Roon Labs

Gestart door rovinggecko, mei 15, 2015, 14:20:38

« vorige - volgende »

SSDDWW

Citaat van: Kwabbernoot op juli 20, 2024, 19:36:22Effe gecheckt: je krijgt niet direct de "info" tab te zien als je via folders werkt. Je kunt wel via "go to album" naar de info en de rest.

Groeten...

Bedankt dan zal ik het eens testen

SSDDWW

Citaat van: GH op juli 20, 2024, 18:11:58Ik snap 'm niet helemaal.... voor Roon heb je niets anders nodig dan 1 machine, zelfs een oude Windows PC of Mac is voldoende (zeker om wat te testen). In een half uurtje heb je de software (zowel de core/server als de speler kan op dezelfde machine draaien) geinstalleerd. Dan even je muziek erop of op een schijf en je kan met een nieuwe test account alles gewoon zelf constateren.

Ik dacht tot je roon rock nodig had voor core. Zal eens uitzoeken hoe het via de pc gaat.

SSDDWW

Jullie hebben gelijk. Ik heb hem geïnstalleerd op mijn media pc en laat hem nu alles inscannen. Hij doet het nu al zo als ik gehoopt had. Alleen een vraag over de gratis trail. Die had ik in November aangemaakt en waarschijnlijk voor nog geen dag geactiveerd. Want ik stuurde de nuclues plus weer terug. Natuurlijk eerst alles uitgelogd. Maar nu wilde ik net inloggen en staan er als nog 14 trail dagen voor me open.

Wil dit dus zeggen dat mijn account van roon letterlijk 14 dagen uitleest voordat ik moet gaan betalen.

fietser

Misschien eerst maar even op je gemak lezen?

https://help.roonlabs.com/portal/en/home

Magico A3, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Diamond Reference2 speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200, HRS EXR rack.

Struis

Kan je ondertussen ook al casten (Airplay/Chromecast) NAAR Roon? Een Nucleus bijvoorbeeld? Of kan hij alleen nog maar casten VANUIT Roon? Dan kan je tenminste om de domme beperkingen van Roon heen, want die Nucleus lijkt wel handig...
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
2e set (die er naast staat om mee te spelen en experimenteren):
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Rel Strata 5 subwoofer.

brt

Citaat van: Struis op augustus  3, 2024, 16:18:08Kan je ondertussen ook al casten (Airplay/Chromecast) NAAR Roon? Een Nucleus bijvoorbeeld? Of kan hij alleen nog maar casten VANUIT Roon? Dan kan je tenminste om de domme beperkingen van Roon heen, want die Nucleus lijkt wel handig...

Wat zijn die domme beperkingen dan?
Wat je wilt klinkt een beetje als het paard achter de wagen spannen 🤔
Focal Sopra 1 | Line Magnetic 219IA | TEAC UD-701N | Isotek Aquarius Evo3

Struis

Is dat zo? Is een Nucleus niet zo'n ding om muziek op op te slaan en naar een DAC ofzo te sturen? Stel nou dat je iets zou willen afspelen dat Roon NIET ondersteunt? Zoals Mixcloud, Soundcloud, Spotify, of de vele muziek op je harde schijf die GEEN (volledige) metadata heeft? Ook een beetje met zo'n dure Grimm MU1 bv. Ik weet dat er nu sort of muziek browsing is, maar goed. Of bv dat Roon, als de metadata niet compleet is, het probeert op de Shazam manier (spelen van muziek, herkennen, paar nummers -> identificeren album). En, helemaal mooi, dan de muziek die uniek is (bv eigen DJ mixen) apart zet om te taggen.

