Roon Labs

Gestart door rovinggecko, mei 15, 2015, 14:20:38

« vorige - volgende »

SpaceJS

Citaat van: brt op oktober 28, 2024, 21:04:54Kwam dit artikel tegen op Alpha Audio. Erg interesssant! Voordat ik naar de winkel ren, hebben jullie ervaring met het verbeteren van de voeding van de NUC, waar Roon op draait?

https://www.alpha-audio.net/nl/achtergrond/to-the-core-wat-bepaalt-de-klank-van-software/

draait de nuc roon server of is het daadwerkelijk een roon endpoint?
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

chansig

De Vodka heb ik ook gehad. Hoorde toen ook een verschil met de standaardkabel. Helemaal verkocht. Vervolgens paar weken later weer terug. Hoorde weer een verschil alleen vond ik nu de standaard mooier.

Rare mensen die audiofielen.

Was de laatste keer dat ik een verschil waarnam en daarvan ook overtuigd was dat ik hem hoorde. Ik zat overigens al in mijn "ik hoor geen verschillen en er zijn geen verschillen" periode.

Gr. Hans
Teleskopos, 2 x JBL 8400P, Monitor Audio RSW12,  Monitor Audio RXW12, Paradigm PW link,  akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Maximus_Aurelius

Citaat van: brt op oktober 28, 2024, 21:04:54Kwam dit artikel tegen op Alpha Audio. Erg interesssant! Voordat ik naar de winkel ren, hebben jullie ervaring met het verbeteren van de voeding van de NUC, waar Roon op draait?

https://www.alpha-audio.net/nl/achtergrond/to-the-core-wat-bepaalt-de-klank-van-software/

Ik heb geen nuc maar ik heb dan een volledige zelfgebouwde computer transport waarbij ik een paar belangrijke aanpassingen heb gedaan. Een ervan zijn de voedingen. Lees voedingen ;).
Voordat ik verder ga wil ik echter benoemen dat iedereen zelf moet inschatten of men het waard vindt investeren in een betere voeding op een nuc. Ik denk dat je zeker klankmatig verschil gaat horen wanneer je een goede voeding erop zet. En ja er zijn ook mooie betaalbare voedingen. ;)
Tweede is dat het puur mijn ervaring is qua voeding(en)

Dit gezegd te hebben heb ik (bijna) alles apart gevoed in mijn transport.
Elke stap die ik hierin gedaan heb was elke keer een hoorbaar verschil, zwarte achtergrond, bredere stage en stiller.
Ben begonnen met een simpele interne ATX fanless voeding van Streacom. Daarna de usb kaart apart gevoed door een farad power 3. Dit was echt een enorm verschil.
Maar goed de streacom voeding zat er nog in dus deze veranderd naar een HD plex en dit gaf veel meer rust in de klank. Uiteindelijk heeft de HD plex ook het transport verlaten voor een Taiko extreme dc dc atx voeding. Phoe geen klein beetje verschil met een Keces P8 voeding.
De CPU apart gevoed met een Keces P8.
Uiteindelijk veel meer rust in de weergave, bredere stage. Resulteert in algehele klank winst want alles profiteert ervan.

Als test heb ik ook farad 10 op de Taiko en cpu geprobeerd en een Sean Jacobs. Bij deze twee was klank verschil ook een grote stap te noemen. Alleen de prijzen ook want het moet x2 aangeschaft worden. Kan wel per keer gedaan worden dan gaat de cpu terug op de taiko.

Dus mijn mening is dat een betere voeding echt wel wat uitmaakt maar...... of het waard is voor op een Nuc dit te investeren is aan jezelf.
Enige is wat ik zeg, onderschat niet het effect van een goede voeding wat dit klankmatig kan brengen in je set.
APL DSD AR > Accuphase P4500 > YG Acoustic Carmel >  Siltech 770L & 770 XLR > Crystal Cable Power reference Diamond, > Furutech DPS 4.1 LE with FI (E) 48 NCF, > USB kabel Final touch audio Sinope > Ediscreation Silent Switch OXCO > Farad Super 3 > zelfbouw Computer audio transport ( Jcat USB XE & Farad super3 ) > Taiko Extreme ATX-DC with Keces P8 >Boldz Chunkz & Panelz & RTFS Sirrah's, Big Block B > Townshend Audio Seismic Isolation Podium > Fuses, SR Orange  > Ps Audio P10 power plant.

brt

Citaat van: Maximus_Aurelius op oktober 29, 2024, 18:52:22Ik heb geen nuc maar ik heb dan een volledige zelfgebouwde computer transport waarbij ik een paar belangrijke aanpassingen heb gedaan. Een ervan zijn de voedingen. Lees voedingen ;).
Voordat ik verder ga wil ik echter benoemen dat iedereen zelf moet inschatten of men het waard vindt investeren in een betere voeding op een nuc. Ik denk dat je zeker klankmatig verschil gaat horen wanneer je een goede voeding erop zet. En ja er zijn ook mooie betaalbare voedingen. ;)
Tweede is dat het puur mijn ervaring is qua voeding(en)

