Rega platenspeler topic

Gestart door jpmoree, september 29, 2014, 21:08:52

Vorige topic - Volgende topic

eMVe

Dat kun je ook omdraaien; het wordt nooit beter dan de draaitafel/arm aankan. . . en dat is ook wel de filosofie van Rega meen ik hier en daar te lezen.

Mediator

Het is en blijft een som der delen. Het gaat uiteindelijk om mechanische aftasting. Dus hoe nauwer de toleranties en hoe stijver (en in het geval van Rega, lichter) de constructie van een draaitafel, des te beter. Maar persoonlijk heb ik me altijd het meest verbaast over de vooruitgang bij een goede phonotrap.  En dat laatste staat dan los van Rega.

Jenkins

:(

Ik kreeg vrijdag een mooie gebalanceerde Electrocompaniet ECP-2 mkI phono voorversterker te leen.
Is bedoeld als opvolger voor mijn ECP-1.

Helaas heb ik nu met de 2 een brom die ik met de niet-gebalanceerde 1 niet heb.

Als ik met de kabels van de P3 beweeg verandert de brom.
Als ik de arm aanraak wordt de brom minder.

Allemaal niet als de 1 actief is.

Om er zeker van te zijn dat de leen-phono niet defect is ga ik met die vanmiddag naar een audio buddy die een platenspeler met aparte massakabel heeft.

Als de ECP-2 daar wel stil is moet het aan de P3 liggen die géén massakabel heeft.

Iemand hier ideeën daarover??

Rowdy

Heb je de Electrocompaniet ECP-2 op een geaarde stopcontact aangesloten?
'Het oor heeft het laatste woord in alles wat met muziek te maken heeft'.
Harry Olson (1901 - 1982)

Jenkins

Citaat van: Rowdy op januari 19, 2025, 09:55:43Heb je de Electrocompaniet ECP-2 op een geaarde stopcontact aangesloten?
Yep.

Laan

Dit kan liggen aan de rca kabel die wordt gebruikt. Is dat een richting gevoelige waarbij de mantel alleen vast zit aan de bronzijde dan krijg je er met een rega dt een brom bij.
Woonkamer:  Marantz model 40n | GoldenEar Triton reference |  Rega P3 - Exact - Neo psu - Trichord Dino mk3/Dino + | PlixiR Cube8
Man-cave: Vitus audio RI 101mk2 | Focal Scala Utopia Evo | Lumin U1 + X1 | Marantz SACD30n | Nottingham Analogue Spacedeck - Ortofon Cadenza Red - Gold Note PH 10 - PSU 10 | PlixiR elite BAC 3000 | AtlasCables Mavros Grun serie.
Man-cave: Ayon Spirit V | Sounddeco Alpha F3 | Atoll ST300

Jenkins

Citaat van: Laan op januari 19, 2025, 10:21:07Dit kan liggen aan de rca kabel die wordt gebruikt. Is dat een richting gevoelige waarbij de mantel alleen vast zit aan de bronzijde dan krijg je er met een rega dt een brom bij.

:ohmy:

Aan de kabel van een Rega kun je niks doen als behalve verwijderen en een andere kabel configuratie erin doen.
Vrees ik...
 :embarassed:

Laan

Ik doel op de kabel tussen phono pre en de versterker. Die van de rega zit vast.
Woonkamer:  Marantz model 40n | GoldenEar Triton reference |  Rega P3 - Exact - Neo psu - Trichord Dino mk3/Dino + | PlixiR Cube8
Man-cave: Vitus audio RI 101mk2 | Focal Scala Utopia Evo | Lumin U1 + X1 | Marantz SACD30n | Nottingham Analogue Spacedeck - Ortofon Cadenza Red - Gold Note PH 10 - PSU 10 | PlixiR elite BAC 3000 | AtlasCables Mavros Grun serie.

Jenkins

Citaat van: Laan op januari 19, 2025, 10:40:14Ik doel op de kabel tussen phono pre en de versterker. Die van de rega zit vast.

Ah zo.
Die heb ik allebei geprobeerd;
RCA en XLR.

beiden brommen.

Laan

Probeer eens een heel goedkoop rca kabeltje. Die hebben doorgaans de mantel aan twee kanten vast zitten.

