Raspberry Pi als high-end audio streamer

Gestart door Gitaarwerk__, november 19, 2014, 20:45:01

« vorige - volgende »

0 leden en 2 gasten bekijken dit topic.

advr

Wat doet dat blauwe blokje eigenlijk?
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

oud_account_1

De PI is een geweldig boardje.
Ik heb er diverse in gebruik, o.a. als WiFi router.
En, in mijn kantoortje met een hifiberry optisch uit naar een externe high res dac (op basis van de DSD1794).
In de woonkamer is een wat groter project, nu nog met een anti-mode 2 als dac en volume regeling.
Dat wordt uiteindelijk een compleet systeem met MiniDSP en volumeregeling op basis van Sowter trafo's via de PI.

Beide systemen op basis van moode 3.1 en om het te bedienen gebruik ik de web interface of Bubble UPnP.
Bij moode kan je schakelen tussen verschillende kernels en dat zou iets moeten doen met het geluid, maar ik hoor daar geen verschil tussen?
"The test of the machine is the satisfaction it gives you. There isn't any other test. If the machine produces tranquility it's right. If it disturbs you it's wrong until either the machine or your mind is changed."
― Robert M. Pirsig, Zen and the Art of Motorcycle Maintenance: An Inquiry Into Values

hifiman

#602
Citaat van: advr op mei  5, 2017, 12:23:47
Wat doet dat blauwe blokje eigenlijk?
Dat is een complete hoge kwaliteit 5V voeding, dus 220 in schone 5V DC eruit. Ik gebruik het om de raspberry pi te voeden.

advr

Citaat van: hifiman op mei  5, 2017, 12:50:24
Dat is een complete hoge kwaliteit 5V voeding, dus 220 in schone 5V DC eruit. Ik gebruik het om de raspberry pi te voeden.

Zoiets zoek ik eigenlijk ook nog. Heb je wat specs van die blauwe blokje en waar ik zoiets kan kopen?
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman

Citaat van: advr op mei  5, 2017, 12:53:07
Zoiets zoek ik eigenlijk ook nog. Heb je wat specs van die blauwe blokje en waar ik zoiets kan kopen?
Ik koop ze bij HEC in Delft. Het merk is KRP en het type van die 2A 5V modelletje is 445-C.
Nee. ik heb verder geen specs...

Thanatos

Ik heb de spec sheets van Harry (HEC) gehad. Maar waar ik ze gelaten heb  ???

Als ze er nog zijn is het echt heel beperkte voorraad. Bedrijf die ze produceerde bestaat al jaren niet meer.

advr

Delft is voor mij niet echt naast de deur.  8)

Eens kijken of ik iets gelijkwaardigs ergens kan vinden
Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman

Citaat van: advr op mei  5, 2017, 13:05:50
Delft is voor mij niet echt naast de deur.  8)

Eens kijken of ik iets gelijkwaardigs ergens kan vinden
Ik ga er morgen nog eentje halen, als je wilt neem ik een voor je mee. Alhoewel ik ook in Delft woon en het dus nog steeds niet naast de deur is ;-)


Verstuurd vanaf mijn SM-N900T met Tapatalk


advr

Graag, geef maar per pb aan wat het kost plus verzenden. Dank!

Verstuurd vanaf mijn SM-G935F met Tapatalk

Ollinn SET 300B, Devore O/96, Linn LP12, Linn Ekos SE/1, Linn Dynamiked Radikal, Linn Urika, Linn Kandid, Steve Herbelin's Tube Dampers, DH Lab powercords, Linn powercords, Nessie Vinylmaster

hifiman

Leuke projecten lees ik! :-) Ik ben ook van plan nog meer de pi te gaan doen :-) Ik heb er eentje in gebruik als gasten internet pc, eentje als squeezebox vervanger in de slaapkamer, eentje als remote controlled HUE verlichting, eentje als luchtvochtigheids regelaar op mijn Venta lucht reiniger en nu dus eentje in de streamer. Lang leve de pi  :headbanging:

Citaat van: squadra op mei  5, 2017, 12:25:12
De PI is een geweldig boardje.
Ik heb er diverse in gebruik, o.a. als WiFi router.
En, in mijn kantoortje met een hifiberry optisch uit naar een externe high res dac (op basis van de DSD1794).
In de woonkamer is een wat groter project, nu nog met een anti-mode 2 als dac en volume regeling.
Dat wordt uiteindelijk een compleet systeem met MiniDSP en volumeregeling op basis van Sowter trafo's via de PI.

