Rythmik subwoofer topic

Gestart door Cobraatje, februari 25, 2015, 11:17:42

« vorige - volgende »

0 leden en 1 gast bekijken dit topic.

Sirius666

#925
Vincent - zonder sub - heb de Vincent 2 weken gehad, enkel mét sub gespeeld

Vincent - high level - mooi geheel, F12 speelt top mee

Densen - zonder sub - de 1e paar dagen zonder gespeeld (had nog geen kabel) - Metallica's black album ongekend krachtig en lekker veel laag. Nooit verwacht dat de KEF's dat konden. Enkel op het conto van de versterker (krachtige voeding). Hoge verwachtingen zodra ik de F12 kon gebruiken!

Densen - RCA op pre out naar line in F12 - geen lekker aanwezig laag - algehele sound wat scheller (zie eerdere verhaal over de kabelwisseling) - crossover gelijk (60-80Hz) - volume was bij high level op de Vincent max 11u, normaal ongeveer 10u, nu een zachtere output - fase speel ik soms mee, nu ook gedaan zonder al teveel succes. High level op de Vincent gaf een behoorlijk verschil in output van min naar max, dat verschil is nu kleiner - net of de sub op 50% speelt of zo. Maar goed, maandag heb ik er weer de tijd voor. Dan ga ik denk ik eerst de sub high level aansluiten. Ben heel benieuwd of dat een verschil gaat geven

Voor nu ben ik dus met name benieuwd of de preout de schuldige is.

Dirk

Citaat van: RalphH op februari  6, 2016, 21:55:08
Als je overigens met je fronts al perfect gebalanceerd laag hebt over het hele frequentiebereik, hoeft het niet perse zo te zijn dat een sub altijd een aanvulling is (naar mijn mening).

tenzij de sig van Sirius666 achterhaald is en hij nu dus naar wat anders luistert dan het setje LS50, moet die sub toch echt wel wat positiefs bijdragen...mits hij idd correct ingeregeld is.
Dealer van Amphion Speakers * Benchmark * Denon * Earthquake Sound * Hypex * Makro audio * Marantz * Powersoft * Trinnov Audio * Vicoustic

Demo-units te koop van Amphion ea

Sirius666

Citaat van: Dynky op februari  6, 2016, 22:13:14
tenzij de sig van Sirius666 achterhaald is en hij nu dus naar wat anders luistert dan het setje LS50, moet die sub toch echt wel wat positiefs bijdragen...mits hij idd correct ingeregeld is.

LS50 heb ik nog! Gaat niet meer lang duren hoop ik.

Dat is in dit geval makkelijk vergelijken, constante factor  ;) Vergeet niet dat de Yamaha voor de Vincent ook goed met de F12 was (sub uitgang).

RalphH

Citaat van: Dynky op februari  6, 2016, 22:13:14
tenzij de sig van Sirius666 achterhaald is en hij nu dus naar wat anders luistert dan het setje LS50, moet die sub toch echt wel wat positiefs bijdragen...mits hij idd correct ingeregeld is.

Suf van me, had niet gekeken wat voor fronts er gebruikt worden. Een sub zal hier inderdaad wel wat bij kunnen dragen ja.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

pameijer

Voor het menselijk gehoor klinkt een strakkere bas als (veel) minder bas. Het kan heel goed zo zijn dat je in de vorige situatie meer boembas had en dat je gehoor daar aan gewend is geraakt. Doordat je nieuwe bas met de Rythmik een stuk strakker is lijkt dat minder, ook komen de hoge  tonen er dan veel beter uit waardoor het scheller lijkt.