Jenkins

Citaat van: Laan op januari 19, 2025, 11:25:31Probeer eens een heel goedkoop rca kabeltje. Die hebben doorgaans de mantel aan twee kanten vast zitten.

Gedaan.

IMG_9115.jpeg

Maar helaas. Bromt nog altijd.

:( 

Laan

Hmm, vreemd. En de versterker heeft geen phono ingang?

Jenkins

Citaat van: Laan op januari 19, 2025, 12:49:21Hmm, vreemd. En de versterker heeft geen phono ingang?

De ECI 5 heeft geen ingebouwde phono ingang.
Vanmiddag is echter gebleken dat de ECP 2, mits verbonden met een platenspeler die een losse massakabel heeft, muisstil is.

Het brommen wordt dus veroorzaakt door de Rega die géén losse massakabel heeft!

:dry:

Rowdy

Om te testen:

Je sluit de phono versterker of voorversterker op een geaarde wandcontactdoos en de rest van de apparatuur op een ongeaarde wandcontactdoos. Heb je dan brom?

Mediator

In de meeste gevallen voldoet het dat de aarde aan de massa ligt van een kanaal zoals bij Rega. Met mijn phonotrap ging het ook niet goed. Onder een Rega draaitafel steekt de arm met bedrading. Dat deel kun je makkelijk losmaken. Bij mij is dat een aluminium ring met een klein inbusboutje. Als je dat losmaakt dan zie je een klein printplaatje waar de aarde aan de massa is gesoldeerd. Ik heb vanuit daar de aarde apart opgepakt met een toonarm draadje naar buiten. Het probleem van de brom was bij mij helemaal opgelost. Je kan er allemaal veel van maken maar dit was goed te doen.

Jenkins

Zaterdag gaat mijn P3 terug naar Analogue Service Limburg voor een kleine ingreep.
Als de operatie goed gaat heeft hij nadien de broodnodige massakabel.

Jenkins

Zoals gezegd ben ik dus met mijn P3 bij Analog Service Limburg langsgegaan.
En heb besloten het Rega avontuur daar te beëindigen.
Het plezier in deze platenspeler was helaas maar van korte duur.
Ik heb hem namelijk ingeruild op een andere speler.
Gedeeltelijk ten onrechte.
Maar wat ik nu hoor heeft me gelukkig het gevoel van spijt weggenomen.

IMG_9156.jpeg

IMG_9159.jpeg 

addesmo

Ha, dat element heb ik ook!
En na 2 Rega tafels ook geswitched naar een ander, al wel een jaar of 8 terug.
Maar het warme gevoel voor Rega blijft wel overeind. Dat heerlijk ongecompliceerde en eenvoudige..........

Jenkins

Citaat van: addesmo op januari 26, 2025, 18:52:22Maar het warme gevoel voor Rega blijft wel overeind. Dat heerlijk ongecompliceerde en eenvoudige..........

Jawel...  :smile:
Hun filosofie van geringe massa snap en waardeer ik ook nog steeds.
Toen ik hun P25 kocht was die net uit!

En de P3 was misschien wel langer gebleven als ik geen brom in mijn systeem had gekregen.

Nu dat ik (ten onrechte) deze Gold Note ben tegengekomen...
Ik heb geen spijt dat ik nu heb plaats genomen aan een italiaans gedekte tafel.
 :colgate:

Jenkins

Citaat van: Jenkins op januari 19, 2025, 09:50:36Ik kreeg vrijdag een mooie gebalanceerde Electrocompaniet ECP-2 mkI phono voorversterker te leen.
Is bedoeld als opvolger voor mijn ECP-1.

Helaas heb ik nu met de 2 een brom die ik met de niet-gebalanceerde 1 niet heb.

Nou, we zijn er gisteren achter gekomen waarom de 2 wel bromde en ook bleef brommen, egaal wat we probeerden.

Toen ik voorstelde om de phono eens open te maken, om te kijken of er zich ergens een onderdeeltje was gaan liggen, bleek na lang staren tóch een klein opampje gesneuveld te zijn.

Blij dat we de oorzaak hadden gevonden.
Jammer dat het feest niet kon doorgaan.
Want de ECP-2 is retour gegaan.

We zijn er samen nog niet uit of hij 'm gewoon laat repareren en dan weer terug brengt, of dat het apparaat uit de verkoop blijft.

Voorlopig blijft het dus bij de ECP-1.

Rowdy