Beide systemen op basis van moode 3.1 en om het te bedienen gebruik ik de web interface of Bubble UPnP.
Bij moode kan je schakelen tussen verschillende kernels en dat zou iets moeten doen met het geluid, maar ik hoor daar geen verschil tussen?

hifiman

Gisteren was de streamer af en kwamen de eerste noten muziek eruit  ;)

Uiteindelijk de streamer in de stereo set beneden getest en mijn conclusies waren als volgt:


  • Dit speelt een stuk beter dan voorheen mijn losse DAC projectje via spdif gevoed door de logitech transporter
  • Maar het haalt het nog niet bij de (gemodificeerde) logitech transporter
  • Het klinkt zeker niet slecht, maar verre van muzikaal
  • Na afspelen van files lokaal in de streamer (usb stick en eigen LMS server), klonk het, tot mijn verbazing, echt stukken beter!
  • Vervolgens de muziek opsamplen naar 192 kHz en het begon zo waar muzikaal te worden
  • Het upsamplen gewijzigd naar 176 kHz (een hele veelvoud van 44.1 kHz) en nu klonk het zeer muzikaal en goed
  • Nog steeds niet zo goed als de transporter maar wel als een heel goede basis om op voort te borduren

Op basis van deze bevindingen ga ik een 500 GB SSD schijf in de streamer bouwen.
Verder heb ik nog de volgende verbeterpunten op mijn todo lijstje staan:

  • De voeding naar de opamp stage opnieuw bedraden (ster vorming ipv doorlussen)
  • Een eigen low noise 5V voeding, een jung didden regulator, voor het Allo Kali reclocker bord
  • Een korter en shielded UTP kabeltje intern in de streamer
  • De upsample mogelijkheden en opties verder uitdiepen en testen
  • En wat er verder nog in mij op gaat komen  :angel:

chansig

Mooi apparaat om te zien...

Gr. Hans
Teleskopos, MA RSW 12, BACCH software, akoestisch gefröbel, Audio Gear powerkabels,  AQ Forest digitale/optische kabels.

Kjelt

Citaat van: hifiman op mei  7, 2017, 11:08:15
Vervolgens de muziek opsamplen naar 192 kHz en het begon zo waar muzikaal te worden
Het upsamplen gewijzigd naar 176 kHz (een hele veelvoud van 44.1 kHz) en nu klonk het zeer muzikaal en goed
Hier wil je wel mee uitkijken tenzij je het upsample algoritme zelf neutraal geschreven hebt.
Acht jaar geleden was een vriend van me vrij intensief bezig om upsampling algoritmes te testen (dan praten we over honderden uren niet over een weekendje) en je wilt niet weten wat je daar allemaal mee kunt bereiken, werelden van verschil tussen verschillende door hem geschreven algoritmes.
Maar eerlijk is eerlijk daar kan en mag je dus niet mee vergelijken als je de hardware wilt testen want voor je het weet vergelijk je appels met peren. Just my two cents.

CitaatNa afspelen van files lokaal in de streamer (usb stick en eigen LMS server), klonk het, tot mijn verbazing, echt stukken beter!
Dit is dus waarschijnlijk ook een software issue, als je 3rd party software gebruikt weet je eigenlijk niet wat er onderhuids gebeurt.
Ook het OS kan een significante rol spelen, dat is al jaren zo (voor mijn CNC machine moest ik allerlei processen uitzetten, voor mijn muziek PC (sample player) ook).
Als je meerdere software producten achter elkaar zet heb je misschien weer een volgend issue. Wordt er uberhaupt en wanneer wordt er gebufferd, zo ja hoe groot etc.

