Set van Mario "HQPlayer set-up 🎼👌"

Gestart door holco, mei 5, 2015, 14:52:19

Vorige topic - Volgende topic

holco

Wat is HQPlayer,

My Showcase

Minisforum MS-A1 HQPlayer-6 / Audio-GD DI-25HE / Audio-GD R8HE mk3 DAC / Audio-GD HE-1 mk3 preamp / Daudio ASP / Hypex Nilai-500 mono's (mid-hoog) / Hypex Nilai-500 mono's (woofers) / Daudio C1 (diy versie) / Rythmik F18 subwoofer / Mundorf Angelique (mid/hoog) /  Sommer Cable Elephant SPM440 (woofers) / Preffair X430 XLR kabels / Curious Evolved USB kabel / Pangea Premier SE mk2 HDMI-i2s kabel / Canare Digital coaxial 75 Ohm BNC kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

holco

My Showcase

Minisforum MS-A1 HQPlayer-6 / Audio-GD DI-25HE / Audio-GD R8HE mk3 DAC / Audio-GD HE-1 mk3 preamp / Daudio ASP / Hypex Nilai-500 mono's (mid-hoog) / Hypex Nilai-500 mono's (woofers) / Daudio C1 (diy versie) / Rythmik F18 subwoofer / Mundorf Angelique (mid/hoog) /  Sommer Cable Elephant SPM440 (woofers) / Preffair X430 XLR kabels / Curious Evolved USB kabel / Pangea Premier SE mk2 HDMI-i2s kabel / Canare Digital coaxial 75 Ohm BNC kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Richi

Citaat van: holco op juli 15, 2026, 06:19:22Het zijn allemaal keuzes  ;)

Hier mijn nieuwe keuze ;D

Mooi. Maar waar kijken we naar?  :hehe:
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • 5 Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • 3 JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

holco

Citaat van: Richi op juli 15, 2026, 09:27:26Mooi. Maar waar kijken we naar?  :hehe:

Geen idee waar jij naar kijkt, ik kijk iig naar een strak blauwe lucht vanuit de schaduw  ;D

Maar je zal vast de Pi / Ian Canada stack bedoelen.
My Showcase

Richi

Citaat van: holco op juli 15, 2026, 09:31:14Geen idee waar jij naar kijkt, ik kijk iig naar een strak blauwe lucht vanuit de schaduw  ;D

Maar je zal vast de Pi / Ian Canada stack bedoelen.
Die 2e inderdaad. Dat is dus de Pi waarop je HQ Player hebt draaien. En dat trekt die prima begrijp ik.  :thumbs-up:
Zolder Classé CP-800 mkII • Classé CA-2300 • Eversolo T8 • Marantz SA-11s2 • Dynaudio Confidence C2 II • Classé SSP-800 • Classé CA-5300 • Apple TV 4K • Oppo BDP-93EU • PlayStation 5 • 5 Elac Debut 6.2 • A*BNB 2x12" • 3 JBL Stage 200P • Audioquest Niagara 1200 • Philips 55POS9002 • Cisco Meraki ms220-8P • Mac Mini M2 Roon • Mac Mini i7 GentooPlayer Woonkamer Sonos Arc Ultra • Philips BDP-9700 • Philips 55PUS8909 Zitkamer Naim Atom HE • Focal Elegia & Elear

SpaceJS

Citaat van: brt op juli 14, 2026, 23:31:22Dank voor de tip  :thumbs-up: 

Mijn hele set staat daarom nu op mp omdat ik geen HQP heb en dus net zo goed een Sonos speakertje kan halen. Wat zullen al die sets zonder HQP ruk klinken zeg, poor bastards ;)

Laat het mijn vrouw maar niet horen, ik heb ook geen HQP en die Sonos ziet zij wel zitten. Ik heb geen DSD ingang en mijn processor voor de DAC upsampled en filterd zelf , Roon hoeft voor mij alleen maar de zaak door te geven naar het eindpunt in de processor en die gebruikt in mijn geval daar nog het sooloos protocol voor
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

gizmo2

Citaat van: holco op juli 15, 2026, 06:19:22Het zijn allemaal keuzes  ;)

