Wifimedia introduceert Kii Audio Three en demonstreert Roon software

Gestart door Wifimedia, september 13, 2015, 14:36:00

Vorige topic - Volgende topic

jvanhambelgium

Citaat van: doorofnight op september 16, 2015, 16:31:00
Is dat mogelijk? Ik geloof wel in gericht weergeven, maar dan vooral voor midhoog en hoog. En je kan wel pieken elimineren met een dergelijk systeem van 2 fronts en DSP, maar dips < +/- 80 Hz op de luisterplek wegwerken door gericht weer te geven? Kan dat?

Ik heb weleens LS gehoord met hetzelfde principe, maar dan nog steeds waren subs nodig voor in het geval van een dip.

Blijft me intrigeren. Ik kan me perfect voorstellen dat de achterste drivers dmv erg complexe DSP en aansturing het achterste deel van de "rondstraler" actief gaan tegenwerken/uitdoven zodat je achteraan inderdaad geen "bass opbouw hebt" Het stuk van de laag-energie dat van de achterste driver naar voren "bolt" zeg maar moet dan zo time-aligned worden dat er naar de luisteraard 1 "golf front" van laag energie vertrekt". Tot zover denk ik dat het ongeveer zo moet werken.

Nu....de luisterplek is mijn inziens ook bijna 50% van het vraagstuk, dus als je luisterplek nu tegen een muur zit kan je niet anders als daar volgens mij ook "bass opbouw" hebben. Die Kii Three gaat nog altijd niet de wetten van akoestiek veranderen, staande golven zijn eigen aan de ruimte.
Uiteindelijk "kaatst" de laagfrequente golf ook gewoon terug in de ruimte en dan zullen de kamer-afmetingen bepaalden wat er gaat gebeuren als er wat over en weer gekaats is.

Ik zeg het ... ik ben niet voldoende voorzien van diploma's om dat echt goed te begrijpen... :(
HT Zolder Topic : http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=107044.0
A multichannel audio system is intended to be a social experience,
shared among several listeners. It is not like stereo, an antisocial
experience, if it is to be heard properly. (Floyd E. Toole, Ph. D.)

DofN

Citaat van: jvanhambelgium op september 16, 2015, 17:23:51
Blijft me intrigeren. Ik kan me perfect voorstellen dat de achterste drivers dmv erg complexe DSP en aansturing het achterste deel van de "rondstraler" actief gaan tegenwerken/uitdoven zodat je achteraan inderdaad geen "bass opbouw hebt" Het stuk van de laag-energie dat van de achterste driver naar voren "bolt" zeg maar moet dan zo time-aligned worden dat er naar de luisteraard 1 "golf front" van laag energie vertrekt". Tot zover denk ik dat het ongeveer zo moet werken.

Nu....de luisterplek is mijn inziens ook bijna 50% van het vraagstuk, dus als je luisterplek nu tegen een muur zit kan je niet anders als daar volgens mij ook "bass opbouw" hebben. Die Kii Three gaat nog altijd niet de wetten van akoestiek veranderen, staande golven zijn eigen aan de ruimte.
Uiteindelijk "kaatst" de laagfrequente golf ook gewoon terug in de ruimte en dan zullen de kamer-afmetingen bepaalden wat er gaat gebeuren als er wat over en weer gekaats is.

Ik zeg het ... ik ben niet voldoende voorzien van diploma's om dat echt goed te begrijpen... :(

Ik blijf ook een beetje steken op wat jij beschrijft :) Er valt nog veel bij te spijkeren hier.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

zegel

Citaat van: jvanhambelgium op september 16, 2015, 17:23:51

Ik ben ook heel benieuwd naar de laag "energie" . Ik geloof dat er een mooie laag ervaring zal zijn op basis van alle luisterverslagen , maar is de energie uit zo'n kastje wel vergelijkbaar met die van een vloerstaander .
Kii three + control, Wiim ultra, Roon lifetimer

