Het grote Epson TW-9300 (w) Topic

Gestart door master30, november 1, 2016, 21:00:48

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

nielvm

Even het verschil in setting voor HDR vergeleken.

Eerste foto natural stand met HDR2
Tweede foto Cinemastand, HDR2, Brightness 60 en superwhite op off
Derde foto Cinemastand, HDR1, Brightness 50 en superwhite op on

Tweede en derde stand zijn vind ik zeer gelijkend, hoewel de derde stand toch nog meer clipping geeft. Tweede stand heeft als voordeel dat je de HDR1 niet steeds zelf moet gaan aanpassen.





Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

J.A.F._Doorhof

In cinema is er een speciaal filter actief, hierdoor is de kleurdriehoek wat accurater in de meeste toestellen.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

nielvm

Inderdaad, voor bt2020 enigzins te benaderen uiteraard de enige optie.

Lijkt mij niet echt aangewezen om voor rec709 materiaal te vertrekken uit de cinema stand en dan te herleiden naar rec709? Of wel?
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

Tylerdurden76

Ik heb een receiver die hdcp 2.2 hdmi 2.0 heeft maar geen 2.0a. Zet ik in dat geval de HD Fury tussen de receiver en de Epson in om 4k wide color zonder HDR (of evt met HDR) door te zetten?
Ofwel bijv. Panasonic UB700 -> Sony STR DN860 -> HD Fury -> Epson TW9300

Verder schrijf je dat de JVC HDR wat beter weergeeft dan de Epson. Maar de Epson heeft daarentegen 100 % van het DCI-P3 bereik en de JVC 89%? Is dat verschil in grotere kleurbereik te merken en zo ja, wint de Epson het in jouw beleving dan qua kleurweergave?

Tot slot, in hoeverre is de schermgrootte van invloed op de hdr weergave? Ik kan maximaal tot 90" gaan in mijn ruimte. Dat lijkt mij wat betreft HDR gunstiger toch dan op een 100 of 120" scherm?

Aan alle Epson TW9300 dealers hier op HTforum, indien jullie binnenkort een mooie aanbieding hebben: ik sta open voor een pm  ;D

Citaat van: home@the movies op december 29, 2016, 00:18:54
De Epson is hier dan zeker zonder enige twijfel de beter keuze, met de Oppo of HD Fury kan datgene wat je wil wel voor elkaar worden gebracht, 4K Wide Color zonder HDR, de JVC zet ook een mooi plaatje net met deze combinatie met betere HDR weergave dan de Epson vanwege meer licht in HDR modus.

J.A.F._Doorhof

We hebben altijd leuke aanbiedingen gewoon even mailen met [email protected]

@Niel,
Ik ben zelf meer een voorstander van kalibreren in de cinema standen, maar sommige mensen vragen nadrukkelijk om natural ivm de iets hogere lightoutput, ik krijg beide redelijk goed, maar cinema net een stuk beter :D
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

nielvm

Interessant, Frank. Volgende keer eens bij Werner vragen.

Lijkt mij erg moeilijk om in de cinemastand de kleurendriehoek terug op rec 709 te krijgen...
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

wolfkampf

Citaat van: J.A.F._Doorhof op januari  4, 2017, 18:22:25
We hebben altijd leuke aanbiedingen gewoon even mailen met [email protected]

@Niel,
Ik ben zelf meer een voorstander van kalibreren in de cinema standen, maar sommige mensen vragen nadrukkelijk om natural ivm de iets hogere lightoutput, ik krijg beide redelijk goed, maar cinema net een stuk beter :D
Oke die van mij heb je op naturel gekalibreerd  ::)
Sony vpl-vw590es  ,i visions hd 4k ta8000 120" , zappiti HDR one, Denon avr-x2400 5.1.2 2x klipsch f2 synergy, klipsch rp 440 center, 2x klipsch rw10d subs
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=143215.0

J.A.F._Doorhof

Op de cinema stand is het juist makkelijker om de REC709 te krijgen.
Let wel, er zit uiteindelijk niet een enorm verschil in, niet zichtbaar laten we het zo zeggen, maar wel op de meter duidelijk te zien.
Aangezien het meerendeel van de klanten toch de lichtoutput prefereert ben ik ze inderdaad op natural gaan kalibreren ALS ik niet meer dan een bepaalde afwijking meet. Dus sommige staan op cinema en andere op natural.
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

Mediasluis

#283
Mijn ervaring bij Epson is dat je beter op Natural kunt kalibraren voor Rec709.
Met filter krijg je Cyan niet goed op zijn plek.
Dit filter is bedoelt voor DCI P3 en neemt tevens ook overbodig licht weg terwijl je op Natural de kleuren perfect op hun plek krijgt.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  of  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide reviews van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

J.A.F._Doorhof

Als je ALLEEN naar de 9300 kijkt ja.
Als je over het algehele spectrum kijkt is het stuivertje wisselen.
Was iets te snel met antwoorden, dacht dat het een algemene vraag was.

We kiezen altijd voor de kleurspace die het dichts bij komt van ideaal, in het verleden was natural/cinema beide ongeveer gelijk met iets meer lichtoutput op de Natural stand ten koste van het CMS (marginaal).
www.hometheater.nl   /   ISF & HAA certified
Custom installer

Volledige ISF calibraties inclusief HDR en 4K.

"Omdat je je iets niet kan voorstellen betekent dat niet dat het niet kan gebeuren"

jurgman

JVC N5 *  Kauber Peak Contrast-S 2.35:1* Anthem AVM70 * IOTAVX AVXP1 * AppleTv 4K* Bluesound Node 2 * BK XXLS400 * M&K MP150 LCR * Audio Physic Step Surround

home@the movies

Citaat van: Mediasluis op januari  4, 2017, 18:58:13
Mijn ervaring bij Epson is dat je beter op Natural kunt kalibraren voor Rec709.
Met filter krijg je Cyan niet goed op zijn plek.
Dit filter is bedoelt voor DCI P3 en neemt tevens ook overbodig licht weg terwijl je op Natural de kleuren perfect op hun plek krijgt.

100% mee eens

nielvm

Frank bedoelde het over het algemeen, de tw9300 is idd een uitzondering.
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

maximus79

Ben net bezig geweest met de instellingen welke beschreven staan in de volgende link. Resultaat is verbluffend!!

http://www.avsforum.com/forum/showthread.php?p=49574737
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

nielvm

#289
+1  ;D

Ik had schrik dat je kleurenverlies ging hebben door de natural stand te nemen. Met deze instellingen moet ik eerlijk zeggen dat de kleuren bij HDR mooier zijn dan in de cinema stand  ???
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

maximus79

Met deze gamma instellingen haal ik ook een contrast tot 1000nit in hdr1 mode. Zal wel allemaal vloeken in de kerk zijn voor de calibratie puristen maar het ziet er fantastisch uit.😉
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Tylerdurden76

Super gaaf dat jij met deze settings aan de gang bent gegaan. Ik heb me zitten verlekkeren aan de foto's van The Revenant van de originele bedenker en dat zorgt er nu net voor dat ik toch weer naar de Epson neig. Het stemt ook overeen met de opmerking van Werner in zijn review van deze projector dat HDR in Natural mode er heel mooi kan uitzien ook al haalt het 'maar' 87% DCI-p3 daarmee
Jammer dat Epson net als JVC zelf niet met dit soort instellingen komt.

Inderdaad erg benieuwd wat Werner, Frank en Matthieu hiervan vinden.

Voor mijn beeldvorming, overschrijf je hiermee een standaard beeldmode of maak je een custom mode aan met colormode natural en dan die custom gamma. Aangezien ik zelf de projector niet heb, weet ik niet hoe je dit aanvliegt. Het zou zonde zijn indien de originele natural mode, waarop vaak voor rec 709 gecalibreerd wordt, overschreven wordt. Te meer daar 90 % vd content normale sdr is.

Zou graag diverse bevindingen en plaatjes van je zien indien je mooie voorbeelden hebt  ;D

Twijfel echt tussen deze projector (zodra hij nieuw onder de 3000 zakt), het moois van Sony dat op de CES is aangekondigd of de Sony HW45es met een Ivisions tab tensioned zodat ik in de tussentijd kan bijsparen voor een 55 oled tv erachter. De keuzes zijn te moeilijk  :lookaround: ;D
Citaat van: maximus79 op januari  5, 2017, 21:46:58
Met deze gamma instellingen haal ik ook een contrast tot 1000nit in hdr1 mode. Zal wel allemaal vloeken in de kerk zijn voor de calibratie puristen maar het ziet er fantastisch uit.😉

nielvm

Je kan 10 beeldmodi opslaan in het geheugen. Gewoon even ophalen en je bent vertrokken  ;)
Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X

maximus79

Wat hier boven dus al gezegd word, de orginele calibratie kan je altijd weer laden, zolang je die niet per ongeluk overschrijft......😂
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

Tylerdurden76

Dank je voor je reactie  :clapping:

Misschien kunnen de calibrateurs en Epson dealers op aanvraag een beeldmodus voor HDR in natural met een dergelijk aangepast gamma en natuurlijk nog wat gemodificeerd o.b.v. hun eigen bevindingen en rijke ervaring zodat het wat meer in lijn met ISF is aanmaken voor de TW9300? Dat zou het voor een leek een stuk prettiger maken  ;D  :headbanging: Idealiter wil ik een 'plug and play' projector met 4 van te voren goed afgestelde modi: 1. een perfecte full hd rec 709 modus 2. een zo goed mogelijke HDR modus die genoeg licht afgeeft (evt alleen SDR 2020) 3. Een goede 3D modus en 4. Een ideale modus voor het kijken van sport.

Maar klaarblijkelijk zitten er aan nummer 2 out of the box bij zowel Epson als JVC zo veel haken en ogen dat er eigenhandig getweaked of geupdate moet worden om HDR mooier te maken. Dat is voor mij echt hetgeen wat me initieel in de weg zit om een projector te kiezen.

Citaat van: maximus79 op januari  5, 2017, 23:01:06
Wat hier boven dus al gezegd word, de orginele calibratie kan je altijd weer laden, zolang je die niet per ongeluk overschrijft......😂

Mediasluis

#295
Zoals ik al omschreven heb in mijn review over UHD, valt UHD met HDR niet echt onder een ISF-kalibratie, omdat er gewoon nog geen goede standaard voor is bepaalt waar naar gewerkt kan worden.
Je kunt wel de whitebalance kalibreren er voor zorgen dat het zwart perfect is afgesteld en het RGB tot aan het wit mooi recht is, maar deze loopt bij UHD/HDR niet netjes volgens een gammacurve zoals we gewent zijn.
Aan het CMS kun je maar weinig doen en voor je het weet maak je het alleen maar erger.
Lees anders dit stuk even:
http://www.mediasluis.nl/review/de-weg-van-shd-naar-uhd-via-4k-ultrahd-met-hdr10-naar-dolby-vision

De projector van Mediasluis ziet er voor UHD/HDR na afstelling echt al een heel stuk beter en zeker helderder uit als vanuit de doos hoor.
Het staat je vrij om deze Mode te kopieren en daar dan nog eens extra naar eigen smaak aan te tweaken, maar voor mij staat deze optimaal. Er zitten niet voor niet extra veel Memory standen op deze Epson projectors.

De jongens in dat topic, zitten bij een ongekalibreerde standaard mode van de projector met de settings te spelen en nemen de verkleuring op de koop toe en drukken het gehele spectrum van HDR in elkaar als zijnde SDR, om er meer licht uit te krijgen, het liefst gewoon in Low Lamp Mode nog wel. Best grappig.
Dat is wat fabrikanten doen met bv. de dynamic stand. Zij schuiven het Groen en Blauw van de RGB pots gigantisch omhoog om een zo hoog mogelijke specificatie te kunnen neerzetten voor de Ansi Lumen.
Je hebt dan wel veel licht ja, maar hier wil je niet naar kijken.
Mediasluis levert alle projectors inclusief volledige ISF-Kalibratie Service, waarbij je projector vooraf eerst wordt nagekeken en gecheckt op dooie pixels, waarbij meteen ook de panelen worden uitgelijnd alvorens deze zijn ISF-kalibratie ondergaat voor 2K SDR, ook in 3D en 4K HDR BT2020 (in DCI P3), dit met meerdere gratis her-kalibraties.

Neem gerust contact op met jouw persoonlijke ISF-servicedealer Matthieu,  of maak een afspraak voor een demonstratie bij Mediasluis via +31-180-853391 / +31-645650925 of zend een e-Mail naar [email protected] of kijk voor meer informatie op www.mediasluis.nl/webshop  of  www.mediasluis.nl/reviews  voor de zeer uitgebreide reviews van allerlei videoprojectors en toebehoren  of ga naar  https://www.facebook.com/mediasluis

maximus79

#296
Waar kan ik jullie hdr instellingen vinden?
7.1.4 | Lexicon Mc-10 | 3x A*BNB Eindtrap| LCR: 3x A*BNB Cinemax18 actief | 4x M&K 750 surrounds | JVC N5 | KINGPIN Velvet Framed Screen VFS270-2:35.1 | 4x Boston Acoustics A25 (atmos) | Subs: A*BNB 2x 2x10 en Hoverboss | DIY Envy | Xbox Series X | Sony 4k X800 | Shield | ATV4k | Dune | TV: Sony 65x8505c | Bluesound Node 2

home@the movies

CitaatDe jongens in dat topic, zitten bij een ongekalibreerde standaard mode van de projector met de settings te spelen en nemen de verkleuring op de koop toe en drukken het gehele spectrum van HDR in elkaar als zijnde SDR, om er meer licht uit te krijgen, het liefst gewoon in Low Lamp Mode nog wel. Best grappig.
Dat is wat fabrikanten doen met bv. de dynamic stand. Zij schuiven het Groen en Blauw van de RGB pots gigantisch omhoog om een zo hoog mogelijke specificatie te kunnen neerzetten voor de Ansi Lumen.
Je hebt dan wel veel licht ja, maar hier wil je niet naar kijken.

Daar ben ik toch niet helemaal mee eens, de Natural stand in combinatie met BT2020 color space en HDR1 met een juist gekalibreerde witbalans en kleurendriehoek (zo goed als binnen de mogelijkheden van de projector) en aangepaste gamma curve kan er echt wel heel erg mooi uitzien.
Wat de instellingen van hun gamma betreft, die zijn inderdaad nogal extreem, vooral om in het onderste gedeelte meer licht te halen, dat dit ten koste gaat van een stuk dynamisch bereik is zeker waar, echter in het hoog clip de projector nog steeds netjes op 1000 nits in deze stand.

Is het 100% correct, neen maar dat is evenmin zo als je de digital Cinema filter gebruikt en HDR 2 in high lamp gebruikt.
Het is heel wat anders dan een dynamic mode uit de doos te gebruiken waar witbalans, klerendriehoek en gamma totaal om zeep zijn geholpen om max lichtoutput te krijgen.
Ook hier valt wel één en ander te tweaken, met een juist extern filter voor de lens te plaatsen kan je de Dynamic mode wat witbalans en kleuren betreft behoorlijk netjes krijgen en heel wat licht over houden, Alles is relatief maar de resultaten hiermee zijn voor heel wat mensen net dat wat ze willen om in hun situatie te kunnen genieten.


Tylerdurden76

 :clapping: ^^ Dank je voor jouw input Werner. Kan jij desgevraagd bij demo/aankoop van deze projector een gecalibreerde HDR modus aanmaken obv Natural, BT2020, HDR1, superwhite en met in jouw ogen minder extreme gamma instellingen? Want je slaat de spijker op zijn kop. Ik als potentiële klant wil gewoon met de tijd zo goed mogelijk kunnen genieten in mijn situatie van HDR.

Erg gaaf dat Niels en Maximus dit gesprek hier op gang hebben gebracht  :clapping: Indien jullie mooie resultaten kunnen laten zien, go for it  ;D

Citaat van: home@the movies op januari  6, 2017, 14:37:51
Daar ben ik toch niet helemaal mee eens, de Natural stand in combinatie met BT2020 color space en HDR1 met een juist gekalibreerde witbalans en kleurendriehoek (zo goed als binnen de mogelijkheden van de projector) en aangepaste gamma curve kan er echt wel heel erg mooi uitzien.
Wat de instellingen van hun gamma betreft, die zijn inderdaad nogal extreem, vooral om in het onderste gedeelte meer licht te halen, dat dit ten koste gaat van een stuk dynamisch bereik is zeker waar, echter in het hoog clip de projector nog steeds netjes op 1000 nits in deze stand.

Alles is relatief maar de resultaten hiermee zijn voor heel wat mensen net dat wat ze willen om in hun situatie te kunnen genieten.

nielvm

Gisteren even geprobeerd, maar de kleuren komen echt volledig anders uit als ik fotografeer.
Geeft dus geen realistisch beeld...

HDR is nu vooral een kwestie van compromissen heb ik de indruk. Ofwel ga je voor een breder kleurenbereik, ofwel kies je voor meer licht. Of je clipt wat wit in de hogere regionen, of je...
Ik weet niet goed hoe de ISF calibrateurs hier momenteel mee omgaan. Denk niet dat er een algemene consensus bestaat welke instellingen belangrijker zijn dan andere?

Welke gamma curve is er bijvoorbeeld aan te raden bij HDR?


Epson tw 9300
Arcam AVR390
DIY 5.2.2 surround
Zidoo Z9X