Hier mijn nieuwe keuze ;D

Ik weet niet wat je doel is maar heb je ooit al eens gentooplayer geprobeerd.
Ik draai dit nu al zo'n twee jaar en bevalt prima.

https://gentooplayers.com/
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

brt

Citaat van: SpaceJS op juli 15, 2026, 11:26:26Laat het mijn vrouw maar niet horen, ik heb ook geen HQP en die Sonos ziet zij wel zitten. Ik heb geen DSD ingang en mijn processor voor de DAC upsampled en filterd zelf , Roon hoeft voor mij alleen maar de zaak door te geven naar het eindpunt in de processor en die gebruikt in mijn geval daar nog het sooloos protocol voor

Ik heb chatgpt gecheckt met een open (niet-sturende) vraag of HQP een zinvolle aanschaf is in mijn set (ik gebruik de interne streamer van de TEAC UD-701n met het dedicated RAAT protocol) en chatgpt schrijft: ik zou het niet doen, die vindt het digitale parcours binnen de TEAC dusdanig sterk dat ie weinig meerwarde verwacht. Nu neem ik ChatGPT niet al te serieus, maar ik zie geen belang voor ze om dit af te raden. Of het advies ook klopt is iets anders...

Tja, 't blijft een beetje in het luchtledige zo, want: geen ervaring mee uit eigen hand. Wie weet komt het ooit nog eens. Het staat ieg niet hoog op mijn audio wishlist.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

Leeuwarden

brt

Citaat van: Leeuwarden op juli 15, 2026, 14:06:23Heb je het wel eens gehoord?

Zoals ik schreef: nee, geen ervaring mee uit eigen hand.
Paradigm Persona 3F • TEAC AP-701 • TEAC UD-701n • Melody Pro88 mk2 • PS Audio Stellar PowerPlant P3 • Kabels van Audioquest en ViaBlue

SpaceJS

Citaat van: brt op juli 15, 2026, 12:16:37Ik heb chatgpt gecheckt met een open (niet-sturende) vraag of HQP een zinvolle aanschaf is in mijn set (ik gebruik de interne streamer van de TEAC UD-701n met het dedicated RAAT protocol) en chatgpt schrijft: ik zou het niet doen, die vindt het digitale parcours binnen de TEAC dusdanig sterk dat ie weinig meerwarde verwacht. Nu neem ik ChatGPT niet al te serieus, maar ik zie geen belang voor ze om dit af te raden. Of het advies ook klopt is iets anders...

Tja, 't blijft een beetje in het luchtledige zo, want: geen ervaring mee uit eigen hand. Wie weet komt het ooit nog eens. Het staat ieg niet hoog op mijn audio wishlist.

bij mij is het gelukkig gewoon niet mogelijk dus hoef ik me ook niet af te vragen of ik iets mee zou winnen.
Meridian 861v4, Mark and Levinson No. 29,  2 * Linn LK85 , meridian G98,  meridian UHD722, Linn LP12, Musical Fidelity X-LPS v3, Empire vandenhul MC1000 , Marantz UD 5005, NVidia shield, Roon endpoint, Thiel CS2.4,  Thiel CS1.6 rear, Audio Physic Celcius centre, Rel Quake Sub

Leeuwarden

Citaat van: brt op juli 15, 2026, 14:30:54Zoals ik schreef: nee, geen ervaring mee uit eigen hand.

Maar eens op de koffie bij Holco dan. Ik zou het zelf willen gebruiken want het is echten mooie stap in de goede richting. Ik heb het getest met JPLAY via mijn MacMini M2Pro. Heb DSD 1024 gehaald maar dat was verre van stabiel 512 was beter. JPLAY was toen in zijn eerste versie om HQP te integreren en dat ging niet geheel vlekkeloos. Ik heb het toen verder gelaten voor wat het was...