Dirk

Citaat van: doorofnight op september 16, 2015, 16:31:00
Ik heb weleens LS gehoord met hetzelfde principe, maar dan nog steeds waren subs nodig voor in het geval van een dip.
bij mijn weten is er geen andere speaker op de markt met dit principe van "controlled directivity" die doorloopt tot 40Hz, dus ik ben benieuwd naar welke LS je verwijst.
ik heb zelf aardig wat rondgelopen in de ruimte en ben bewust op 3 verschillende plekken gaan zitten, maar wat ze hier met het laag voor elkaar hebben gekregen is echt wel heel straf te noemen...en ik ben allesbehalve een makkelijke klant vwb de laagweergave ;)
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

katwax

Citaat van: Dynky op september 16, 2015, 19:59:37
bij mijn weten is er geen andere speaker op de markt met dit principe van "controlled directivity" die doorloopt tot 40Hz, dus ik ben benieuwd naar welke LS je verwijst.
ik heb zelf aardig wat rondgelopen in de ruimte en ben bewust op 3 verschillende plekken gaan zitten, maar wat ze hier met het laag voor elkaar hebben gekregen is echt wel heel straf te noemen...en ik ben allesbehalve een makkelijke klant vwb de laagweergave ;)
Ik begrijp wat je zegt.
Heb mij ook op verschillende plaatsen gezet en zelfs rechtstaand geluisterd.
Zowel mooi centraal als meer aan de zijkant en er was amper verandering waar te nemen.
Het enige dat anders was, maar dat ook logisch is, was dat hoe dichter je kwam hoe luider het klinkt :)

Ben zelf ook zeer kritisch, misschien zelfs nog erger, wat laag betreft daarom dat ik ook altijd een full range luidspreker moet hebben.
Het laag gaat echt diep :)
Stereo: Kii Three BXT System + Kii Control + Bluesound NODE (N130)
HT: Epson LS10000 - Xtrem Daylight 100"
http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=112543

DofN

Citaat van: Dynky op september 16, 2015, 19:59:37

Ik ben een purist als het gaat om laagweergave :) :) Goed misschien praten we langs elkaar heen qua technieken, maar volgens mij heeft KoenK zulke LS gebouwd als afstudeeropdracht en die heb ik gehoord.
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

jvanhambelgium

Citaat van: katwax op september 16, 2015, 20:29:33
Ik begrijp wat je zegt.
Heb mij ook op verschillende plaatsen gezet en zelfs rechtstaand geluisterd.
Zowel mooi centraal als meer aan de zijkant en er was amper verandering waar te nemen.
Het enige dat anders was, maar dat ook logisch is, was dat hoe dichter je kwam hoe luider het klinkt :)

Ben zelf ook zeer kritisch, misschien zelfs nog erger, wat laag betreft daarom dat ik ook altijd een full range luidspreker moet hebben.
Het laag gaat echt diep :)

Daar lig ik persoonlijk niet zo wakker van. Zeker voor 2-kanaals beleving is het eigenlijk simpel , dat is eigenlijk een asociaal gebeuren en enkel mijn plek is van belang eigenlijk. Noem het een "nadeel" van m'n huidige Klipsch setup met z'n smalle sweetspot bij 2-kanaals.
Voor 5.x natuurlijk een héél ander verhaal, daar heb je gewoon een "wall of sound" heeft iedereen op de voorste rij ook goed geluid  :D

Zou wel eens leuk zijn in de demo-opstelling met tone-generator te werken en aantal bepaalde Hz'en uit te sturen en dan rond te wandelen. Hebben jullie een idee van de afmetingen van die zolder-ruimte ? Ik zag de foto in Dynky z'n topic en het leek me toch zo'n zolder van een hoeve die wel groot kan zijn zoals vb 15m (of meer) lengte x 7m breedte hebben ?

Dirk

Citaat van: jvanhambelgium op september 16, 2015, 21:23:41
Hebben jullie een idee van de afmetingen van die zolder-ruimte ? Ik zag de foto in Dynky z'n topic en het leek me toch zo'n zolder van een hoeve die wel groot kan zijn zoals vb 15m (of meer) lengte x 7m breedte hebben ?
totale zolder zal idd zoiets zijn schat ik, maar achter de opstelling was een valse wand geplaatst (die niet tot in de nok ging, dus "dicht" was het niet) waarachter nog een +-5m vd lengte vd zolder zat, dus voor dat wandje spreken we zeker over >10m en qua breedte varieert het van (weer naar schatting) 10m tot 7m, want er is een kleine insprong waar de afgesloten traphal zit.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

etienne v

Citaat van: Dynky op september 16, 2015, 22:03:43
totale zolder zal idd zoiets zijn schat ik, maar achter de opstelling was een valse wand geplaatst (die niet tot in de nok ging, dus "dicht" was het niet) waarachter nog een +-5m vd lengte vd zolder zat, dus voor dat wandje spreken we zeker over >10m en qua breedte varieert het van (weer naar schatting) 10m tot 7m, want er is een kleine insprong waar de afgesloten traphal zit.

