Set van Walt

Gestart door Contour, oktober 24, 2015, 20:50:26

Vorige topic - Volgende topic

Rob_Dingen

Heel kort door de bocht.
Er komt een serieel binair getal binnen en het schuifregister zet de juiste bit om in een parallel signaal dat aan de dac aangeboden word en er een analoog signaal van maakt.
De DAC is de laatste tijd het bekende ladder principe met weerstanden die geschakeld worden.

Rob

Contour

Bedankt voor de uitleg Rob, maar eigenlijk moet je het gewoon horen, dit gaat qua klank en afbeelding veel verder dan sommige kneiter dure dacs. Bijv. De Grimm Mu 2 van 18000 euro klinkt zeker niet beter.

Rob_Dingen

Citaat van: Contour op juli  9, 2024, 17:52:23Bedankt voor de uitleg Rob, maar eigenlijk moet je het gewoon horen, dit gaat qua klank en afbeelding veel verder dan sommige kneiter dure dacs. Bijv. De Grimm Mu 2 van 18000 euro klinkt zeker niet beter.
Hoe weet je dat?

Rob

Contour

Nou ik heb beide gehoord...

Rob_Dingen

Heb je ze langs elkaar gehoord?

Rob

Contour

Nee dat niet helaas. Maar ik zou het vergelijk wel aandurven.

Pinda13

Citaat van: Contour op juli  9, 2024, 17:52:23Bedankt voor de uitleg Rob, maar eigenlijk moet je het gewoon horen, dit gaat qua klank en afbeelding veel verder dan sommige kneiter dure dacs. Bijv. De Grimm Mu 2 van 18000 euro klinkt zeker niet beter.

Haha doe mijn tda1540 dac er dan ook ff bij?! Ook nos en mbv deze schuifregisters gemaakt. Of pcm63, ad1865, tda1541.. maar de lekkerste en beste die ik gemaakt heb is mijn tda1540
" no loss of fine detail "

Pjotr27

Citaat van: Pinda13 op juli 10, 2024, 19:36:17Haha doe mijn tda1540 dac er dan ook ff bij?! Ook nos en mbv deze schuifregisters gemaakt. Of pcm63, ad1865, tda1541.. maar de lekkerste en beste die ik gemaakt heb is mijn tda1540

Helemaal mee eens, ik ben de gelukkige eigenaar van een tda1540 van Pinda13. Heb al heel wat DAC's gehad en gehoord. Dit is met afstand de mooiste DAC die ik heb gehad... En voor een (te goedkope) prijs....
Sansui Au-8500, Sun Audio SVC-300 voorversterker, Sun Audio SV-2A3PE eindversterkers, zilver luidsprekerkabels, Silindo Interlinks, AudioMaat stekkerblok, Aurel Bryan field coil speakers, Spring Audio 1540 dac, M-Way netkabels, Ilusi Audio hoofdtelefoonversterker, Audio Technica ATH-W1000X hoofdtelefoon.

Contour

Het betere crea bea werk, oude akoestische panelen aan het ombouwen naar test baffles voor de Altec 20 cm coax speakertjes.

Tov de vrije montage (zie eerdere foto) geeft deze opzet zeker wat meer laag, maar het blijven verre van basmonsters natuurlijk. Het klinkt wel al fraai.

Contour

Ik had inmiddels ook vrij nette filters voor de coaxjes gemaakt. De witte Audyn plus is inmiddels vervangen door een Jantzen Alumen Z condensator.

Ralf67

Lijkt een beetje op die gast die Bamboo luidsprekers doorzaagt  :D

Maar leuk project voor met dit regenachtige weer.

Contour

Kost nagenoeg niks en het houdt je van de straat.

Contour

Nog wat verder gegaan, 10mm vilt rond de units, het filter makkelijk bereikbaar van de voorkant en 2m snoer eraan gezet.

Gisteren wat met mijn broer ernaar geluisterd, best overtuigend al.

Die Jantzen Alumen Z condensator doet het goed op de tweeter, laat deze zeker een klasse beter spelen.

Contour

Of het nu een upgrade of sidegrade is moet nog blijken, maar de zeer fraaie Merging Hapi DAC met Grimm CC2 clock is gisteren vervangen door een zuivere DSD dac, ik had het geluk dat ik het prototype van Jeroen_d van Daudio kon overnemen, hij heeft de DAC in een zelfde vol aluminium behuizing gezet als ik er al twee van heb. Op de foto is het onderste apparaat de DSD dac.

Voor meer uitleg en het hele ontwikkel traject, zie onderstaande link. Ik gebruik dus ee NUC met HQ player om alles om te zetten naar DSD alvorens de dac in te sturen.

https://zelfbouwaudio.nl/forum/viewtopic.php?t=310182DA8187A-C057-4A9E-A9B5-70331B4DEB1A.jpeg

Rob_Dingen

Welke DAC had je eerst?
En ben je blij met deze DAC.
Ik heb er ook een gebouwd en moet het weer eens op gaan pakken.

Rob

Contour

Ik had eerst de Merging Hapi, het studio broertje van de befaamde Nadac, beide klinken erg goed, de Hapi moet je wel met DSD uit HQ player voeden voor optimaal resultaat, de DSD dac stuur ik uiteraard ook via HQ player aan. Ik moet zeker nog veel meer luisteren, maar de DSD dac klinkt kernachtiger met betere focus.

simsalabim

8)
Feli, zal een mooi ding zijn
toekomstige upgrade: polaroid vest, voor meer kleur in  mijn leven.

Ralf67

Hoe is het met je eigen breedbander in een houten plaat met ducktape projectje ?

Wel commentaar op anderen altijd, maar dit verdient ook niet de schoonheidsprijs :D

Denk eens aan een breedbander in een mooie bamboe plaat  8)

Mooie bamboe luidsprekerstand erbij .

Contour

Ik kon nergens meer bamboe krijgen, alles was opgekocht door iemand uit Nieuw Vennep, met een voorliefde voor snijplanken.

Ralf67

Heb nog adres voor je in Beverwijk
Hebben platen va 244 x 122 cm

Maar weer geen antwoord op de vraag hoe het met het project staat ?

Hangt nog steeds met ducktape aan een rack ?

Contour

Het Altec breedbander project staat weer even stil, met de nieuwe DSD dac is de aandacht weer naar de hoofdset verschoven.

Ralf67

Contour

De speakers goed uitrichten op de luisterstoel m.b.v. laser:

Ralf67

Je zit wel erg dicht op de luidsprekers  :D

Contour

De WAF factor laat zich hier trouwens regelmatig horen..  ;D