gerard123

Nieuwsgierig geworden door dit topic heb ik de software gedownload op mijn Surface Windows laptop en eens gekeken wat ik nog aan spullen had liggen om het te testen.
De installatie was simpel, daarna heb je een Client en een Desktop die je moet draaien. Na een beetje gepruts kon ik een lokaal bestand afspelen en kon ik Qobuz koppelen.
Omdat ik dit in mijn werkkamer aan het testen was heb ik de laptop in eerste instantie via usb aan mijn Aiyima A80 geknoopt. Zolang ik wasapi gebruikte ging dat goed. Ik had ook een Asio driver geïnstalleerd maar dat was geen succes, de a80 verdween uit device manager en was niet meer als output te kiezen. Dus driver gedeinstalleerd en verder getest met wasapi. Dsd kon ik niet kiezen, wel pcm 384 wat de a80 ook braaf aangaf. Daarna vergelijken met een lokale track via hqp en gewoon via mediaplayer. Ik hoorde geen verschil maar wellicht zijn de speakertjes op mijn bureau niet goed genoeg.
Daarna een Fiio K5 Pro via usb aangesloten met een Hifiman Sundara hoofdtelefoon. De Fiio snapte wel asio en dsd hoewel dsd256 net aan soepel draaide. Dsd512 stokte voortdurend.
Ook via de Sundara hoorde ik geen verschil, heb uitgebreid naar het intro van een cd rip van It's a hard world van Supertramp geluisterd, daar zitten veel kleine subtiele details in.
Dus, voor mij geen HQP. Het levert behalve een hoop extra complexiteit voor mij niks op.
Ik heb al heel vaak naar de Toccata en Fuga in d-moll geluisterd, maar sinds de laatste software update van mijn streamer hoor ik pas dat er een kerkorgel meespeelt.

brt

Leuk dat je je ervaring hier deelt, los van de uitkomst. De Sundara zou dat toch moeten kunnen weergeven zou je zeggen, die laat heel veel horen.

holco

Citaat van: gerard123 op juli 15, 2026, 18:38:14Nieuwsgierig geworden door dit topic heb ik de software gedownload op mijn Surface Windows laptop en eens gekeken wat ik nog aan spullen had liggen om het te testen.
De installatie was simpel, daarna heb je een Client en een Desktop die je moet draaien. Na een beetje gepruts kon ik een lokaal bestand afspelen en kon ik Qobuz koppelen.
Omdat ik dit in mijn werkkamer aan het testen was heb ik de laptop in eerste instantie via usb aan mijn Aiyima A80 geknoopt. Zolang ik wasapi gebruikte ging dat goed. Ik had ook een Asio driver geïnstalleerd maar dat was geen succes, de a80 verdween uit device manager en was niet meer als output te kiezen. Dus driver gedeinstalleerd en verder getest met wasapi. Dsd kon ik niet kiezen, wel pcm 384 wat de a80 ook braaf aangaf. Daarna vergelijken met een lokale track via hqp en gewoon via mediaplayer. Ik hoorde geen verschil maar wellicht zijn de speakertjes op mijn bureau niet goed genoeg.
Daarna een Fiio K5 Pro via usb aangesloten met een Hifiman Sundara hoofdtelefoon. De Fiio snapte wel asio en dsd hoewel dsd256 net aan soepel draaide. Dsd512 stokte voortdurend.
Ook via de Sundara hoorde ik geen verschil, heb uitgebreid naar het intro van een cd rip van It's a hard world van Supertramp geluisterd, daar zitten veel kleine subtiele details in.
Dus, voor mij geen HQP. Het levert behalve een hoop extra complexiteit voor mij niks op.

Zou ook mee kunnen spelen dat je pc gewoon tegen zijn grens aan zat. Als DSD512 al stottert en DSD256 maar net lekker draait, dan lijkt me dat niet echt de ideale basis om HQPlayer goed te beoordelen, heb je via terminal (htop) überhaupt gekeken wat de cpu belasting tijdens het draaien van HQPlayer was?

Daarnaast ben ik eigenlijk ook wel benieuwd welke filters en modulator je gebruikt hebt, want daar zit ook enorm veel verschil tussen. En HQPlayer schijnt ook nogal een voorkeur te hebben voor bepaalde DAC's, met name ladder DAC's doen het bv erg goed.