Staaled

Dat is een flinke ruimte !
Voor wat mij betreft moet de laagweergave zich dan ook eerst nog bewijzen in de gemiddelde luisterruimte.
"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

Staaled

"Inability to accept the mystic experience is more than an intellectual handicap. Lack of awareness of the basic unity of organism and environment is a serious and dangerous hallucination. For in a civilization equipped with immense technological power, the sense of alienation between man and nature leads to the use of technology in a hostile spirit – to the "conquest" of nature instead of intelligent co-operation with nature." (Alan Watts, Psychedelics and Religious Experience, 1968)

jvanhambelgium

Citaat van: Staaled op september 17, 2015, 14:46:22
Dat is een flinke ruimte !
Voor wat mij betreft moet de laagweergave zich dan ook eerst nog bewijzen in de gemiddelde luisterruimte.

Inderdaad, we wachten op ervaringen van de 1e eigenaar met een gemiddelde vierkante/rechthoekige stenen woonkamer.
Nu las ik dat Bruno Putzeys bij ander demo's ook wat teleurgesteld was van de goede "basisakoestiek" van ruimte X of Y.
Hij had liever de speakers gedemonstreerd in een ruimte die "erger" uit de hoek ging komen ... dus hij is precies wel zeker van z'n stuk :-)

katwax

Citaat van: jvanhambelgium op september 17, 2015, 15:13:47
Inderdaad, we wachten op ervaringen van de 1e eigenaar met een gemiddelde vierkante/rechthoekige stenen woonkamer.
Nu las ik dat Bruno Putzeys bij ander demo's ook wat teleurgesteld was van de goede "basisakoestiek" van ruimte X of Y.
Hij had liever de speakers gedemonstreerd in een ruimte die "erger" uit de hoek ging komen ... dus hij is precies wel zeker van z'n stuk :-)
Vandaar dat hij er een gewone houten muur had staan achter de luidsprekers en je mocht gaan kijken achter het doek.

Buiten het feit dat het een grote ruimte was, was het verre van ideaal te noemen. Was ook de enige ruimte die niet behandelt was.
Ook werd maar de helft gebruikt en stond er naast de rij stoelen de inkom op de zolder, welke bestond uit hout en glas.

De muur achter de stoelen die bestond uit diffusors volgens mij, maar toen ik hiernaar vroeg zou dat er enkel zijn neergezet omdat daarachter een plekje was gemaakt voor een beetje af te sluiten zodat je kon spreken met hen terwijl er muziek speelde.

etienne v

Citaat van: katwax op september 17, 2015, 16:44:09
Vandaar dat hij er een gewone houten muur had staan achter de luidsprekers

Dat was hetgeen mij het meest ontgoochelde :mad: beweren dat je speakers geschikt zijn voor tegen een wand te plaatsen en er dan een multiplex plaat achter hangen  die voor lage tonen geen muur maar eerder een membraanabsorber is    :closedeyes:
Dan vraagt een mens zich af of de rest van de uitleg ook maar marketingpraat is?

Dirk

zet dan maar eens zo'n multiplex wandje achter eender welke andere speaker, dan merk je snel genoeg het verschil.

membraanabsorber...hoe verzin je het  :D

etienne v

Citaat van: Dynky op september 17, 2015, 19:41:17
zet dan maar eens zo'n multiplex wandje achter eender welke andere speaker, dan merk je snel genoeg het verschil.

membraanabsorber...hoe verzin je het  :D

Ik zie voor plywood toch een redelijke absorptiecoëfficiënt van 0,45 bij 125 hz? Dat heb ik echt niet zelf verzonnen !

