Raspberry Pi als high-end audio streamer

Gestart door Gitaarwerk__, november 19, 2014, 20:45:01

« vorige - volgende »

0 leden en 3 gasten bekijken dit topic.

mijkie

Ik speel ook met PiCore, bevalt mij erg goed, op een Pi3 met Audiophonics digi+
* Focal Alpha 50 * Auralic Altair *

Thanatos

Gisteren een Raspberry Pi 3b gekocht en een Hifiberry Digi+ pro besteld die hopelijk vandaag binnenkomt.

Leuk om mee te experimenteren. Aanschaf is goedkoop, wat het duurder maakt lijkt toch wel de aparte voedingen die nodig zijn. Digi+ pro board is voorbereid voor BNC en de 5V resp. 3.3V voedingslijnen zijn extern te voeden.

Nu heb ik in mijn projectje met de SQBT wat voedingen zelf in elkaar gezet (LT1085) en gekocht. Dus daar kan ik al gelijk mee spelen.

Ik las dat diegene die de Toolkit voor SQBT ontwikkeld had mensen ook adviseerde om over te gaan op een Raspberry ivm de grotere flexibiliteit en recentere vervangbare hardware.

Maar eens gaan spelen met de diverse audio distro's.

Thanatos

De Raspberry speelt.

Kreeg met Volumio de Hifiberry digi+ pro niet aan de praat.

Dan maar PiCorePlayer geprobeerd en dat is bingo. Pakt direct de LMS met Qobuz etc.

Eerlijk is eerlijk.. standaard settings, standaard geschakelde voeding via SPDIF de Yggdrasil in klinkt al heel aardig. Doet niet onder voor de SQBT.

Nog even 75 Ohm BNC connector voor op de Digi+ Pro en bekabeling bestellen. Ik ik heb alleen 50 Ohm in huis en de lokale onderdelen boer hier wist niet eens dat het bestond  :D

rovinggecko

Je zou dietpi eens kunnen proberen.

Draai ik ook, maak je makkelijk van je rpi een audio hub en kan je naast je squeezelite ook bv airplay toevoegen. Voor de youtube guilty pleasures.
HT: Linkwitz LX521.4 || Meridian G68, HD621 || sMS-200 SOtM & Singxer SU-1 || 13 x Hypex UCD180||  Scanspeak A4 monitor rears & center
Stereo: Linkwitz' Pluto's || RPI met Pi2 Design Tube Hat ||  Roon nuc streamer
Roving Gecko's Woonkamer

Thanatos

Thnx voor de tip, ga ik zeker even bekijken.

SD kaartje met Kodi er op geinstalleerd, herkent de Digi+ Pro ook direct en full HD streamt ie zonder mopperen.. Ik denk dat de Mac Mini ergens anders ingezet gaat worden  :D

naish123

Apart dat Volumio niet draait. Normaal moet een Hifiberry zonder problemen draaien als je de goede Hifiberry selecteert.

Ik heb op mijn rpi met Hifiberry dac draaien met Volumio. Voordeel is dat Spotify connect werkt met Volumio.

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk

Metrum Jade - Ian canada streamer - Roon - 303.2 CR monoblokken - Spendor A4

Thanatos

Ik heb de Hifiberry Digi+ pro. Enkel output board en geen DAC. Ik heb niet uitgebreid gekeken. Maar las al berichten over dat dit board nog niet ondersteund werd.

https://www.hifiberry.com/blog/hifiberry-digi-pro-our-most-advanced-digital-audio-interface/

naish123

Ik heb even gekeken maar pro staat inderdaad niet in het lijstje.

Verstuurd vanaf mijn SM-T550 met Tapatalk

Metrum Jade - Ian canada streamer - Roon - 303.2 CR monoblokken - Spendor A4

gizmo2

Heb een vraagje, heeft het nut om een liniare voeding te gebruiken om het geluid op te krikken.
Zo ja, waar kan ik hem het beste dan op aansluiten, de standaard usb of de GPIO PINS.

Ik heb het hier over een raspberry pi 3 over WiFi en ik gebruik een denon da-300usb direct aan de USB uitgang van de pi.

Alvast heel erg bedankt.
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Maikel_audionerd

Citaat van: gizmo2 op januari 19, 2017, 12:31:31
Heb een vraagje, heeft het nut om een liniare voeding te gebruiken om het geluid op te krikken.
Zo ja, waar kan ik hem het beste dan op aansluiten, de standaard usb of de GPIO PINS.