Maar goed, ik ben blijkbaar uniek in mijn wensen :) Niemand anders lijkt zich daar druk om te maken :)

Citaat van: brt op augustus  3, 2024, 19:49:00Wat zijn die domme beperkingen dan?
Wat je wilt klinkt een beetje als het paard achter de wagen spannen 🤔
Harbeth M30.1 speakers, Accuphase C-11/P-11 voor- en eindversterker en Parasound HCA-2200 MKII eindversterker, Thorens TD-124/Jelco SA-750DB/Ortofon 2M-Blue, dCS Delius DAC met Verona klok, dCS Media Bridge streamer, Marantz CD-11LE CD speler, Nakamichi 682ZX cassettedeck, Tascam MD-350 minidisc recorder, Rel 212SE subwoofer.
Harbeth P3ESR 40th Anniversary Edition met Skylan stands, Exposure 2010SD geintegreerde versterker gemod door Musifoon, Rel Strata 5 subwoofer.

Sjettepet

Je beschrijft een scenario waarbij je muziek op de Nucleus (eigenlijk Roon Server) hebt opgeslagen én op je harde schijf. Dat kan, maar waarom zou je dat doen? Als de metadata ontbreekt of niet volledig is zal Roon proberen er het beste van te maken maar succes is niet gegarandeerd.

Roon ondersteunt overigens wel streaming services, maar (nog) geen Spotify.

ROON ROCK > Flac/DSD > Okto DAC8/Ropiee > Benchmark AHB2 >  Spendor A6R || Libreelec > Denon AVR-X3500 -> XGIMI H2 || ROON ROCK > Topping D90/Pre90 > KEF LS50 / BK200

Struis

Nou, als veel metadata dus ontbreekt of onvolledig is wordt het dus inderdaad lastig. Roon vond 98% van de nummers en albums. Goed, zou je zeggen. Maar ja, ik heb 4,5 TB aan muziek, dus dat betekent dat hij 5000 nummers niet kon plaatsen. Maar ja, ik kan moeilijk 5000 nummers met de hand gaan invullen toch? En aangezien browsen (het kan nu iig eindelijk) nog moeizaam bleek (laatste test een paar maanden geleden) heb ik toch nog maar een DLNA server, dus 2x mijn muziek. Al IS het misschien mogelijk om dat te indexeren vanaf de Nucleus. Don't really know.
En mja, Roon bestaat al even, maar geen Spotify, Mixcloud en Soundcloud. Bewuste keuzes. Vind ik persoonlijk knap raar. Zo moeilijk is het toch niet om te implementeren? (de Wiim Mini heeft het allemaal wel voor 100 euro). Dus doet men het bewust niet. Fine, maar ik wil het nog steeds gebruiken.
Wat gebruik je dan? Nou ja, casting. Want Roon kan casten naar Airplay en Chromecast devices. Dus spreekt Airplay en Chromecast. Maar je kan dus NIET Chromecasten of Airplayen NAAR de Nucleus (die dan met USB aan de DAC zit). Toch? Waarom niet?

Nou ja, ondanks dat ik het idee geweldig vind van Roon, de interface cool, en veel potentie heeft, zeker nu de Nucleus stil is, betaalbaar, EN ook een goede streamer zou kunnen zijn, heb ik uiteindelijk toch voor een dCS Network Bridge gekozen. Wat die niet doet kan ik Airplayen (lossless). Maar die interface is, ehhh, meh?

Oh, ook weird, maar dat doe ik vast verkeerd.. Ik zoek een artiest. Ik WEET dat een album op Tidal staat en niet op Qobuz, en ik krijg het album niet vanuit Roon te zien. (Mary Black - Collected)...

Citaat van: Sjettepet op augustus  4, 2024, 10:38:42Je beschrijft een scenario waarbij je muziek op de Nucleus (eigenlijk Roon Server) hebt opgeslagen én op je harde schijf. Dat kan, maar waarom zou je dat doen? Als de metadata ontbreekt of niet volledig is zal Roon proberen er het beste van te maken maar succes is niet gegarandeerd.

Roon ondersteunt overigens wel streaming services, maar (nog) geen Spotify.

Kwabbernoot

Ik weet niet hoe het met Soundcloud en Mixcloud zit maar Spotify lijkt mij eerder dat Spotify daar moeilijk zit te doen.