Dirk

dus? ik zie een hoop nietszeggende cijfertjes. (bron?)

jij stelt dat enkel een plank achter een speaker meteen een membraanabsorber is, daar ging het me om
lees je aub eerst ff wat in de materie in

als het zo simpel was stond het hier vol met planken :D   o, damn...dat staat het straks ook met die OB's

jvanhambelgium

Tja, en zo'n houten constructie (vloeren, balken, dak) geeft ook al een "pak" natuurlijke mid/laag absorptie.

Kortom,er rust een zware verantwoordelijkheid op de schouders van onze katwax om ons uitvoerig te briefen hoe deze Kii Three doosjes zich in een huiskamer van een gewone sterverling gedragen :devil: :devil:

PS : liefst nog ergens voor 2016  :coffee:

:coffee:

katwax

Citaat van: jvanhambelgium op september 17, 2015, 21:01:28
Tja, en zo'n houten constructie (vloeren, balken, dak) geeft ook al een "pak" natuurlijke mid/laag absorptie.

Kortom,er rust een zware verantwoordelijkheid op de schouders van onze katwax om ons uitvoerig te briefen hoe deze Kii Three doosjes zich in een huiskamer van een gewone sterverling gedragen :devil: :devil:

PS : liefst nog ergens voor 2016  :coffee:

:coffee:
Lol ik weet niet of dat zelfs haalbaar is voor 2016, als ik goed begrepen heb is de productie net gestart en iets doet mij vermoeden dat ze niet op een lopende band gemaakt worden :)

etienne v

Citaat van: Dynky op september 17, 2015, 20:56:51
dus? ik zie een hoop nietszeggende cijfertjes. (bron?)

jij stelt dat enkel een plank achter een speaker meteen een membraanabsorber is, daar ging het me om
lees je aub eerst ff wat in de materie in

^^
Sla het 'Master Handbook of Acoustics' van Alton Everest open op blz.202 en je kan op de grafiek de absorptie aflezen in functie van de dikte en  afstand tot de muur van zo'n 'plank' !

Ik stel dat  de speakers vrij in de ruimte stonden opgesteld en dat de claim dat ze goed  presteren tegen een muur op de demo niet werd aangetoond.
Maar de Kii is best een goed klinkend ontwerp ,dat zal in Arnhem ook wel blijken ;D

zegel

Ik ben gisteren bij Wifi media geweest, en het was inderdaad een luisterfeestje. Goede ontvangst, soms heel druk, maar ook een periode dat ik er met drie man/ vrouw zat. Zowel in de sweetspot als elders in de ruimte gezeten.

Fantastische muziekkeuze van Thomas, een van de mensen van Kii en goede uitleg van Wim, de salesmanager van Kii. De ruimte was zo ongeveer door mij ingeschat 6 breed en 6 a 8 m diep ( zonder multiplex wandjes en membraamabsorbers  ;); onbehandeld en met in de linkerbovenhoek een paar onwillige plafondplaten die aantoonden dat je misschien wel niets hoort als je achter de Kii staat; maar er toch wel degelijk luchtverplaatsing is. :hmmm:

Ik ben niet sterk ik vertellen hoe iets klinkt; maar ik was overdonderd door het laag uit dit kastje. Het is niet het beste wat ik ooit hoorde ( dat was de Wilson Benesch Endeavour / Torus / CH precision combinatie); maar wel het fijnste om te horen: ongelofelijk lineair en krachtig maar tegelijkertijd ook lekker. Het middel en hoog vond ik wisselend - van gewoon tot ietsje fel maar bij een aantal opnamen ook echt brilliant. Al met al is hier echt sprake van een zeer hoge prijs-waarde combinatie en een luidspreker die wat mij betreft voor het eerst zowel lineaal strak klinkt, een heerlijke punch geeft ( ik zag de woofers af en toe vervaarlijk ver uitslaan) en vooral de zeldzame combinatie geeft van een high endig met een heel levendig en vooral lekker karakter.  De pre verder is dat alles ook nog eens goed aanpasbaar en instelbaar is afhankelijk van de ruimte

