Johan's verhaal *** update op het gemakje uitkijken naar een nieuwe tv ***

Gestart door johanbicke, april 30, 2015, 11:13:17

Vorige topic - Volgende topic

johanbicke

na een dagje rondlezen op het net tot de volgende shortlist gekomen

rel t-9
svs sb 2000
bk 400 xxls

paar nachtjes over slapen en dan knoop doorhakken
bluesound node :: van den hul the first metal screen :: rega elex-r :: the chord company odyssey 2 :: dynaudio excite 14 :: sub a*bnb 10 :: supra lorad mk2 2.5

CinéHome

En ga je de kans krijgen 1 van deze subs uit te testen voor je hakt?
Heb je een PM gestuurd.
CinéHome Whatsapp +32(0)495475580 - [email protected]
"High to mid end hifi aan real world" prijzen
Home to A*BNB - A*Brand NewBox
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

Xander32

Een subwoofer in een stereo opstelling welke niet een fatsoenlijke plaatsting heeft (zoals in jouw geval) en welke voorts ook niet over een EQ/DSP loopt, hoor ik bijna altijd separaat in het geluidsbeeld terug. En dat wil je niet, zeker niet bij muziek.

Een BK XXLS400 is voor het geld een mooi ding (heb er zelf ook eentje gehad), maar zonder een goede plaatsing en EQ/DSP, m.i. niet goed te integreren in een stereo opstelling. En dat zal voor elke andere sub gelden.
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

CinéHome

Citaat van: Xander32 op mei 15, 2015, 06:50:55
Een subwoofer in een stereo opstelling welke niet een fatsoenlijke plaatsting heeft (zoals in jouw geval) en welke voorts ook niet over een EQ/DSP loopt, hoor ik bijna altijd separaat in het geluidsbeeld terug. En dat wil je niet, zeker niet bij muziek.
Ik had idd ook die bedenking. Vandaar dat testen toch wel een must is.
Actieve speakers, subs en versterkers op maat. PrePro: Acurus, Trinnov en Storm Audio.
Officieel dealer van oa. Arcam, Bryston, M&K Sound, Monitor Audio, Audiovector, Elipson, Q-Acoustics, Atoll Electronique, Pro-Ject Audio, JBL, MoFi, EAT Audio, Earthquake subs & more, Atlas Cable, Supra, QED en WireWorld.

CinéHome

... maar anderzijds de mooist denkbare stereo setup IMO wanneer alles wel perfect integreerd!

Xander32

Ook in een ht set wil je een sub niet separaat in het geluidsbeeld terug horen, maar met de huidige receivers heb je zoveel eq/dsp mogelijkheden, dat je bij mijn weten een sub bijna altijd wel kan integreren, mits goed geplaatst.

En een sub betreft m.i. gewoon een ls., waarvan het presteren valt of staat met een zorgvuldige plaatsing.

Citaat van: MichelDW op mei 15, 2015, 07:02:17
... maar anderzijds de mooist denkbare stereo setup IMO wanneer alles wel perfect integreerd!
Tannoy Kensington SE  ||  Accuphase E-480 & DAC-50  ||  Auralic Aries G2.1  ||  Sonnet Morpheus  ||  NuPrime CDT-10

johanbicke

Citaat van: Xander32 op mei 15, 2015, 06:50:55

Een BK XXLS400 is voor het geld een mooi ding (heb er zelf ook eentje gehad), maar zonder een goede plaatsing en EQ/DSP, m.i. niet goed te integreren in een stereo opstelling. En dat zal voor elke andere sub gelden.

