Set van Mario (Arcam AV40 processor)

Gestart door holco, mei 5, 2015, 14:52:19

« vorige - volgende »

hr15 en 3 gasten bekijken dit topic.

chansig

#875
Citaat van: holco op september 16, 2018, 13:58:52
Laten we er van uit gaan dat een vlak metende top speaker (meestal niet vlak) in een goed gedempte dedicated audio ruimte vanaf de luisterplek een bepaalde room gain oplevert die door velen als ideaal ervaren wordt, er is dus als we vanaf de luisterplek meten een laag boost te zien in de curve, deze zelfde speaker zal buiten in een open veld (geen room gain) als een platte plank klinken, eens?

Zal van de afstand en volume afhangen toch ?

@Baard: Thanks...

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

holco

Is dit gemeten vanaf je luisterplek? zo ja dan is dit op zijn lichtst gezegd wel heel erg plat.

Citaat van: Baardmannetje op september 16, 2018, 13:40:24

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Contour

Je bent dan m.i. bezig met myfi versus hifi, een bult van 8dB in het laag zit namelijk niet in de opname. Niks mis mee om zo te luisteren, maar je lijkt het nogal als de waarheid te brengen. Zoals eerder gemeld, er zijn nogal wat losse schroeven in dat onderzoek van Harman, niet loudness gecompenseerd en pop/hiphop als test muziek...

Groetjes Walter

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: holco op september 16, 2018, 13:58:52
Nu deze curve inclusief room gain vanaf de luisterplek vanuit die dedicated audio ruimte bekent is kopiëren we deze curve naar een target curve en plaatsen deze in (mijn geval) Dirac Live nadat hij mijn ruimte gemeten heeft op 9 posities, Dirac Live zal vervolgens zo veel als mogelijk proberen op mijn luisterplek het resultaat neer te zetten gelijk aan die in de dedicated ruimte.

Okay... wat en waar is die dedicated ruimte?

op eigen verzoek verwijderd.

Citaat van: holco op september 16, 2018, 14:03:51
Is dit gemeten vanaf je luisterplek? zo ja dan is dit op zijn lichtst gezegd wel heel erg plat.

Yup,

Gemeten op luisterplek en ik mis echt geen laag. Al begin ik nu wel nieuwsgierig te worden hoe het bij jou klinkt.

holco

Meet volume is een vast gegeven, althans bij Dirac wel, deze regel je dmv een test signaal in waardoor de uitkomst altijd vergelijkbaar is.


Citaat van: chansig op september 16, 2018, 14:02:37
Zal van de afstand en volume afhangen toch ?

@Baard: Thanks...

Gr. Hans
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

chansig

Bij gebrek aan een dode ruimte, worden speakers juist vaak buiten gemeten. Dat is toch niet handig als ze dan zo plat als een krant zouden klinken ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

chansig

Citaat van: holco op september 16, 2018, 14:07:56
Meet volume is een vast gegeven, althans bij Dirac wel, deze regel je dmv een test signaal in waardoor de uitkomst altijd vergelijkbaar is.

Ik snap er echt helemaal geen jota meer van.  :D

Je hebt het over een vlak metende speaker die binnen door de roomgain een boost krijgt en dan buiten als een platte plank zou klinken.

Ik haak af...F1 gaat namelijk ook beginnen. :D

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sirius666

#884
Citaat van: Contour op september 16, 2018, 14:04:05
Je bent dan m.i. bezig met myfi versus hifi, een bult van 8dB in het laag zit namelijk niet in de opname. Niks mis mee om zo te luisteren, maar je lijkt het nogal als de waarheid te brengen. Zoals eerder gemeld, er zijn nogal wat losse schroeven in dat onderzoek van Harman, niet loudness gecompenseerd en pop/hiphop als test muziek...

Groetjes Walter

Wellicht luistert holco enkel pop/hiphop :tounge2: Overigens prima als er eens geen tingel tangel als testmuziek wordt gebruikt toch?

Citaat van: holco op september 16, 2018, 13:58:52
Laten we er van uit gaan dat een vlak metende top speaker (meestal niet vlak) in een goed gedempte dedicated audio ruimte vanaf de luisterplek een bepaalde room gain oplevert die door velen als ideaal ervaren wordt, er is dus als we vanaf de luisterplek meten een laag boost te zien in de curve, deze zelfde speaker zal buiten in een open veld (geen room gain) als een platte plank klinken, eens?

Nu deze curve inclusief room gain vanaf de luisterplek vanuit die dedicated audio ruimte bekent is kopiëren we deze curve naar een target curve en plaatsen deze in (mijn geval) Dirac Live nadat hij mijn ruimte gemeten heeft op 9 posities, Dirac Live zal vervolgens zo veel als mogelijk proberen op mijn luisterplek het resultaat neer te zetten gelijk aan die in de dedicated ruimte.

