AURALiC ARIES MINI streaming node

Gestart door Isflicka, mei 15, 2015, 08:19:06

Vorige topic - Volgende topic

Isflicka

Citaat van: jeepee op november 22, 2015, 14:20:59
Vind het wel jammer dat interne hd niet optimaal is. Mijn ideale streamer is nog steeds een met ingbouwde hd. Geen gedoe met usb en evt externe voeding. en niet een Nas die 24 uur per dag stroom staat te consumeren en die voor digibeten altijd weer problemen oplevert.
Een streamer met ingebouwde HDD/SDD is bijna altijd een compromis of de streamer wordt een flink stuk duurder.
Als je ergens niet bent, ben je óf te vroeg óf te laat. Johan Cruijff

cable-guy

Citaat van: jeepee op november 22, 2015, 14:20:59
Vind het wel jammer dat interne hd niet optimaal is. Mijn ideale streamer is nog steeds een met ingbouwde hd. Geen gedoe met usb en evt externe voeding. en niet een Nas die 24 uur per dag stroom staat te consumeren en die voor digibeten altijd weer problemen oplevert.
We zitten hier natuurlijk heel kritisch te doen. Wellicht is de kwaliteit met ingebouwde SSD nog steeds dik in orde voor je.

Overigens is een NAS probleemloos. Al aan mijn derde bezig en nog nooit problemen ondervonden.

Isflicka

Citaat van: cable-guy op november 22, 2015, 16:35:17
We zitten hier natuurlijk heel kritisch te doen. Wellicht is de kwaliteit met ingebouwde SSD nog steeds dik in orde voor je.

Overigens is een NAS probleemloos. Al aan mijn derde bezig en nog nooit problemen ondervonden.
Waarschijnlijk zijn de meeste gebruikers inderdaad niet zo kritisch en kunnen best leven met de mini met ingebouwde SSD.

LeonB

Ik ben idd wel kritisch, maar mijn vrouw die ook van hifi houd (lucky me) gaf aan dat het eerst beter klonk zonder dat ik haar verteld had over de ssd!
Geen placebo effect dus.
Het vreemde is dat het geluids beeld weer terug kwam bij het fysiek ontkoppelen van de drive zowel in als extern.

Zou de botw voeding dat kunnen verhelpen? Of de diy voeding?

Gitaarwerk__

Ik zou geen verklaring hebben voor de SSD. Wellicht is de controller die veel ruis genereert. Zit nogal een verschil in. Bij een HDD is dat makkelijker te verklaren overigens. Ik zou nooit direct een mechanische schijf direct in zelfde circuit opnemen. Die dingen storen als een gek.

Ben wel erg benieuwd hoe de streaming kwaliteit met direct digital out tov SBT / Raspberry Pi met digi+ is. Enige manier is luisteren.. maar moet ik nog een manier voor gaan vinden.
Kef Reference One, Devialet Export Pro 440

Isflicka

Citaat van: LeonB op november 23, 2015, 15:43:46
Ik ben idd wel kritisch, maar mijn vrouw die ook van hifi houd (lucky me) gaf aan dat het eerst beter klonk zonder dat ik haar verteld had over de ssd!
Geen placebo effect dus.
Het vreemde is dat het geluids beeld weer terug kwam bij het fysiek ontkoppelen van de drive zowel in als extern.

Zou de botw voeding dat kunnen verhelpen? Of de diy voeding?
Als het effect zo sterk is dan heeft het geen zin om dit proberen te verhelpen met een voeding. Het kan inderdaad de controller zijn maar ook de SSD zelf. De samsungs zijn berucht en de kingstons zijn weer een stuk beter. Wat mij betreft blijft de Intel 520 SSD nog steeds een topper voor muziek.