Bovenstaande is maar 1 van de opties, maar geef je oren/hersens even wat gewenningstijd en probeer te horen of je meer gelaagdheid hoort in de bas na verloop van tijd. Mij klinkt jouw beleving niet raar in de oren ( :turn:) en klopt het met de theorie.
Anthem MRX1120 | Sony UBP-X800M2 | Technics SL2000 + NAD PP2i | Apple TV 4K en Nvidia Shield en Vero V | Vu+ Duo2 | LG OLED55C7 | JVC X7900 met HDFury Integral2 en iVisions Cinema 4K 260 cm | AVI ADM9.1RS actieve speakers front en center + AVI DM5 surrounds en rears + 4x Micca M-8C Atmos + Rythmik E15HP sub en héél veel muziek!

Sirius666

Citaat van: pameijer op februari  7, 2016, 08:41:08
Voor het menselijk gehoor klinkt een strakkere bas als (veel) minder bas. Het kan heel goed zo zijn dat je in de vorige situatie meer boembas had en dat je gehoor daar aan gewend is geraakt. Doordat je nieuwe bas met de Rythmik een stuk strakker is lijkt dat minder, ook komen de hoge  tonen er dan veel beter uit waardoor het scheller lijkt.

Bovenstaande is maar 1 van de opties, maar geef je oren/hersens even wat gewenningstijd en probeer te horen of je meer gelaagdheid hoort in de bas na verloop van tijd. Mij klinkt jouw beleving niet raar in de oren ( :turn:) en klopt het met de theorie.

Zou maar zo kunnen.

Er is dus geen verschil tussen de gewone en de sub preout van een versterker?

Cobraatje

Citaat van: Sirius666 op februari  6, 2016, 22:09:05
Vincent - zonder sub - heb de Vincent 2 weken gehad, enkel mét sub gespeeld

Vincent - high level - mooi geheel, F12 speelt top mee

Densen - zonder sub - de 1e paar dagen zonder gespeeld (had nog geen kabel) - Metallica's black album ongekend krachtig en lekker veel laag. Nooit verwacht dat de KEF's dat konden. Enkel op het conto van de versterker (krachtige voeding). Hoge verwachtingen zodra ik de F12 kon gebruiken!

Densen - RCA op pre out naar line in F12 - geen lekker aanwezig laag - algehele sound wat scheller (zie eerdere verhaal over de kabelwisseling) - crossover gelijk (60-80Hz) - volume was bij high level op de Vincent max 11u, normaal ongeveer 10u, nu een zachtere output - fase speel ik soms mee, nu ook gedaan zonder al teveel succes. High level op de Vincent gaf een behoorlijk verschil in output van min naar max, dat verschil is nu kleiner - net of de sub op 50% speelt of zo. Maar goed, maandag heb ik er weer de tijd voor. Dan ga ik denk ik eerst de sub high level aansluiten. Ben heel benieuwd of dat een verschil gaat geven

Voor nu ben ik dus met name benieuwd of de preout de schuldige is.

Vervelend om te lezen Sirius dat het niet naar zin klinkt.
De Kefs zijn op basgebied maar schoothondjes en gaan niet diep, daar moet een sub een toevoeging zijn.

Line In is volgens Enrico(Rythmik) de beste optie om de F12 voor stereo aan te sluiten en zou (iets) beter moeten klinken dan High level.
Ik zou ook checken of de kabels van L+R pre out naar L+R Line In wel goed zijn, het klinkt alsof er geen volledig signaal is.
Heeft je Densen ook een sub out? Zo ja, probeer ook eens sub out naar lfe L of R in en of het dan anders klinkt.

Ben benieuwd wat de schuldige van de mindere bas zal zijn.

Sirius666

#932
Citaat van: Cobraatje op februari  7, 2016, 09:18:29
Vervelend om te lezen Sirius dat het niet naar zin klinkt.
De Kefs zijn op basgebied maar schoothondjes en gaan niet diep, daar moet een sub een toevoeging zijn.

Line In is volgens Enrico(Rythmik) de beste optie om de F12 voor stereo aan te sluiten en zou (iets) beter moeten klinken dan High level.i
Ik zou ook checken of de kabels van L+R pre out naar L+R Line In wel goed zijn, het klinkt alsof er geen volledig signaal is.
Heeft je Densen ook een sub out? Zo ja, probeer ook eens sub out naar lfe L of R in en of het dan anders klinkt.