Uiteindelijk blijft het natuurlijk persoonlijk maar jezelf verdiepen in hoe HQPlayer werkt en wat er voor nodig is is wel een pre om goede resultaten te bereiken.
Als jij geen verschil hoort, dan is dat gewoon zo. Bij mij was het juist precies andersom, ik was eigenlijk vanaf de eerste avond al verkocht, maar dat was wel na eerst gedegen onderzoeken van hoe en met wat. Voor mij was die extra complexiteit het meer dan waard.
My Showcase

gerard123

Citaat van: holco op juli 17, 2026, 13:53:11Zou ook mee kunnen spelen dat je pc gewoon tegen zijn grens aan zat. Als DSD512 al stottert en DSD256 maar net lekker draait, dan lijkt me dat niet echt de ideale basis om HQPlayer goed te beoordelen, heb je via terminal (htop) überhaupt gekeken wat de cpu belasting tijdens het draaien van HQPlayer was?

Daarnaast ben ik eigenlijk ook wel benieuwd welke filters en modulator je gebruikt hebt, want daar zit ook enorm veel verschil tussen. En HQPlayer schijnt ook nogal een voorkeur te hebben voor bepaalde DAC's, met name ladder DAC's doen het bv erg goed.

Uiteindelijk blijft het natuurlijk persoonlijk maar jezelf verdiepen in hoe HQPlayer werkt en wat er voor nodig is is wel een pre om goede resultaten te bereiken.
Als jij geen verschil hoort, dan is dat gewoon zo. Bij mij was het juist precies andersom, ik was eigenlijk vanaf de eerste avond al verkocht, maar dat was wel na eerst gedegen onderzoeken van hoe en met wat. Voor mij was die extra complexiteit het meer dan waard.

Ik  heb wat zaken geprobeerd, begonnen met de defaults en op een website (north audio of zo?) zitten lezen over de diverse filters. Met PCM was de processorbelasting trouwens een stuk lager, dat zie je volgens mij aan de processing speed, die was bij dsd256 maar net boven de 1 maar bij pcm iets van 7.

Maar wil ik hiermee verder gaan, dan zou ik toch al gelijk iets van verschil gehoord moeten hebben, iets dat je nieuwsgierig maakt wat er nog meer te halen valt. Maar dat was er totaal niet. Misschien ligt mijn focus bij het luisteren op andere dingen, ik kan heel weinig aanvangen met termen als muzikaal klinkend.

Verder zou ik met HQP een enorme wijziging in mijn set moeten maken, nu is het heel simpel: Qobuz via een WiiM ultra met coax naar een Lyngdorf 2170. Daar valt HQP helemaal niet in te passen lijkt me. Ik kom uit de tijd dat je een versterker en speakers had, en dan wat bronnen. En platenspeler, een tuner, een bandrecorder. En later een cd-speler. Nog veel later een streamer. Gewoon weer een extra bron, plug en play. Het idee dat ik een computer in de keten moet opnemen, met software gedoe, dat vind ik een grote stap. Is ook de reden dat ik Roon na lang proberen weer weg heb gedaan. Teveel kastjes en software en gedoe.
Ik heb al heel vaak naar de Toccata en Fuga in d-moll geluisterd, maar sinds de laatste software update van mijn streamer hoor ik pas dat er een kerkorgel meespeelt.

holco

Citaat van: gerard123 op juli 17, 2026, 22:34:42Ik  heb wat zaken geprobeerd, begonnen met de defaults en op een website (north audio of zo?) zitten lezen over de diverse filters. Met PCM was de processorbelasting trouwens een stuk lager, dat zie je volgens mij aan de processing speed, die was bij dsd256 maar net boven de 1 maar bij pcm iets van 7.

Maar wil ik hiermee verder gaan, dan zou ik toch al gelijk iets van verschil gehoord moeten hebben, iets dat je nieuwsgierig maakt wat er nog meer te halen valt. Maar dat was er totaal niet. Misschien ligt mijn focus bij het luisteren op andere dingen, ik kan heel weinig aanvangen met termen als muzikaal klinkend.

