Brommende trafo!!! Meten???

Started by CZ79, January 5, 2016, 07:49:39

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

CZ79

Ik heb de automaten in de meterkast één voor één uitgezet maar test ik dat dan wel goed, de stekker van een voeding (ervan uitgaande dat dat de oorzaak is) van een apparaat zit er dan nog wel gewoon in, ofwel kan ik dan beter de stekkers één voor één loshalen om er achter te komen of het een lamp of ander apparaat is wat de oorzaak zou kunnen zijn?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Ik heb ondertussen alle stekkers een voor een uit het stopcontact gehaald en geluisterd en gemeten (dc 200mv), geen verschil te ontdekken, ik ga vanavond met mijn eindversterkers maar eens naar de buren om te testen, ik neem de multimeter ook mee.

Zoals het er nu naar uitziet krijg ik een DC blocker te leen (2 leen aanbiedingen gekregen) om te kijken of dat het probleem verhelpt. Ik heb ook contact gehad met Amplimo en zij hebben een DC blocker voor een nette prijs van 10a, dus voldoende om de gehele audioset te laten draaien. Er zal dan alleen een mooi kastje om heen moeten maar dat lijkt me geen onoverkomelijk probleem.

Keep you posted
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

jossie

#27
Ik heb de indruk dat jij denkt dat een apparaat in jouw huis het probleem veroorzaakt, volgens mij is dat niet zo, het zijn grootgebruikers buitenshuis die het net asymmetrisch belasten waardoor er een gemiddelde ongelijk aan 0 Volt ontstaat. Aan de oorzaak kun je zelf dus niks doen, DC blocker zou kunnen helpen.
Omni !

jossie


Quote from: Kingpin on January  5, 2016, 10:48:41
100mV dc is zeker niet veel. Met een gewone multimeter kun je dit niet meten (wat meet je dan, hele cyclus, tijd ?), beter is om een scope te gebruiken of een spectrum analyzer om dit uit te sluiten.

suc6

Laten we nietsvermoedende forumleden ZEKER niet adviseren om met een scoop aan het net te gaan meten.

En ook voor enigszins gevorderde knutselaars is dat een ERG gevaarlijk idee.

Dit is dus ook niet grappig bedoeld.
Omni !

CZ79

Thx. Ben zojuist bij de buren geweest en dara is niets aan de hand, het was een ongeaarde stopcontact maar enkel een zeer lichte brom van de trafo die ik altijd heb gehoord, niets geks....
Vreemd toch of heeft dat met de fasen te maken en moet ik het eigenlijk twee huizen verder proberen (fase 1 zit ik bijvoorbeeld op, fase 2 voor de buren en fase 3 voor hun buren en weer fase 1 voor het huis daarnaast, dus twee huizen ertussen)?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

erik s.

Buren zitten idd meestal op een andere fase.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

jossie

Zou best kunnen dat een van de fases zwaarder belast wordt ergens. Heb je wel thuis ook geluisterd op ongeveer hetzelfde moment?

Misschien een lokale groente plantage  ;D

Alhoewel die lampen dan toch weer een symmetrische last zijn dacht ik?
Omni !

Henrie

Quote from: jossie on January  5, 2016, 21:21:24
Zou best kunnen dat een van de fases zwaarder belast wordt ergens. Heb je wel thuis ook geluisterd op ongeveer hetzelfde moment?

Misschien een lokale groente plantage  ;D

Alhoewel die lampen dan toch weer een symmetrische last zijn dacht ik?
Als al die lampen op slechts 1 van de fasen zit, is het natuurlijk helemaal geen symmetrische belasting. Dat is alleen zo als ze netjes over 3 fasen verdeeld zijn. En een lineaire belasting zijn die lampen al evenmin...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

jossie

Dat begrijp ik Henrie maar door die asymmetrie ontstaat geen DC shift binnen een fase toch? Of juist wel? Ik dacht dat dat komt door een last die (inderdaad) niet lineair is.
Omni !

CZ79

#34
Quote from: jossie on January  5, 2016, 21:21:24
Zou best kunnen dat een van de fases zwaarder belast wordt ergens. Heb je wel thuis ook geluisterd op ongeveer hetzelfde moment?

Misschien een lokale groente plantage  ;D

Alhoewel die lampen dan toch weer een symmetrische last zijn dacht ik?

Ja vanavond nog, ik ben net terug bij de buren vandaan en daar is niets aan de hand en bij mij pulseert de trafo weer in geluid, beide keren een ongeaard stopcontact gebruikt om te testen
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Quote from: erik s. on January  5, 2016, 21:21:08
Buren zitten idd meestal op een andere fase.
De hele rij buren hebben normale stroom (lees, geen 3 fase stroom oid), dus dat zou dan de verklaring moeten zijn, kom ik thuis doet die binnen een minuut weer luider en zachter worden in geluid, heel erg vervelend
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

jossie

Als je de buren drie huizen verderop ook kent en daar het probleem weer wel hebt kun je het energiebedrijf misschien vragen om een wisseling van fase?