Ben benieuwd wat de schuldige van de mindere bas zal zijn.

Ik ook  ;)

Densen heeft geen sub preout. Enkel 2 normale preout sets.

Vergeet niet dat ik de KEF's icm Densen zonder F12 opvallend krachtig vond klinken. Dat was nog met de oude RCA kabel. Daarna de nieuwe rca's en de F12 in gebruik maar dat klonk naar mijn idee minder.

Bij de Yamaha en Vincent deed de F12 het top. Niet specifiek boemerig, ik ga al meer dan 20 jaar van metal naar hardcore en wat hiphop en weet wel een beetje wat voor output erbij hoort. Althans, wat ik erbij vind horen :D

Kabels zitten goed, net nog even gekeken.

Morgen laat ik dat high level even zitten want ik ga de oude 10m rca eens proberen op de Rythmik. Eerst kijken of de Klotz RCA wel goed is.

Raphie

Klinkt as een fase issue, bass zit elkaar in de weg
JBL PRX Power!

RalphH

Dacht ik ook, maar dan zou dat eerder ook al geweest moeten zijn.
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

martien

En hij schrijft er al mee gespeelt te hebben zonder al te veel resultaat (bovenste post).

Sirius666

Klopt martien!

Bij de 2 vorige versterkers simpelweg een meer krachtige output, niet dus alleen volume. De veranderingen zitten in de versterkers, manier van aansluiten en nieuwe kabels.

Ik ga er zo ff mee aan de slag.

martien

Ben benieuwd naar het resultaat.
Dat manier van aansluiten, kabels of een andere versterker de verschillende resultaten geeft die je beschrijft, zou ik wel bijzonder vinden.
Misschien zie je nu iets over het hoofd.

Sirius666

Helaas niet ;)

Een versterker/kabels vervangen is toch echt het enige wat is veranderd.

Ben nu bezig, ik kom er later op terug en van daaruit evt. weer verder :)

RalphH

Heb je een db meter en een testtoon om de levels van fronts en sub enigszins te matchen?
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Sirius666

#940
Citaat van: RalphH op februari  8, 2016, 12:47:37
Heb je een db meter en een testtoon om de levels van fronts en sub enigszins te matchen?

Nope.

Gaat op gehoor. In een later stadium zal hier denk ik een anti-mode komen.

Densen met de oude dropveter rca lijkt een vettere output te geven. Wederom een dik geluid zonder F12.

Daarna de F12 met 1 dropvetertje + verlengkabeltje aangesloten (ipv de Klotz). De F12 speelt nu sowieso op lager volume dan bij de Yamaha/Vincent versterkers. Dat kan m.i. enkel door de aansluiting op de preout te komen. Of zeg ik nu wat geks? Op 12u krijg ik opeens (tussen 11 en 12 uur zit een behoorlijk groot verschil, net of ie om 12u opeens tot leven komt) veel meer kracht. Draaien aan de fase knop lijkt geen verschil in volume (rca zit in line 1) te geven. Dat blijf ik raar vinden.

Met aansluiten op lfe schakel je crossover en fase uit toch?

Kan het zijn dat er op een 'hoger' niveau gespeeld wordt waardoor de output tegen 'lijkt' te vallen omdat deze meer smooth is?

Ter info: ondanks dat het een oudere versterker is, is een deel van het binnenwerk nieuw. Recent bij Densen geupgrade. Kan het fenomeen inspelen (staat 100 uur in het boekje lol) nu een rol spelen? Laag wordt zonder sub prima weergegeven dus ik zou het vreemd vinden als dit bij de F12 op
preout opeens wel van toepassing is.


martien

line in zowel 1 als 2 gebruikt?