Dit gezegd te hebben heb ik (bijna) alles apart gevoed in mijn transport.
Elke stap die ik hierin gedaan heb was elke keer een hoorbaar verschil, zwarte achtergrond, bredere stage en stiller.
Ben begonnen met een simpele interne ATX fanless voeding van Streacom. Daarna de usb kaart apart gevoed door een farad power 3. Dit was echt een enorm verschil.
Maar goed de streacom voeding zat er nog in dus deze veranderd naar een HD plex en dit gaf veel meer rust in de klank. Uiteindelijk heeft de HD plex ook het transport verlaten voor een Taiko extreme dc dc atx voeding. Phoe geen klein beetje verschil met een Keces P8 voeding.
De CPU apart gevoed met een Keces P8.
Uiteindelijk veel meer rust in de weergave, bredere stage. Resulteert in algehele klank winst want alles profiteert ervan.

Als test heb ik ook farad 10 op de Taiko en cpu geprobeerd en een Sean Jacobs. Bij deze twee was klank verschil ook een grote stap te noemen. Alleen de prijzen ook want het moet x2 aangeschaft worden. Kan wel per keer gedaan worden dan gaat de cpu terug op de taiko.

Dus mijn mening is dat een betere voeding echt wel wat uitmaakt maar...... of het waard is voor op een Nuc dit te investeren is aan jezelf.
Enige is wat ik zeg, onderschat niet het effect van een goede voeding wat dit klankmatig kan brengen in je set.

Bedankt voor het delen, leuk om te lezen.
Een Ifi voeding kost 70,- en zou ik eens kunnen proberen. Net als de nuc aansluiten op de Meraki switch die galvanisch ontkoppeld is ipv op de router, zoals nu.

Het zijn geen mega investeringen qua tijd en geld, dus wellicht interessant om toch eens te doen.
Zelf denk ik dat ik niet zo'n fijnproever ben die dit (blind) gaat horen, maar dat is een vooroordeel.
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Mao

Citaat van: chansig op oktober 29, 2024, 18:23:33De Vodka heb ik ook gehad. Hoorde toen ook een verschil met de standaardkabel. Helemaal verkocht. Vervolgens paar weken later weer terug. Hoorde weer een verschil alleen vond ik nu de standaard mooier.

Rare mensen die audiofielen.

Was de laatste keer dat ik een verschil waarnam en daarvan ook overtuigd was dat ik hem hoorde. Ik zat overigens al in mijn "ik hoor geen verschillen en er zijn geen verschillen" periode.

Gr. Hans

Verandering in het geluid wil nog niet zeggen dan het beter klinkt.
Luidsprekers: JBL 4350 Studio monitoren Versterkers: McIntosh C2700 buizen voorversterker, McIntosh MC312 voor het laaag < 250Hz, McIntosh MC2152 buizen voor midden/hoog > 250Hz, Bryston 10B Electronisch Crossover
Marantz CD 17, Roon met NAS en Lumin U2 streamer. Custombuild Interlinks en Luidspreker kabels

chansig

Teleskopos, 2 x JBL 8400P, Monitor Audio RSW12,  Monitor Audio RXW12, Paradigm PW link,  akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

brt

Citaat van: SpaceJS op oktober 29, 2024, 17:53:28draait de nuc roon server of is het daadwerkelijk een roon endpoint?

Alleen de server. Bij mij is de Teac 701 het Roon endpoint (streaming dac).

SpaceJS

Citaat van: brt op oktober 31, 2024, 13:12:44Alleen de server. Bij mij is de Teac 701 het Roon endpoint (streaming dac).

De server heeft niets speciaals nodig, tot aan het eindpunt is het gewoon netwerk verkeer en gaat een voeding , kabel of switch niets uitmaken tenzij er iets mee aan de hand is.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, Mediacenter pc op basis van XBMC, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Thiel SCS2 centre, Rel Quake Sub

Unkhman

Ik heb zelf vorig jaar, als hopelijk laatste stuiptrekking van deze afbouwende Audiophilia Nervosa lijer, een lineaire voeding voor mijn NUC8 gekocht:

AUDIOPHONICS LPSU100

Klankmatig resultaat: exact 0,0000 verschil met de  standaard voeding. Maar heb 'm toch maar gehouden want ziet eruit als mini eindversterker

brt

Citaat van: SpaceJS op oktober 31, 2024, 17:59:21De server heeft niets speciaals nodig, tot aan het eindpunt is het gewoon netwerk verkeer en gaat een voeding , kabel of switch niets uitmaken tenzij er iets mee aan de hand is.

Oke thanks. Leek mij ook al heel gek. Het artikel op AA suggereert van wel, net als een gebruiker in de comments eronder.

Contour

Hebben jullie ook bij het gebruik van de 'history' dat hij steeds weer omhoog springt naar meest recent, erg irritant als je wat oudere history wilt terug zoeken, is hier iets aan te doen?