Ik heb het hier over een raspberry pi 3 over WiFi en ik gebruik een denon da-300usb direct aan de USB uitgang van de pi.

Alvast heel erg bedankt.
Volgens mij is dat wel een goed idee, maw maakt dat wel verschil. Dat komt omdat je via de GPIO pins de regulators op het boardje overslaat. Let alleen wel goed op, want ook de overspanning beveiliging sla je dan over.
Maar wellicht kan iemand anders het beter uitleggen.
HT: http://www.htforum.nl/yabbse/index.php?topic=142478.0
-- HDI Dune prime 3.0 - Epson EH TW550 - Peerless PP33 - Kef UniQ - NAD 902 - Mitshubishi DA-A10DC - Mitshubishi DA-M10 - Denon geïntegreerd - Microlab actief --
Stereo: http://www.stereoforum.nl/index.php?topic=232.0

Thanatos

Citaat van: gizmo2 op januari 19, 2017, 12:31:31
Heb een vraagje, heeft het nut om een liniare voeding te gebruiken om het geluid op te krikken.
Zo ja, waar kan ik hem het beste dan op aansluiten, de standaard usb of de GPIO PINS.

Ik heb het hier over een raspberry pi 3 over WiFi en ik gebruik een denon da-300usb direct aan de USB uitgang van de pi.

Alvast heel erg bedankt.

Ik ben daarmee aan het stoeien en heeft zeker positief resultaat. Mooie lineaire 5V powesupply van 2-2,5A via micro usb.

De Hifiberry die ik heb apart gevoed met 3.3V via BNC naar de Schiit Yggdrasil met PiCorePlayer is een volwaardige streamer geworden.

gizmo2

Citaat van: Maikel_audionerd op januari 19, 2017, 12:39:24
Volgens mij is dat wel een goed idee, maw maakt dat wel verschil. Dat komt omdat je via de GPIO pins de regulators op het boardje overslaat. Let alleen wel goed op, want ook de overspanning beveiliging sla je dan over.
Maar wellicht kan iemand anders het beter uitleggen.
bedankt voor het snelle andwoorden ;D

dat is goed om te horen, ik las het overal op het internet maar het was me nog niet helemaal duidelijk of het ook echt toegevoegde waarde had.

dan gaan we daar mee aan de slag.








alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

#362
Citaat van: Thanatos op januari 19, 2017, 12:48:28
Ik ben daarmee aan het stoeien en heeft zeker positief resultaat. Mooie lineaire 5V powesupply van 2-2,5A via micro usb.

De Hifiberry die ik heb apart gevoed met 3.3V via BNC naar de Schiit Yggdrasil met PiCorePlayer is een volwaardige streamer geworden.

bedankt voor je snelle reactie ;D

is het via de mircro usb beter dan meteen aan de GPIO PINS want een post hierboven werd aangegeven dat via de gpio de spanningsbeveiliging omzeild werd, als het weinig uitmaakt sluit ik hem liever via de micro usb aan vanwege beveiliging.


ps, is piCorePlayer beter dan volumio die ik op het momment draai? als het allemaal goed klinkt ben ik van plan een 7 inch touchscreen erbij te kopen en ik vind de interface minder van volumio.

ik moet trouwens concluderen dat het apparaatje niet verkeerd klinkt als ik hem vergelijk met mijn oude olive Melody 2 dan hoor ik toch echt weing tot geen verschil in geluid en als je dan nagaat dat zo'n olive toch echt niet goedkoop is geweest, men oude squeezebox classic idem.

en het leuke is je kunt alle kanten op met zo'n rasp pi 3.

alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Thanatos

Er wordt toch ook 3.3V van gemaakt. Dus dat zou niet veel uithalen buiten de beveiliging, die zou ik lekker laten zitten. Maar proberen kan geen kwaad.

Je denon da-300usb heeft ook een SPDIF ingang. Ik zou er een hifiberry Digi+ bij halen en die apart voeden. Dat heeft wat meer effect. Of anders een USB reclocker. Daarnaast zou ik de wifi laten en via UTP netwerk in. Wifi wil je niet in de buurt van je digitale signalen hebben.

Ik gebruik de PiCorePlayer via app op de iphone. HDMI niet aangesloten, met een touch scherm is wel leuk inderdaad. Maar zal ook wel weer wat invloed geven denk ik.


gizmo2

#365
Citaat van: Thanatos op januari 19, 2017, 14:19:27
Er wordt toch ook 3.3V van gemaakt. Dus dat zou niet veel uithalen buiten de beveiliging, die zou ik lekker laten zitten. Maar proberen kan geen kwaad.