Als je ziet hoe dat in BluOS is geïntegreerd (niet dus, kan alleen via Spotify connect), snap ik best dat Roon zegt: dan maar niet. De hele User Interface is in Roon geoptimaliseerd om alles te groeperen (folders én streaming services) met info erbij, foto's, songteksten. Schijnbaar wil Spotify hun eigen interface niet los laten waar Tidal dus geen enkel probleem van maakt en Qobus, naar ik aanneem, ook niet. Nou ja, dat is zoals ik er tegenaan kijk.

Groeten...

fietser

@Struis Roon haalt zijn metadata van andere partijen (allmusic/tivo) en 1 op 1 van tidal/Qobuz. Dus voor het ontbreken is Roon niet echt verantwoordelijk. Volgens mij kun je bij allmusic zelf verzoeken om meta data aan te passen. Met Mp3Tag kun je hele batches van (nieuwe) metadata voorzien. Je eerst gedeelte van je post gaf mij een beetje het gevoel dat je in cirkeltjes blijft draaien. Blij dat je nu een voor jou passende oplossing hebt gevonden. Overigens doet Roon nu ook Airplay2.
Magico A3, Dan D'Agostino Progression Integrated, Audio Anologue AA phono, Crystal Cable Diamond Reference2 speakercable, SME 12A 309 arm, Ortofon Cadenza Red, Crystal Cable Micro Diamond 2 interlink. Bonn N8, Cristal Connect netwerkkabel, Forester F1, Audioquest Monsoon, Audioquest Niagara 1200, HRS EXR rack.

RZeemering

Ik zou inderdaad gaan proberen die 5000 nummers automatisch te laten taggen.
Dan ben je al een stuk verder.
Verder lijkt het dat je de Nucleus wat zaken lijkt toe te dichten die dat ding niet doet.
Het is bijna niets anders dan mijn i7 klein computertje hier thuis. Behalve dan met een andere behuizing. De software die er op draait is exact gelijk aan de software hier bij mij thuis.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

Struis

Hihi, ja, me 2. Maar dit is al na (wat ik kon vinden) automatisch taggen  :colgate: Maar jij gebruikt die i7 toch ook via usb met je dac?
Wat mis ik? Wat heb ik hem toegedicht?

Citaat van: RZeemering op augustus  6, 2024, 18:13:26Ik zou inderdaad gaan proberen die 5000 nummers automatisch te laten taggen.
Dan ben je al een stuk verder.
Verder lijkt het dat je de Nucleus wat zaken lijkt toe te dichten die dat ding niet doet.
Het is bijna niets anders dan mijn i7 klein computertje hier thuis. Behalve dan met een andere behuizing. De software die er op draait is exact gelijk aan de software hier bij mij thuis.

paaj

Citaat van: Struis op augustus  6, 2024, 12:21:15heb ik uiteindelijk toch voor een dCS Network Bridge gekozen. Wat die niet doet kan ik Airplayen (lossless). Maar die interface is, ehhh, meh?

Oplossing is dan Roon voor de interface, naar de dCS als endpoint (kan toch?) en Airplay nar dCS voor de rest.
Harbeth M30.1 || NAD M33 || Roon Rock
Apple TV 4K || LG 42C3

fietser

Nucleus is aardig overprised. Het niet niets meer dan NUCI3 met een brakke ssd.
Voor service ben je afhankelijk van een RMA met Roon. Zoek maar bij de bekende webwinkels naar een NUC met afhankelijk van bieb grootte een I3 of I5 (Zie specs op de Roon site). Rock erop en spelen. Eventueel met losse streamer of aan je Roon Ready dac. Mijn Nuc hangt gewoon in het netwerk dus geen Usb verbinding.

RZeemering

Citaat van: Struis op augustus  6, 2024, 18:55:40Hihi, ja, me 2. Maar dit is al na (wat ik kon vinden) automatisch taggen  :colgate: Maar jij gebruikt die i7 toch ook via usb met je dac?
Wat mis ik? Wat heb ik hem toegedicht?
Ik heb ooit mijn Nuc via USB aangesloten. Maar dat is allang niet meer zo. De Nuc staat alleen verbonden via ethernet.
Ik had het idee dat je de Nucleus andere zaken toedicht dan een willekeurige Nuc. Zoals het wel goed kunnen taggen etc.
Nuc7i3 Roon ROCK server, Auralic Aries G1 streamer, Holo Audio Spring 2 level 1 DAC, Denafrips Athena 12th voorversterker, Bryston 4bSST eindversterker, Driade Flow 405 kabels, Magnepan 20.1 speakers.