Bestaan er dan subs in de prijsklasse waar ik in zoek met eq/dsp. Volgens mij maar eentje, en dat is de velodyne eq max serie.
Maar dan moet ik naar de 10 inch versie, want de 12 inch versie zit boven mijn budget.
En zoek echt een muzikale sub gn ht sub

is zo'n Anti-Mode 8033S-II dan geen optie ?
bluesound node :: van den hul the first metal screen :: rega elex-r :: the chord company odyssey 2 :: dynaudio excite 14 :: sub a*bnb 10 :: supra lorad mk2 2.5

Xander32

... in een stereo opstelling zou ik enkel een sub toevoegen, wanneer die goed te plaatsen en te integreren is (lees: zonder dat je die in het geluidsbeeld kan aanwijzen).

Ik ben nog maar weinig opstellingen met/en subwoofers tegengekomen, die daaraan voldoen.
Betreffende subwoofers betroffen steevast de duurdere varianten van JL en Velodyne (> €3000).

Beter geen sub dan een "slechte".

CinéHome

Dat is zeker zo. Alleen zien weinigen het 'slechte' in van hun 'geweldige' sub. En dan heb ik het over het storend effect dat ze kunnen hebben op het stereobeeld en de balans van je geluid.

Cobraatje

Citaat van: johanbicke op mei 15, 2015, 07:54:38
Bestaan er dan subs in de prijsklasse waar ik in zoek met eq/dsp. Volgens mij maar eentje, en dat is de velodyne eq max serie.
Maar dan moet ik naar de 10 inch versie, want de 12 inch versie zit boven mijn budget.
En zoek echt een muzikale sub gn ht sub

is zo'n Anti-Mode 8033S-II dan geen optie ?

Een Antimode is een veel betere optie dan de EQ systemen die in sommige subs zitten.
Dat stelt allemaal niet zoveel voor en werkt alleen goed als je al een goede ruimte en goede plaatsingsmogelijkheden hebt.

Vandaar dat ik je ook de tip Rythmik gaf, deze heeft de meest uitgebreide instellingsmogelijkheden en is daardoor het beste plaatsbaar.
Voor muziek en HT, beter dan Velodyne en zeker net zo goed als JL Audio, maar het blijft veel geld.
Neemt niet weg dat plaatsing ook met een goede EQ en instellingsmogelijkheden, zoals andere members ook aangeven, wel het belangrijkste blijft.

Google een naar het gratis programmaatje REW(Room EQ wizard) wat de sub op de plek doet waar jij hem moet plaatsen.
Er is in de laatste versies een optie Room sim(ulator) waarbij je zonder microfoon e.d. kunt zien wat de verwachte invloeden in je ruimte zijn.
Bij mij kwamen de Room sim resultaten en later echt meten bijna volledig overeen. 

Realiseer je wel dat hier op het forum veel verwende luisteraars zitten, die zeer hoge eisen stellen :).
Het klinkt bij mij nu met 2x Rythmik F12 duidelijk beter dan met 1 sub(Rythmik E15, DT Technology Supercube Reference etc.).
Ik heb nu een wall off sound en het laag is niet meer aanwijsbaar.
Maar ook met 1 sub klonk het goed, het is maar net hoe ver je wilt gaan om je geluid te perfectioneren.

Het kan prima zijn dat jij met een BK of REL(SVS-en vind ik meer een HT-sub) meer dan tevreden bent.
Succes met kiezen!

Monitor Audio Platinum 100 3G - Platinum C350 3G - Gold 50 6G - 2x M&K V12+ subs - LG OLED77CS6LA - Lyngdorf MP40 2.1 - Mark Levinson no. 535H - Sony UBP-X800M2 Cinemike - NAD M50

raindog

Citaat van: Xander32 op mei 15, 2015, 08:14:06
... in een stereo opstelling zou ik enkel een sub toevoegen, wanneer die goed te plaatsen en te integreren is (lees: zonder dat je die in het geluidsbeeld kan aanwijzen).

Ik ben nog maar weinig opstellingen met/en subwoofers tegengekomen, die daaraan voldoen.
Betreffende subwoofers betroffen steevast de duurdere varianten van JL en Velodyne (> €3000).