Je denon da-300usb heeft ook een SPDIF ingang. Ik zou er een hifiberry Digi+ bij halen en die apart voeden. Dat heeft wat meer effect. Of anders een USB reclocker. Daarnaast zou ik de wifi laten en via UTP netwerk in. Wifi wil je niet in de buurt van je digitale signalen hebben.

Ik gebruik de PiCorePlayer via app op de iphone. HDMI niet aangesloten, met een touch scherm is wel leuk inderdaad. Maar zal ook wel weer wat invloed geven denk ik.
ik zal eens kijken naar die hifiberry digi+ en of een usb reclocker.

ga vanmiddag nog die picoreplayer proberen.

en nog bedankt voor de link en het screenshot, je word hier wel op je wenken bediend ik hoef al niet eens meer te zoeken  :colgate:

edit: ik heb piCorePlayer up and running ;D
klinkt toch anders als volumio, deze maar eens een poosje laten draaien.

ondertussen ook een lineaire voeding aan de gpio inputs aangesloten, en zoals jullie al aangaven het geluid wordt er een stuk beter door, toch wel een magisch apparaatje die rasp pi. 






alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

#366
ondertussen ook een 7 inch touchscreen aangesloten maar nu heb ik hier een vraagje over.

ik wil gaag de raspberry pi en het scherm d.m.v twee voedingen apparte aansluiten een aan gpio van de raspberry pi en de ander aan de pinnetjes op het board van het 7 inch scherm, zie ook screenshot.

is dit mogelijk op deze manier, de voedingen starten wel gelijktijdig op.



 
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

gizmo2

Citaat van: gizmo2 op februari  5, 2017, 09:10:16
ondertussen ook een 7 inch touchscreen aangesloten maar nu heb ik hier een vraagje over.

ik wil gaag de raspberry pi en het scherm d.m.v twee voedingen apparte aansluiten een aan gpio van de raspberry pi en de ander aan de pinnetjes op het board van het 7 inch scherm, zie ook screenshot.

is dit mogelijk op deze manier, de voedingen starten wel gelijktijdig op.




niemand een idee of ik de voedingen daar aan kan sluiten?
alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

DofN

Citaat van: Thanatos op januari 13, 2017, 20:28:59
De Raspberry speelt.

Kreeg met Volumio de Hifiberry digi+ pro niet aan de praat.

Dan maar PiCorePlayer geprobeerd en dat is bingo. Pakt direct de LMS met Qobuz etc.

Eerlijk is eerlijk.. standaard settings, standaard geschakelde voeding via SPDIF de Yggdrasil in klinkt al heel aardig. Doet niet onder voor de SQBT.

Nog even 75 Ohm BNC connector voor op de Digi+ Pro en bekabeling bestellen. Ik ik heb alleen 50 Ohm in huis en de lokale onderdelen boer hier wist niet eens dat het bestond  :D

Laat je het weten als hij aantoonbaar beter gaat klinken dan de SQBT? :)

You changed the outcome by measuring it! - Professor Farnsworth
NAD M33, Dali Epicon 6 en 2 x JL-E112, Bacch binaural software

Kjelt

Citaat van: gizmo2 op februari  6, 2017, 12:10:13
niemand een idee of ik de voedingen daar aan kan sluiten?
Ik wil je wel een antwoord geven maar zonder schema "zie" ik niets. Je kunt niet verwachten dat iemand aan de hand van een foto gaat zeggen dat iets wel of niet kan.
Wat wil je precies doen, welke spanningen, waar komen de massa's (-) van de individuele voedingen bij elkaar, welke (zwerf)stroomkringen creeer je , daar wil je toch inzicht in hebben?

Vhond

Citaat van: gizmo2 op januari 19, 2017, 14:55:30
ik zal eens kijken naar die hifiberry digi+ en of een usb reclocker.


edit: ik heb piCorePlayer up and running ;D
klinkt toch anders als volumio, deze maar eens een poosje laten draaien.

ondertussen ook een lineaire voeding aan de gpio inputs aangesloten, en zoals jullie al aangaven het geluid wordt er een stuk beter door, toch wel een magisch apparaatje die rasp pi. 
Interessant, maar wat vind je anders klinken met piCorePlayer dan met Volumio (en toevallig nog een andere usb reclocker gevonden/ aan het testen?)