Zal dan wel wat duurder worden dan een paar DC killer's denk ik zo...
Omni !

CZ79

Ken ik wel maar is wel lastiger om daar met mij amp aan te komen...wisseling van fase...kan dat? Doen ze dat?

Vreemde is wel dat het even voor kerst is gekomen, hopelijk gaat het dan ook vanzelf weer weg als alle kerstverlichting de laan uit is, of is dat te vergezocht?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Henrie

#38
Quote from: jossie on January  5, 2016, 21:28:20
Dat begrijp ik Henrie maar door die asymmetrie ontstaat geen DC shift binnen een fase toch? Of juist wel? Ik dacht dat dat komt door een last die (inderdaad) niet lineair is.
Klopt. Asymmetrie op zich zorgt niet voor DC-spanning op de fasen. Wel voor ongelijke stromen in de fasen en daardoor voor stroom in de nulgeleider en ongelijke fasespanningen en/of fasedraaiing van de fasespanningen...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

jossie

Quote from: Henrie on January  5, 2016, 21:42:43
Klopt. Asymmetrie op zich zorgt niet voor DC op de fasen. Wel voor ongelijke stromen in de fasen en daardoor voor stroom in de nulgeleider en ongelijke fasespanningen en/of fasedraaiing van de fasespanningen...

Ik bedoelde met asymmetrische belasting een last die de positieve helft van de sinus zwaarder belast dan de negatieve.
Omni !

CZ79

Grappige is wel dat als ik bij de buren de DC meet met een multimeter, deze ongeveer hetzelfde doet als bij mij thuis, dus tussen de 70 en 100Mv. De stroom zelf lijkt wat stabieler te zijn rond de 232V en bij mij iets hoger op hetzelfde tijdstip, rond de 240V
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

CZ79

Quote from: jossie on January  5, 2016, 20:26:29
Ik heb de indruk dat jij denkt dat een apparaat in jouw huis het probleem veroorzaakt, volgens mij is dat niet zo, het zijn grootgebruikers buitenshuis die het net asymmetrisch belasten waardoor er een gemiddelde ongelijk aan 0 Volt ontstaat. Aan de oorzaak kun je zelf dus niks doen, DC blocker zou kunnen helpen.

Iets in huis is nu wel redelijk uitgesloten, ik heb alles losgekoppeld. Het moet dan wel van buiten komen, ik woon recht tegenover het transformatorhuis (circa 10m uit de voordeur), maar dat helpt ,e op dit moment ook weinig
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

Henrie

#42
Quote from: jossie on January  5, 2016, 21:45:58
Ik bedoelde met asymmetrische belasting een last die de positieve helft van de sinus zwaarder belast dan de negatieve.
Dat is geen asymmetrische belasting, maar een niet-lineaire belasting. Die kan wél voor DC-spanning op het net zorgen. Immers, de stroom in de positieve helft is (bijvoorbeeld) groter dan in de negatieve helft van de sinus. In de positieve helft van de sinus is er dus een grotere spanningsval over de kabels dan in de negatieve helft. Dat kan, als je naar de spanning kijkt, resulteren in een wat afgevlakte sinus in de positieve helft, terwijl de negatieve helft gewoon netjes een sinusvorm volgt. De vorm van de spanning is dan dus niet meer netjes sinusvormig en bovendien niet gemiddeld nul. Dat resulteert in een DC-spanning op het net...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

jossie

Quote from: Henrie on January  5, 2016, 21:55:34
Dat is geen asymmetrische belasting, maar een niet-lineaire belasting. Die kan wél voor DC-spanning op het net zorgen. Immers, de stroom in de positieve helft is (bijvoorbeeld) groter dan in de negatieve helft van de sinus. In de positieve helft van de sinus is er dus een grotere spanningsval over de kabels dan in de negatieve helft. Dat kan, als je naar de spanning kijkt, resulteren in een wat afgevlakte sinus in de positieve helft, terwijl de negatieve helft gewoon netjes een sinusvorm volgt. De vorm van de spanning is dan dus niet meer netjes sinusvormig en bovendien niet gemiddeld nul. Dat resulteert in een DC-spanning op het net...

Niet lineair wil niet zeggen dat beide sinushelften niet op een zelfde (niet lineaire) wijze belast worden. Naast asymmetrische belasting van de fases lijkt mij dat ook het juiste woord om het fenomeen te beschrijven binnen een fase.

We zijn het dus eens alleen gebruik jij de term niet lineair die hier denk ik toch niet bij hoort.
Omni !

Cyreg

Quote from: cz79 on January  5, 2016, 21:52:45
... dan wel van buiten komen, ik woon recht tegenover het transformatorhuis (circa 10m uit de voordeur), maar dat helpt ,e op dit moment ook weinig

Of juist wel de oorzaak?
EM straling vanuit dat huisje met nu zwaardere belasting of zo....?