Gitaarwerk__

Intel 520 .... dat is niet mis voor een SSD :D

Leeuwarden

Waar moet een NAS eigenlijk aan voldoen qua eisen? Of kan ik gewoon toe met de goedkoopste Synology. Komt alleen muziek op te staan...

chansig

Genoeg ruimte om je muziek op te slaan. Je kan een dubbele nemen en dan zo instellen dat de NAS direct een back up maakt op de andere schijf. Dit kan je ook op een externe harde schijf doen. Voor alleen muziek heb je volgens mij geen extreem zware NAS nodig.

Gr Hans
Teleskopos, 2 x JL-Audio Dominion D-10,  2 x Arendal 1961,  Paradigm PW Link met ARC,  Macbook met BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ kabels.

Gitaarwerk__

Ik heb serieus mensen gezien die Nas in audio kwaliteit gingen testen... dan kun je maar beter niets schrijven.
Enige wat een issue zou kunnen zijn is data loss. ZFS-achtige oplossingen zijn voor je data integriteit erg goed, maar dan moet je een beetje zelf gaan knutselen.

Een goed netwerk heb je meer aan. Vooral je Nas / network apparaten niet op zelfde stroom-groep hangen. Die storen heel erg.

Leeuwarden

Laatst ook nog ook nog een stuk gelezen aver audiofiele kwaliteiten van een NAS. Geen idee was ZSF is maar ik begrijp dat een heel basic NASje voldoende is dus.

jaaptina

Ik gebruik een Synology DS112. Alleen voor muziek. Prima oplossing. Draait nu een jaar zonder problemen. MinimServer transcodeert vanaf de NAS alles naar 96bit WAV. Ook dat gaat probleemloos.

Gitaarwerk__

Citaat van: Leeuwarden op november 25, 2015, 17:51:23
Laatst ook nog ook nog een stuk gelezen aver audiofiele kwaliteiten van een NAS. Geen idee was ZSF is maar ik begrijp dat een heel basic NASje voldoende is dus.

Audiofiele nassen zou je niet moeten willen.... vanuit IT heeft alles een single responsibility. En eigenlijk vanuit (audio)engineering oogpunt zou dat ook moeten hebben. Een nas is een ding op sich en als je dit goed aansluit bestaat er niets iets als een audiofiele nas.

Aan je netwerk kun je overigens wel heel veel tweaken. Ik ga daar volgend jaar eens meer over buigen.

Citaat van: jaaptina op november 25, 2015, 20:31:34
Ik gebruik een Synology DS112. Alleen voor muziek. Prima oplossing. Draait nu een jaar zonder problemen. MinimServer transcodeert vanaf de NAS alles naar 96bit WAV. Ook dat gaat probleemloos.

Synology is een prima apparaat. Ik weet alleen niet of je een mediaserver daar op zou moeten draaien. De processen zijn er niet voor geoptimaliseerd. Een losse streamer die je via een nfs/cifs share koppelt is eigenlijk beter.

Leeuwarden

Na wat sneupen op het www heb ik vanochtend Minimserver op een overtollige MacMini (na aanschaf van de Aries kan die binnenkort in de verkoop) geïnstalleerd. Dat was nog best moeilijk. Na het installeren van de software was het zoeken naar de plek waar de muziekfiles staan. Nadat dat was gelukt de Aries laten zoeken en nu draait het. Ik denk dat ik er nog geen 5 minuten over heb gedaan om het draaiende te krijgen.
Vraag: is Miniserver een goede keuze? Of toch beter iets anders?

Gitaarwerk__

Ik ken de minimserver niet. Wat ik zelf een hele fijne mediaserver vind is Plex. Die is erg gebruiksvriendelijk en voor binnenshuis werkt deze fantastisch. De betaalde versie laat je ook buitenshuis er mee aan de gang gaan. Een mediaserver zou eigenlijk vooral geen upscaling moeten doen. Maar dat is mijn mening natuurlijk ;-)

chocovla

Citaat van: Leeuwarden op november 26, 2015, 09:53:56
Na wat sneupen op het www heb ik vanochtend Minimserver op een overtollige MacMini (na aanschaf van de Aries kan die binnenkort in de verkoop) geïnstalleerd. Dat was nog best moeilijk. Na het installeren van de software was het zoeken naar de plek waar de muziekfiles staan. Nadat dat was gelukt de Aries laten zoeken en nu draait het. Ik denk dat ik er nog geen 5 minuten over heb gedaan om het draaiende te krijgen.
Vraag: is Miniserver een goede keuze? Of toch beter iets anders?