RalphH

Wel stereo aangesloten neem ik aan idd, anders heb je maar 1 kanaal (toch?)
Onkyo rz70 /JBL HDI 1600, Tannoy 609, D750 en custom Tannoy Atmos speakers/ SVS PB13 Ultra & PB12+ /Earthquake Q10B / Epson LS12000 / Lumene 106" / NVIDIA Shield TV Pro
Klikkerdeklik --> HT in de tuinkamer

Sirius666

Citaat van: martien op februari  8, 2016, 15:10:28
line in zowel 1 als 2 gebruikt?



Uiteraard!

Michel's manier heb ik niet gedaan hoor ;)

Raphie

Zet je crossover eens hoger (100hz) en je volume op 12.00u, wat hoor je dan?
JBL PRX Power!

Sirius666

#945
Citaat van: Raphie op februari  8, 2016, 19:14:48
Zet je crossover eens hoger (100hz) en je volume op 12.00u, wat hoor je dan?

Als ik het e.e.a. meer open moet draaien omdat de sub nu middels de gewone preout van de versterker is aangesloten dan moeten jullie het zeggen he. Zowel low/high level en nu stereo via line in waren de 1e keren voor mij en ik ben een behoorlijke subwoofer-maagd.

Crossover op 100Hz en 12u net eventjes gedaan. Ik werd heel lief aangekeken of ik wel goed was om dat te testen met dit soort spul:



Ook leuk voor jullie subs :D

Misschien ben ik wel gewend (week niet gespeeld) geraakt aan de F12 en heb ik het wow-gevoel niet meer. Bij wisselingen in de keten heb je ook automatisch verwachtingen van nieuw/ander spul.

Voor nu ben ik benieuwd of er misschien een paar dB's verschil zit tussen high level en via line in (stereo) aansluiten.


martien

Citaat van: Sirius666 op februari  8, 2016, 19:58:15
Als ik het e.e.a. meer open moet draaien omdat de sub nu middels de gewone preout van de versterker is aangesloten dan moeten jullie het zeggen he. Zowel low/high level en nu stereo via line in waren de 1e keren voor mij en ik ben een behoorlijke subwoofer-maagd. Verschillende inputs tegelijk testen op verschillende versterkers kan helaas niet.

Crossover op 100Hz en 12u net eventjes gedaan. Ik werd heel lief aangekeken of ik wel goed was om dat te testen met dit soort spul:



Ook leuk voor jullie subs :D




Niet echt mijn smaak kwa genre, maar id wel lekker subwoofer-voer ja :headbanging:

Maar nu klinkt het wel weer top?

Sirius666

Ik twijfel.

Maar ik denk dat er gewenning is opgetreden.

Deze versterker speelt écht goed zonder sub. Ik ben behoorlijk verbaasd. Kan het zijn dat de F12 daardoor minder opvalt zit ik nu over na te denken?

martien

Ik denk dat er toch iets anders is dan dan eerst, kabel defect of een pre out of iets anders.
Het lijkt me niet dat welke versterker dan ook op dezelfde speakers(in dit geval jouw kefs) een sub(rythmik zelfs) bijna overbodig maakt.
Wellicht een instelling in de versterker mogelijk?
De rythmik aansluiten op high level, lfe of line in zal denk ik weinig tot geen verschil maken in output.
Maar ik ben ook geen kenner.

Shoalinmonk

Eens Martien, er moet iets niet goed staan. Kan me haast niet voorstellen dat er geen verbetering optreedt.

Hier thuis is de Rythmik echt een hele goede aanvulling.
De gehele stage is gewoon veel voller en kompleter.

Cinemike Marantz AV7702 mkII 'voll Stufe' ~ 2x MM8077: 1x Cinemike 'voll Stufe und Brucking' ~ Cinemike Marantz UD7007 'voll Stufe', Cinemike Zappiti Reference,  Cinemike Sony x800m2, Qnap TVS 673e 64gb, Monitor Audio Platinum: PL200II, PLC150II, PL100, PLICII, JL Audio F113v2, JVC NZ7, Philips 65PUK7120, in de tuin: Marantz M-CR511, Monitor Audio Climate 80