DofN

Nee, je zou hier eigenlijk een van-tot periode moeten kunnen invullen. Dat hij automatisch de meest recente toont is gezien de functie wel logisch toch?

Ik kan niets veranderen aan hoe de lijst wordt opgebouwd (nieuwste boven).

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch binaural software (bass absorbers en akoestiek)

paaj

Springt het terug tijdens het doorzoeken, of als je hem weer opent?
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C3

SpaceJS

Citaat van: brt op oktober 31, 2024, 22:52:56Oke thanks. Leek mij ook al heel gek. Het artikel op AA suggereert van wel, net als een gebruiker in de comments eronder.

tja roon server verbuikt wel wat vermogen van de processor dus als de voeding die stroom niet kan leveren kan dit effect hebben. ik heb mijn roon server op een i7 pc draaien dus heb daar eigenlijk geen last van.

Contour

Als ik een tijdje terug ga in de history, en daar 1 nummer aanklik om te luisteren, kan ik daarna weer van bovenaan beginnen.

brt

Citaat van: SpaceJS op november  2, 2024, 12:38:40tja roon server verbuikt wel wat vermogen van de processor dus als de voeding die stroom niet kan leveren kan dit effect hebben. ik heb mijn roon server op een i7 pc draaien dus heb daar eigenlijk geen last van.

Ik heb niet gemerkt dat hij die stroom niet kan leveren. Volgens mij gaat het gewoon goed.

Deze nuc heb ik. Roon draait op Windows, verder draait er helemaal niets op.

Mini PC, Wi-11 Pro Gen12 N100 Quad Core 3.40GHz, 8GB DDR5 4800MHz 512GB M.2 SSD

naish123

Waarom heb je geen Roon Rock geïnstalleerd?
Exposure XM7 - Metrum Amethyst Dac3 - Roon - 303.2 CR monoblokken - Spendor A4

AudioEnZo

Citaat van: Contour op november  2, 2024, 16:24:13Als ik een tijdje terug ga in de history, en daar 1 nummer aanklik om te luisteren, kan ik daarna weer van bovenaan beginnen.
Dat is misschien niet zo raar. Door dat nummer aan te klikken wordt die nummer 1 in de geschiedenis, bovenaan dus. Toch?

Contour

Stel je wilt bekijken wat je 3 maanden terug allemaal luisterde, en dat opnieuw spelen, dan klik je wat aan, luistert ernaar, en dan moet je weer 3 maanden terug browsen in de history. Het doel van history lijkt mij een tijd terug kijken, voor alleen het laatst gespeelde nummer is deze functie niet zo nodig,

Een zelfde gedrag heb ik trouwens bij albums browsen op alphabet, hij gaat steeds weer terug naar A, wat ik tamelijk irritant vind.

brt

Citaat van: naish123 op november  2, 2024, 16:57:37Waarom heb je geen Roon Rock geïnstalleerd?

Ik weet niet hoe dat moet 🙈
Kan dat überhaupt op een nuc waar Windows op staat?

fietser

Citaat van: brt op november  3, 2024, 14:56:12Ik weet niet hoe dat moet 🙈
Kan dat überhaupt op een nuc waar Windows op staat?

Op je nuc hoeft geen Windows te staan. Alleen Rock. Dit voorkomt ook dat als Windows update en  een vinkje aan of uit zet je gedonder krijgt met Roon.

https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/roon-optimized-core-kit#So_what_is_Roon_Optimized_Core_Kit_ROCK_then
Magico A3, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Diamond Reference2 speakercable, SME 12A 309 arm, Hana Umani Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200, HRS EXR rack.

brt

Citaat van: fietser op november  3, 2024, 15:29:03Op je nuc hoeft geen Windows te staan. Alleen Rock. Dit voorkomt ook dat als Windows update en  een vinkje aan of uit zet je gedonder krijgt met Roon.

https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/roon-optimized-core-kit#So_what_is_Roon_Optimized_Core_Kit_ROCK_then

Ik heb geen last van Windows updates, die heb ik uitgezet.

Zit er klankmatig verschil tussen Roon Rock ipv de software op een NUC met Windows?

fietser

Citaat van: brt op november  5, 2024, 09:37:08Ik heb geen last van Windows updates, die heb ik uitgezet.

Zit er klankmatig verschil tussen Roon Rock ipv de software op een NUC met Windows?

Die discussie waag ik mij niet aan.
Magico A3, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Diamond Reference2 speakercable, SME 12A 309 arm, Hana Umani Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200, HRS EXR rack.

SpaceJS

Citaat van: brt op november  5, 2024, 09:37:08Ik heb geen last van Windows updates, die heb ik uitgezet.

Zou niets uit mogenmaken, je kan er met Roon rock alleen voor zorgen dat je minder processor kracht nodig hebt omdat er niets anders op het systeem draait behalve ene uitgeklede linux met Roon rock erbij.

naish123

Roon Rock is heel stabiel en gaat gewoon mee met de Roon updates.
Werkt al jaren probleemloos.
Exposure XM7 - Metrum Amethyst Dac3 - Roon - 303.2 CR monoblokken - Spendor A4