Beter geen sub dan een "slechte".

Plaatsing is zeker belangrijk. Een EQ kan helpen maar is, naar mijn ervaring, bij een goede plaatsing niet per se nodig. Natuurlijk, met een sub is altijd het een uitdaging om het optimaal te laten klinken. Maar ook wanneer het niet optimaal klinkt kan het nog wel goed klinken, en dus een toevoeging zijn op de luidsprekers.

Bij een redelijk goede plaatsing en het subtiel inregelen van gain en crossover zul je een Rel T9 of BK XXLS400 niet snel kunnen localiseren. Daarbij helpt overigens wel een high-level aansluiting, iets dat de SVS mist. Wat ik ervaar is dat bij gebruik van een sub-out of pre-out de versterkerskarakteristieken voor luidsperekers en subwoofer verschillend zijn. Bij een hogere crossover (kleine speakers) geeft dat soms een gevoel van onbelans, dat moeilijk te duiden is, maar het schaadt de integratie. Wanneer je vervolgens de zaak via highlevel aansluit dan valt er ineens iets op zijn plaats. Dit heb ik al een paar keer ervaren. Misschien kwam dat doordat mijn eindversterkers teveel een eigen klank hadden, maar ik vind het voor stereo echt wel belangrijk dat je de sub hetzelfde signaal geeft als de luidsprekers, en met aansluiting via pre-out is dat nooit het geval.

Ik heb verschillende betaalbare subs in verschillende sets gebruikt, zonder EQ, en met wat fijntuning in de afstelling was het voor mij, afhankelijk van de muzieksoort, altijd een toevoeging. Daarbij moet ik wel aantekenen dat ik een liefhebber ben van monitorspeakers. Bij full range zuil speakers die zelf al 35Hz of lager kunnen halen ben ik eerder geneigd om je mening te delen dat toevoeging van een sub alleen zin heeft als die van hoge kwaliteit is en optimaal zijn werk kan doen.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

Xander32

... daar heb ik toch heel andere ervaringen aangaande het lokaliseren van de sub in het geluidsbeeld ...

Citaat van: raindog op mei 15, 2015, 09:37:47
Plaatsing is zeker belangrijk. Een EQ kan helpen maar is, naar mijn ervaring, bij een goede plaatsing niet per se nodig. Natuurlijk, met een sub is altijd het een uitdaging om het optimaal te laten klinken. Maar ook wanneer het niet optimaal klinkt kan het nog wel goed klinken, en dus een toevoeging zijn op de luidsprekers.

Bij een redelijk goede plaatsing en het subtiel inregelen van gain en crossover zul je een Rel T9 of BK XXLS400 niet snel kunnen localiseren. Daarbij helpt overigens wel een high-level aansluiting, iets dat de SVS mist. Wat ik ervaar is dat bij gebruik van een sub-out of pre-out de versterkerskarakteristieken voor luidsperekers en subwoofer verschillend zijn. Bij een hogere crossover (kleine speakers) geeft dat soms een gevoel van onbelans, dat moeilijk te duiden is, maar het schaadt de integratie. Wanneer je vervolgens de zaak via highlevel aansluit dan valt er ineens iets op zijn plaats. Dit heb ik al een paar keer ervaren. Misschien kwam dat doordat mijn eindversterkers teveel een eigen klank hadden, maar ik vind het voor stereo echt wel belangrijk dat je de sub hetzelfde signaal geeft als de luidsprekers, en met aansluiting via pre-out is dat nooit het geval.

Ik heb verschillende betaalbare subs in verschillende sets gebruikt, zonder EQ, en met wat fijntuning in de afstelling was het voor mij, afhankelijk van de muzieksoort, altijd een toevoeging. Daarbij moet ik wel aantekenen dat ik een liefhebber ben van monitorspeakers. Bij full range zuil speakers die zelf al 35Hz of lager kunnen halen ben ik eerder geneigd om je mening te delen dat toevoeging van een sub alleen zin heeft als die van hoge kwaliteit is en optimaal zijn werk kan doen.

larsonator

erik s.