Had Miniserver vrij vlot draaien op mijn 2012R2 server. Ben alleen niet zo gecharmeerd van het feit dat het Java nodig heeft wat wat mij betreft niet echt secure genoemd kan worden  :nopompom: Daarnaast miste ik na de eerste run flink wat nummers in mijn libary waarvan ik in de logs niets terug kon vinden waarom deze niet waren ge-add. Maar moet er wel bij zeggen dat ik het gisteren slechts kort heb getest. Plex was ik ook een liefhebber van voor het streamen/re-encoden van films vanaf de server naar de diverse tablets totdat ze daar ineens een account verplicht gingen stellen in de app.

Woonkamer: Lyngdorf TDAI-3400 Luidsprekers: Harbeth Monitor 30.1 Lyngdorf BW-2 subwoofer Platenspeler: Thorens TD166 MK2
CD speler: Denon DCD-900NE

Thuiswerkplek:  Marantz NR1501 Luidsprekers: Tannoy Mercury MX2, streamer Raspberry Pi 3 met Allo Boss DAc

Leeuwarden

Het is mij nog niet opgevallen dat ik dingen mis maar zo te horen maak je wel een klein stapje in geluidskwaliteit...

Kerkhoffd

Minimserver heeft klankmatig voordelen. Zeker als je de NAS laat transcoderen naar WAV files. Misschien de moeite waard om het zelf te vergelijken met andere mediaservers of je de verschillen ook hoort en op basis hiervan te bepalen welke je wilt gebruiken.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Spring Audio gemodificeerde Meraki switch en lineaire voeding - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

Gitaarwerk__

Ben wel benieuwd wat voordeel is van WAV tov FLAC bijvoorbeeld. Transcoderen mis je altijd wel iets. Daar kan ik wel dieper op in gaan, maar zal dat hier niet doen.

Betreft Java..waarom zou dat niet per se secure zijn? Ik ken een aantal enterprise database die erg secure zijn ;-).

Betreft plex. .ja, het kan wat onhandig zijn, maar voor mijn niet-audio media vind ik het geweldig.

Kan de  Aries mini niet direct streamen gewoon? UPnP is echt een verschrikkelijk protocol (als je het over secure hebt.. ;-) ).

Kerkhoffd

Weet niet of er altijd een voordeel is van WAV t.o.v. FLAC, anders dan dat mijn streamer de FLACS intern omzet naar WAV. Als er WAV wordt aangeboden hoeft de streamer ze alleen maar af te spelen en niet meer eerst on-the-fly om te zetten. Dat gebeurt bij mij in de setup door Miniserver op de NAS. Scheelt dus rekenwerk voor de streamer. Mogelijk werkt dat ook bij de Auralic streamers zo.
Aurender N10 - Kharma Enigma Signature AES/EBU Digital - Devialet 400 - MIT Matrix 28s - Audio Physic Virgo 25 Plus+ - IsoAcoustics Gaia II - GigaWatt Xtreme zekeringkastautomaat - Vibex One 6 Cu - Shunyata Research Ξtron™ α Digital en ΞTron™ Z PC-10 Analog - Spring Audio gemodificeerde Meraki switch en lineaire voeding - AudioQuest Diamond v2 cat7 - Qobuz Studio

chocovla

Citaat van: Gitaarwerk__ op november 26, 2015, 12:40:51
Ben wel benieuwd wat voordeel is van WAV tov FLAC bijvoorbeeld. Transcoderen mis je altijd wel iets. Daar kan ik wel dieper op in gaan, maar zal dat hier niet doen.