Paar waarnemingen
- Helaas is de uitlevering van bestellingen nu inderdaad pas maart. Ik heb wel respect voor de mannen van Kii om hun bedrijf zorgvuldig op te bouwen en zich niet gek te maken door de backlog aan orders. Ik was onder de indruk ( zij ook) van het aantal - ook dat Kii inmiddels al in 22 landen is vertegenwoordigd
- De kleine controller, met ondermeer USB en digitale ingang(en), volume regeling, bediening keuzeschakelaars luidspreker en afstandsbedienbaar komt zo rond maart en is ( wat mij betreft) heel betaalbaar - zo tussen de 5 en 700 euro.  Goed dat men ook echt probeert om alles enigsins betaalbaar te houden. Vanuit die controller ga je dan met UTP naar de speakers
- Missertje vind ik de stands. De stroomkabel en de UTP kabel moet wat mij betreft weggewerkt worden; nu hangen ze erachter te hangen en dat verdient geen schoonheidsprijs
- De grote controller komt zo over een jaar; en zal ook naast draadloze aansturing van de Kii's  meteen een Roon endpoint zijn. Kijk, dat is nu anticiperen op actuele ontwikkelingen :headbanging:
- Zonder de kleine controller lijkt de aansluiting mij best lastig. Je moet via omvormers naar een Aes / abu aansluiting zien te komen. De hulpmiddelen zijn er daarvoor wel; en er is ook wel bijvoorbeeld een Weiss rendrer met volumeregeling ( en je kan ook analoog aansluiten, maar dat is tegennatuurlijk voor mij, ga je bijvoorbeeld vanuit een Linn of Audionet streamer eerst de Ad conversie in en dan weer de Kii's eigen Dac in)
Al met al krijg je dus een super simpel systeem ( de Kii's, een controller va maart en een evt. renderer of nucje / mac mini) met stands voor zo'n 13 k, koop je dat in delen ben je richting het dubbele kwijt ( ja, dat is een subjectieve mening van mij). 
Gisteren beleefde ik mijn  Kii moment; ergens volgend jaar geef ik daar na enig wachten een vervolg aan... :wub:

newday

Citaat van: zegel op september 19, 2015, 17:52:14
Ik ben gisteren bij Wifi media geweest, en het was inderdaad een luisterfeestje. Goede ontvangst, soms heel druk, maar ook een periode dat ik er met drie man/ vrouw zat. Zowel in de sweetspot als elders in de ruimte gezeten.

Fantastische muziekkeuze van Thomas, een van de mensen van Kii en goede uitleg van Wim, de salesmanager van Kii. De ruimte was zo ongeveer door mij ingeschat 6 breed en 6 a 8 m diep ( zonder multiplex wandjes en membraamabsorbers  ;); onbehandeld en met in de linkerbovenhoek een paar onwillige plafondplaten die aantoonden dat je misschien wel niets hoort als je achter de Kii staat; maar er toch wel degelijk luchtverplaatsing is. :hmmm:

Ik ben niet sterk ik vertellen hoe iets klinkt; maar ik was overdonderd door het laag uit dit kastje. Het is niet het beste wat ik ooit hoorde ( dat was de Wilson Benesch Endeavour / Torus / CH precision combinatie); maar wel het fijnste om te horen: ongelofelijk lineair en krachtig maar tegelijkertijd ook lekker. Het middel en hoog vond ik wisselend - van gewoon tot ietsje fel maar bij een aantal opnamen ook echt brilliant. Al met al is hier echt sprake van een zeer hoge prijs-waarde combinatie en een luidspreker die wat mij betreft voor het eerst zowel lineaal strak klinkt, een heerlijke punch geeft ( ik zag de woofers af en toe vervaarlijk ver uitslaan) en vooral de zeldzame combinatie geeft van een high endig met een heel levendig en vooral lekker karakter.  De pre verder is dat alles ook nog eens goed aanpasbaar en instelbaar is afhankelijk van de ruimte