Los hiervan geeft de eerder aangehaalde Convention Paper 8994 van Harman International Industries  Inc. aan dat in een goede dedicated audio ruimte door degelijk uitgevoerde luister tests er een bepaalde frequentie curve uitgerold is die vanaf de luisterplek als meest gewaardeerd gezien mag worden, hier is dan ook de target curve die ik gebruik op gebaseerd.

Duidelijk stuk. Klinkt ook vrij logisch.

Contour

Ik lees meer zoiets als: veel mensen zijn eigenlijk gewend geraakt aan de niet neutrale laagweergave van een slecht opgestelde luidspreker, zullen we dat dan maar als de referentie gaan bestempelen? Jammer, met zo'n onevenwichtig laag kun je de natuurlijke klank van instrumenten geen recht meer aandoen. Wel goed voor hiphop inderdaad!

Groetjes Walter

Roksan

En de Kef wordt al wat geboost in het laag.
KEF LS 50 Meta
NAD M10 V2
SVS 2000 PRO

Lion of Judah

Citaat van: holco op september 16, 2018, 11:24:18
Kan je je luisterruimte omschrijven?
Typische jaren 80 woning met woonkamer van 5.40m breed en ca 9 meter lang met open keuken. Set tegen de lange zijde,  bank tegen de achterwand.
Spendor A5, REL T7i en T7x, Naim Supernait, Avondale TPX2, miniDSP SHD, Musical Fidelity MX-Vnyl met Plixir BDC, Rega P6 met AT VM-540ML

Contour

De respons van de speaker zelf maakt m.i. weinig uit in deze discussie, na correctie is het laag tot 8-10dB luider dan het mid/hoog op de luisterplek. Dat is puur bepaald door de gekozen doelcurve. Voor Holco is sit blijkbaar zijn smaak, waar Hans en Baard juist liever een vlakke responsie horen.

Gr. Walter

holco

En als ze nu eens diezelfde curve toepassen in de mix studio's, bioscopen, concerten etc etc?

Citaat van: Contour op september 16, 2018, 16:37:16
Ik lees meer zoiets als: veel mensen zijn eigenlijk gewend geraakt aan de niet neutrale laagweergave van een slecht opgestelde luidspreker, zullen we dat dan maar als de referentie gaan bestempelen? Jammer, met zo'n onevenwichtig laag kun je de natuurlijke klank van instrumenten geen recht meer aandoen. Wel goed voor hiphop inderdaad!

Groetjes Walter
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

Contour

In dat geval zit de boost al in de opname verwerkt, dan moet je dat niet zelf nog een keer doen, dat is dubbelop!

chansig

De opname is de opname, daar doen we weinig aan. Er zijn brakke opnames, er zijn fijne opnames en er zijn er ook die heel erg goed zijn. Alles is hier welkom als ik de muziek maar leuk vindt.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

holco

Ik bedoelde de ruimte zelf, boost over boost is uiteraard not done.

Citaat van: Contour op september 16, 2018, 17:21:45
In dat geval zit de boost al in de opname verwerkt, dan moet je dat niet zelf nog een keer doen, dat is dubbelop!
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

chansig

Je wilt toch ook geen boost van de ruimte ? Dus als die er is dan poetsen we die weg...toch ?

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Sirius666

Holco heeft toch juist een targetcurve die is gebaseerd op een boost op de luisterplek als gevolg van roomgain? Die trekt hij sws dus niet strak zoals jij en Baardmannetje wél doen.

holco

Elke ruimte geeft een boost in het laag.

Citaat van: chansig op september 16, 2018, 17:38:03
Je wilt toch ook geen boost van de ruimte ? Dus als die er is dan poetsen we die weg...toch ?

Gr. Hans
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

holco

Jij snapt em :)

Citaat van: Sirius666 op september 16, 2018, 17:43:38
Holco heeft toch juist een targetcurve die is gebaseerd op een boost op de luisterplek als gevolg van roomgain? Die trekt hij sws dus niet strak zoals jij en Baardmannetje wél doen.
<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

chansig

Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

holco

<a href="http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=150715.0">My Showcase, click</a>
Auralic Aries G1 (hoer-wege PSU) / Audio-GD R8 (2021) DAC / Hattor The Big preamp / Purifi Audio 1ET400A (SPARKOS LABS SS3602 Dual) / Daudio C1 speakers met ASP / Rythmik F18 subwoofer / Duelund DCA12GA-DCA16GA bi-wire speakerkabel / CANARE L-2T2S XLR kabels / VDH Ultimate USB kabel / Power regenerator AG1500S / Supra LoRad Power cables.

chansig

Zal wel aan mij liggen...maar het is prima.

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.