Set van Mario (Arcam AV40 processor)

Gestart door holco, mei 5, 2015, 14:52:19

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

holco

Waar is de curve bij jou door bepaalt?

Citaat van: chansig op september 16, 2018, 17:38:03
Je wilt toch ook geen boost van de ruimte ? Dus als die er is dan poetsen we die weg...toch ?

Gr. Hans
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

chansig

Ik bepaal geen curve, want ik wil geen curve.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

Hallo Hans,

Wat Holco doet is bewust het laag onder de 100Hz boosten met 8-10db, dit t.o.v. een vlakke responsie, het idee is dat dit beter klinkt dan een vlakke responsie, omdat speakers altijd een laagboost krijgen door de room gain.

Dit is dus precies het omgekeerde van de meer gebruikelijke (en jouw) aanpak om de responsie op de luisterplek zo vlak mogelijk te krijgen.

Groetjes Walter

chansig

Begrijp ik...ook al aangegeven dat ik dat niet goed vind klinken. En daarnaast geen recht doet aan wat er aan de opname staat.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Contour

He, we zijn het een keer met elkaar eens!  :laugh:

holco

Dus je speakers zijn bij jou neergezet en ......thats it eigenlijk?

Citaat van: chansig op september 16, 2018, 18:41:32
Ik bepaal geen curve, want ik wil geen curve.

Gr. Hans
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

chansig

Gna..dit roep ik al een redelijke tijdje. Huub is bijna van het forum verdwenen door een discussie hierover. :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

chansig

Citaat van: holco op september 16, 2018, 18:50:12
Dus je speakers zijn bij jou neergezet en ......thats it eigenlijk?

Ik wil echt niet vervelend doen...maar ik kan je op momenten echt niet volgen. Dit is er zo een.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Roksan

Citaat van: Contour op september 16, 2018, 17:16:34
De respons van de speaker zelf maakt m.i. weinig uit in deze discussie, na correctie is het laag tot 8-10dB luider dan het mid/hoog op de luisterplek. Dat is puur bepaald door de gekozen doelcurve. Voor Holco is sit blijkbaar zijn smaak, waar Hans en Baard juist liever een vlakke responsie horen.

Gr. Walter

Klopt, maar wat ik eigenlijk erbij had mogen zeggen was, dat er genoeg mensen zijn die een boost in het laag fijn vinden klinken. De R900 wordt juist mede zo gewaardeerd vanwege zijn laag weergave.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Lion of Judah

Citaat van: Contour op september 16, 2018, 18:44:08

Wat Holco doet is bewust het laag onder de 100Hz boosten met 8-10db, dit t.o.v. een vlakke responsie, het idee is dat dit beter klinkt dan een vlakke responsie, omdat speakers altijd een laagboost krijgen door de room gain.

Is dat zo? Ik ben wel benieuwd naar de instellingen.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Contour

Holco,

Hans gebruikt de DSP om een vlakke responsie op de luisterplek te krijgen. Dus niet express een boom boom bass curve zoals jij hebt ingesteld.

Groetjes Walter

holco

Dat verklaart het langs mekaar heen gesprek wel ;)

Buiten dat heb jij cardioale (sorry voor de speling) speakers die heel anders (veel minder) op de ruimte reageren als conventionele speakers.

Maar jouw meting vanaf de luisterplek is er wel een die een laag boost vertoont, of anders gezegd een afglijdend hoog (komt op het zelfde neer), er zal dus toch enige DSP aanpassingen in de versterking aanwezig zijn.

Citaat van: chansig op september 16, 2018, 18:50:55
Gna..dit roep ik al een redelijke tijdje. Huub is bijna van het forum verdwenen door een discussie hierover. :D

Gr. Hans
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Contour

Hallo Holco,

Hans heeft twee curves gepost, eentje met inderdaad 10dB meer in het laag, echter deze curve vind hij niet goed klinken, hij luistert naar de andere curve, die juist zeer vlak is.

Groetjes Walter

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: holco op september 16, 2018, 19:07:44
Buiten dat heb jij cardioale (sorry voor de speling) speakers die heel anders (veel minder) op de ruimte reageren als conventionele speakers.