Het aanwijsbaar zijn kan meerdere oorzaken hebben, denk o.a. aan volume en te hoog ingestelde crossover.
<a href="http://www.jouwhifi.com"></a> Vanaf 50 euro gratis verzending binnen Nederland, vanaf 100 euro gratis naar Belgie en Duitsland[/B

Xander32

Opstelling, afstelling ...  en dan nog.

Citaat van: erik s. op mei 15, 2015, 09:47:53
Het aanwijsbaar zijn kan meerdere oorzaken hebben, denk o.a. aan volume en te hoog ingestelde crossover.

johanbicke

Ik ben altijd bereid om een avondje te organiseren en 'misbruik'  :P te maken van jullie kennis en ervaring om mijn uiteindelijke sub te helpen inregelen
Ik voorzie dan

- hapjes
- koffie
- fris (spuitwater, plat water, cola, fanta, ice-tea)
- witte wijn
- rode wijn
- cava

:clapping:

morca

Aanwijsbaar komt vaak door:
Verkeerde plaatsing.
Afstelling van de crossover.
Dsp afstelling ,uit fase of de sub staat te hard.
Te hard is eigenlijk wat je ook hoort met slechte dsp,omdat er dan vaak wat piekt in de range wat te hard gaat.

Aansluiten via high level zorgt vaak voor de slechste intregatie omdat je geen mogelijk hebt dsp toe te passen.
Nog belangrijker ,loopt je sub dan achter in timing kan je niet de fase iets terug draaien want verder als 0 kan je hem niet stellen.

Ik zie iemand noemen dat we verwend zijn ,dat klopt idd ook wel en die perfectie proberen we iedereen mee te geven die dit ook zoekt.

johanbicke

Citaat van: morca op mei 15, 2015, 09:53:31
Aanwijsbaar komt vaak door:
Verkeerde plaatsing.
Afstelling van de crossover.
Dsp afstelling ,uit fase of de sub staat te hard.
Te hard is eigenlijk wat je ook hoort met slechte dsp,omdat er dan vaak wat piekt in de range wat te hard gaat.

Aansluiten via high level zorgt vaak voor de slechste intregatie omdat je geen mogelijk hebt dsp toe te passen.
Nog belangrijker ,loopt je sub dan achter in timing kan je niet de fase iets terug draaien want verder als 0 kan je hem niet stellen.

Ik zie iemand noemen dat we verwend zijn ,dat klopt idd ook wel en die perfectie proberen we iedereen mee te geven die dit ook zoekt.

ik ben maar een beginner, maar als je de dsp bedoelt van de surround receiver, die heb ik namelijk niet...ik speel gewoon in stereo met een rega elex-r

morca

DSP bij de sub in kan ook,maar van bv Velodyne SPL serie ben ik niet weg van wat die dsp doet.
Dat heeft iemand van het forum ooit eens getest.
JL audio heeft goeie dsp in de F serie maar dat kost je weer 3800 euro ofzo.

In stereo en high level zonder dsp werken werkt voor de muziek purist meestal niet omdat de sub los hoorbaar blijft.
Betreft helpen inregelen,ik denk dat je in Belgie woont ,dat word net iets te ver  ;D

Gezien je set en aansluitmogelijkheden is intregeren moeilijker.
Dus als je een echte stereo purist bent, zoals Xander ook al zegt is de kans op een tegenvallend resultaat groot bij high level.

johanbicke

Citaat van: morca op mei 15, 2015, 10:17:12
DSP bij de sub in kan ook,maar van bv Velodyne SPL serie ben ik niet weg van wat die dsp doet.
Dat heeft iemand van het forum ooit eens getest.
JL audio heeft goeie dsp in de F serie maar dat kost je weer 3800 euro ofzo.