Verder zou ik met HQP een enorme wijziging in mijn set moeten maken, nu is het heel simpel: Qobuz via een WiiM ultra met coax naar een Lyngdorf 2170. Daar valt HQP helemaal niet in te passen lijkt me. Ik kom uit de tijd dat je een versterker en speakers had, en dan wat bronnen. En platenspeler, een tuner, een bandrecorder. En later een cd-speler. Nog veel later een streamer. Gewoon weer een extra bron, plug en play. Het idee dat ik een computer in de keten moet opnemen, met software gedoe, dat vind ik een grote stap. Is ook de reden dat ik Roon na lang proberen weer weg heb gedaan. Teveel kastjes en software en gedoe.

Ik snap jou punt helemaal hoor, als een beetje aanklooien met software en puzzels oplossen niet jouw ding is moet je zeker HQPlayer vergeten, maar is dat wel je ding en speelt het eenmaal fraaier (your mileage may vary) als voorheen dan  :pompom:
My Showcase

holco

Jplay & HQPlayer is ook zeker niet verkeerd, klinkt ook erg goed  ;D

My Showcase

Richi

Ja, JPLAY klinkt super. Nu met GentooPlayer heb ik het bij mij Roon eindelijk net zo goed klinkend als JPLAY. Maar daarvoor klonk JPLAY beslist fijner dan Roon.

holco

Om te bepalen of het echt beter klinkt als via Roon vindt ik nu nog wat te vroeg, (het draait nog maar net!) maar het verschil is iig niet groot, en de gebruikers interface ziet er best ook ok uit, plus met Jplay heb je de optie om tussen verschillende opgeslagen HQPlayer settings te schakelen, en dat is ook wel een mooie optie.
My Showcase

holco

Ik gebruik de T8 niet meer als NAA-endpoint, omdat dat bij mij niet altijd even stabiel werkte.

Op de MS-A1 draait nu Windows 11 Pro (geoptimaliseerd voor HQPlayer), zodat ik de Amanero Combo384 Windows ASIO-driver kan gebruiken. Daardoor gaat het signaal nu via USB rechtstreeks naar de Audio-GD DI-25HE. Dat speelt bij mij erg stabiel en de geluidskwaliteit is uitstekend.
My Showcase

Richi

Het blijft toch een raar verhaal dat Roon niet stabiel werkte via jouw T8. Dat moet dan toch echt in jouw netwerk zitten, lijkt mij, want bij mij draait dat super stabiel. Heel snel en nooit gedoe als ik via Roon speel.

Wat ik wel heb gemerkt, is dat als je JPLAY (uPnP) en Roon (RAAT) door elkaar gebruikt, de T8 de kluts kwijt kan raken.

Ik bedenk me ineens: is NAA hetzelfde als RAAT?

holco

Owja, en de Ian Canada spulletjes voor de Pi setup zijn retour afzender, om het op mijn gewenste niveau te krijgen moest er nog eens €600 aan Ian Canada spullen veranderd worden en leek mij de Windows 11 Pro route een betere optie.
My Showcase

holco

Foutje
My Showcase

holco

Citaat van: Richi op juli 29, 2026, 09:42:30Het blijft toch een raar verhaal dat Roon niet stabiel werkte via jouw T8. Dat moet dan toch echt in jouw netwerk zitten, lijkt mij, want bij mij draait dat super stabiel. Heel snel en nooit gedoe als ik via Roon speel.

Wat ik wel heb gemerkt, is dat als je JPLAY (uPnP) en Roon (RAAT) door elkaar gebruikt, de T8 de kluts kwijt kan raken.

Ik bedenk me ineens: is NAA hetzelfde als RAAT?

Ik geloof je zomaar, maar het was bij mij de combinatie met de Audio-GD DI25HE die niet echt wou lukken, maargoed zoals ik nu draai (NAA-loos) werkt het iig rotsvast, dus de T8 is nu even werkeloos, na de vakantie ga ik die denk ik wel weer inzetten via i2s naar de DI25HE voor oa Spotify.
My Showcase