Brommende trafo!!! Meten???

Gestart door CZ79, januari 5, 2016, 07:49:39

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Maro

Citaat van: cz79 op januari  6, 2016, 17:20:00
Wim, ik vind meerdere versies van de mk3, gefilterde en ongefilterde. Hoe lang is die van jou? :D

Zal hem ff meten, momentje
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

CZ79

Als je zegt ruim 40cm geloof ik je niet, want dat redt ik zelfs niet :colgate:
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Maro

Hij is idd 38 cm en dan moet er nog een (audiofiele)stekker aan de zijkant in natuurkijk.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

CZ79

#78
Mom dat past dus wel, alleen nog even financiën vrijmaken.....de DC blockers inbouwen kost me met de hardware €100. Als ik jouw blok koop heb ik een blok over....mmmm lastig.
Is verzending een optie, betaal ik de verzendkosten en kan ik hem even proberen?

Pas het gaat niet om de lengte maar om de dikte, toch? :colgate:
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Rowdy

Misschien een domme gedachte, maar zijn de draden in de meterkast wel goed aangedraaid?

Maro

Citaat van: cz79 op januari  6, 2016, 17:27:38
Mom dat past dus wel, alleen nog even financiën vrijmaken.....de DC blockers inbouwen kost me met de hardware €100. Als ik jouw blok koop heb ik een blok over....mmmm lastig.
Is verzending een optie, betaal ik de verzendkosten en kan ik hem even proberen?

Pas het gaat niet om de lengte maar om de dikte, toch? :colgate:

Kan verzenden hoor, bij werkte het perfect.
Kamer : LG OLED65E7V - Meridian 218 * DSP 7200 -  Roon - Apple TV 4K
HT : Anthem AVM70 - Oppo UDP-203 * Rotel RMB-1585 * RMB-1506 - Usher MD2-BE * 718-DMD * BE-616 - Cabasse Io2 - Rythmik F15HP-SE dual - JVC DLA X7500Cinemike - Adeo Screensp Plano 126" - Nvidia Shield -

CZ79

Citaat van: Rowdy op januari  6, 2016, 17:29:47
Misschien een domme gedachte, maar zijn de draden in de meterkast wel goed aangedraaid?

Muurvast, daar lijkt het niet aan te liggen. Het feit dat deze DC blocker helpt geeft toch aan dat het DC op het net is? Dat het dan misschien parallel doorwerkt prima lijkt me
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Henrie

Citaat van: Kingpin op januari  6, 2016, 12:07:19
Mijn blok kan 16A aan met gemak, maar afgezekerd met automaat op 15A, safety first.
Wat is dat voor rare afwijkende waarde, die automaat van 15A? Nog nooit gezien. Is sowieso geen standaard waarde, want dat gaat van 10A, naar 16A. Daar tussenin zit niks...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Kingpin

Citaat van: Henrie op januari  6, 2016, 20:16:12
Wat is dat voor rare afwijkende waarde, die automaat van 15A? Nog nooit gezien. Is sowieso geen standaard waarde, want dat gaat van 10A, naar 16A. Daar tussenin zit niks...
Automaat, naast de schakelaar.

Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

erik s.

#84
Als je een blok van Ronald hebt, die zijn gekeurd voor 16A in de originele versie.
Ronald zet er meen ik vrij dunne aders in, dan is het blok geen 16A meer.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

CZ79

Hoe het ook zij, meer dan 10a heb ik nergens voor nodig en is voldoende om de hele set op te laten draaien. De aders zijn 1.3mm2.
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Henrie

Citaat van: Kingpin op januari  6, 2016, 20:30:49
Automaat, naast de schakelaar.


Ik zie 'm niet. Of ik herken 'm niet, kan ook. En ik zie ook nergens 15A staan... Heb je een merk en type, zodat ik 'm kan opzoeken? Ben wel benieuwd namelijk...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

Kingpin

Citaat van: Henrie op januari  7, 2016, 00:23:48
Ik zie 'm niet. Of ik herken 'm niet, kan ook. En ik zie ook nergens 15A staan... Heb je een merk en type, zodat ik 'm kan opzoeken? Ben wel benieuwd namelijk...
pm
Mainset : Kingpin TVC Preamplifier, Kingpin Tripath Amplifier, Logitech Squeezebox Touch, Kingpin Touch LiPo Power Supply, Metrum NOS DAC Quad, Kingpin Metrum Power Supply, MiniDSP DDRC-22D, Kingpin miniDSP Power Supply, Kingpin Power Distribution System, Audio Physic Brilon 2.0, Audio Physic Luna I, Apogee Wyde Eye, Copulare Zonal Rack

erik s.

Als het Supra blok je versterkers stil maakt, zou je de DC blocker daar uit kunnen halen en het blok als de normale versie verkopen.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

CZ79

En dan de DC blocker weer los ergens inbouwen en voor de set hangen....mwah dan houdt ik leiver het blok en vervang de C&D versie.