Sorry, ff out-of-the-box denken > zal wel niet of....?
setup:    Michell TecnoDec/RB250/TecnoW > MP110 > GramAmp2C/PSU1; Cyrus CD8SE; Cyrus FM7 >> DNM V3 Interlinks >> 
             Exposure 3510 INT >> Exposure DMF-two LSkabel >> Harbeth C7ES-3 '35th Anniversary' op Ikea Oddvar stool 
netspul: huiswcd > M-WaY 2DW+ Gold  > Furutech e-TP60E > AH! KB10 (3510), AH! KB10 (PSU1), AH! KB10 (8SE), AH! KB10 (FM7)

Henrie

#45
Quote from: jossie on January  5, 2016, 21:59:54
Niet lineair wil niet zeggen dat beide sinushelften niet op een zelfde (niet lineaire) wijze belast worden. Naast asymmetrische belasting van de fases lijkt mij dat ook het juiste woord om het fenomeen te beschrijven binnen een fase.

We zijn het dus eens alleen gebruik jij de term niet lineair die hier denk ik toch niet bij hoort.
Ja die hoort hier toch echt wel ;) Een lineaire belasting is een belasting die puur bestaat uit weerstand (R) en/of inductie (L) en/of capaciteit (C). De stroom heeft dan, net als de spanning, de vorm van een sinus. Bij inductieve en capacitieve belastingen verschuift de stroom dan wel ten opzichte van de spanning, maar hij is wel netjes sinusvormig...

Bij niet lineaire belastingen is de stroom niet sinusvormig. In de praktijk vormen bijna alle apparaten een niet lineaire belasting. Immers, apparaten werken intern meestal op gelijkspanning, dus de netspanning moet gelijkgericht worden. Dat zorgt voor 'rare' pulserende stromen op de toppen van de sinus van de netspanning. Schakelende voedingen, led-lampen, tl-buizen, enz. zorgen weer voor andersvormige stromen, maar ze zijn geen van allen sinusvormig...

Hier staat een en ander ook wel mooi beschreven (met dezelfde terminologie)...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C

CZ79

Quote from: Cyreg on January  5, 2016, 22:07:04
Of juist wel de oorzaak?
EM straling vanuit dat huisje met nu zwaardere belasting of zo....?

Sorry, ff out-of-the-box denken > zal wel niet of....?
Denk het dan niet dan zouden toch de buren er ook last van hebben, of beter gezegd ik er last van hebben met mijn amp bij de buren?
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika

jossie

Quote from: Henrie on January  5, 2016, 22:07:51
Ja die hoort hier toch echt wel ;) Een lineaire belasting is een belasting die puur bestaat uit weerstand (R) en/of inductie (L) of capaciteit (C). De stroom heeft dan, net als de spanning, de vorm van een sinus. Bij inductieve en capacitieve belastingen verschuift de stroom dan wel ten opzichte van de spanning, maar hij is wel netjes sinusvormig...

Bij niet lineaire belastingen is de stroom niet sinusvormig. In de praktijk vormen bijna alle apparaten een niet lineaire belasting. Immers, apparaten werken intern meestal op gelijkspanning, dus de netspanning moet gelijkgericht worden. Dat zorgt voor 'rare' pulserende stromen op de toppen van de sinus van de netspanning. Schakelende voedingen, led-lampen, tl-buizen, enz. zorgen weer voor andersvormige stromen, maar ze zijn geen van allen sinusvormig...

Hier staat een en ander ook wel mooi beschreven (met dezelfde terminologie)...

De niet lineaire belasting die jij beschrijft kan wel degelijk, en is ook meestal symmetrisch rond de nul. Die zorgt dus niet voor DC shift binnen een fase. Een asymmetrische belasting van de sinus wel.
Omni !

jossie

Quote from: cz79 on January  5, 2016, 22:11:10
Denk het dan niet dan zouden toch de buren er ook last van hebben, of beter gezegd ik er last van hebben met mijn amp bij de buren?

Toen jij zei dat je naast het huisje woonde dacht ik ook meteen zoiets maar ik zou ook niet weten hoe de invloed dan ontstaat.
Omni !

Henrie

Quote from: jossie on January  5, 2016, 22:11:34
De niet lineaire belasting die jij beschrijft kan wel degelijk, en is ook meestal symmetrisch rond de nul. Die zorgt dus niet voor DC shift binnen een fase. Een asymmetrische belasting van de sinus wel.
We zijn het eens. Laten we het daar op houden...
Musical Fidelity M6500i - Musical Fidelity M6CD - Pioneer SC-2023 - Pioneer BDP-LX58 - JBL Studio 590 / 530 / 520C - Pioneer KRL-37V - Humax IRHD5000C