Betreft Java..waarom zou dat niet per se secure zijn? Ik ken een aantal enterprise database die erg secure zijn ;-).

Betreft plex. .ja, het kan wat onhandig zijn, maar voor mijn niet-audio media vind ik het geweldig.

Kan de  Aries mini niet direct streamen gewoon? UPnP is echt een verschrikkelijk protocol (als je het over secure hebt.. ;-) ).

Qua vulnerabilities is de Java runtime de nummer twee achter Flash Player. En naast Flash ook de meest populair ingang om op een systeem binnen te komen. Kunt een hoop voorkomen door op tijd te updaten, maar het is zeker iets om te onthouden als je je attack surface klein probeert te houden.
Woonkamer: Lyngdorf TDAI-3400 Luidsprekers: Harbeth Monitor 30.1 Lyngdorf BW-2 subwoofer Platenspeler: Thorens TD166 MK2
CD speler: Denon DCD-900NE

Thuiswerkplek:  Marantz NR1501 Luidsprekers: Tannoy Mercury MX2, streamer Raspberry Pi 3 met Allo Boss DAc

jaaptina

Ik heb nu een Pioneer N30 streamer en een Metrum Octave dac. Ik gebruik MinimStreamer op de Nas en BubbelUpnp op m'n mobiel. Draait perfect. Het enige wat niet lukt is via BubbelUpnp gapless streamen. Dat kan wel via de Pioneer app, maar die is zo onoogelijk, die gebruik ik met de grootste tegenzin. Kan iemand bevestigen dat je met de Aries Mini via upnp gapless kunt streamen? Dus behalve gapless pull ook gapless push. Dan wil ik wel overstappen. Anders wordt het tzt een NA6005 of 8005, die schijnen gapless push aan te kunnen.

Isflicka

Citaat van: jaaptina op november 26, 2015, 16:17:17
Ik heb nu een Pioneer N30 streamer en een Metrum Octave dac. Ik gebruik MinimStreamer op de Nas en BubbelUpnp op m'n mobiel. Draait perfect. Het enige wat niet lukt is via BubbelUpnp gapless streamen. Dat kan wel via de Pioneer app, maar die is zo onoogelijk, die gebruik ik met de grootste tegenzin. Kan iemand bevestigen dat je met de Aries Mini via upnp gapless kunt streamen? Dus behalve gapless pull ook gapless push. Dan wil ik wel overstappen. Anders wordt het tzt een NA6005 of 8005, die schijnen gapless push aan te kunnen.
Gapless push werkt gewoon met de Aries.

jaaptina

Citaat van: Isflicka op november 27, 2015, 12:00:33
Gapless push werkt gewoon met de Aries.

Bedankt voor de info. Goed om te weten dat Gapless push werkt.

CZ79

Citaat van: Kerkhoffd op november 26, 2015, 13:15:31
Weet niet of er altijd een voordeel is van WAV t.o.v. FLAC, anders dan dat mijn streamer de FLACS intern omzet naar WAV. Als er WAV wordt aangeboden hoeft de streamer ze alleen maar af te spelen en niet meer eerst on-the-fly om te zetten. Dat gebeurt bij mij in de setup door Miniserver op de NAS. Scheelt dus rekenwerk voor de streamer. Mogelijk werkt dat ook bij de Auralic streamers zo.

Ik heb hem ook zo ingesteld met AssetUPNP, elke FLAC wordt door de QNAP omgezet in WAV voordat deze wordt doorgestuurd naar de streamer, ik heb ooit begrepen dat de streamer dan inderdaad minde hoeft te doen en dat dat wat kan uitmaken in het geluid
Versterking: Simaudio Moon Neo 240i
Bron: Simaudio Moon 180 MiND | Weiss DAC2
Luidsprekers: JBL Synthesis HDI-1600
Kabels: Black Cable | Grimm | Melodika