Dus twee opties:

1. DC Blockers inbouwen in de eindtrappen, DC blocker bij Amplimo kost me €30 stuk en inbouw ca. €40, dus €100 totaal
2. Supra blok gaan gebruiken en de gehele set erachter hangen en C&D blok verkopen, kosten €150 voor de Supra en verkoopprijs van het C&D blok gaat daar dan weer vanaf

Nadeel zou kunnen zijn dat bij het blok de gehele set achter een blocker hangt en dat niet nodig is om het probleem op te lossen, voordeel is dat het gemakkelijker is, want ik plaats het Supra blok en klaar is Chris. Wellicht heeft de gehele set (ondaks dat enkel de eindversterkers brommen) er baat bij dat DC wordt geblockt.
Voordeel van de inbouw is dat enkel de probleemapparatuur wordt aangepakt en niets anders, nadeel is dat ze moeten worden ingebwoud en dat is iets (lees. iets) lastiger is dan een compleet blok plaatsen.

We gaan het meemaken
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

erik s.

Alle apparaten met een trafo krijgen last van verzadiging van de trafo door DC.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

CZ79

Of het hoorbaar is is een tweede, het zijn nu enkel de eindversterkers waarbij het hoorbaar is. Vraag is wat het effectt is wanneer de gehele set wordt aangepakt
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

jossie

Citaat van: erik s. op januari  7, 2016, 12:12:55
Alle apparaten met een trafo krijgen last van verzadiging van de trafo door DC.

Dat is toch niet helemaal waar.

Verzadiging treedt alleen op als er voldoende stroom door de primaire wikkeling gaat lopen en dat gebeurt alleen als de primaire wikkeling erg laag Ohmig is. Er is immers maar een kleine DC spanning. Het probleem treedt daarom alleen maar op bij hoog vermogen ringkernen (> 500VA ongeveer schijnt), ringkernen mede omdat die geen luchtspleet hebben.

Apparaten met SMPS hebben zo ie zo geen last, die richten de AC eerst gelijk.
Omni !

erik s.

Citaat van: jossie op januari  7, 2016, 13:32:57
Dat is toch niet helemaal waar.

Verzadiging treedt alleen op als er voldoende stroom door de primaire wikkeling gaat lopen en dat gebeurt alleen als de primaire wikkeling erg laag Ohmig is. Er is immers maar een kleine DC spanning. Het probleem treedt daarom alleen maar op bij hoog vermogen ringkernen (> 500VA ongeveer schijnt), ringkernen mede omdat die geen luchtspleet hebben.

Apparaten met SMPS hebben zo ie zo geen last, die richten de AC eerst gelijk.
Duidelijk.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

GOOS88

Citaat van: jossie op januari  7, 2016, 13:32:57
Dat is toch niet helemaal waar.

Verzadiging treedt alleen op als er voldoende stroom door de primaire wikkeling gaat lopen en dat gebeurt alleen als de primaire wikkeling erg laag Ohmig is. Er is immers maar een kleine DC spanning. Het probleem treedt daarom alleen maar op bij hoog vermogen ringkernen (> 500VA ongeveer schijnt), ringkernen mede omdat die geen luchtspleet hebben.

Apparaten met SMPS hebben zo ie zo geen last, die richten de AC eerst gelijk.

Gebruik(te) hier trafo's van 300va en 1000va, de 300va's hebben ook al last van de DC spanning. Maar een stuk minder als de 1000va (wat logisch is door de lagere interne weerstand). De 1000va ringkern stond echt luid te grommen zonder DC filter.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

jossie

Het is uiteraard geen harde grens en ook afhankelijk van de hoogte van de DC ofset. Die is mede bepalend voor de stroom die gaat lopen in de kring met de primaire wikkeling.
Omni !

GOOS88

Citaat van: jossie op januari  7, 2016, 13:42:12
Het is uiteraard geen harde grens en ook afhankelijk van de hoogte van de DC ofset. Die is mede bepalend voor de stroom die gaat lopen in de kring met de primaire wikkeling.

idd. even een DC filter ertussen en je weet snel genoeg of het wel of geen effect heeft voor het betreffende apparaat.
* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *

jossie

Dit is wel zo ongeveer de beste informatie die ik heb kunnen vinden over dit onderwerp:

http://sound.westhost.com/articles/xfmr-dc.htm

Zeker interessant om te lezen hoe het zit/werkt/te verhelpen is.

Maar dit is geen oproep om hier zelf mee te gaan knutselen. Blijf van de netspanning af als het je vak niet is en je de ontwerpregels/voorschriften niet kent.

Omni !

Raphie

Ff een zijstraatje, hoor je daarom trafo huisjes ook altijd zo brommen?
Of dimmers die niet vol open staan?
JBL PRX Power!

GOOS88

Citaat van: jossie op januari  7, 2016, 14:20:18
Dit is wel zo ongeveer de beste informatie die ik heb kunnen vinden over dit onderwerp:

http://sound.westhost.com/articles/xfmr-dc.htm

Zeker interessant om te lezen hoe het zit/werkt/te verhelpen is.

Maar dit is geen oproep om hier zelf mee te gaan knutselen. Blijf van de netspanning af als het je vak niet is en je de ontwerpregels/voorschriften niet kent.

^^

* Marantz AV7706 , Xbox Series X , Intel NUC , Hypex Ncore *
* Klipsch RF-7 , RC-7 , RS-7 , RS-52 * 5.2.2 Atmos *
* DIY sub: Dual Dayton RSS315HF Closed *
* DIY sub: Dayton UM12-22 Ported *