Hans heeft de 8M, die is niet cardioide.

Contour

We kunnen er nog uren over doorgaan, maar volgens mij is het simpel, Holco houd van veel en opvallende bas, zie ook de inruil van de Scansonic voor deze Kef's. Gewoon lekker kunnen doorblazen in het laag, bass voelbaar.

Groetjes Walter

holco

Ik zie drie metingen bij die post waarvan er geen een vlak is, welke hij nu gebruikt staat er niet bij, heb wel het vermoeden dat het om de tweede gaat.


Citaat van: Contour op september 16, 2018, 19:10:36
Hallo Holco,

Hans heeft twee curves gepost, eentje met inderdaad 10dB meer in het laag, echter deze curve vind hij niet goed klinken, hij luistert naar de andere curve, die juist zeer vlak is.

Groetjes Walter
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Contour


holco

Het steekt wel iets anders in elkaar, ik heb na het lezen van de tutorial van Austin Jerry (is een wel gerespecteerd goeroe op de MiniDSP 88A) zijn target curve overgenomen in mijn systeem, die bewuste target curve is dus niet iets wat ik zelf even verzonnen heb om een max vette bas te genereren, zo klinkt het ook niet en eigenlijk best wel in balans, stevig dat wel als het laag in de muziek aanwezig is, maar dat mag je ook wel verwachten van een full range speaker.

En dat deze target curve het eind resultaat is verwacht ik zeker niet, het is pas de eerste die ik toegepast heb op deze nog verse speakers voor mij, ik mis nu eigenlijk nog wat in het gebied rond 300hz dus...... to be continued  ;)


Citaat van: Contour op september 16, 2018, 19:18:14
We kunnen er nog uren over doorgaan, maar volgens mij is het simpel, Holco houd van veel en opvallende bas, zie ook de inruil van de Scansonic voor deze Kef's. Gewoon lekker kunnen doorblazen in het laag, bass voelbaar.

Groetjes Walter
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

holco

Dat vermoede ik al, maar na de 500hz valt het hoog zo'n 8a9 db af, verre van vlak dus!! eerder een behoorlijk warme afstelling, en dat bedoel ik niet negatief want dat klinkt best lekker, iets wat een volledig vlak metende (vanaf de luisterplek) speaker niet doet.


Citaat van: Contour op september 16, 2018, 19:24:01
Die tweede uiteraard, vlak tot 500Hz.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: holco op september 16, 2018, 19:37:48
...zijn target curve overgenomen in mijn systeem...

De bedoeling is een targetcurve die de roomgain volgt, toch?

En nu gebruik je een targetcurve van iemand anders, dus je implementeert zijn roomgain in de jouwe ofzo?


chansig

#920
De speaker is van zichzelf vlak. Het indraaien van de speakers doet hier ook wat mee.

De meningen zijn verdeeld over het wel niet ingrijpen na de zeg 200 Hz. Ik laat de DSP corrigeren tot 250 Hz volgens mij.



Gaat dus over 5 dB. Geen idee of dat omhoog te krikken is door middel van. En een warme instelling ? Nee....zeer zeker niet. Die van Baard klinkt ook alles behalve warm.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

op eigen verzoek verwijderd.

Volgens mij heeft die afval in het hoog te maken met het meten/de microfoon.

Hier net nog even laten corrigeren tot 500hz, in plaats van 2000, en dat levert geen klankverschillen op dan de aanpassingen die er in het frequentiespectrum gedaan worden.

holco

Vraag me af of er werkelijk een norm is voor room gain op de luisterplek? Buiten wat ik al aangehaald heb is er niet veel te vinden.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

op eigen verzoek verwijderd.

Voor zover ik weet niet. Sowieso veels te weinig genormeerd in de muziek.

Maar voor een speakerbouwer is de dode kamer de norm.

holco

Gisteravond trouwens de target curve wat aangepast met wat meer laag/mid rond de 300hz, dat klinkt inderdaad toch wel wat beter.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.