In stereo en high level zonder dsp werken werkt voor de muziek purist meestal niet omdat de sub los hoorbaar blijft.
Betreft helpen inregelen,ik denk dat je in Belgie woont ,dat word net iets te ver  ;D

Gezien je set en aansluitmogelijkheden is intregeren moeilijker.
Dus als je een echte stereo purist bent, zoals Xander ook al zegt is de kans op een tegenvallend resultaat groot bij high level.

Op 20 minuutje van A'pen, maar voel je niet 'verplicht'. Was eigenlijk als grap bedoeld, en gewoon om te laten weten, dat 'iedereen' hier altijd welkom is
Een purist ben ik absoluut niet...ik probeer gewoon met mijn budget het maximale te realiseren...Ook al weet ik dat het gras aan de andere kant van de wei altijd groener is...Maar als je de andere wei niet kunt zien, maakt het niet uit dat je eigen wei niet helemaal groen ziet ;D ;D ;D
En verder ben ik op dit ogenblik gewoon heel blij met hetgeen ik heb staan, en geniet ik van mijn muziek..

Alleen blijft er de 'honger' um te upgraden

Dus :

- nu betaalbare sub
- eind van het jaar betaalbare dac
- en daartussen nog ergens deftige stand voor men schatjes  ;D

raindog

Hmm.. ik constateer hier veel verschillende meningen en ervaringen die soms lijnrecht tegenover elkaar staan. Het lijkt me lastig voor de TS om daar iets zinnigs uit te halen. Wellicht is het idee om eens een demo te verkrijgen, bij een dealer of een forumlid, om zo met eigen oortjes te horen wat de meerwaarde is van een sub in deze prijsklasse.

Voor wat betreft highlevel of pre-out, ik ga alleen af op mijn eigen ervaringen, zonder DSP. HighLevel zorgt hier voor een duidelijk betere integratie, geheel in lijn met het advies van Rel overigens.
Woonkamer: Linn Majik DSM/2 || Dynaudio Excite X18 || BK PB300SB-PR || LG 65C8
Home Theater 5.2.4: JVC N7 || Screen Excellence Enlightor Neo 115" || Arcam AVR-850 + Arcam P-429 || Sony UBP-800M2 'CM' || Apple TV 4K || Dynaudio Evoke 20 (5x) + Dynaudio P4-C65 (4x) || Rythmik F15HP 'CM' (2x)

DofN

Lijkt me een goed idee: eerst een paar keer bij forumleden luisteren (of bij dealers) en dan een keuze maken!
You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

johanbicke

merci voor alle feed-back...als ik er alvast 1 ding heb uit geleerd, dat een sub goed integreren in een stereoset een werk is van lange adem en dus niet 1+1 = 2  ;D
Wat het luisteren betreft bij andere forumleden ==> mooi voorstel, maar in de praktijk moeilijk volgens mij vermits elke set up anders is, elke kamer anders is, etc, etc ...

Volgens mij kan ik pas een goede beslissing nemen, als ik de sub in mijn eigen opstelling heb mogen proberen

Ik houd jullie op de hoogte...ennuh die mededeling van mezelf van een paar posts terug, staat nog altijd hé
Als er iemand eens zin heeft om langs te komen, altijd van harte welkom !

DofN

Als je bij anderen luistert, weet je in ieder geval hoe het ook kan klinken :) Als je geen referentie hebt, hoe weet je dan wanneer het bij jou thuis goed klinkt?

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
Voorversterker: Anthem STR PRE, Eindversterker: Bryston 3B³ Cubed, Fronts: Analysis Audio Omega en 2 x JL-E112 subwoofers, met als DSP:  Bacch Audiophile+, ORC binaural software (bass absorbers) en akoestische maatregelen.

yorkie13

In je huidige opstelling gaat een xxls400 FF via de High level aansluiting prima werken.