DofN

Ik draai een roon server op een mac mini.

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

RZeemering

Citaat van: DofN op augustus  6, 2024, 20:58:29Ik draai een roon server op een mac mini.

Met exact dezelfde software als op een NUC of Nucleus ;)

DofN

Ja dat denk ik wel :)
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

fietser

Software oqp Nucleus en Nuc is hetzelfde dus taggen en metadata werkt hetzelfde.

Struis

Ja, dat snapte ik inderdaad wel 😄 Mijn Roon test setup is op een Shuttle i7 mini pc. De Nucleus is stil, dat is wel nice. Maar ik vond de identificatie software van Roon voor die muziek wat tegenvallen voor wat de software kost. En de ondersteuning voor services en casting. Al vind ik het idee en de extra's echt wel cool...

brt

Ik had mijn nucje met Roon erop op de 1e verdieping staan via wifi. Gaat heel vaak goed, maar soms was ie wel erg lang aan het zoeken. Heel irritant. Nu toch maar beneden bekabeld aangesloten en alles reageert weer ontzettend snel.

Ik hoor ook helemaal geen ventilator, maar heb begrepen dat je via de (bios?) instellingen van zo'n nuc kan instellen dat die ook niet aangaat? Kan iemand mij daarmee helpen dit in te stellen door even van afstand (via Chrome Remote Desktop bijv) in deze instellingen te kijken en dit optimaal te maken?

Ik heb daar zelf de ballen verstand van. Het is een NUC met Windows 11 erop. Enige wat erop draait is de Roon server.

Of is het heel simpel?

Faxe

Verwacht dat als je in de bios zit je niet iemand kunt laten meekijken via een programma, maar kan het mis hebben. Als je de fan nu niet hoort zo ik het eerst even laten zo. Misschien gaat hij wel nooit aan. Als hij wel vaak aangaat is het de vraag of het verstandig is om hem uit te zetten. Als de temperatuur te hoog wordt kan de CPU (eerder) stuk gaan, minder stabiel worden, langzamer gaan draaien. Misschien een optie om Roon Rock te (laten) installeren op je NUC als dat kan? https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/roon-optimized-core-kit

Lyngdorf TDAI 3400 | Linn LP 12 | Primare R35 | Paradigm Persona 3F | Synology DS920+ | Roonlabs | Rhein Z1 Plus met Forester F2 voeding | Degritter

brt

Citaat van: Faxe op september  2, 2024, 12:22:12Verwacht dat als je in de bios zit je niet iemand kunt laten meekijken via een programma, maar kan het mis hebben. Als je de fan nu niet hoort zo ik het eerst even laten zo. Misschien gaat hij wel nooit aan. Als hij wel vaak aangaat is het de vraag of het verstandig is om hem uit te zetten. Als de temperatuur te hoog wordt kan de CPU (eerder) stuk gaan, minder stabiel worden, langzamer gaan draaien. Misschien een optie om Roon Rock te (laten) installeren op je NUC als dat kan? https://help.roonlabs.com/portal/en/kb/articles/roon-optimized-core-kit

Ik kan vanaf Chrome Desktop wel gewoon in de settings, dus ik denk dat het wel moet lukken op zich. Maar het ventileren valt idd wel mee nu. Ik weet wel dat hij vrij snel aangaat, maar heb hem een soort van verstopt onder de bank en als er dan een muziekje speelt hoor ik het al niet. Toch vind ik het qua idee wel fijn als het ventileren geminimaliseerd kan worden ingesteld.

Roon Rock snap ik niks van, vandaar dat ik voor een NUC met Windows heb gekozen  :angel: