Roon Labs

Gestart door rovinggecko, mei 15, 2015, 14:20:38

Vorige topic - Volgende topic

AudioEnZo

Sommige oudere Linux distributies ook zo te lezen, alsmede een aantal besturingssystemen voor NAS'en.

brt

De update schijnt wel nog weer minder van het systeem te vragen, dat zijn mooie ontwikkelingen.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

AudioEnZo

Dat is sowieso altijd welkom ja, alhoewel het op mijn NUC prima draait.

Broem

Sinds langere tijd (ook na laatste update) last van uitval van live radio. Roon werk hier verder prima. Als ik bv het Hi online of Paradise radio aan heb staan valt hij na enige tijd (varieert in tijd) weg en krijg ik de melding dat het station niet beschikbaar meer is. Vraag aan Roon via technical support gesteld. Het antwoord hieronder;

"We have seen users have a better experience in the past if they change their Router's DNS servers from the ISP provided ones to Cloudflare DNS, Quad9 or Google DNS. Can you please give this a try and let me know if it helps?"

En nou komt mijn vraag...ik heb Ziggo als provider. Voorzover ik weet kan ik dat toch niet wijzigen in mijn router? Of mis ik iets? Als ik betreffende stations bv via de Sonos app speel heb ik die uitval niet. Vreemd toch? Voor de rest een ontzettend stabiel netwerk hier in huis. Heb dan ook niet veel zin om te gaan kloten  :colgate: Daar ben ik onvoldoende technisch voor.
Hegel H590 amp, V10 phono and D50 DAC | Focal Sopra 2 - IsoAcoustics Gaia 1 | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon  | John v Gent XLR | Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Diamond AES/EBU, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable, Blizzard and Monsoon powercables, Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45

Richi

Ik speel ook regelmatig live radio via Roon, ook Radio Paradise en ik heb nooit problemen of drop-outs. Het lijkt mij eerder iets in je interne netwerk in huis, of inderdaad je service provider, maar dat lijkt me sterk. Kijk je ook TV via internet? Heb je daar wel eens problemen mee?
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Matrix Audio MS-1c • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • A*BNB 2x12" push-pull subwoofer • Audioquest Niagara 1200 • Audioquest bekabeling • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon server Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

Broem

Citaat van: Richi op mei 15, 2026, 10:16:40Ik speel ook regelmatig live radio via Roon, ook Radio Paradise en ik heb nooit problemen of drop-outs. Het lijkt mij eerder iets in je interne netwerk in huis, of inderdaad je service provider, maar dat lijkt me sterk. Kijk je ook TV via internet? Heb je daar wel eens problemen mee?

Nope. Ik heb nergens problemen mee (w.b. Netwerk) Ook streaming via Roon op alle apparaten en zones gaat probleemloos. Behalve dus Live Radio. Soms melding dat hij controle over het apparaat is verloren, soms melding dat het station mogelijk is verplaatst. Erg vreemd dus. Blijft mijn vraag overeind of het advies wat Roon geeft op te volgen is met een Ziggo router voor particulieren.
Hegel H590 amp, V10 phono and D50 DAC | Focal Sopra 2 - IsoAcoustics Gaia 1 | Audiolab 6000 CDT | Auralic Aries G 2.1| Silent Angel Rhein | Roon  | John v Gent XLR | Pro-ject Xtension 10 - Ortofon Cadenza Black | ADL GT40 en Sennheiser HD 700 | Audioquest Diamond AES/EBU, Shunyata digital power cable | Audioquest GO-4 LS cable, Blizzard and Monsoon powercables, Niagara 1200 filter | Bonn 8 Silent Angel switch met Forester F1 power | NEOTECH NEET-1008 Ethernet RJ45

fietser

Ben geen techneut maar dit is het standaard Roon support antwoord. Heb eigenlijk nooit gevonden of dit daadwerkelijk de oplossing is. Bij mij hapert soms de radio ook maar te weinig om echt actie te ondernemen.

Mao

Radio speelt hier ook zonder problemen luister eigenlijk alleen naar Radio 5 via Roon.
Provider kpn glasvezel.
Routing > kpn modem> mediamarkt switch van 30 euro>Lumin U2 streamer.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

hatfylld

Citaat van: Broem op mei 15, 2026, 10:07:43Sinds langere tijd (ook na laatste update) last van uitval van live radio. Roon werk hier verder prima. Als ik bv het Hi online of Paradise radio aan heb staan valt hij na enige tijd (varieert in tijd) weg en krijg ik de melding dat het station niet beschikbaar meer is. Vraag aan Roon via technical support gesteld. Het antwoord hieronder;

"We have seen users have a better experience in the past if they change their Router's DNS servers from the ISP provided ones to Cloudflare DNS, Quad9 or Google DNS. Can you please give this a try and let me know if it helps?"

En nou komt mijn vraag...ik heb Ziggo als provider. Voorzover ik weet kan ik dat toch niet wijzigen in mijn router? Of mis ik iets? Als ik betreffende stations bv via de Sonos app speel heb ik die uitval niet. Vreemd toch? Voor de rest een ontzettend stabiel netwerk hier in huis. Heb dan ook niet veel zin om te gaan kloten  :colgate: Daar ben ik onvoldoende technisch voor.
Ik heb ook vaker last van hetzelfde probleem. Ik luister Studio Brussel en die houdt er ook sporadisch vanzelf mee op.
DNS instellingen kun je eigenlijk op iedere router wel zelf aanpassen. Weet je hoe je bij de instellingen van je router/modem moet komen?  Dan kun je zelf zien welke DNS gebruikt wordt.  Vaak is dit al 1.1.1.1 (Cloudflare) of 8.8.8.8 (Google).
Tannoy Arden mk.I - Luxman C-02 / M-02 - Technics SL-1500C / CineMag 3440A (SUT) / Denon DL-103 (FG2) - Mac Mini (Roon)

hatfylld

Op het forum van Roon is een topic over een open source alternatief voor Roon. Het klinkt veelbelovend, maar heeft nog wel pas 'alpha-status'.
Het belooft integratie voor alle grote streamingdiensten, wat ik persoonlijk het grootste manco van Roon vind. Een beetje voorbarig om nu al heel enthousiast te worden, temeer omdat het project wordt ge-vibecoded, maar het idee erachter vind ik nu al fantastisch.
Tannoy Arden mk.I - Luxman C-02 / M-02 - Technics SL-1500C / CineMag 3440A (SUT) / Denon DL-103 (FG2) - Mac Mini (Roon)

SpaceJS

Citaat van: hatfylld op mei 22, 2026, 11:34:21Op het forum van Roon is een topic over een open source alternatief voor Roon. Het klinkt veelbelovend, maar heeft nog wel pas 'alpha-status'.
Het belooft integratie voor alle grote streamingdiensten, wat ik persoonlijk het grootste manco van Roon vind. Een beetje voorbarig om nu al heel enthousiast te worden, temeer omdat het project wordt ge-vibecoded, maar het idee erachter vind ik nu al fantastisch.

tja ik mis eigenlijk geen dienst bij Roon en vibecoding is alleen leuk voor een POC.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

Kwabbernoot

Ik zit een beetje te kijken naar een hoofdtelefoonversterker/dac/streamer maar één daarvan is een R2R non-oversampling gebakje. Als ik de verhalen mag geloven ga ik daardoor (NOS) info missen. Maar als ik de OS in Roon zou doen, zou dat "probleem" eventueel opgelost zijn.

Vandaar de vraag: heeft iemand ervaring met oversampling in Roon in combinatie met een NOS DAC? En wat is die ervaring dan?

Groeten...

AudioEnZo

Ik gebruik Roon in combinatie met mijn dac die op NOS modus staat. In Roon heb ik een aantal keer oversampling toegepast, maar heb ondervonden dat het zonder oversampling eigenlijk altijd het beste klinkt naar mijn smaak, lees het meest natuurlijk.

gerard123

Citaat van: hatfylld op mei 15, 2026, 11:00:00Ik heb ook vaker last van hetzelfde probleem. Ik luister Studio Brussel en die houdt er ook sporadisch vanzelf mee op.
DNS instellingen kun je eigenlijk op iedere router wel zelf aanpassen. Weet je hoe je bij de instellingen van je router/modem moet komen?  Dan kun je zelf zien welke DNS gebruikt wordt.  Vaak is dit al 1.1.1.1 (Cloudflare) of 8.8.8.8 (Google).

Je kunt de dns settings ook aanpassen in de netwerkinstellingen van de machine waar Roon op draait. Dat overruled je router settings. Zo kun je de impact beoordelen zonder een aanpassing in je hele netwerk te maken.
Ik heb al heel vaak naar de Toccata en Fuga in d-moll geluisterd, maar sinds de laatste software update van mijn streamer hoor ik pas dat er een kerkorgel meespeelt.

brt

Er is vandaag een update beschikbaar gekomen die de boel nog weer soepeler laat draaien. Komt mij wel goed uit, want ik had het idee dat het de laatste dagen gek genoeg steeds trager werd, dat is nu weer verholpen.

En, misschien beeld ik het me in, maar het lijkt ook gewoon nét ff wat beter te klinken nu. Of is dat gewoon de tevredenheid van een soepele interface? :)
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Broem

Citaat van: brt op juli  8, 2026, 10:40:33Er is vandaag een update beschikbaar gekomen die de boel nog weer soepeler laat draaien. Komt mij wel goed uit, want ik had het idee dat het de laatste dagen gek genoeg steeds trager werd, dat is nu weer verholpen.

En, misschien beeld ik het me in, maar het lijkt ook gewoon nét ff wat beter te klinken nu. Of is dat gewoon de tevredenheid van een soepele interface? :)

Ik denk dat laatste  ;D  Dat soepeler lopen bij een update (of herstart van de Roon server) is een gewilde topic discussie op het Roon forum. Na enkele dagen loopt het allemaal weer trager en een herstart helpt dan wel. Erkend probleem en hopelijk biedt deze update een definitieve oplossing. Ik baal m.n. soms van de lange tijdsduur bij het openen van een discografie. Nu wat snappier en hopelijk blijft dat zo.

Rob46

Maar even een update plaatsen. Ik heb afscheid genomen van de Synology DS216 NAS. Na ruim 10 jaar trouwe dienst gaat deze met pensioen. Vandaag een nieuwe Synology DS725+ 2 bay geïnstalleerd. Muziek over gezet en gelijk Roon op de DS725+ geïnstalleerd. Als de brandweer. Kan weer even vooruit. Muziek van de NAS klinkt ook heel erg mooi. Roon draait retesnel en soepel. Blij mee👌
Hegel H600 met een leuke switch, luidsprekers en kabeltjes. Dat is het......

Broem

Citaat van: Rob46 op juli  8, 2026, 14:52:13Maar even een update plaatsen. Ik heb afscheid genomen van de Synology DS216 NAS. Na ruim 10 jaar trouwe dienst gaat deze met pensioen. Vandaag een nieuwe Synology DS725+ 2 bay geïnstalleerd. Muziek over gezet en gelijk Roon op de DS725+ geïnstalleerd. Als de brandweer. Kan weer even vooruit. Muziek van de NAS klinkt ook heel erg mooi. Roon draait retesnel en soepel. Blij mee👌

Fingers crossed dat het zo snel blijft. Dat is een probleem dat veel gebruikers ervaren en waar Roon lab nog steeds erg druk mee is. Teruglopende prestaties. Zoals gezegd helpt een herstart maar tijdelijk. Hopelijk is het lek boven. Release van de nieuwe 2.70 Roon app in de Apple Store duurt trouwens weer erg lang. Damn

Mao

Hier de laatste week ook wat trager nummers opzoeken enz. en soms nam roon even een pauze iets wat ik nooit heb gehad. Mijn Synology NAS had een update nodig. Kon de NAS niet met de snelkoppeling die ik had op de PC. Uiteindelijk de NAS gevonden had plotseling een ander IP adres. NAS geupdate maar Roon draait weer meteen de update roon uitgevoerd. Ben benieuwd.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels
Slaapkamer: WiiM Amp plus, KEF C75 ( volledig gerestaureerd) bronnen via Roon +tv.

