Vifa Vivace 87 remake

Started by aws, July 9, 2015, 18:02:54

Previous topic - Next topic

0 Members and 1 Guest are viewing this topic.

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

djoeri

#126
  :withstupid: Jazeker eerst inspelen en dan verder zien.

Hehe 95 VS 91 groot verschil.

dre73

#127
Dus jij hoort de eerste paar uur geen veranderingen in de klank?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

djoeri

Ik ben nog zo bezig met het filter te bouwen dat de verschillen daarin zoveel groter zijn dan het inspeel deel. Waarbij opgemerkt moet worden dat mijn middentoner en caps al ingespeeld waren.

Gr Djoeri

dre73

Oké.

Ik heb onderhand al aardig wat sets gebouwd,en ben al aardig wat componenten tegen gekomen die best lang dof of scherp bleven klinken.
Vooral de papier in olie varianten kunnen best lang dof blijven klinken.
De Audyn Cap+ heeft er ook een handje van,de Mundorf silver/gold/oil weer minder bijvoorbeeld.

Duurder is niet altijd beter,meer een kwestie van de juiste match vinden.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

#130
Op dit moment staan ze te spelen en het klinkt zoals gezegd lekker open, misschien ietsje te, je hoort dus de s klanken meer. Maar wellicht met de scanspeak 9300 update in gedachten is het beter als ik het zo laat. Immers die haalt ook wat hardheid weg. Nogmaals het is gewoonweg mooi, zeker als je de totale kosten ernaast legt. :tounge2:.

Djoeri, welke filter ben jij aan het bouwen? Topic?

djoeri

Ik moet nog een topic openen haha.

Ik heb nu clarity SA om een beetje te proberen een goede instelling te vinden. Daarna mogelijk naar mdorf zilverfolie. De audyn vond ik best goed maar de laatste tijd staat die me een beetje tegen.

Gr Djoeri

dre73

#132
Met de 9300 word het geheel wel wat rustiger.
Ik bleef ook een hard randje houden,maar toen stond er ook wel een heel andere set te spelen.....

Hier mijn testfilter......
Ondertussen is het nog meer een zooitje. :D


Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

dre73

Quote from: djoeri on August 16, 2015, 09:41:01
Ik moet nog een topic openen haha.

Ik heb nu clarity SA om een beetje te proberen een goede instelling te vinden. Daarna mogelijk naar mdorf zilverfolie. De audyn vond ik best goed maar de laatste tijd staat die me een beetje tegen.

Gr Djoeri

De SA is ook aan de harde kant op het hoog,de silver/oil is heel erg fraai.
Welke waarde heb je nodig?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

#134
Quote from: dre73 on August 16, 2015, 09:50:53

Hier mijn testfilter......
Ondertussen is het nog meer een zooitje. :D



Dacht dat die van mij rommelig waren, :blink:. Maar het gaat natuurlijk om het resultaat.

dre73

Testfilter. :D

Straks komt alles netjes in een kastje.
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

Het is wel een groot filter, bedoel veel componenten, net als in mijn RR105.4

djoeri

Zoiets moet ik ook gaan bouwen zodat ik makkelijker kan testen nu ligt het filter doir de hele kamer. De SA kon ik voor een leuke prijs krijgen en is net iets rustiger dan de audyn. Mundorf is toch wat duur om even wat waardes te kopen om te testen. Waarschijnlijk wordt het iets van 4.7-5.7 en iets van 15 dus dat is niet heel goedkoop.

dre73


Ik denk iets van 50x50cm....
3x 22uF suprem op het midden neemt al abnormaal veel plaats in. ::)

Quote from: djoeri on August 16, 2015, 10:21:48
Zoiets moet ik ook gaan bouwen zodat ik makkelijker kan testen nu ligt het filter doir de hele kamer. De SA kon ik voor een leuke prijs krijgen en is net iets rustiger dan de audyn. Mundorf is toch wat duur om even wat waardes te kopen om te testen. Waarschijnlijk wordt het iets van 4.7-5.7 en iets van 15 dus dat is niet heel goedkoop.

De prijzen zijn inderdaad abnormaal.....
Maar een kleine van betere/andere kwaliteit parallel er overheen plaatsen helpt al heel flink. ;)

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

Vifa's spelen lekker, maar ik vind het hoog toch wat aan de luide kant. Ik heb dat wel eerder gehad met een bouwkit waar ik een andere-betere tweeter had geplaatst. Heb toen een zgn tweeter verzwakker met 2 weerstanden voor de tweeter gezet en dat heeft een prima resultaat gehad. Ga ik dus weer doen, denk dat ik een kleine 2 db moet verzwakken, wordt volgens de formule 22 0hm parallel met 1.2 ohm in serie, de HT275 is dus 6 ohm, zie http://www.12vhifi.nl/filters.html.
(geheel onderaan kun je dit dus berekenen)

dre73

Prima plan!

Voor de rest tevreden?
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

Hallo Dré, ja ze klinken verder prima, heb nu ook een nieuw element, denon dl103R in mijn draaitafel en ik blijf draaien, prachtig. Dat element heb ik wel erg voordelig kunnen aanschaffen via MP. (Vrouw gaat nu net de deur uit, dus de set kan weer aan,  :tongue2:.)

dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

#143
Weerstandjes binnengekomen en direct gemonteerd, hoog heb ik 2,4 db verzwakt omdat het echt veel meer aanwezig is. Er liggen nog 2 zwakkere serie weerstanden klaar van 1 ohm, voor 1.7 db verzwakking. Heb het dus zo gedaan dat ik de parrallel weerstand van 22 ohm niet meer hoef te vervangen.
uitgerekend:


Geloof dat ik het zo goed gedaan heb?

dre73

En?
2.4db is wel veel trouwens!
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

#145
Kan altijd de 1 ohm in serie plaatsen, dan is het nog 1.7 db demping. Weet wel dat b.v. 1 db demping maar heel weinig is, en soms bijna niet merkbaar. Heb wel eerst met de toonregeling van de versterker geëxperimenteerd, die moest zeker 3 a 4 db naar beneden voordat het geluid meer in evenwicht kwam, maar die regelt bij 10 kHz. Nu staat dus de hele tweeter -2.4 db. Klinkt op het 1e gehoor prima, maar ik moet er eerst op mijn gemak naar luisteren met een paar goede opnames.

Maar... heb nog een vraag, als jij naar de schema's kijkt van beide vivace filters, de originele, zonder weerstand en de speaker & co upgrade waar voor de ingang van het hoog filter een 2.2 ohm weerstand is geplaatst, hoeveel db zou dat ongeveer schelen?


dre73

Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

Dan zit ik er toch niet ver naast met 2.4 db?

dre73

Inderdaad!

Dan maar eens lekker luisteren toch! 8)
Spectral DMC-15 MK2,Perreaux 3400,Acoustic Signature Challenger,Bluenote b5 titanium,Benz Ace-s,Pass labs Pearl 2 phono,Auralic Altair G1,zelfbouw luidsprekers,Tellurium Q Ultra black II,Audioquest Sterling,Isotek Aquarius EVO 3.

aws

Denk ook Dré dat in de tijd van het 1e ontwerp, rond 1986-87, de meeste versterkers wat milder klonken als nu. Hoewel mijn accuphase e405 dateert ook uit 1990. Ga eerst i.d.d. eens lekker luisteren en dan verder kijken.