Het lijkt me vrij lastig om zo'n HW+SW omvangrijk project eerlijk en objectief te kunnen beoordelen, AB testen zit er ook niet in of je zult er twee willen bouwen en steeds 1 parameter veranderen en schakelen tussen beiden, misschien is dat wel de makkelijkste manier om in stapjes naar een beter eindresultaat te komen, en op het einde kun je er eentje verkopen  :)


Marco66

Speel zelf inmiddels weer met mijn raspberry met essabre dac die analoog naar de Lexicon gaat.
Hangt een goede lineaire voeding aan en klinkt zeker niet slecht.
Is er nog winst te halen met de Kali Reclocker en kun je die gewoon er tussen prikken op de raspberry en dac?

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

hifiman

Citaat van: Kjelt op mei  7, 2017, 13:08:19
Hier wil je wel mee uitkijken tenzij je het upsample algoritme zelf neutraal geschreven hebt.
Acht jaar geleden was een vriend van me vrij intensief bezig om upsampling algoritmes te testen (dan praten we over honderden uren niet over een weekendje) en je wilt niet weten wat je daar allemaal mee kunt bereiken, werelden van verschil tussen verschillende door hem geschreven algoritmes.
Maar eerlijk is eerlijk daar kan en mag je dus niet mee vergelijken als je de hardware wilt testen want voor je het weet vergelijk je appels met peren. Just my two cents.
Dit is dus waarschijnlijk ook een software issue, als je 3rd party software gebruikt weet je eigenlijk niet wat er onderhuids gebeurt.
Ook het OS kan een significante rol spelen, dat is al jaren zo (voor mijn CNC machine moest ik allerlei processen uitzetten, voor mijn muziek PC (sample player) ook).
Als je meerdere software producten achter elkaar zet heb je misschien weer een volgend issue. Wordt er uberhaupt en wanneer wordt er gebufferd, zo ja hoe groot etc.
Feit is inderdaad dat ik niet weet wat de code van een en ander precies doet, dus daar heb je zeker een punt. Aan de andere kant, ik geloof niet dat neutraal perse mijn doel is, als ik het lekker vind klinken dan is het goed, wat kan mij het schelen als dat middels een upsample sausje is  ;D

Citaat van: Kjelt op mei  7, 2017, 13:08:19
Het lijkt me vrij lastig om zo'n HW+SW omvangrijk project eerlijk en objectief te kunnen beoordelen, AB testen zit er ook niet in of je zult er twee willen bouwen en steeds 1 parameter veranderen en schakelen tussen beiden, misschien is dat wel de makkelijkste manier om in stapjes naar een beter eindresultaat te komen, en op het einde kun je er eentje verkopen  :)
Dat  ga ik dus echt niet doen  :crazy: Voor mij is mijn transporter het referentie punt waar ik aan vergelijk.

Gelijk nog maar even een foto van hoe het er nu uitziet. Zoek de 3 verschillen  ;)

hifiman

Citaat van: Marco66 op mei  7, 2017, 14:06:14
Speel zelf inmiddels weer met mijn raspberry met essabre dac die analoog naar de Lexicon gaat.
Hangt een goede lineaire voeding aan en klinkt zeker niet slecht.
Is er nog winst te halen met de Kali Reclocker en kun je die gewoon er tussen prikken op de raspberry en dac?

Marco
Nee die kun je er niet tussen prikken aangezien het I2S betreft wat eruit komt en geen spdif.

Marco66

Citaat van: hifiman op mei  8, 2017, 13:27:16
Nee die kun je er niet tussen prikken aangezien het I2S betreft wat eruit komt en geen spdif.

Is geen digitale dac maar een analoge i2s dac die op de raspberry zit.

Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

Fred Mulder

Hi, eerder was ik een setup aan het uitdenken met USB decrapifiers voor de dac (bv de Singxer F1). Hierbij bestaan nog allerlei combinaties met voedingen en andere USB gizmo's... (wat erg complex en duur kan worden: €750-1000 ben je zo kwijt..).