gizmo2

Citaat van: Kjelt op februari  6, 2017, 12:16:15
Ik wil je wel een antwoord geven maar zonder schema "zie" ik niets. Je kunt niet verwachten dat iemand aan de hand van een foto gaat zeggen dat iets wel of niet kan.
Wat wil je precies doen, welke spanningen, waar komen de massa's (-) van de individuele voedingen bij elkaar, welke (zwerf)stroomkringen creeer je , daar wil je toch inzicht in hebben?
sorry ik zal proberen iets duidelijker te zijn.

ik heb een raspberry pi 3 en een 7 inch scherm touch scherm van de raspberry pi foundation (zie link) en nu heb ik deze aangeloten op de standaard 5volt micro usb van de raspberry pi en doorgelust vanuit de gpio pins (5volt pin 01 en ground 06 ) van de raspberry pi naar de gpio pins (5volt en ground) van het scherm, zie afbeelding 1.

nu is mijn vraag mag je deze apart voeden d.w.z  een aparte 5 volt voeding op de gpio pins van de raspberry pi en een aparte 5 volt voeding rechtstreeks op de gpio pins van het 7 inch scherm?

link  7 inch touchscreen: schema kan ik niet zo snel vinden van het scherm.

https://www.sossolutions.nl/7-touchscreen-voor-de-raspberry-pi-met-dsi-aansluiting-bundel


afbeelding 1 orginele aansluiting zoals in de handleiding staat.



afbeelding gpio pins raspberry pi.



alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up:

Thanatos

Citaat van: doorofnight op februari  6, 2017, 12:12:57
Laat je het weten als hij aantoonbaar beter gaat klinken dan de SQBT? :)

Ik heb de RBP gevoed met mooie lineaire 5V voeding. De Hifiberry Digi+ pro met 3.3V zelfbouw voeding. Dit via BNC naar Yggdrasil en dit speelt beter dan mijn stock mac mini i7 (wel met Schiit Wyrd er tussen) met Audirvana.

Aantoonbaar beter is altijd wat.. maar omdat ik direct kan switchen van inputs op mijn dac heb ik 1:1 vergelijk gedaan tussen de 2. Zelfde album synchroon lopend en dan switchen tussen de 2. Ik hoor voornamelijk op het hoog wat meer detail, klinkt dus iets meer open ook.

Maz heeft m al gehoord als je wilt kom ik er ook eens mee langs bij jou. Jij speelt alleen via USB toch ? of ook SPDIF mogelijkheid ?

Thanatos

Citaat van: gizmo2 op februari  6, 2017, 13:25:31
sorry ik zal proberen iets duidelijker te zijn.

ik heb een raspberry pi 3 en een 7 inch scherm touch scherm van de raspberry pi foundation (zie link) en nu heb ik deze aangeloten op de standaard 5volt micro usb van de raspberry pi en doorgelust vanuit de gpio pins (5volt pin 01 en ground 06 ) van de raspberry pi naar de gpio pins (5volt en ground) van het scherm, zie afbeelding 1.

nu is mijn vraag mag je deze apart voeden d.w.z  een aparte 5 volt voeding op de gpio pins van de raspberry pi en een aparte 5 volt voeding rechtstreeks op de gpio pins van het 7 inch scherm?

link  7 inch touchscreen: schema kan ik niet zo snel vinden van het scherm.

https://www.sossolutions.nl/7-touchscreen-voor-de-raspberry-pi-met-dsi-aansluiting-bundel


afbeelding 1 orginele aansluiting zoals in de handleiding staat.



afbeelding gpio pins raspberry pi.



Je kan het scherm apart voeden met 5V.

Je kan je RBP ook voeden vanaf de GPIO ipv USB. Ik heb dit ook gedaan. Je slaat dan wel de overspanning beveiliging over.

gizmo2

#374
Citaat van: Vhond op februari  6, 2017, 13:01:44
Interessant, maar wat vind je anders klinken met piCorePlayer dan met Volumio (en toevallig nog een andere usb reclocker gevonden/ aan het testen?)
het geluid komt iets meer naar voren en iets meer verfijning van de instrumenten volumio klonk iets doffer, het kan ook mijn verbeelding zijn omdat ik zo graag wil dat het beter gaat klinken.
ik moet er bij vermelden dat ik de output in picoreplayer op front:CARD=DA300USB,DEV=0 zet i.p.v de standaard usb settings.

ik ben nog bezig om alles in te bouwen in een oude behuizing van een teac th 500 en een reclocker of hifiberry ben ik nog niet aan toe gekomen.



alles high-end verantwoord.

mijn audio setje....Showcase :thumbs-up: