Stereo set van Pierre

Gestart door _pierre, april 17, 2016, 23:54:05

Vorige topic - Volgende topic

_pierre

MAART 2017

Tijd voor een update. Sinds mijn vorige post is er veel veranderd in mijn set.

Na wat problemen met mijn CJ premier 140 (toch alweer 10 jaar oud) ben ik gaan rondkijken voor een nieuwe versterker passend bij de Marten Bird luidsprekers. Uiteindelijk ben ik bij de Vitus Audio SIA-025 geïntegreerde versterker uitgekomen. Deze 25W class A versterker (150W class AB) heeft naast de kwaliteiten van buizenversterkers (vloeiend midden-hoog, soundstage) ook de betere laagweergave van solidstate.

Op het digitale front heb ik mijn Playback Designs MPS-3 ingeruild voor de Merlot dac van hetzelfde merk. Om mijn cd/sacd/dvd collectie te kunnen blijven spelen, heb ik voor een Oppo BDP103 als disc speler gekozen, welke gemodificeerd is met de Playback Designs Opbox. Hierdoor worden alle audiosignalen in de Oppo in "native format" via een optische kabel naar de Merlot dac geleid.

Mijn Asus laptop heb ik vervangen door de Nimitra computer audio server. Dit is een headless PC waarbij het Windows 10 besturingssysteem is geoptimaliseerd voor audio (Fidelizer). Via het thuisnetwerk speel ik de muziekcollectie op mijn NAS via de Nimitra met J-River naar de Merlot dac.

Hoewel de nieuwe set nog niet volledig is ingespeeld, ben ik nu al zeer tevreden met het geluid. Met name de enorme soundstage verbaast mij iedere keer weer. Ook is de basweergave natuurlijker en egaler: bij de CJ buizenversterkers was de upperbass wat te veel aanwezig.

APRIL 2016

Na vele jaren al op HT forum met interesse te hebben rondgeneusd is het een keer tijd om mijn set presenteren.

Ik ben al sinds mijn jeugd bezig met muziek, en speelde in jaren 70 met Philips setje. Na mijn studie ben ik vanaf midden jaren 80 serieus bezig met audio: NAD receiver met Dual draaitafel en Magnepan SMG-a luidsprekers. Daarna heb ik de NAD receiver vervangen door Audiolabor Flink VV+EV en Onkyo tuner.

In de jaren 90 eerst Magnepans vervangen door Martin Logan Aerius. Daarna de Audiolabor ingeruild voor Conrad Johnson PV12L en Premier 11A versterkers bij Hifishop in Tilburg. De PV12L is zonder phono, dus toen heb ik mijn platenverzameling op zolder gezet en ben volledig voor CD's gegaan. Mijn CD speler was een Micromega Stage 3. Met deze set heb ik jaren gespeeld.

Ik ben vanaf mijn eerste kennismaking gegrepen door de muzikaliteit en karakteristieke klank van de CJ buizenversterkers (die over jaren wel is veranderd maar altijd herkenbaar gebleven). Mijn huidige versterking bestaat dan ook uit de Conrad Johnson CT5 voorversterker en Premier 140 eindversterker.

Op het digitale front heb ik in 2004 een McCormack UDP-1 gekocht. Deze speelt ook SACD's, die ik dus aan mijn muziekverzameling kon gaan toevoegen. In 2012 heb ik de Playback Designs MPS-3 DAC/CD speler gekocht bij de Hifiwinkel in Beek. Deze gebruik ik nagenoeg alleen als DAC: via de USB ingang speelt deze geweldenaar alle formaten (24bit/384kHz en 2xDSD native) met een mooi analoog geluid. Heb toen mijn hele muziekcollectie (ook SACD's) geripped naar NAS.

Bij de luidsprekers ben ik na de Aerius gebleven bij Martin Logan: ik ben gecharmeerd van het snelle en transparante midden/hoog van de electrostatische panels. In 2006 heb ik de ML Summit gekocht, waar ik naar volle tevredenheid 10 jaar mee heb gespeeld. Tot ik recentelijk tegen een tweedehands Marten Bird 2 luidspreker aanliep en de verleiding niet kon weerstaan. Marten volg ik al enige jaren vanwege een zelfde klanksignatuur als elektrostaten. De Bird 2 luidspreker heeft volledige line-up van Accuton drivers (keramisch/diamant) en speelt met enorm veel detail zonder enige agressiviteit. Vooral de grote, transparante soundstage is indrukwekkend.

Het volgende wat nu op mijn lijstje staat is KT120 i.p.v. KT88 buizen in de eindtrap en verbetering van de akoestiek van de luisterruimte.

Wordt vervolgd...
Digitaal: Lumin U1; Oppo BDP103 + Playback Designs Opbox; Playback Designs Merlot | Versterking: Vitus Audio SIA-025 | Luidsprekers: Marten Bird 2 | Stroomverzorging: PS Audio PowerPlant 12 | Luidsprekerkabel en interlink: Kimber Select KS 3035/KS 1136 | USB kabel: Kimber Silver | Netkabels: Crystal Cable Dreamline/Ultra | Audio rack: Creaktiv Little Reference

felix01

hallo,

welkom op het forum!
Heel mooie set die me heel nieuwsgierig maakt....
VIVID audio Giya G2,EMM Labs DV2 V2,Aurender N20,transrotor fat bob s TMD,LUXMAN M900u,LUXMAN C-900u,shunyata hydra triton,shunyata Ztron python LS kabel, shunyata cobra Ztron 2x,shunyata Alpha HC, shunyata Alpha digital ,shunyata Alpha analog,Audioquest Hurricane HC,

Xander32

Welkom P., een mooie binnenkomer zo :thumbs-up:.

Een bijzondere set heb je er staan, geen spulletjes die de willekeurige plaatselijke wit-en bruingoedketen in het assortiment heeft.

Hoe is de akoestiek in de luisterruimte? Ik vraag dat, daar ik een houten/laminaatvloer zie liggen en er een vrij forse tafel zie staan.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

CZ79

Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Grimm | Melodika

Bas Akkerman

Welkom, mooi samengesteld zo!
Een beter forum begint bij jezelf.

Ik zou met niemand willen ruilen, meteen gaan huilen, als ik geen Hagenees audiofiel zou zijn! ;D

Stereo: Electrickery       |       HT: Bas' Bios       |      Qobuz: De HTforummaandlijsten

RZeemering

Mooie set! Ben wel benieuwd naar de Martens, hoor er veel goede dingen over.
Plixir Elite BAC 1500 MKI, Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers. En het belangrijkste: akoestische aanpassingen.
"It's expensive for a stereo, it's cheap for a Time Machine"
"Listening to music is perhaps the greatest and most profound source of happiness I have ever known."- Henry Rollins

RubenV.

Mooie binnenkomer! Welkom op het forum. Die Martens klinken erg fraai!  :headbanging:
2 Dedicated PPA audio streamers, PPA DDC, Lampizator Golden Gate SE DAC, Classé Audio Omega Pre MKII, Linkwitz LX521's + Thor's, Lineair psu's, Arcam AV9, Oppo 95, Pioneer LX5090H, Emotiva XPA5, 2xUPA500's, 2x Nord One Up NC500DM
Mijn topic
Bluray collectie

Joris1971

Erg mooie set   :wub:

chansig

Speakers zijn werkelijk een juweel om te zien. Jammer genoeg dit merk nog nooit gehoord. Maar als ze klinken zoals ze eruit zien..

Gr Hans
Teleskopos,  2 x Arendal 1961, Wiim Ultra, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels, Chinese slangen, 2 x Dynavox x7000, digitaal
Coax AQ Carbon

Kingpin

Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Volumio Rivo Plus Streamer, Kingpin Volumio Power Supply, Gustard X26 III DAC, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye RCA, WireWorld I2S HDMI, IsoAcoustics.

Pinda13

Wat zien deze speakers er mooi uit zeg! Beetje meer ruimte kan denk ik geen kwaad of lukt dat niet?
Klinkt vast erg fraai!

Zat ineens ook op marten site te kijken, maar maken mooi spul qua design(ik weet helaas niet hoe het klinkt)  :clapping:

Aardige nieuwprijs ook:O
" no loss of fine detail "

sultankat

Pierre: je bent een aanwinst voor onze site!
Quad Artera Play Plus + Quad Artera mono's | NAD PP2e Phono preamp | Thorens TD147 + Shure V15 III | Audizio tuner | Innuos ZEN mini MK3 streamer +  Innuos voeding | Dali Grand Diva speakers | Ansuz Speakz x speakerkabels | Sugden Masterclass HA 4 hoofdtelefoonversterker | Audeze LCD X hoofdtelefoon | Van den Hul Digicoupler | Ansuz digital cables | Shunyata power cables | Vibex powerblock

fietser

Mooie set. Herken er naast je eigen inbreng ook wel het advies van Rob W in.

gerzom

Sonus Faber Guarneri Memento, Pass Labs XA60.5, Pass Labs XP-10, Esoteric X-03SE,  EAT Forte S, Dynavector DV-20X2L, Moon 310LP & 320S,  AudioQuest Oak, Earth, Wind & NRG 1000, Clearaudio Powerline.

contour3.0

zo dan!! mooie set hoor!! :clapping:

Rob
Buchardt S300 MK2 se, soundstyle Z1 ;
Marantz Pm11S1;Marantz Sa15S2
Cambridge azur 540D, Chord Signature ls kabels,Verastarr silver signature interlink,Verastarr silver signature powercord  powerlab premium 7G powercord Kef KHT2005.2 Denon AVR 1707

_pierre

Dank voor het hartelijke welkom allemaal!   :clapping:

De Martens zijn echte eyecatchers, maar daar heb ik ze niet voor gekocht. Het gaat toch om het geluid en hoe ze passen bij de rest van je set en persoonlijke voorkeur.

Citaat van: fietser op april 18, 2016, 16:06:42
Mooie set. Herken er naast je eigen inbreng ook wel het advies van Rob W in.

haha, klopt! Ik kom regelmatig bij Rob W in Beek. Een van de betere hifiwinkels in het land.

Citaat van: Xander32 op april 18, 2016, 06:20:38
Welkom P., een mooie binnenkomer zo :thumbs-up:.

Een bijzondere set heb je er staan, geen spulletjes die de willekeurige plaatselijke wit-en bruingoedketen in het assortiment heeft.

Hoe is de akoestiek in de luisterruimte? Ik vraag dat, daar ik een houten/laminaatvloer zie liggen en er een vrij forse tafel zie staan.

Het is een lage salontafel (ik moet mijn benen ergens op kunnen leggen  :blush:) ik ga eens uitproberen of deze hoorbare invloed heeft op het geluid.

De akoestiek van de kamer (incl. meubilair) wordt sowieso een van mijn volgende aandachtspunten...
Digitaal: Lumin U1; Oppo BDP103 + Playback Designs Opbox; Playback Designs Merlot | Versterking: Vitus Audio SIA-025 | Luidsprekers: Marten Bird 2 | Stroomverzorging: PS Audio PowerPlant 12 | Luidsprekerkabel en interlink: Kimber Select KS 3035/KS 1136 | USB kabel: Kimber Silver | Netkabels: Crystal Cable Dreamline/Ultra | Audio rack: Creaktiv Little Reference

DofN

^^

En mooie set. Heel mooie luidsprekers... Verbetering van je akoestiek (als die niet zo goed is) kan maar zo 30% mooier geluid geven! Daar kan geen hardware upgrade tegenop  :coffee:
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

Xander32

Beek ligt hier haast om de hoek  ::), ben er echter nog nooit geweest maar als ik zo lees moet daar verandering in komen.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

Lex Groningen

Welkom.

En ik sluit me graag aan bij de anderen. Inderdaad een erg mooie set die je hebt staan.
Versterker: Musical Fidelity M3si/ Draaitafel: Technics SL-1210 MK2/ Phono-pre: Musical Fidelity LX2 LPS/ Luidsprekers: Harbeth ps3er / Streamer: ?/ DAC: ??/  Kabels: ?/Platenwasmachine: Okki Nokki

holco

Mooie met zorg samengestelde set  :clapping:
My Showcase

Eversolo T8 streamer / Audio-GD R8HE mk3 DAC / Audio-GD HE-1 mk3 preamp / Daudio ASP / Hypex Nilai-500 mono's (mid-hoog) / Hypex Nilai-500 mono's (woofers) / Daudio C1 (diy versie) / Rythmik F18 subwoofer / Mundorf Angelique (mid/hoog) /  Sommer Cable Elephant SPM440 (woofers) / Preffair X430 XLR kabels / Curious Evolved USB kabel / Pink Faun i2s kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

patsijb

mooi stapeltje apparatuur
en Marten blijft altijd wel mooi vind ik..

fietser

Citaat van: Xander32 op april 19, 2016, 06:34:53
Beek ligt hier haast om de hoek  ::), ben er echter nog nooit geweest maar als ik zo lees moet daar verandering in komen.

Zeker een aanrader

Staaled

Citaat van: _pierre op april 18, 2016, 21:56:30
Dank voor het hartelijke welkom allemaal!   :clapping:

De Martens zijn echte eyecatchers, maar daar heb ik ze niet voor gekocht. Het gaat toch om het geluid en hoe ze passen bij de rest van je set en persoonlijke voorkeur.

haha, klopt! Ik kom regelmatig bij Rob W in Beek. Een van de betere hifiwinkels in het land.

Het is een lage salontafel (ik moet mijn benen ergens op kunnen leggen  :blush:) ik ga eens uitproberen of deze hoorbare invloed heeft op het geluid.

De akoestiek van de kamer (incl. meubilair) wordt sowieso een van mijn volgende aandachtspunten...
Dat zal ie.

Mooie set en akoestiek moet je zeker doorzetten.
Ik ben het eens met DON en verhoog het bod naar een voorzichtige 80. :)
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

KayaRahnee

Wauw,  daar is tijd en werk ingestoken..... en ook wat centen vermoed ik...... moet een feest zijn om daar te mogen naar luisteren kan ik me voorstellen.

Citaat van: _pierre op april 18, 2016, 21:56:30

Rob, steeds "discreet aanwezig" in de Hifiwinkel .....nooit opdringerig naar verkoop toe.
Streamer: Bluesound Vault 2i +extern BT module/ Poweramp: AUDIOPHONICS HPA-S400ET Purifi Sparkos / PreAmp Advance Paris X-P 700 / Speakers: Magnepan .7 / Draadjes Speakers:  Supra Classic blue / Draadjes Versterkers: Mogami 2534 XLR /  Supra Trico digitale coaxiale interlink van Vault naar Preamp.

HappySound

Ziet er zeker goed uit! :) Na wat akoestische aanpassingen zal je set pas echt gaan zingen ;)
Jmlab-Alcor speakers-squeezebox touch-Teac DSD DAC-Belles 21a voorversterker-Nuforce ref-9 V3 SE mono blokjes- Heaven's Gate LS kabels-twistedpair netkabels+rca interlinks+AudioQuest Columbia XLR-"schone"aarding