Totdat.. roffel roffel... vanuit Metrum is aangegeven dat het nieuwe instapmodel (opvolger van de Musette) waarschijnlijk een upgradable I2S input krijgt. Dit zou betekenen dat USB volledig kan worden vermeden...!

Lange inleiding, korte vraag: is I2S een zuivere input, waar -in tegenstelling tot USB- niet met allerlei gizmo's hoeft te worden gewerkt?

Het zou top zijn als de I2S van een Pi als Roon endpoint kan worden ingezet. Dan heb ik direct meer budget voor een DAC :-) Cees heeft op Facebook al geteast met andere DAC borden, dus er zit nog eea in de pijplijn..!

hifiman

Citaat van: Marco66 op mei  8, 2017, 15:56:00
Is geen digitale dac maar een analoge i2s dac die op de raspberry zit.
A ok, ik dacht dat het om een extern beestje ging. Dan kan het wellicht wel, maar dat zou ik even nazoeken/vragen bij de jongens van Allo Kali  :headbanging:

hifiman

Citaat van: Fred Mulder op mei  8, 2017, 17:37:04
Hi, eerder was ik een setup aan het uitdenken met USB decrapifiers voor de dac (bv de Singxer F1). Hierbij bestaan nog allerlei combinaties met voedingen en andere USB gizmo's... (wat erg complex en duur kan worden: €750-1000 ben je zo kwijt..).

Totdat.. roffel roffel... vanuit Metrum is aangegeven dat het nieuwe instapmodel (opvolger van de Musette) waarschijnlijk een upgradable I2S input krijgt. Dit zou betekenen dat USB volledig kan worden vermeden...!

Lange inleiding, korte vraag: is I2S een zuivere input, waar -in tegenstelling tot USB- niet met allerlei gizmo's hoeft te worden gewerkt?

Het zou top zijn als de I2S van een Pi als Roon endpoint kan worden ingezet. Dan heb ik direct meer budget voor een DAC :-) Cees heeft op Facebook al geteast met andere DAC borden, dus er zit nog eea in de pijplijn..!
Ik weet niet wat een USB gizmo is, maar I2S is inderdaad de meest "zuivere" output van een digitaal audio loopwerk.

Kjelt


hifiman

En de streamer is voorlopig even af  :headbanging:

De jung regulator voedingsbordjes en bedrading aangepast en er is een extra jung regulator bijgekomen zodat het I2S reclock bord nu zijn eigen low noise voeding heeft, de pi wordt nog steeds uit het blauwe blok gevoed.

Het wachten is alleen nog even op de (bestelde) andere opamps (OPA604, er zit nu even OP05 in omdat ik niks anders had liggen) die ik eind van de week verwacht.

Nu eerst maar eens luisteren  :music:

Marco66

Citaat van: hifiman op mei  9, 2017, 08:48:48
A ok, ik dacht dat het om een extern beestje ging. Dan kan het wellicht wel, maar dat zou ik even nazoeken/vragen bij de jongens van Allo Kali  :headbanging:

Als je dat wilt doen top!

Marco
Woonkamer: Marantz SC-7S1, AUDIOPHONICS AP300-S250NC, Auralic Altair, Totem Arro.
Ht: Classe Sigma SSP MK2 & AMP5, Totem Tribe 1 LCR, Totem Mite, M&K Sound V10, JVC DLA-X7900, Panasonic DP-UB9004, Dune HD Max Vision 4K, Lumene Movie Palace 92 inch

hifiman

Citaat van: Marco66 op mei  9, 2017, 17:52:54
Als je dat wilt doen top!

Marco
Wat ik bedoelde was dat ik als ik JOU was, dat even zou nazoeken/vragen  :notify:

Fred Mulder

Citaat van: hifiman op mei  9, 2017, 08:50:27
Ik weet niet wat een USB gizmo is, maar I2S is inderdaad de meest "zuivere" output van een digitaal audio loopwerk.

Goed om te horen, dat zou eea een stuk eenvoudiger maken!
(met gizmo's bedoel ik allerlei tweaks voor het USB devices, denk bijvoorbeeld aan de iFi's, Regens, Dragonfly's, etc..)