Paar waarnemingen
- Helaas is de uitlevering van bestellingen nu inderdaad pas maart. Ik heb wel respect voor de mannen van Kii om hun bedrijf zorgvuldig op te bouwen en zich niet gek te maken door de backlog aan orders. Ik was onder de indruk ( zij ook) van het aantal - ook dat Kii inmiddels al in 22 landen is vertegenwoordigd
- De kleine controller, met ondermeer USB en digitale ingang(en), volume regeling, bediening keuzeschakelaars luidspreker en afstandsbedienbaar komt zo rond maart en is ( wat mij betreft) heel betaalbaar - zo tussen de 5 en 700 euro.  Goed dat men ook echt probeert om alles enigsins betaalbaar te houden. Vanuit die controller ga je dan met UTP naar de speakers
- Missertje vind ik de stands. De stroomkabel en de UTP kabel moet wat mij betreft weggewerkt worden; nu hangen ze erachter te hangen en dat verdient geen schoonheidsprijs
- De grote controller komt zo over een jaar; en zal ook naast draadloze aansturing van de Kii's  meteen een Roon endpoint zijn. Kijk, dat is nu anticiperen op actuele ontwikkelingen :headbanging:
- Zonder de kleine controller lijkt de aansluiting mij best lastig. Je moet via omvormers naar een Aes / abu aansluiting zien te komen. De hulpmiddelen zijn er daarvoor wel; en er is ook wel bijvoorbeeld een Weiss rendrer met volumeregeling ( en je kan ook analoog aansluiten, maar dat is tegennatuurlijk voor mij, ga je bijvoorbeeld vanuit een Linn of Audionet streamer eerst de Ad conversie in en dan weer de Kii's eigen Dac in)
Al met al krijg je dus een super simpel systeem ( de Kii's, een controller va maart en een evt. renderer of nucje / mac mini) met stands voor zo'n 13 k, koop je dat in delen ben je richting het dubbele kwijt ( ja, dat is een subjectieve mening van mij). 
Gisteren beleefde ik mijn  Kii moment; ergens volgend jaar geef ik daar na enig wachten een vervolg aan... :wub:

Kan je iets zeggen over het vergelijk met de Square 5, omdat je daar ook enthousiast over was, is misschien lastig omdat er alweer wat tijd tussen zat.
Ik vraag het omdat onder andere deze beide op mijn shortlist staan (Kii nog niet gehoord) maar aankoop zal ook ergens volgend jaar worden.
Qua prijs zal de Kii gunstiger zijn gezien wat er allemaal al in zit.

Harrr

Mag ik een verwijzing plaatsen naar één van onze buren? Hier staat ook meer (zij het ook giswerk naar het geheim van de smid) technische informatie.

http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=9&t=22545

Groet,

katwax

Citaat van: zegel op september 19, 2015, 17:52:14

Lol.
Als het in volgorde is ik een week vroeger dan jouw  ;D

zegel

Citaat van: newday op september 19, 2015, 18:54:26
Kan je iets zeggen over het vergelijk met de Square 5, omdat je daar ook enthousiast over was, is misschien lastig omdat er alweer wat tijd tussen zat.
Ik vraag het omdat onder andere deze beide op mijn shortlist staan (Kii nog niet gehoord) maar aankoop zal ook ergens volgend jaar worden.
Qua prijs zal de Kii gunstiger zijn gezien wat er allemaal al in zit.

Als ik dat met grove penstreken mag doen: Ik wilde de Square 5 in combinatie met mijn Torussen ( subs) gebruiken. Dit omdat ik de laagweergave niet vergenoeg vond door lopen, en deze ook iets teruggetrokken ( op z'n Wilson Benesch, dus niet negatief bedoeld)is. Toen ik mijn Torussen moest verkopen om mijn Trinity;s kwijt te raken verviel daardoor de SQ5 koop. De Kii's hebben een minstens zo mooi midden; een naar mijn idee mooier, dieper en vooral lekkerder en explosiever laag waar je echt geen sub bij nodig hebt, zou het concept ook in de wielen rijden. Alleen over de hoogweergave ben ik niet zeker; maar van de tweeters van Wilson Benesch ben ik altijd volledig overtuigd geweest.

Fijne van de Kii is dat er twee verbetermogelijkheden zijn, want over de kwaliteiten van de Kii tweeter zelf ben ik wel overtuigd ( zitten bv ook in de Grimm's).  Je kan enerzijds aanpassen met de swiches onder de speaker; en anderzijds kan Bruno als er maar genoeg vraag is de software in de speaker altijd aanpassen.

Maar ik zou vooral zelf luisteren; want bij de SQ 5 speelt natuurlijk ook sterk waarmee je aanstuurt en met welke kabels. Ik heb daarvoor de perfecte versterker in de aanbieding ( de Audionet  Amp 1V2 waarmee hij om is getest ;)). Verder heb je een wat ruimer spaarpotje nodig.