Broem

Ik gebruik Roon sinds 2018 en altijd als ik de band The The opzocht liep alles vast. Op het forum in het verleden de nodige posts aan besteed (met 'n twist) En verdorie, de ultieme test is doorstaan, de band verschijnt in beeld zonder mijn Roon server te tackelen. Bijzonder. Vooral omdat ik niks heb met The The  :tounge:

DM

Update geïnstalleerd tegelijkertijd met nieuwe software op de MU1.

Ik heb de duidelijke indruk dat de geluidskwaliteit flink is verbeterd. Veel meer scheiding tussen de instrumenten zonder dat de muziek als geheel verloren gaat, sommige geluiden/instrumenten die voorheen onopgemerkt bleven in mij zeer bekende nummers, komen nu naar voren op een natuurlijke wijze, en verschillende melodielijnen binnen een nummer zijn duidelijker te horen. Ik word nog steeds ontroerd door de juiste nummers, dus het gaat niet ten koste van de emotionele impact. Goed gedaan Grimm & Roon!
Grimm MU1-(Sablon Audio AES)-Mola Mola Makua-(Acoustic Zen Absolute XLR)-Mola Mola Perca-(Acoustic Zen Absolute Silver)-Vivid Audio S12

gerard123

Citaat van: DM op juli  9, 2026, 21:24:31Update geïnstalleerd tegelijkertijd met nieuwe software op de MU1.

Ik heb de duidelijke indruk dat de geluidskwaliteit flink is verbeterd. Veel meer scheiding tussen de instrumenten zonder dat de muziek als geheel verloren gaat, sommige geluiden/instrumenten die voorheen onopgemerkt bleven in mij zeer bekende nummers, komen nu naar voren op een natuurlijke wijze, en verschillende melodielijnen binnen een nummer zijn duidelijker te horen. Ik word nog steeds ontroerd door de juiste nummers, dus het gaat niet ten koste van de emotionele impact. Goed gedaan Grimm & Roon!

Dus je hebt voor een kapitaal aan ultieme high-end spullen staan gezien je signature, en daarmee hoorde je bepaalde geluiden en instrumenten niet, die je nu, na een software update opeens wel hoort?
Wow, dat moet wel een serieuze update geweest zijn.
Ik heb al heel vaak naar de Toccata en Fuga in d-moll geluisterd, maar sinds de laatste software update van mijn streamer hoor ik pas dat er een kerkorgel meespeelt.

fietser

Zal dan in de Grimm zitten. Roon changelog vermeld niets over aanpassingen in het Raat protocol.

https://community.roonlabs.com/t/roon-2-70-and-arc-1-80-are-live/322250

DM

Citaat van: gerard123 op juli  9, 2026, 21:47:06Dus je hebt voor een kapitaal aan ultieme high-end spullen staan gezien je signature, en daarmee hoorde je bepaalde geluiden en instrumenten niet, die je nu, na een software update opeens wel hoort?
Wow, dat moet wel een serieuze update geweest zijn.

Fijn he dat ik benoem wat ik hoor zonder me druk te maken over de prijs van de spulletjes en de perceptie die anderen daarover denken te moeten ventileren?
Grimm MU1-(Sablon Audio AES)-Mola Mola Makua-(Acoustic Zen Absolute XLR)-Mola Mola Perca-(Acoustic Zen Absolute Silver)-Vivid Audio S12

gerard123

Citaat van: DM op juli  9, 2026, 22:26:02Fijn he dat ik benoem wat ik hoor zonder me druk te maken over de prijs van de spulletjes en de perceptie die anderen daarover denken te moeten ventileren?

Absoluut!