hiervoor, heb er zelf ook bijna anderhalf jaar mee gewerkt, ging op zich perfect.
Alle 4K bronnen de switch in en dan naar de projector, 1080P etc. ging nog gewoon via de pre-amp.
Moet je dan nog instellingen wijzigen in de receiver zodat hij allen maar de audio doet en niet het beeld?
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs

J.A.F._Doorhof

Je kan gewoon op de projector een andere input kiezen.
Op de receiver ligt het aan de unit.
Sommige kunnen gewoon overweg met 4K en laten alleen het geluid horen, andere freaken en zullen gaan tikken en dropouts geven op het geluid.

Dus dat is een kwestie van testen.
Sommige 4K spelers hebben bv 2 HDMI outs, waarvan 1 voor audio en 1 voor video dat is ideaal.
Custom installer

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

wolfkampf

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 21, 2016, 09:52:43
Je kan gewoon op de projector een andere input kiezen.
Op de receiver ligt het aan de unit.
Sommige kunnen gewoon overweg met 4K en laten alleen het geluid horen, andere freaken en zullen gaan tikken en dropouts geven op het geluid.

Dus dat is een kwestie van testen.
Sommige 4K spelers hebben bv 2 HDMI outs, waarvan 1 voor audio en 1 voor video dat is ideaal.
Mijn pioneer kan wel 4k doorgeven en upscalen etc maar ik kan nergens vinden of hij ook de hdr kan doorgeven. Ik kan hem nog niet testen omdat ik de q5 nog niet binnen heb.
Geld dan nog steeds het verhaal dat de receiver de audio apart van het beeld weer kan geven?

J.A.F._Doorhof

Ja.
Als hij 4K doorkan geven dan is dat sowieso geen probleem.
Dan zul je alleen een extra kabel moeten trekken voor het beeld van HDR bronnen.
Custom installer

wolfkampf

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 21, 2016, 11:15:38
Ja.
Als hij 4K doorkan geven dan is dat sowieso geen probleem.
Dan zul je alleen een extra kabel moeten trekken voor het beeld van HDR bronnen.
Oke maar 1 hdmi poort op de epson is maar geschikt voor hdr en alleen die poort is toch maar gekalibreerd?  Of ik snap het even niet meer  :wow:

J.A.F._Doorhof

Beide poorten werken met de calibratie, dat is simpelweg een geheugen laden.
Je sluit de receiver dus op de ene poort aan en de HDR bronnen op de andere.
Custom installer

RonG

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 21, 2016, 11:25:57

hmmm, misschien heb je mijn issue gelezen.
Ik zou de Dune Solo4K via de marantz sr7009 op HDMI2 kunnen aansluiten en de Oppo 203 direct op HDMI 1 (audio van de oppo dan via de 2de HDMI out naar de marantz).? Ervan uitgaande dat de 2de HDMI van 9300 dezelfde specs (behalve hdr dan) heeft.

J.A.F._Doorhof

Custom installer

RonG

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 21, 2016, 11:36:13
correct

Top,

Ik dacht dat die 2de HDMI op de 9300 geen 4K kon. Dat scheelt, hoef ik enkel een 2de langere HDMI te scoren.

Tylerdurden76

Oké volgens mij heb ik het plaatje dus compleet.

Men neme een Panasonic UHD speler:

HDMI 1 Video -> HDMI 1 HDCP 2.2. Epson TW9300
HDMI2 Audio -> HDMI input HDCP 2.2. Sony STR DN860

Via selecteren van HDMI input 1 op de Epson Tw9300 zou dit moeten resulteren in het afspelen van 4k HDR Video met het grote DCI3 bereik (dus geen downscaling naar 8bit rec 709) waarbij het Dolby of DTs geluid loopt via de receiver. Correct?

Daarnaast sluit ik mijn full HD bronnen (HTPC en Horizon Mediabox voor tv) aan op de receiver. Via HDMI OUT van de Receiver gaat deze naar HDMI 2 van de Epson Tw9300. (hebben allebei de HDMI's van de Epson ARC?)

Door via afstandbediening van de Epson TW9300 de input HDMI 2 te selecteren speelt de projector nu mijn full HD bronnen af.

Daarbij geef jij aan dat je een geheugen kan aanmaken voor de full HD bronnen en voor de 4K bronnen (ook te selecteren via een preset op de afstandsbediening?).

En le voila full HD en 4k HDR zijn afzonderlijk van elkaar te gebruiken met de Epson TW9300 ook als je geen receiver met HDMI 2.0a hebt. Is dit een goede samenvatting?

wolfkampf

Ik mis nog een stukje voor mijn duidelijkheid: mijn HDR bron gaat worden de himedia q5 met èèn hdmi uitgang. Moet ik die dan gaan splitten?dus vanuit de q5 met èèn kabel de projector hdmi 1 in voor de hdr bestanden  en met de andere hdmi kabel de receiver in voor het geluid?

Ferdinand

Hopelijk geen problemen met (lip)sync ...
HDMI kan problemen geven met 2 verschillende aansluitingen, bv video zal (vaak) de
specs nemen van de laagste mogelijkheid van de 2 aansluitingen.

ppeter

Citaat van: wolfkampf op december 20, 2016, 22:03:37
He ik zie dat jij de pioneer vsx 920 hebt,  (ik heb de 924) hoe zit dat met hdr kan deze via passtrough de 9300 bereiken?  Ik heb dan wel hdmi 2.0 maar volgens mij moet je toch de 2.0 A hebben?  ::)

Met de VSX920 heb ik momenteel max. 1080P passtrough, daarom ga ik een nieuwe bestellen om te kunnen genieten van 4K en ATMOS. Maar blijkbaar is de (4K) content via YouTube door compressie maar max. 1080P, of ben ik verkeerd ingelicht?

Maar ik moet zeggen dat de Epson met (maar) 1080P content, al een heel mooi plaatje neerzet! 👍
JVC DLA-N5 * iVision TabTensioned 4K Cinema Screen 230 * Panasonic OLED TX-55GZ1500 * Panasonic DMP-UB900/UHD/4K * Marantz Cinema 40 - 5.1.2 * B&W 606 S3 - B&W HTM6 S3 - B&W 607 S3 + Cambridge Minx 22 ATMOS Rear High + Sub Klipsch R-112SW * Nvidia Shield TV Pro 2019 * ATV 4K 2022 * iPad Pro 11-inch 2020 * iPhone 12 Pro 2020 * MacBook Pro * Apple Watch Ultra *

J.A.F._Doorhof

Splitten van HDMI zal moeilijk worden.
We hebben een splitter geprobeerd maar die gaf eigenlijk alleen maar problemen.
Custom installer

wolfkampf

Citaat van: J.A.F._Doorhof op december 22, 2016, 01:17:49
Splitten van HDMI zal moeilijk worden.
We hebben een splitter geprobeerd maar die gaf eigenlijk alleen maar problemen.
Oke splitten is dus geen optie, maar hoe sluit ik dan een q5 rechtsreeks op de beamer aan en krijg ik vervolgens ook nog eens geluid via mijn pioneer? De q5 heeft maar èèn hdmi poort.
Uiteraard kan ik het geluid wel via optical de pioneer in laten gaan maar dan heb ik geen dts hd master en dolby thrue hd .  :nopompom:

J.A.F._Doorhof

Denk toch dat dat de enige optie is.
We hebben een spitter getest die het audio uit het signaal haalde maar dat was een absolute ramp qua syncs en de versterker bleef tikken.
Ook de prijs van de splitter was de helft van een nieuwe receiver :D
Custom installer

master30

Je zou een oudere oppo (of de nieuwe) speler kunnen kopen en daar de hdmi ingang van gebruiken voor je mediaspeler
HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

master30

Inmiddels al bijna 120 uur weer op de projector, bij 200 rijd ik met plezier weer naar ITC.
Is het handig dat ik dan de Oppo ook mee neem om de boel beter op elkaar afgestemd te krijgen.

Het valt me op dat 4k uhd bluray hdr disks, op de cinema stand wel erg donker zijn, op de dynamic stand is het wel duidelijker maar de kleuren zijn niet zo mooi meer.
Op welke stand van de beeld verbetering wordt er gekalibreerd?

HT: Epson TW-9300 |CIH 220x94,5 |Marantz SR7010 (+ Auro-3D) 2x MM7055 |7.1.4  FS Chario Hiper Masterpiece (bi-amped), SR Hiper 2000T, BSR Syntar 100T, CNT Hiper,  Syntar 100 FH+RH, VOG Syntar Center |Rel Strata 3 & SVS PC+20-39 |Clark TST239s (2x) |Dune HD Solo 4k |Oppo UHD-203 Zone+Region Mod |Pro-Ject RPM 5.1 |Tube Box II |Speedbox DS |Okki Nokki #Woonkamer: Yamaha YSP-2700 |Zgemma H7S 4k |CC 4k |Philips FP440 |P-J Phonobox S2 #Werkhok: Nad L75 |Boston M25.

J.A.F._Doorhof

Beel verbeteringen zijn vaak erg persoonlijk en hebben over het algemeen geen invloed op CMS en grayscale.
Er zijn wel perfecte instellingen maar tegenwoordig zijn de instellingen zo verfijnd dat er veel ruimte is om mee te spelen

Custom installer

wolfkampf

Citaat van: master30 op december 24, 2016, 22:04:34
Inmiddels al bijna 120 uur weer op de projector, bij 200 rijd ik met plezier weer naar ITC.
Is het handig dat ik dan de Oppo ook mee neem om de boel beter op elkaar afgestemd te krijgen.

Het valt me op dat 4k uhd bluray hdr disks, op de cinema stand wel erg donker zijn, op de dynamic stand is het wel duidelijker maar de kleuren zijn niet zo mooi meer.
Op welke stand van de beeld verbetering wordt er gekalibreerd?

Op welke stand heb jij tijdens deze films (uhd hdr) de hdr stand staan?  1 of 2?  De mijne gaat automatisch op hdr 2 staan en deze is stukken donkerder dan stand 1. Klopt het dat hij automatisch in stand 2 schiet